Het eeuwige ouwe vergelijken van mens en dier.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Het eeuwige ouwe vergelijken van mens en dier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:44

Hoi bokkers,

Ik kom het steeds vaker tegen, en eigenlijk snap ik niet zo goed waarom.

Steeds vaker lees je in topics dat mensen hun arguementen proberen te verdedigen door te zeggen; Ja maar zou jij dat leuk vinden?

Maar mensen, beesten zijn geen mensen. Dieren zijn geen mensen en zij rederen niet zoals wij. Klaar. Ongeacht welk diersoort we het over hebben, mensen zijn geen dieren en dieren zijn geen mensen. Zij zullen vast voelen en misschien wel denken, tot een bepaalde mate en die zal nooit gelijk staan aan ons mensen. Onze hersenen werken verschillend, we hebben niet dezelfde huid/vacht en zintuigen op het zelfde niveau. Ik erger me er gruwelijk aan als mensen hun arguementen zo te proberen te verdedigen, alleen omdat ze geen enkele andere arguementen hebben?

Kunnen we alsjeblieft op houden om appels met peren te vergelijken?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:52

Er zijn twee dingen:

Gedrag vergelijken, en dát is onterecht want beesten zijn geen mensen en hebben een heel ander gedrag en redenatievermogen. Wij kunnen ons daarop aanpassen, en niet andersom.

Maar om kinderen aan te leren dat beesten gevoel hebben, dan maak ik wel vaak de vergelijking met hunzelf:
- waarom moet je niet trekken aan de teugels??? (Stel je je maar eens voor hoe het zélf voelt als er een bitje in je mond zit en iemand trekt daar keihard aan)
- waarom moet je zorgen dat er geen vacht tussen de singelsluiting komt te zitten??? (Stel je je maar eens voor hoe het zélf voelt als je paardenstaart klem zit in een ritssluiting)
- etc. etc.

Amandavd

Re: Het eeuwige ouwe vergelijken van mens en dier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:55

Bij kinderen vind ik dat iets anders, die hebben zo iets nodig om te leren te begrijpen waarom dieren ergens op kunnen reageren. Maar ik bedoel zo in discussie topics op Bokt, ik vind dat zo raar af en toe.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:01

Ik ga helemaal mee met leeuwnie, gedrag van dieren kun je zeker niet vergelijken, maar gevoel wel. Dan bedoel ik dat qua pijn ofzo, niet zozeer qua emoties.

Ik erger me er ook aan, en dan vooral als mensen bijvoorbeeld een hond straffen als die wat gedaan heeft terwijl die alleen in de kamer was, dat dan de mensen beneden komen en boos worden. ''Ja, maar hij kijk zo schuldig, hij weet wel dat ie dat gedaan heeft!'' Dat is dus absoluut niet waar, een hond kan zo niet denken, het is immers geen mens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:00

Idd een putn waar ik ook totaal niets mee kan.
Bv dat topic wat over slipkettingen gaat, gaan ze dat vergelijken met stel dat je vriend zo'n ketting om heeft zou hij dan nog netjes komen? :')
Dan hoop je dat het een grapje is, menen ze het ook nog serieus. >;)
Zal wel gebrek aan kennis en ervaring zijn je moet wat verzinnen om mee te kunnen kletsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:38

Gevoel kun je ook niet helemaal vergelijken, behalve pijn misschien.
Ik vind een bit in mijn mond sowieso helemaal niks :n Dus dan zou ik gaan roepen dat bitloos fijner is, omdat ík geen bit in mijn mond wil...... dat slaat toch nergens op? Gaat toch dan om wat het paard fijn vindt?

MIjn hond vind een armband denk ik hoogst ergerlijk, ik heb er geen problemen mee. Je moet die vergelijking helemaal niet willen trekken. De reacties van de dieren lezen is veel beter dan er allerlei menselijke gevoelens op willen projecteren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:41

mens en dier zijn op geen enkele wijze te vergelijken :) :) maar mensen die dat niet weten die doen dat wel.......... en daar word grof geld aan verdient :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:44

marlinH schreef:
Ik ga helemaal mee met leeuwnie, gedrag van dieren kun je zeker niet vergelijken, maar gevoel wel. Dan bedoel ik dat qua pijn ofzo, niet zozeer qua emoties.

Ik erger me er ook aan, en dan vooral als mensen bijvoorbeeld een hond straffen als die wat gedaan heeft terwijl die alleen in de kamer was, dat dan de mensen beneden komen en boos worden. ''Ja, maar hij kijk zo schuldig, hij weet wel dat ie dat gedaan heeft!'' Dat is dus absoluut niet waar, een hond kan zo niet denken, het is immers geen mens!

dat is dus WEL waar! Als mijn hond niets heeft gesloopt en ik kom thuis rent hij vrolijk en blij op me af. Heeft hij wel iets gesloopt en ik kom thuis dan komt hij niet te voorschijn hoor! En dan komt hij echt niet op me af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:45

@ Kim: How to become a guru -:)

't Is natuurlijk wel makkelijk om steeds die vergelijkingen te maken, dan dénk je iig dat je het snapt.....

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:47

breezy302 schreef:
marlinH schreef:

dat is dus WEL waar! Als mijn hond niets heeft gesloopt en ik kom thuis rent hij vrolijk en blij op me af. Heeft hij wel iets gesloopt en ik kom thuis dan komt hij niet te voorschijn hoor! En dan komt hij echt niet op me af!

Niet waar.. Kan best dat hij dat doet maar ik heb het net nog gelezen in een boek over hondengedrag, als je wilt kan ik het stukje opzoeken, maar daar zat een reden achter.. En niet dat een hond beseft dat ie wat verkeerds heeft gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:51

breezy302 schreef:
dat is dus WEL waar!

marlinH schreef:
Niet waar..

En zo ontstaan nu dat soort moddergooien op niets af.
Dieren en mensen zijn niet te vergelijken met elkaar, zit nog steeds met smart
te wachten op een 'appelen/peren' smilie denk dat die niet geheel nuteloos zal zijn hier op bokt!!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:52

@Breezy203; waarscheindelijk omdat jij hem daarvoor hebt gecorigeerd? ;)

Sommige gedragingen kan je wel vergelijken.
Als ik een hond op twee meter van zijn baas zie staan en de baas staat te schelden en te doen, ja dan zou ik ook niet komen :+ !

Maar wat mij meer irriteert is het feit dat mensen de hond vermenselijke. Zoals kleren aan, optillen, niet veel naar buiten als 't regent (want fifi wordt dan nat, vind fifi neit leuk ) enz. Dát vind ik nog irritantert!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:59

een hond voelt feilloos aan hoe de gemoedstoestand van het baassie is.

Ik kan bijvoorbeeld best wel eens boos worden op pakmbeet de afstandsbediening die niet doet wat ik wil......

mijn honden en mijn kind zoeken dan een veilig heenkomen, niet omdat hun zich schuldig voelen over een afstandsbediening, maar wel omdat ik dan zoveel agressie uitstraal en hun dat niet willen/ kunnen handelen dus voordat ik die afstandsbediening een zwiep door de kamer geef hun een veilig heenkomen zoeken..

is heel dierlijk, en niks menselijk :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:35

Soms is zo'n vergelijking wel nodig, zoals bij het topic van de halsband vs. slipketting. Als mensen voor dieren gaan praten, heb je soms zo'n extreme vergelijking nodig, want mensen kunnen niet voor ze praten, ook al doen ze het wel. Dat is pas waar ik een hekel aan heb. Niemand kan exact weten wat er in de gedachte van een dier omgaat, dat kun je alleen maar raden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:38

Je kunt dieren wel aardig leren inschatten. Daar geef ik dan de voorkeur aan, ipv kijken wat ik fijn zou vinden, ik ben geen hond, tenslotte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:39

sunny_l0ve schreef:
Soms is zo'n vergelijking wel nodig, zoals bij het topic van de halsband vs. slipketting. Als mensen voor dieren gaan praten, heb je soms zo'n extreme vergelijking nodig, want mensen kunnen niet voor ze praten, ook al doen ze het wel. Dat is pas waar ik een hekel aan heb. Niemand kan exact weten wat er in de gedachte van een dier omgaat, dat kun je alleen maar raden.

Denk toch echt dat je namens jezelf moet spreken Sunny_love, als jij iemand wil overtuigen van jou argument of bewering zijn er ook genoeg andere middelen ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:40

Je kan leren inschatten, maar dat geeft je nog steeds niet altijd de zekerheid. Als je goed leest, wil ik dieren ook niet vermenselijken, maar bij sommige mensen is het wel nodig. Die denken alle wijsheid in pacht te hebben en alles over dieren te weten en voor ze te kunnen spreken.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:41

Chiqa schreef:
sunny_l0ve schreef:

Denk toch echt dat je namens jezelf moet spreken Sunny_love, als jij iemand wil overtuigen van jou argument of bewering zijn er ook genoeg andere middelen ;)

Aan het begin kun je dat ook proberen, maar het wil niet zeggen dat het helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:44

Okay dat is mogelijk maar is het dan zo belangrijk voor jou dat jij een ander kan overtuigen? Persoonlijk haak ik vrijwel direct af zodra de vergelijking mens dier komt simpelweg omdat ik het over vindt komen als "ik wil gewoon gelijk hebben"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:47

een dier met een mens vergelijken gaat helemaal nergens over :)

echt helemaal nergens.

dieren en mensen zijn twee hele verschillende dingen, wij reageren verstandelijk over het algemeen, en dieren reageren instinctief........ dus elke vergelijking is onzinnig

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:47

xx_Horsiex schreef:
Hoi bokkers,

Ik kom het steeds vaker tegen, en eigenlijk snap ik niet zo goed waarom.

Steeds vaker lees je in topics dat mensen hun arguementen proberen te verdedigen door te zeggen; Ja maar zou jij dat leuk vinden?

Maar mensen, beesten zijn geen mensen. Dieren zijn geen mensen en zij rederen niet zoals wij. Klaar. Ongeacht welk diersoort we het over hebben, mensen zijn geen dieren en dieren zijn geen mensen. Zij zullen vast voelen en misschien wel denken, tot een bepaalde mate en die zal nooit gelijk staan aan ons mensen. Onze hersenen werken verschillend, we hebben niet dezelfde huid/vacht en zintuigen op het zelfde niveau. Ik erger me er gruwelijk aan als mensen hun arguementen zo te proberen te verdedigen, alleen omdat ze geen enkele andere arguementen hebben?

Kunnen we alsjeblieft op houden om appels met peren te vergelijken?

Ik snap je punt, maar kan het niet laten om even het volgende te melden: Mensen en dieren zijn grotendeels hetzelfde. Beiden zijn we zoogdieren. :+
Enige verschil: mensen zijn zo geëvolueerd dat we in staat zijn om te kunnen nadenken over ons handelen. Dat is het enige verschil. Een groot verschil, dat ben ik helemaal met je eens. Maar mensen en dieren leren hetzelfde, voelen (lichamelijk) hetzelfde en zouden volgens mij best wat eerlijker tegenover elkaar kunnen zijn (mens tegenover dier dan ;) ).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:49

ik vind de vergelijking over het algemeen wel handig, want ik geloof toch wel dat er zekere vergelijkingen zijn tussen mensen en paarden/dieren.

bijv. met in het bit trekken, het dag en nacht op stal staan e.d.

maar dat doe je niet puur alleen uit het mens/dier vergelijken.
daarnaast komt namelijk ook nog wel een stukje inzicht in dieren...
want op sommige vlakken vind ik zeker wel vergelijking...(als ik dan naar mn eigen mini overgebleven stukje instinct kijk)

maar 9 vd 10 keer slaat de vergelijking nergens op...
bijv. dat paarden ongelukkig zouden worden van het niet werken met ze(dan bedoel ik paarden die in een kudde staan)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:51

Ja en Nee, ik denk zeker dat pijn voor een dier hetzelfde is dan voor mensen. Of we nu een paard of een mens slaan met de zweep, beide keren is het pijn en een negatieve ervaring. Maar ook een paard voelt zich fijn wanneer iemand hem aanraakt en vrolijk over komt. Zelfde geld voor een mens.

Maar mensen zijn geen dieren, dieren zijn anders gebouwd, handelen als het er op aan komt uit hun instinct en worden ook wel dergelijk anders benadert dan een mens. Simpelweg omdat dieren niet hetzelfde verstand hebben en niet met ons kunnen communiceren. Een paard vraag je niet om naast je te blijven lopen tijdens een wandeling, je moet hem lijden en een manier zoeken waarmee je duidelijk maakt wat de bedoeling is. Je leid het paard door het aan een halster met een touw mee te nemen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:51

KiWiKo schreef:
een dier met een mens vergelijken gaat helemaal nergens over :)

echt helemaal nergens.

dieren en mensen zijn twee hele verschillende dingen, wij reageren verstandelijk over het algemeen, en dieren reageren instinctief........ dus elke vergelijking is onzinnig

En hoe reageer je dan als jouw hand tussen de deur komt? Instinctief met het wegtrekken van je hand en een gil geven (is mijn vermoeden dan ;) ). Vergelijk dit met een hond waarbij zijn staart hetzelfde doormaakt, en er zullen weinig verschillen optreden.

Wij kunnen redeneren, auto's zijn bijvoorbeeld niet gevaarlijk als we in de berm staan, maar dieren kunnen dat niet. Toch is het schrikreflex bij een ongezien genaderde auto hetzelfde als bij een paard.

Tuurlijk kun je mensen en dieren nooit gelijkmatig vergelijken, maar appels en peren zijn beide fruitsoorten, groeiend aan een boom, pitten binnen in het sappige vruchtvlees en beschermd door een schil. ;)
Laatst bijgewerkt door mariettek op 06-05-09 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:52

siskeh schreef:
ik vind de vergelijking over het algemeen wel handig, want ik geloof toch wel dat er zekere vergelijkingen zijn tussen mensen en paarden/dieren.

bijv. met in het bit trekken, het dag en nacht op stal staan e.d.

Dus er zijn mensen die dagen op stal staan en een bit dragen? Werkelijk dr gaat een wereld voor mij open.

siskeh schreef:
maar 9 vd 10 keer slaat de vergelijking nergens op...

O gelukkig je zegt het zelf al :D ;)