Het overlijden van een hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xXLiekeXx

Het overlijden van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:00

Ja, ik wist even geen betere titel.
Ik vroeg mij af of je aan een hond kan merken dat hij binnenkort dood gaat?

Wij hebben een 10 1/2 jarige labrador en hij is opvallend aanhalig de laatste tijd. Hij komt erg vaak naar ons toe, duwt zich tegen ons aan enz. Ook komt het vaak voor dat hij zijn 'plek' niet kan vinden. Dan ligt hij een hele tijd te draaien in zijn mand of op de grond.
Nu wil ik niet zeggen dat mijn hond binnenkort doodgaat. Mijn moeder verwacht wel dat het niet vrij lang kan duren en ook mijn vader heeft de veranderingen opgemerkt. Onze hond is wel al echt 'oud'.

Alvast bedankt

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:49

10,5 jaar is toch niet echt heel erg oud voor een labrador?
Ik denk dat je het het beste kan vergelijken met bejaarde mensen want die veranderen ook in hun gedrag. Het gedrag zal bij een hond ook veranderen als die ouder word maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ie binnenkort dood gaat. Als het bergafwaarts gaat merk je het vaak als een hond niet graag meer wil eten/drinken en als die niet graag meer wil lopen.

Onze hond is 16,5 jaar en gedraagt zich ook anders dan vroeger. Hij slaapt veel meer en is wat hangerig.
Qua eten en lopen is die nog ontzettend fit, op het strand zei iemand laatst: "zo, dat is nog een jonge hond"........
Beter compliment kan je toch niet krijgen :D

sunny_l0ve

Re: Het overlijden van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:27

Ik vind 10,5 jaar ook niet echt superoud voor een lab. Ik vind wel dat je het aan ze kan merken, maar dat is niet bij alle honden zo. Bij mij is het wel voorgekomen dat de eerste hond die we hebben laten inslapen opeens heel lief was tegen de DA en er ook echt zo lag van: ja, het is goed nu. Die is ong. 18 jaar geworden.
Een andere hond die we hebben laten inslapen die was op de dag zelf opeens heel vrolijk, alsof we een puppy bij ons hadden, dat gaf ons wel een raar gevoel, maar het was zijn manier van afscheid nemen. Mijn tante heeft het ook met haar hond gehad, die heeft zich nog een week lang als een puppy gedragen, en daarna was het echt 'zijn' tijd en had hij er zelf ook vrede mee.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:32

Nou 10.5 jaar is best oud voor een labrador. Er zijn mensen die zitten met 70 in een verzorgingstehuis en er zijn mensen die dan nog de nijmeegse vierdaagse meelopen. Dat is bij honden ook zo. Maar misschien is er iets anders aan de hand.
Of hij voelt zich niet zo lekker. Maar meestal al een hond ziek is zondert hij zijn eigen af. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:39

Onze hond is 2 jaar geleden overleden is bijna 16 geworden.
Wij hebben een aantal keer gehad dat we dachten dat het haar laatste week was. Ze zakten tijdens het wandelen door haar poten en kon er niet meer op staan. Mijn vader ging met haar naar de dierenarts met het gevoel dat ze een spuitje zou krijgen en klaar... Allemaal met veel tranen afscheid nemen natuurlijk. Maar ze kwam terug! en heeft het nog een paar maanden uitgehouden. Tot die nacht.. Ze was al een tijdje onrustig maar 'nachts heeft ze alles onder gekotst (ik zal verder niet in detail treden) maar het was ernstig. Rond de ochten liep ze naar de achterkant van de tuin, naar de poort. Wij denken dat ze dat deed om zelf rustig een plekje te zoeken om te overlijden. Zo gaf ze voor ons zelf aan dat het genoeg was. Dierenarts gebeld en na een prikje was ze al weg. (normaal krijgen ze er 2) Die paar uur voor ze een spuitje kreeg lag ik heel de tijd bij haar en steeds als ik stopte met aaien probeerde ze met al haar kracht haar hoofd nog op te tillen voor nog een aai. Ze heeft een goed leven bij ons gehad en ze heeft heel haar leven bij ons gewoond. Ze was gewoon echt op.

Had het nog nooit zo uitgebreid beschreven en het doet me toch wel wat, zelfs na 2 jaar!

Maar, ik zou je er maar niet te veel zorgen om maken en nog zo veel mogelijk van je hond genieten nu het nog kan! Je weet vanzelf wanneer het zo ver is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:43

Voor de ene hond is 10,5 nog helemaal niet oud en de andere is op die leeftijd echt al hoog bejaard. Of je hond binnenkort doodgaat is niet echt te zeggen denk ik. Ik zou zeggen hou je hond goed in de gaten en kijk het aan hoe lang het voor het beestje uit te houden is. Waarom kan hij zijn plaats niet vinden? Heeft hij bijvoorbeeld pijn?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:44

De hond van mijn ouders gaf zelf aan dat het genoeg was.In een paar dagen tijd ging het steeds slechter met hem.Op de 4e dag kon hij nog nauwelijks lopen en kon bijna niet meer omhoog komen.Hij had volgens mijn ouders ook echt zo'n blik in z'n ogen.
Toen vonden mijn ouders het genoeg, hij is die zelfde dag nog door de dierenarts ingeslapen.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:40

Kleine honden worden meestal ouder als kleine honden. Onze vorige labrador (die ik niet echt ken, was te jong) is overleden toen hij 12 1/2 was. Onze hond nu kwakkelt al langer. Hij heeft vaak problemen met lopen en ook zijn maag is niet ijzersterkt.
Je kunt dus wel degelijk merken aan je hond dat hij 'heen gaat'. Aanhankelijker enz.