Hoe geef ik mijn hond meer zelfvertrouwen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

Hoe geef ik mijn hond meer zelfvertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 20:19

Hoi bokkers!

Wij hebben sinds 1 jaar en 4 maanden een hond erbij; Jari. Jari is bij ons gekomen toen hij 7 maanden was, maar wat er met hem gebeurd is voordat hij bij ons kwam is onduidelijk.

Er is echter een klein probleempje, het is al een stuk minder hoor, maar Jari is echt heel erg bang aangelegd.
Hij is bang voor vreemde mensen en blijft dan net zo lang blaffen tot deze weer weg zijn. Hij was eerst ook bang voor mijn vader, maar dit is nu wel beter.

We weten dus niet wat hij meegemaakt heeft, maar het lijkt niet helemaal pluis. Zo is hij specifiek bang voor mensen met een bril, mensen met een pak aan en zo nog wat andere dingetjes. Oftewel, onze hond is erg bang voor bijna alles. Desondanks is het een hele lieve hond. Maar, als wij op vakantie zijn gaan ze naar een kennel. Wij hebben ze gisteren weer opgehaald uit de kennel, en die mevrouw zei dat Jari daar de hele tijd blaft doordat hij bang/opgewonden is. Helaas hebben zij klachten ontvangen van de buren dus die mevrouw vroeg of hij dat altijd doet..

Wij hebben thuis wel een blafband voor hem. Een halsband met een zendertje die gaat piepen wanneer zijn stembanden teveel trillen. Hij krijgt geen schok o.i.d. Dit helpt wel tegen het blaffen, maar zijn angst gaat hier niet mee weg.

Wij zouden hem graag willen helpen, dus hebben jullie misschien tips om een hond wat meer zelfvertrouwen te geven?
Ik heb op tv bij de opvoedpolitie voor honden (weet niet of je dat serieus moet nemen) gezien dat je een hond juist niet mag troosten als hij iets eng vindt.
Graag hoor ik tips!
Alvast bedankt.
Groetjes

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:22

Ik kan je niet veel advies geven. Maar je moet je hond inderdaad niet gaan troosten bij iets engs. Zo bevestig je zijn angst alleen maar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:26

De hond regelmatig meenemen (visite, verjaardag, bos, dorp) en laten wennen aan diverse situaties.
Gedrag negeren, evt een spelletje doen (balletje gooien) om zijn aandacht af te leiden van die "enge"dingen.
Je kunt ook een kong met wat lekkers erin meenemen waar hij mee kan spelen.
Beginnen met een paar minuten, bv even een praatje bij de buren ed.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:26

Je moet hem inderdaad niet troosten,dit bevestigt zijn angst.!

Een goede training is volgens mij mensen waarvoor hij bang is koekjes of iets anders wat hij heel lekker vind laten geven,op een rustige manier en hem niet dwingen!
Laat hem zelf kiezen of hij naar diegene toe wil gaan,laat diegene zich klein maken als hij bang is. Zo krijgt hij wel iets meer vertrouwen in mensen voor wie hij bang is. Vel meenemen naar plaatsen waar veel mensen zijn,niet overdrijven natuurlijk,en hem laten aaien door mensen op straat.

Is hij ook bang voor dingen buiten op straat ? of echt puur mensen,want als je merkt dat hij buiten op straat ergens bang voor is,erop letten dat jij ook zulk normaal mogelijk gedrag vertoont,ga hem niet extra in de gaten houden,of tegen hem praten,loop er voorbij alsof het doodnormaal is. Zodat hij ook denkt dat er niks aan de hand is.

En veel en overdreven belonen voor alles wat hij goed doet!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:27

Hoe gaat het dan als je gaat wandelen met hem?
Blaft ie dan ook veel naar iedereen die je tegen komt?

Ik zou een cursus clickertraining gaan doen zodat je m gericht kan belonen en hij veel aandacht voor je heeft. Wat kleine commando's leren en hem uitgebreid belonen. Dan zou ik schriktraining gaan doen in kleine stapjes zodat ie wat van zijn angsten af komt.

Maar als ie echt zo gestresst is, kun je dit misschien beter niet alleen doen, maar in overleg met een gedragstherapeut / hondenschool.

Edit:
Ik heb nog een link gevonden voor je waar heel veel ideeën en tips op staan.
Ook met meer links naar andere sites voor oa angsttraining. >> http://www.dogweb.nl/gedrag/angst.html

Careano

Re: Hoe geef ik mijn hond meer zelfvertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 20:55

Met wandelen blaft hij niet, maar hij is wel erg bang. We kunnen hem bijvoorbeeld niet meenemen naar het dorp. Ten eerste vindt hij de trein erg eng en die komt om de 6 minuten, dus als je heen en weer naar het dorp loopt is er een kleine kans dat er geen trein komt. Hij gaat dan serieus echt flippen, springt zowat op je schouders.
Hij blaft niet tegen vreemde mensen als hij buiten op straat loopt, maar durft er ook niet naar toe.

Iris82, daar hebben wij inderdaad al aan gedacht. Mijn moeder wil waarschijnlijk met hem naar een hondenschool, waar zij ons kunnen helpen met hem.

Cocochanel, de koekjes werken inderdaad wel! Het duurt even voordat hij er naar toe durft te gaan, maar dan is het ook gelijk goed. Als er iemand blijft slapen bij ons gaan we altijd eerst wandelen en dan houdt diegene Jari vast. Na het wandelen vindt hij die persoon dan niet meer eng.

Bedankt voor de tips!
Ik ga straks even die site lezen van jou iris.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:58

Careano schreef:
Ten eerste vindt hij de trein erg eng

Als je dat eens op dezelfde manier oplost als vuurwerkangst?

Oftewel: je maakt een geluidsopname van de trein en eventueel een filmpje die je op de tv kan afspelen.
Je begint met het geluid heel zachtjes te zetten en ondertussen de hond af te leiden met oefeningen. Zo zacht dus dat hij er niet op reageert. En dan langzaam in stappen het geluid opvoeren. Niet verwachten dat je er in 1 dag vanaf bent. Altijd positief afsluiten!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:01

wordt de hond verder ook getraind?
bij sommige honden wordt het zelfvertrouwen heel wat verbeterd als je een "sport" vind waar zij goed in zijn.
(denk aan: behendigheid, frisbee, doggydans, kunsjes)

verdere tips om puur de angst aan te pakken zijn al gegeven, heb ik denk ik ook niet zo veel aan toe te voegen.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:08

Wij hebben ook een hond die extreem bang is. Bij hem is het gewoon zijn karakter. (Omdat we hem van pup af aan hebben en ik dus zeker weet dat het niet door iets uit zijn verleden komt). Jullie hond kan ook zo reageren op mensen met bril of pak omdat dat voor hem ongewoon is. Onze hond is het best gebaat bij duidelijke leiding en geen of weinig druk.
Hij heeft er een bloedhekel aan als vreemde mensen hem aankijken,dat is voor honden heel bedreigend. Visite die niet bang is vragen we om de hond te negeren, uiteindelijk komt hij vanzelf naar hen toe. Als mensen wel bang zijn houd ik hem eerst aan de riem, zoiets als wat jullie doen met eerst samen uitlaten. Bij kinderen is hij makkelijker, daar gaat minder dreiging van uit. Markt, dorp, druk verkeer laat ik even voor wat het is. Daar doen we hem echt geen plezier mee, na 5 jaar zit er nauwelijks verbetering in. Ik weet niet of de trein bij jullie ook door een stukje buitengebied gaat waar hij evt. los kan lopen zonder gevaar? Daar kan je hem dan wat rustiger laten wennen.
Het kost veel tijd en energie, je moet er gewoon altijd rekening mee houden, soms denk ik weleens dat het gespeeld is als hij weer eens een koekje van een onbekende aanneemt en daarna wegspringt...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:50

Asjeblieft zoek met je hond een goede (!) gedragsdeskundigge op. Bokt heeft een hoop tips, maar wij zien jouw hond niet van dichtbij! Je kan je hond ook verzieken met fouten tips.
Dus zoek een goede gedragstherepeute, die zal je een stuk verder kunnen helpen! Succes!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:37

Wij zijn laatst met de studievereniging bij een hondenschool geweest die ook richten op nerveuze onzeker honden. Zij hadden een hele speelweide ingericht met allemaal dingen die een hond eng zou kunnen vinden.

Daar werd de hond dan in los gelaten en gestimuleert om zelf op onderzoek uit te gaan. Zo was er eenballenbak waar dan brokjes in gegooid werden. Daar werd dus echt gestimuleerd om je hond te belonen als hij zelf op onderzoek uitgaat en zelf initiatief neemt zodat zijn zelfvertrouwen toeneemt.

Maar inderdaad, ik zou hier hulp bij inschakelen. Van een goede hondenschool of gedragsdeskundige oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:57

Ik lees nergens hoe jij met de hond omgaat als hij bang is dat is namelijk erg benieuwd en ben ik nieuwsgierig naar.
Als het dier bang is ga je het toch hoop ik niet optillen of troosten, gewoon doorlopen.
Die blafband vind ik niet passend bij dit probleem.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:12

De blafband vind ik trouwens ook een slechte oplossing. Voor mijn studie heb ik enkele maanden geleden een project gedaan waarin ik een artikel heb geschreven over overmatig geblaf bij honden. Hiervoor heb ik dus ook gekeken naar de effecten van blafbanden. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat electronische banden het effect van angst en stress verergeren!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:19

Hond NIET troosten als hij bang! Hiermee bevestigd je alleen maar zn angst! Dan denkt hij dus dat het écht eng is, je kan m dan het beste - hoe moeilijk ook - negeren. Of tenminste zijn reactie. Als hij bijv gaat blaffen, negeren. Gaat hij bij je zitten, negeren etc.

Een leuke manier voor beide om zijn zelfvertrouwen op te krikken is spelletjes. Bijv. met zo een geknoopt touw waar jullie dan allebei aan een kant trekken. Laat m 9 van de 10 keer winnen dit is erg goed voor zn zelfvertrouwen :). Ook zo'n bal (ik heb m van Kong) waar je snoepjes of brokjes in moet doen is erg leuk, je doet snoepjes in de bal en als hij de bal goed rolt dan komt er een snoepje/brokje uit. Deze bal heb ik voor Balou. Ook is het bij het zelfvertrouwen erg belangrijk dat je erg duidelijk bent en consequent naar de hond.

Met zn angst over vreemde mensen kan ik alleen maar zeggen dat je m zo vaak mogelijk mee moet nemen daan openbare gelegenheden/visite/etc. en ook dan als hij angstig wordt zijn angst negeren!

Ik zou er misschien toch een gedragsterapeute bijhalen :). Die kan je hond in RL zien en je wellicht verder helpen dan dat wij hier kunnen.
Mocht je nog vooralsnog vragen hebben kan je gerust Pb'en! Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 01:56

Ik vind niet dat je hondvriendelijk met hem omgaat, het naar de kennel brengen zal het juist verergeren en de anti-blafband ook, is niet leuk voor je hond. (en een kennel die klachten van de buren krijgen over geluidsoverlast? Beetje vreemd :?)

Zoals al gezegd wordt; niet gaan troosten, praten of zelfs maar naar hem kijken, jij moet als leider aangeven dat er niets is om je druk om te maken en als je hem aandacht geeft is dat voor hem een bevestiging dat er wel iets is om zich druk om te maken.

Probeer hem eerst op vertrouwd terrein te laten wennen aan vreemden, bv bij jou in de tuin of op het grasveldje waar je vaak komt. Ga lekker met hem spelen en vraag een vreemde om steeds iets dichterbij te komen staan zonder iets te zeggen. Jij speelt met je hond zolang hij niet blaft, wordt hij gespannen leid hem dan af met een speeltje, blijft hij rustig en blaft niet beloon dan uitgebreid. Laat de vreemde voorzichtig dichterbij komen en uiteindelijk bij jullie in de buurt gaan zitten en rol dan eens het speeltje wat in zijn richting, zo ga je steeds een stapje verder. Blijft je hondje rustig dan beloon je met lekkers en aandacht dus spelen.
Begint hij toch te blaffen dan doet de vreemde meteen 2 stappen terug (niet te ver) en jij gaat staan en negeert je hond tot hij stil is, echt compleet negeren, dus niet praten en niet aankijken, vreemde kijkt de hond ook niet aan en praat niet.

Als dit allemaal beter gaat probeer je het eens op vreemd terrein of met een 'engere' vreemde (dus met bv een pak aan).
Neem kleine stapjes en let op dat je op tijd stopt, dus voordat je hond erg bang wordt, als de vreemde de eerste dag op 10 meter afstand kan staan is het voldoende als het de volgende dag op 8 meter kan.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 08:57

Bedankt voor alle tips!

Chiqa, wij troosten hem niet als hij bang is, we negeren hem zoveel als dat kan. Als we naar het dorp gaan loop ik altijd gewoon langs de enge dingen, dan loopt hij heel dichtbij me, maar ik troost hem niet.

Shiloh; heb je in dat onderzoek ook onderzoek gedaan naar wat de beste oplossing tegen blaffen is?

Anneliesdj, wij gaan heel hondvriendelijk met onze honden om voor zover ik weet ;) Ze gaan alleen naar de kennel als wij op vakantie gaan, omdat er niemand in onze kennissenkring is die op ze kunnen passen. En daarnaast, ze vinden het juist erg leuk in de kennel, alleen als ze in de groep gaan spelen vindt hij het soms wat eng worden. Hij is ook helemaal gek op die mevrouw, terwijl zij ook een vreemde voor hem is.

Ik ga eens met de tips aan de slag. De kong hebben wij ook inderdaad Chantal, die vindt hij erg leuk.
Maar bovenal laat ik mijn moeder volgende week even contact opnemen met een hondenschool ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:13

Careano schreef:
Shiloh; heb je in dat onderzoek ook onderzoek gedaan naar wat de beste oplossing tegen blaffen is?

Nee, het was ook een theoretisch onderzoek. Dus informatie halen uit andere artikelen en onderzoeken. We moesten natuurlijk wel de beste oplossing zoeken, maar wij hebben ons daar vooral gefocussed op honden die blaffen als ze alleen gelaten worden. Separation anxiety. Er zijn wel (ik geloof hormoon) therapiën, die erg schijnen te helpen in het verminderen van het stress en angstige gevoel. Belangrijkste is dat de hond meer zelfvertrouwen krijgt. Voor separation anxiety hadden die (hormoon) therapiën in combinatie met gedragstraining het beste effect.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:30

Je moet de oorzaak aanpakken, zo'n blafband pakt alleen de symptomen aan, maar versterkt daarmee ook nog eens de angst: enge meneer, blaffen om weg te jagen en dan begint er ook nog eens zo'n ding om je nek te trillen: zie je wel die meneer is helemaal niet leuk!
Als hij blaft omdat hij bang is, moet je dus zorgen dat hij niet meer bang is want dan blaft ie ook niet meer. Misschien dat je wat mensen kunt vragen om je te helpen. Laat ze dan ook een keer een bril opzetten, pak aan trekken of voor mijn part een gek hoedje op zetten. En geef ze iets heeeel lekkers mee. Het kan ook helpen als je zelf gewoon naar die mensen toeloopt en er een gezellig praatje mee maakt en zij en jij de hond totaal negeren (wel een wat langere lijn). Als hij dan ontspant (kan best wel even duren) laat je ze wat lekkers op de grond gooien maar nog steeds kijken ze de hond niet aan. Zo steeds een beetje verder. Uiteindelijk wil hij misschien wel iets aanpakken (maar ook dan, nog steeds niet aankijken, zou ik pas in een heel laat stadium doen). Ik zou er niet een te groot punt van gaan maken zeg maar. Als mensen heel erg gaan roepen en lokken, maak je het ook heel speciaal. Als jij gewoon met iemand staat te praten, die persoon kijkt de hond niet aan en laat ook nog eens af en toe een brokje vallen, dan is die persoon niet bedreigend en laat ook nog eens koekjes vallen.
Daarnaast zou ik hem op straat leren mensen te negeren en aandacht te hebben voor jou. Als je iemand ziet waarvan je denkt dat hij die wel eens eng kan gaan vinden kan je hem dan leren op commando naar jou te kijken en dan ziet hij die persoon niet. Ik denk niet dat je het zo ver kan krijgen dat hij alle mensen ineens leuk gaat vinden, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Als het maar beheersbaar is.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:31

anneliesdj schreef:
Begint hij toch te blaffen dan doet de vreemde meteen 2 stappen terug (niet te ver) en jij gaat staan en negeert je hond tot hij stil is, echt compleet negeren, dus niet praten en niet aankijken, vreemde kijkt de hond ook niet aan en praat niet.

Die twee stappen terug zou ik niet doen, je beloond dan namelijk zijn geblaf. Blaffen --> vreemde gaat achteruit. Hij moet doorkrijgen dat blaffen geen zin heeft en stil zijn wel. Ik zou dus op dezelfde plek blijven staan tot hij kalmeert en dan stoppen en de volgende keer de stapjes minder groot maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:16

Zo is hij specifiek bang voor mensen met een bril, mensen met een pak aan en zo nog wat andere dingetjes. Oftewel, onze hond is erg bang voor bijna alles.

trommel wat mensen op met een bril, een pak aan enz. en laat ze rustig kennis maken met de hond, eerst van een afstand een koekje laten gooien, en weer weg laten gaan (uit het zicht) zo kan je steeds een stukje verder gaan, en ziet de hond op het laatst in dat vreemden niet eng zijn, maar juist leuk (koekje!) niet troosten idd, en heel rustig aan beginnen, geeft de hond aan dat je te ver gaat, dan een stap terug doen, zodat hij leuk blijft voor de hond.
die mensen moeten hem dan heel vrolijk benaderen zodat hij ze niet ziet als een dreiging..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:23

Het lijkt me geen goed plan om het beest onder te dompelen in een wereld van brillen en pakken. Begin eerst eens door zelf een bril en pak aan te trekken. Hoe reageert ie hierop? Vraag later de buurman ofzo eens. Dat is geen wildvreemde, maar wel iemand die enge attributen draagt. Werk dit langzaam uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:25

het is ook niet onderdompelen, het is laten zien dat mensen met pakken en brillen niet eng zijn, maar juist leuk zijn, tuurlijk doe je dat niet tegelijk, maar 1 persoon per keer, en als dat goed is een ander persoon, zodat hij niet denkt dat alleen die ene persoon leuk is..
zelf een bril opzetten lijkt mij niet genoeg, de hond is namelijk bang voor vreemden, en de baas is niet vreemd..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:30

Ik bedoelde meer dat als je eigen baasje een bril en pak draagt, en als je dit langzaamaan uitbreidt naar steeds vreemdere mensen, dan komt het niet zo koud op d'r dak.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:38

Wij hebben ook een hond die erg bang is. Soms is hij zelfs bang voor mijn vader(als die zijn veiligheidsbril op heeft bijv.) voor mij is hij nooit bang. Als hier mensen staan op het erf en ik sta erbij, durft hij wel bij mij te komen, maar niet bij mijn ouders of broer. De buurman is (gelukkig) ook niet eng meer, maar heeft deze een pet op is Misty er wel bang voor. Wij hebben hem als sinds het een pup is. Zijn moeder hebben we ook gezien en die was ook bang.
De angst was minder geworden toen hij een 3 was vergeleken bij toen hij een puppy was. Maar toen overleed onze andere hond. Daarna durfde hij zijn mand niet meer uit. We wilden eigenlijk geen andere hond meer maar hebben het voor Misty toch gedaan. Zijn zelfvertrouwen is iets verbeterd sinds de dood van Laska en zijn angst weer iets afgenomen.
Wij hebben al vanalles geprobeerd maar we zullen niet weten wat we nog meer moeten proberen.. Ook met wandelen vind ze vreemden eng. Heel lastig dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:34

Careano schreef:
Anneliesdj, wij gaan heel hondvriendelijk met onze honden om voor zover ik weet

Alleen jammer dat je nu niet meer op die blafband terugkomt, dus echt diervriendelijk? Nee.
Mag ik vragen wat de reden is dat je dit negeerd?