border collie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ayas

border collie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:36

Weet iemand hoe ik mijn jonge border collie kan afleren te blaffen naar de paarden? Ze luistert verder uitstekend maar de paarden winden haar zo op dat ze begint te blaffen en dat wil ik nu juist niet.

Ashkerlon

Re: border collie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:17

Alternatief gedrag aan bieden werkt vaak heel goed bij het afleren van ongewenste dingen.
Jij wil niet dat ze blaft, dus in plaats van gewoon "foei" te roepen, zeg je wat ze in de plaats moet doen. Vraag haar bijvoorbeeld om te gaan liggen op het ogenblik dat ze wil beginnen blaffen.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:53

Wij hadden ook een border collie met hetzelfde probleem.
Het zit in het karakter van een Border om te blaffen naar paarden (dieren) Het zijn van nature schapenhonden die proberen het vee bij elkaar te houden. Onze hond paste dit ook toe op ons gezin. Liep er iemand van het gezin weg, bleef hij maar tussen die twee groepen heen en weer lopen.
Hoe je het op kunt lossen weet ik niet goed. Wat Asjkerlon boven mij zegt is miss wel een goeie. Het foute gedrag vervangen door iets positiefs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:30

Óf niet meer meenemen naar de paarden, óf iets te doen geven wat zo interessant is, dat ze de paarden niet meer interessant vindt.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:28

Hier nog een met hetzelfde probleem. (bijna opgelost).
We hingen de hond altijd vast aan de rand van de piste. (hij kan dan onder de omheiding liggen, erachter of in de piste)
Hij was ook altijd maar aan het blaffen en het doen. Ik heb dan een beetje zitten testen, en het was inderdaad echt omdat het paard niet voorbij mocht lopen. Dus als je stoptje of je omdraaide was hij blij ...
Dus hebben we dan een tijdje gedaan gewoon, niet meer voorbij de hond gelopen, maar omgedraaid, of gewoon de hoek afgesneden groot genoeg.
Toen ging het al iets beter. Maar het bleef nog.
Volgende stap: een klod zand nemen en richting de hond gooien als hij blafte zodat hij verschoot. Werkte telkens maar eventjes, en ik kan niet zo goed mikken, bijgevolg dat alles uit de richting vloog. Dus dat was het ook niet.
En daarna hem laten liggen, en blijven, en elke keer een paar passen voordat het paard voorbij hem liep, hem opnieuw het bevel blijven gegeven. En dat werkte goed (want hij blaft niet liggend...).
Dus inderdaad, gewoon een bevel geven van wat ze moeten doen, zodat ze niet kunnen blaffen...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:24

En hoort hij je nog als hij op die paarden gericht is?

Ik heb de chance dat onze border niet blaft op paarden, anders zouden we met een probleem gezeten hebben. Hij fixeert enorm op paarden, waardoor hij zich volledig afsluit van de rest van de wereld. Je kan er dan op roepen, met een balletje/eten naast gaan staan,... hij heeft dat zelfs niet door. En dan wordt het heel moeilijk om het probleem op te lossen natuurlijk.

Blaft hij altijd naar paarden? In wat voor situaties is dat dan? Is het enkel als ze rondlopen? Of ook als ze gewoon in de wei staan te grazen?
Wat wel kan werken, eventueel ook als hij echt fixeert, is weggaan. Dus naar de paarden toe wandelen, en op de moment dat hij begint te blaffen draai je je om en wandel je met hem de andere richting (weg van de paarden) uit. Als hij stopt met blaffen: heel uitbundig belonen (met wat is afhankelijk van de hond, wat vind hij supergeweldig? Een balletje? een snoepje? een enthousiast rondspringend baasje?) en terug omdraaien richting paard. Na een tijdje zal hij wel doorhebben dat zijn blaffen 'gestraft' wordt (door van de paarden weg te gaan) en dat zijn stil zijn beloond wordt (door terug naar de paarden te gaan en door de duidelijk beloning van de baas). Je zal telkens een beetje verder kunnen gaan. Drijf het in het begin niet té ver, niet verwachten dat het op één dag gaat opgelost zijn... Wel consequent zijn: vanaf het eerste geluid dat eruit komt moet je omdraaien, vanaf de seconde dat ze terug stil is moet je belonen!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:05

ik heb dit probleem ook. ik heb een halve border. En ze is helemaal paarden gek. Ze wilt het liefst meerennen als ik aan het rijden ben. als ik aan het longeren ben blijft ze blaffen en zet ik haar meestal buiten de bak weg, aan een ijzeren riem anders bijt ze die weer door.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:48

Ik heb ook een border collie, hij is nu 15 maand. Hij is ook heel erg gefixeert op paarden, hij wordt druk en raced heen en weer en probeert echt te drijven. Ook in huis heeft hij dit gedrag vooral naar mijn vader.

Nu het mooier weer wordt en we veel meer met hem doen ( en hij weer getraint wordt voor flyball en behendigheid wordt het een stuk minder omdat er aan zijn werkdrang wordt voldaan.

Het is wel onwijs moeilijk en ik krijg het er eigenlijk niet uit, benieuwd wat er nog allemaal voor tips bijkomen.

succes

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 21:25

bedankt allemaal, ik geloof dat het eigenlijk op hetzelfde neerkomt: de border iets anders laten doen. het werkt inderdaad als ik haar "down" laat. Als de paarden niet aan het lopen gaan is ze ook nauwelijks in ze geinteresseerd. Roep ik echter de naam van een paard dan vliegt ze er op af, en ook nog op de juiste.......hoe weet ze dat???? Ze luistert altijd, ook als ze er achteraan zit of ver weg is. Ik fluit en ze komt, daar ben ik wel heel blij mee, ze is 1,5 jaar maar dat doet ze al vanaf dat ze heel klein was. De paarden geven er niets om als ze tussen hen in draaft maar ik heb het liever niet. Ik ga nog wat beter werken om haar aandacht ergens anders op te richten.