Teef rijdt tegen mij aan. Wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Teef rijdt tegen mij aan. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 22:13

hoi hoi, ik heb weer een logeetje. Laika is een labrador teef van middelbare leeftijd. Ongesteriliseerd! maar niet loops op het moment, volgens mij ook niet schijnzwanger want er is geen melkproductie en als ze loops is is ze veel heviger. ( heb ik meegemaakt!)

laika heeft vroeger bij ons geweest en aangezien haar baasjes maar 1 hond hebben vindt ze het geweldig om hier te zijn en te spelen met onze reu. Ook vind ze mij erg leuk, maar op het moment iets te leuk:

- ze springt continue tegen mij op ( geen normaal gedrag) ik heb afgestraft, genegeerd, aandacht gegeven, andere hond aandacht gegeven, weggeduwd, ontweken pfff. Het probleem is dat ze niet ophoud en ik geen stap kan zetten zonder dat er een hond tegen mij opspringt. Ze negeert onze reu waar ze wel verliefd op is, hij kan zelfs op haar springen,duwen en spelen maar haar blik is gefoccused op mij. Terwijl ze normaal veelste graag met hem springt. Als ik haar bv binnen laat en ik ben buiten gaat ze neurotisch op de bank hangen en janken.

- ook ''knabbelt'' ze aan mij en gaat keihard janken, ze word dan overenthousiast springt en knabbelt. Met knabbelen bedoel ik met die voortandjes bijten. Iets wat ik vaak zie dat ze bij onze reu doet als liefde tonen. Ik kan haar wegduwen wat ik wil maar ze komt even hard terug. Het enige wat helpt is haar op haar borst aaien dan raakt ze in een trance, helemaal rustig. Ik aai niet haar buik ivm eventuele melkproductie.

ik vind het riskant haar nu buiten te plaatsen, mocht ze wel loops zijn oid wij hebben geen omheining en mevrouw gaat graag uit wandelen. Afzonderen lukt ook niet hebben wij simpelweg geen plek voor.

Ze is niet al te slim dus een commando krijg ik er niet in :o believe me ive tried. :Y)

Kan het zijn dat ze last heeft van haar hormonen? ze is al wat ouder, precieze leeftijd weet ik niet rond de 6-8 jaar. Ze loopt voor de rest een beetje mank maar dat link ik niet aan haar gedrag.
Mijn vader zegt dat het gewoon een grote pup is en ik de moeder voor haar maarem dat klopt toch niet :+

Ze heeft dit gedrag al een keer eerder vertoont maar toen was het 1 dagje dus ik dacht dat het gewoon raar doen was. Ze is gewoon van slag denk ik?

O ja over steriliseren ed ga ik niet want ik ben de eigenaar niet en de eigenaar wilt het niet, heb ik ook al geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:00

Pelryo schreef:
Ze is niet al te slim dus een commando krijg ik er niet in believe me ive tried.

Mag ik vragen waarom dit niet lukt, en wat jij allemaal aan cursussen heb gedaan met deze hond?
Denk namelijk niet dat de schudl bij de hond moet leggen, een hond is niet dom. Alleen de manier waarop het dier opgevoed is vormt wel de basis en heb het idee dat hier wat mist, kan dat kloppen?
Want een hond en dom daar geloof ik niet in, of het moet lichamelijk niet goed zitten in de hersenen.

Nikka

Re: Teef rijdt tegen mij aan. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:02

Sloopt ze met knuffels te slepen of een nestje te maken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:05

Springt ze alleen tegen je op, of rijdt ze ook?

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:10

tja toch denk ik schijnzwanger...... ;)
heb zelf een westy teefje en pas na een maand na haar loopsheid begint het.
heel erg jankerig en piepen....
en vervolgens zie je haar op dr speelgoed voorbij huppen....(rijdt)
niet teveel aandacht aan schenken.
anders zou ik het ook niet weten.maar dit is mijn ervaring.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:14

Zoals ik het lees probeert ze aandacht van je af te dwingen.

De oorzaak hiervan kan van alles zijn. Van slecht opgevoed tot schijnzwanger tot overenthousiasme. Dat maakt ook niet zoveel uit.

Wat er wel toe doet is dat jij moet laten zien dat haar gedrag geen succes heeft. Wat over het algemeen heel goed werkt is zelf niks zeggen tegen de hond en gewoon weg lopen naar een andere kamer en de deur dicht doen. Daarna kom je weer terug, doet ze het weer dan loop je weer weg. Het is een kwestie van even volhouden maar na een tijd zal ze door krijgen dat haar gedrag absoluut geen resultaat heeft.

Als ze echt gaat rijden, geef je haar een time out. Even 2 minuten apart zetten en helemaal links laten liggen. Rijden hoeft namelijk niet altijd dominantie te zijn, sterker nog, meestal is het opwinding of aandacht opeisen. Hoe dan ook, dat gedrag wordt absoluut niet gepikt. Een duidelijk "NEE" en dan hup even alleen in de bijkeuken of badkamer of zo. Gebruik wel steeds dezelfde ruimte hiervoor.

Succes.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:16

@ chiqa ik heb genoeg honden wat aangeleerd, maar deze snapt gewoon niet veel, is niet erg maar ik krijg er nu geen commando in hoor.

@ nikka ze graaft wel veel kuilen en schraapt met dr pootjes

@ brainless ze rijdt echt dat leek mij niet typerend voor loopsheid?

@ heaven , ik kan er niet negeren. ze is 24/7 bij me ;)

@ HBvisser ze doet het voornamelijk buiten, kan niet steeds naar binnen rennen want dat mag hier niet (we hebben net alles wit geschilderd en ze is zwart ;) ) ze mag alleen onder begeleiding binnen maar ik heb genoeg dingen te doen, sorry maar steeds 2 min binnen zitten als ik met mn paard bezig ben zie ik niet zitten

aandacht krijgt ze genoeg ze wordt overal bij betrokken omdat ik haar niet alleen wil laten.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:21

Tja, het is jouw hond niet en jij hoeft haar niet op te voeden maar je vroeg wat je er aan kon doen. Nou de oplossing die ik je gegeven heb werkt.

En als je daar geen tijd voor hebt zal ze waarschijnlijk blijven springen en rijden. Of je moet geweld gaan gebruiken zoals het welbekende knietje. Dat zal ook absoluut resultaat geven maar ik zou als baasje pislink worden als een ander mijn hond een knietje geeft.

Iets anders kan ik je jammer genoeg ook niet aandragen.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:22

je hoeft er ook niet compleet te negeren!!
zou ik ook niet kunnen hoor..
maar bij luna merk ik wel dat het al wat minder word!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:25

ik zal haar proberen te negeren maar betekent dat dat ik haar ook niet mag wegduwen ? ik loop nou steeds met ene hond tegen mijn rug geplakt of tegen mn been . is zo banketstaaf als je hurkt , viel vanmiddag voorover.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:25

Rijden is een teken van dominantie, gelijk "afstraffen" door haar van je af te duwen en duidelijk NEE of AF te zeggen.
Negeren is niet goed, want dan geef je toe dat ze boven je staat.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:27

hoe weet je zeker dat het dominantie is dan? ik heb niet het gevoel dat het dominantie is. Is rijden altijd dominantie dan?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:30

Het probleem is dat je haar niet kan negeren omdat ze zo ontzettend aanwezig is. Je zou kunnen proberen haar de rug toe te draaien. En vooral geen woord zeggen.

Rijden hoeft geen teken van dominantie te zijn. Dominantie komt maar zeer zelden voor. Er is een heel mooi stuk over geschreven "Die sache mit der Dominanz" van Christina Sondermann. Rijden wordt vaker veroorzaakt door opwinding of gewoon simpelweg aandacht willen hebben.

En als ik alles zo heb gelezen denk ik dat dat laatste vooral bij deze hond aan de hand is. En die aandacht moet je haar niet geven want dan heeft ze succes met haar gedrag. Zelfs wegduwen is aandacht geven. Dus draai haar de rug maar toe en zeg gewoon helemaal niks. Hopelijk is dat genoeg en druipt ze af.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:42

maar als ik mijn rug toedraai springt ze gewoon tegen mijn rug op bij elke stap, dat heb ik geprobeerd. of ze probeert een been te grijpen waardoor ik niet kan lopen dan mag ik haar toch wel wegduwen? ik heb haar genegeerd maar wel met de andere hond gespeeld is dat dan erg?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:50

Het is jouw hond niet, dat houdt in dat je haar niet consequent kan negeren voor langere tijd. Het is de kunst om het slechte gedrag te negeren en zo te laten zien dat het niks oplevert, in elk geval niet de aandacht die zij wil hebben.

Als je met de andere hond speelt creeer je weer een situatie waar opwinding en spel centraal staan. Hierdoor zal de teef ook enthousiaster worden en weer in haar oude gedrag vervallen. Aan de andere kant moet je eigen hond ook niet de dupe worden van de situatie. Je zit dus een beetje in een lastig pakket.

Als ze niet reageert op een duidelijk "NEE!" zou je nog kunnen proberen om een klein plastic busje met rauwe rijst te vullen en daar flink mee te schudden. Er zijn honden die flink schrikken van dit geluid. Op het moment dat ze braaf is kan je haar belonen door haar iets lekkers te geven of een balletje met haar te gooien.

Verder kan ik je geen oplossing aan dragen, misschien de mensen op het hondengedragsforum wel, daar kan je nog even op googlelen en je probleem daar voorleggen.

Succes.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:57

haha ik zie dr al gaan met de rijst: huh kan ik het eten. Ze is niet snel onder de indruk vandaar dat mijn wegduwen niet werkt. en NEE werkt alleen als ze weet dat ze fout zit maar dit realiseert ze zich niet echt. Ze schrikt niet snel of maar 1x en moet dan weten wat het is. Ik heb stokken gegooid met de bal gegooid maar haar aandacht blijft bij mij. Ook als ik de stok alleen voor haar gooide en ze duidelijk zag waar hij heen ging bleef ze zitten en me aanstaren en dan weer springen.

Haar eigenaren hebben er helaas een spelletje van gemaakt dat als je dr wegduwt ze weer terugkomt. dus misschien moet ik haar gewoon negeren en van me afschudden? Onze reu werd er wel gefrustreerd van en die sprong op haar of probeerde met haar te spelen. Wat dus weer positieve aandacht is?

We waren zo leuk aan het spelen en vond niet dat ik moest stoppen voor die doos haha. ze is bang voor mijn pony maar zelfs toen ik daar mee bezig was sprong ze tegen me op. Wat het weer moeilijk maakte want ik moest haar beschermen tegen mijn pony dus kreeg ze weer aandacht. ( mijn pony valt aan en vond niet dat ze dat verdiende, kan ze niet associeren denk ik )

iig bedankt voor je hulp ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:55

Rijden is volgens onze hondenschool echt een teken van dominantie.
Mijn teef rijdt nog weleens op andere kinderen die hier komen spelen. Met een goede nee stopt ze gelijk.

ps ook al is het geen dominantie, de hond doet iets wat jij (als baas) niet wil. Negeren werkt niet altijd (als een hond te hard bijt met spelen negeer je dat ook niet). Dus toch afkappen (duidelijk NEE zeggen) en haar weg zetten.
Wegduwen zet vaak bij honden aan om te gaan spelen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:58

Ik dacht in je titel dat het over een vrouw ging, ik denk nou ook lekker om teef genoemd te worden :P .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 01:39

Ik zou eerst eens naar de DA gaan om te kijken of ze niet wat mis heeft met de hormoontjes of misschien schijnzwanger is.

Het knabbelen en rijden zou ik flink afstraffen, dat is abnormaal en je hond hoort gewoon te weten dat dat niet mag dus streng NEE of FOEI en stuur haar weg en vermijd daarbij om aan haar te zitten (want dat is juist wat ze wil).

Het tegen je aan springen zou ik gewoon negeren, als je dat lang genoeg volhoud houd ze er vanzelf mee op, als ze iets anders doet en jou met rust laat ga je eens naar haar toe om haar te knuffelen zodat ze merkt dat het zeuren geen zin heeft en dat jij haar wel knuffeld als jij vind dat dat nodig is.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:04

Dit kan ook gewoon dominantie zijn, dan rijen teefjes wel vaker op mensen, en ook doen teven dit bij elkaar om aan te geven wie de baas is. Het tegen je opspringen heeft ook te maken met rangorde.

én.. te dom om te leren is geen enkele hond. Ik zou met deze hond naar een hondenschool gaan, als je die mogelijkheid niet hebt zou ik je aanraden wat boeken over hondengedrag, van bijvoorbeeld gwen bailey, te halen bij de bieb, zeer interessant en leuk!

Het kan ook zijn dat ze schijnzwanger is, maar is ze pas loops geweest of niet?

Denk ook bijv aan kleine dingen in de omgang thuis, bijv dat de hond moet opstaan als jij er langs wilt, ga een keer zitten waar je hond ligt, dus jij stuurt hem weg en gaat op zijn plek zitten. En als je hem voert kun je bijv een kracker ofzo in de voerbak doen, en die eruit pakken, zelf opeten en dan de rest voor de hond neer zetten, hij mag pas eten als jij dat zegt. Denk er ook om dat je hond niet voor jou uit de deur uit gaat. Ik weet niet of je dit allemaal al doet, maar dit zijn kleine trucjes om je hond te laten zien dat jij de leider bent.. vaak stopt ongewenst gedrag dan ook.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:01

Ik denk zelf ook dominantie, mijn teef heeft het ook altijd gedaan. Mn teefje doet het vooral, als ze net loops is geweest, of moet worden. Maar wat hier boven gezegd word, een goede NEE! is bij haar voldoende.. Ik heb heel wat problemen met haar opvoeding gehad, en menig cursussen gehad, maar niets hielp.. Ik hield haar ook vooor dom.. Maar dat zijn ze echt niet hoor..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:00

Rijden is idd vaak dominantie, ook bij reuen onderling zie je dat geregeld.

Mijn mening; ik vind het ranzig en vreselijk ongemanierd, ik straf dat ook hard af, dus één keer NEE of FOEI, luisterd hij/zij niet dan kan ie een voet tegen zijn bil krijgen, en dan hoeft hij het dus niet 5 of 10 minuten later alweer te proberen.
Dat doe ik trouwens ook bij vreemde honden, ik laat me echt niet berijden als ik ergens op visite kom.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:03

ik ga met annelies mee :) :)

sorrie, maar een hond die op mij rijd......... krijgt gewoon echt een forse douw de andere kant op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:12

anneliesdj schreef:
Rijden is idd vaak dominantie, ook bij reuen onderling zie je dat geregeld.

Mijn mening; ik vind het ranzig en vreselijk ongemanierd, ik straf dat ook hard af, dus één keer NEE of FOEI, luisterd hij/zij niet dan kan ie een voet tegen zijn bil krijgen, en dan hoeft hij het dus niet 5 of 10 minuten later alweer te proberen.
Dat doe ik trouwens ook bij vreemde honden, ik laat me echt niet berijden als ik ergens op visite kom.

Ben er ook gauw klaar mee :)

Ga ook met Annelies mee :) :)