Nieuwe muizen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

krissie_

Nieuwe muizen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 20:04

Ik heb sinds gisteren 2 muizen.
Dit zijn mijn eerste muizen, en als ik naar ze toe kom rennen ze meteen hun huisje in.
Hoe kan ik ze het beste tam maken?
En het lijkt ook wel alsof ze niet drinken, ik heb een gewoon drinkflesje en een klein bakje met water, is het normaal dat ze nog niet drinken?

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:22

Als eerste moet je voorzichtig in hun kooi gaan, niet direct gaan "grijpen" maar gewoon je hand erin houden met eventueel een snoepje/iets lekkers zodat ze naar je toe komen, dit veel herhalen en veel geduld hebben ;). Op den duur zullen ze op je hand komen zitten en naar de tralie's komen als ze je zien. Als je ze wilt pakken heel voorzichtig te werk gaan, dus eerst je hand erin houden, gemakkelijker is wel als je ondertussen al op je hand komen zitten, dan je vingers onder hun houden en daarna ze pakken.

Over het drinkflesje, weten ze hoe ze het moeten gebruiken? Misschien moet je even voor tonen hoe het juist werkt, dit doe je door je vingertop even aan het tuitje te houden en een keer licht drukken zodat er wat water uit druppeld. Wel als de muizen kijken natuurlijk :+

onley

Re: Nieuwe muizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:28

muizen drinken niet zo veel dus het lijkt dan alsof ze niks drinken
ze weten best wel hoe die dingen werken

verder kun je ze niet meer hand tam maken
ratten daarin tegen kun je echt behoorlijk tam krijgen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:27

Muizen zijn wel enigszins handtam te maken toch?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:33

Volgens mij zijn muizen wel handtam te krijgen hoor. Alleen het vergt gewoon veel tijd. Hoe meer tijd je erin steekt hoe tammer de muis Lijkt mij? :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:22

Klopt, hoe meer tijd hoe leuker ze worden. Houd er wel rekening mee dat ze vanuit de dierenwinkel bij jouw in een hokje zijn gegaan, allemaal nieuwe geluiiden, geuren en dergelijk. Als ze daaraan gewend zijn worden ze waarschijnlijk zowiezo leuker.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 08:42

Dankjewel allemaal!
En zou ik ze vandaag al eens een paar minuten op schoot kunnen houden of is dat te vroeg?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:46

Ik zou gewoon kijken wat je erbij denkt. Als jij je handen in dat hok steekt en ze peren hem dan, zou ik het niet doen. Muizen zijn bloedsnel, en als je er nu eentje door je kamer hebt lopen en je raakt hem kwijt, ben je ook niet blij :)

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:50

Een goed hulpmiddel is een wc-rolletje als schuilplek op je schoot. Wanneer ze uit het rolletje tevoorschijn komen, gaan ze snuffelen aan je hand etc. Mijn muizen waren gewend om een wc rolletje in te lopen in hun hok, ik tilde het wc rolletje uit het hok en zette het op mijn schoot. Gevolg: super tamme muizen, die uiteindelijk niet bang meer zijn voor oppakken. Zelfs een volwassen muis is op deze manier nog tam te krijgen. Veel geduld :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:52

Je had ze (achteraf) veel beter bij een fokker kunnen kopen. Die maakt ze zelf al tam en dat scheelt je heeeeeeeeel veel werk.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 09:16

Ze rennen al niet meteen het huisje meer in.
Als ik voer op mijn hand leg komen ze het al van mijn hand af halen. :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:45

Dat is dan al een goede eerste stap. Het is inderdaad voor hun even wennen dat ze nu opeens in een groter hok zitten en maar met zn 2en in een nieuwe omgeving. Een volgende stap zou zijn kijken of ze eens op je hand willen zitten. En proberen om hun te aaien.