iemand die dit herkent? kater ziekjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

iemand die dit herkent? kater ziekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:00

Hallo,

Even in het kort;
Ik heb 2 poezels, een heer en een dame, broer en zus (beide nog niet geholpen, maar gaat binnenkort gebeuren)
De poes is aan de pil tot ze binnenkort gesterriliseerd wordt en doe ze dan beide in 1 keer, mannetje castreren.
Ze zijn van juni-08 dus bijna een jaar.
Ze zijn geënt, ontwormd en ontvlooid (regelmatig)

Nu zie ik het vrouwtje sowieso elke dag, maar het mannetje was redelijk vaak de hort op en zat veel bij een boerderij schuin achter mij.
Voor de bewoners en voor mij in principe geen probleem, hij kwam dagelijks af en toe wel aanwaaien.

Mijn katten verblijven als ik niet thuis ben in een royale bijkeuken met half open raampje zodat ze in en uit kunnen, staat altijd voedsel en water en lekkere slaapplek.
Nu ben ik een weekendje weggeweest en zondagavond kwam de bewoonster van de boederij met kytha aanzetten (onze kater).
Ze vermoedde dat ie oormijt had en ze vond em niet fit ogen..
Heb em lekker in huis gelaten en hij is de hele avond in huis geweest en heeft op 1 en dezelfde plek gelegen hele avond.
Later zocht ie de onderste bak van de krabpaal op.

Maandagochtend vond ik em een beetje lusteloos, hij wilde niet eten en drinken maar is wel even buiten geweest zijn behoefte te doen.
Daarna in de krabpaal gaan liggen en toen ik van mijn werk thuiskwam lag ie er nog, zo ook de hele nacht, alleen vanmorgen was ie eruit.
Vanmorgen heeft ie wat blikvoer gegeten en wat gedronken, dus er zit vooruitgang in.

Heb em gister speciale druppels in de nek gegeven tegen oormijt/vlooien/wormen (zo ook het vrouwtje).
Toen ik gister met de DA belde zei de ene me dat ze blaasgruis vermoedde, maar toen ik met een andere belde zei hij van nee dat kan niet, want dan probeert ie overal te plassen en hij vond de symptomen er niet op lijken.

Wie herkent deze symptomen?
lusteloos, traag lopen (beetje strompelen) en alleen willen liggen slapen. (hij eet/drinkt nu dus wel weer)

Ik kijk het even aan aangezien hij nu wel at en dronk, maar als het weer minder wordt of zo blijft ga ik met em naar de DA.

*sorry voor het lange verhaal* :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:06

Ik zou toch even bij de dierenarts langs gaan voor de zekerheid.
Het is namelijk erg moeilijk om via internet te zeggen wat het probleem is, helemaal als je de kat niet kent en dus ook zijn normale gedrag niet, maar dit klinkt niet goed.

Mijn poes had dit een tijdje terug ook, ze wilde alleen liggen, niet naar buiten terwijl het echt een buitenpoes is.
Ze at en dronk wel gewoon en ze bewoog wel wat, maar ze strompelde een beetje met haar achterpootjes.

Toen ik bij de dierenarts kwam, bleek dat ze beide knieschijven van haar achterpootjes verschoven had.
Moet ze dus behoorlijk wat pijn aan hebben gehad.
De dierenarts heeft beide knieschijven terug op de juist plek geduwt en je hoorde echt een harde knak.

Ik merkte alleen dat er wat mis was doordat ze gewoon erg sloom was en alleen maar wilde slapen terwijl ze normaal altijd erg actief is.

Neskolay

Re: iemand die dit herkent? kater ziekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:08

Dank je voor je reactie Anca, snap idd dat het moeilijk te beoordelen is via internet :j
Hij is sowieso best wel een luie kat, maar rent vaak wel enthousiast naar je toe.
Hij oogt heeeeeel erg moe, ben wel blij dat ie weer eet.

Ik kijk vanmiddag uit mijn werk even hoe hij is en dan kan ik alsnog even met em naar de DA als het niet goed/stuk beter is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:14

Kan hij geen vergiftigde muizen gegeten hebben?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:14

Zijn de beide katten geent?
Zo niet, heeft het katertje vieze ogen, snotneus, niezen?
= niesziekte = even naar de DA = kuurtje doxy

Is het katertje lusteloos, wil niet eten, maakt echt een zieke indruk, heeft koorts? Kan kattenziekte zijn. = als de sodemieter naar de DA want dit kan zijn dood worden.

Katten die veel buiten lopen, met name katers kunnen kattenaids krijgen. Katers knokken nog wel eens met andere katers en kattenaids wordt overgedragen door speeksel/bloedcontact. = dierenarts = testen.

Verder heb je nog onschuldige kwalen die regelmatig voorkomen:
Oorontsteking, keelontsteking en de virusjes die maag en darmen van streek maken.

Hoe dan ook, ik zou het niet afwachten en toch even naar de DA gaan. Het helpt als je het een en ander over je kat verteld. Hoe het dagelijks leven van het dier eruit ziet bv. Een kat die altijd binnen leeft en weinig tot geen contact heeft met andere katten heeft ook een kleinere/tot geen kans op kattenaids. Doordat jij verteld over je kat kan de DA een betere diagnose stellen.

Sterkte

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:17

HBVisser, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Ook zal de kater al flink gedekt hebben en de nodige krabben hebben gehad van die poezen, die ook aids of leukemie onder de nageltjes hebben kunnen hebben.

Kan zelfs ook Fip zijn, hoewel het dan meestal sneller bergafwaarts gaat.

Houd er rekening mee dat het een van deze ziektes kan zijn en de genoemde ziektes, Aids, Leukemie,Fip en Kattenziekte , hebben meestal geen goede afloop.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:18

Dank je HBVisser, hier kan ik wel wat mee..

Hij heeft geen vieze oogjes/verkouden/niesen of iets in die richting, alleen dat ie erg moe/lusteloos is.
Geen idee of hij koorts heeft.
Zal morgen toch even met em naar de dierenarts, over de gevallen die jij noemde had ik nog niet nagedacht (en wist ik ook niet allemaal vanaf trouwens... :\ ).
Beide katten zijn geënt en zijn echte buitenkatten :j

edit: crossmonster dank je.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:22

Hij kan beter niesen en ziek zijn, dan ziek zijn zonder niesen.

Niesziekte is goed te behandelen, de rest niet.

Hoe ziet zijn buik eruit?

Bij fip hoeft de buik niet altijd dik te zijn overigens. Maar lusteloos en sloom zijn wel kenmerken van Fip, een kitten van kennissen van me werd vaak uit logeren gebracht bij mensen met andere katten, en heeft bij die andere katten fip opgelopen.

En heeft het ook niet overleefd.
Tegen fip kun je niet enten.
Als ze jaarlijks geent zijn en de basisenting gehad hebben valt kattenziekte al af.
Ik zou vandaag nog langs de dierenarts gaan en de kat laten onderzoeken.

Bij evt verdenking van vergif kan nog Vit K gegeven worden en een maagverzachter.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:26

dank je wel crossmonster.
Hij is in een paar dagen (het weekend) aardig afgevallen en zijn buik is niet opgezet :n

Op 1 of andere manier voel ik bij paarden veel sneller aan wat er aan de hand is dan mijn katten, vandaar dat ik het hier ook even plaatste.
Zal als het lukt vanmiddag nog even met em langs de DA :j

Heb je ook bepaalde tekenen als het vergif zou kunnen zijn? (symptomen)
Ik heb geen idee, het kan natuurlijk altijd, ze lopen veel buiten en speuren heel wat af in de buurt denk ik...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:27

Lees net een stukje over kattenziekte en de symptomen, hij braakt niet en is niet in de diarree...

Jeej, net heel stuk over FIP gelezen :oo mag toch echt hopen van niet :\

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:30

Even denken bij vergif zijn ze naast traag ook vaak atactisch en soms apathisch.
Ze zwalken vaak bij het lopen.

Ook kermen ze soms omdat het pijn doet in hun lijf.

symptomen FIP :
Citaat:
Symptomen kunnen zijn:
Slecht eten
Koorts
Slechte vacht
Lusteloosheid/sloomheid
Slechte groei
Vermageren
Oogontstekingen: uveitis -> zie de foto hier rechtsboven, let op: uveitis kun je ook bij FeLV en FIV zien.
Dikke volle buik door vocht in de buik (ascites)
Benauwdheid door vocht in borstholte (hydrothorax)
Gele slijmvliezen en huid (icterus of geelzucht) als de lever is aangetast
Braken en diarree
Epileptische aanvallen, als er ontstekingen in de hersenen zijn. Soms valt de eigenaar alleen een gedragsverandering op.
Nystagmusfilm veroorzaakt door FIP bij de kat

Nystagmus
Zie het filmpje (klik op de link) let op de ogen die gaan heen en weer. Vooral aan het rechteroog (voor u links) is dit goed te zien.
Neurologische verschijnselen (verlammingen)

Kattenziekte kan hij in principe niet krijgen als ie goed geent is :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:32

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:35

Het viel me wel bij hem op dat ie heel vreemd loopt, alsof ie heel moe is maar hij loopt ook niet in een rechte lijn en zijn geen vloeiende bewegingen.

Gatver, zit helemaal niet lekker op mijn werk na alles wat ik gelezen heb... ga toch vanmiddag maar even met em langs de DA.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:38

Zwalken kan idd bij Fip of vergiftiging, toch denk ik zelf helaas aan fip, vergif zie je meestal ook toevallen bij .

Is er iemand thuis?
Kun je de dierenarts alvast bellen voor een afspraak?
Tot hoelaat moet je werken?

Maak je niet te druk nu op je werk.
Vraag evt of je wat eerder naar huis mag, misschien valt het allemaal mee, maar de klachten geven in elk geval reden genoeg om vandaag nog naar de dierenarts te gaan.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:45

Ja dank je wel crossmonster :j
Er is niemand thuis, ik kan wel wat eerder van mijn werk weg.. zal zo even bellen voor een afspraak.
Hoop alleen dat ie em nu niet gesmeerd is naar buiten, hij kan gewoon buiten komen namelijk :+ (aangezien hij vanmorgen ook weer een beetje op de been was)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:50

Fijn dat je eerder weg kan, ik zou ook niet rustig op mijn werk kunnen zitten als ik een zieke kat had.

Hopelijk kun je hem lokken met wat voer, als ie weg blijkt te zijn.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:55

Mijn buurmeisje smst net dat ie heel zielig bij der achterhuis wat om zich heen zit te kijken.
Heb der gevraagd of ze em binnen wil doen en raampje dicht, heb 15.15 een afspraak bij de dierenarts :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:58

Ah fijn om te horen dat ie dus binnen zit nu, en fijn dat de dierenarts tijd heeft.

Ik ga voor je duimen dat het allemaal meevalt!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:02

Dank je wel!
En bedankt voor je tips en info +:)+

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:18

Hier wordt ook geduimd. Succes vanmiddag.

Bij vergif zie vaak het zogenaamde "ticking". De ogen gaan dan heel snel van links naar rechts in de oogkassen.
Een kat die ik gevangen had in Singapore was gebeten door een slang en bij haar (schele siamees) viel het "ticken" van de ogen echt op. Maar ook zij heeft het overleeft, dus maak je vooralsnog niet te veel zorgen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:20

Dank je HBVisser! Dat "ticken" doet ie niet.. hij kijkt heel erg sloom uit zijn ogen alsof ie stoned is en zo loopt ie ook :\
Zijn vacht is ruig en is afgevallen en lusteloos.

Ben erg benieuwd wat de DA ervan zegt vanmiddag.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:27

Mijn exkater die nogal veel vecht had laatste dezelfde symptomen al wilde hij op een gegeven moment niet zelf eten en ook niet drinken. Toen ik in zijn bek keek bleek waarom. Hij had een paar weken ervoor een flinke haal IN zijn bek gehad van een andere kater. Daardoor zijn er bactierien oid in zijn bek gekomen. Zijn hele bek was ontstoken! Echt alle slijmvliezen vies geel en troep eruit. Nou ja je snapt me wel. Meteen aan de antibiotica en werkelijk 3 tot 4 dagen dwangvoederen met speciale voeding om hem aan te laten sterken. God wat was ik blij toen dat beest weer zelf wat begon te eten. Het heeft zeker een week geduurd eer hij weer goed aankwam. Moet je nagaan dat hij wel wilde drinken maar dit niet durfde van de pijn! Dus zoiets kan het ook zijn.

Wat hij ook heeft, het klinkt ernstig (ben DA assistente dus weet zo wel een paar diagnoses maar doe daar per internet niet aan. En zowiezo mag ik geen diagnoses stellen)

Tip (niet om je bang te maken, maar als hart onder riem) Stel jezelf in op een flinke heftige diagnose, minstens een week antibiotica geven en de komende dagen dwangvoederen meerdere keren per dag met speciaal voer. Zelfs een opname om vocht toe te dienen sluit ik zo niet uit. Alles wat dan niet is valt weer mee. Heel veel sterkte! En wat de diagnose ook is je mag me altijd PB-en voor tips of voor steun!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:30

Zilfstar:
Dank je voor je reactie!
Het eerste wat ik heb gedaan is in zijn bekkie kijken en gelukkig niet hetgeen aangetroffen wat jij hier noemt :oo

Ik ga idd uit van een heftige diagnose, dan kan het idd altijd meevallen!
Zal hier vanmiddag plaatsen wat de uitslag is van het DA bezoek!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:36

Paar weken terug me kater hier ook erg lusteloos en met koorts. Die heeft regelmatig teken, heeft antibiotica en aantal infussen/injecties gehad. Moest dagje blijven. Gelukkig knapte deze ziender ogen op hierna. Met een dag of 2 was aan hem niets meer af te zien (helaas aan mij iets meer, pillen geven ging niet altijd even vlekkeloos zullen we maar zeggen).

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:41

Mijn kat zwalkte ook en was erg lusteloos en woog zelfs nog maar 1,5 kg.
Hoe ziet zijn plas eruit, is het plakkeriger dan normaal?
Kan ook nierfalen zijn..
Succes bij de DA in ieder geval en k hoop dat het meevalt!