dominant hangbuikzwijn, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

dominant hangbuikzwijn, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:45

het probleem:
we hebben thuis 2 hangbuikzwijn dames. Raki en Grappa. Grappa is ongeveer 10 jaar oud en Raki een jaartje of 4 denk ik. ( beide vanaf biggetje hier gekomen)
Nu is het zo, dat Rakli duidelijk de overheersende factor is en redelijk egocentrisch ( :+ )
dit uit zich over het algemeen in wegduwen of mopperen ( gillen), maar beide hebben wel echt een vriendjes relatie.

grote probleem? Raki steelt het eten van Grappa. en dan op zo'n manier dat wij het niet merken.
bakjes zetten we zo ver mogelijk uit elkaar, ze moet echt 10 meter lopen om bij het andere bakje te komen. Raki is ontzettend snel, Grappa niet, die is erg zwak qua motoriek en acties.
Raki eet dus eerst 5 minuten uit het eigen bakje, rent dan naar Grappa's bak, duwt madam opzij, vreet de boel leeg, en rent vervolgens weer naar de eigen bak.

dit heeft er nu al 2X in geresulteert dat Grappa bijna dood is gegaan omdat ze gewoonweg geen eten kreeg. ( en raki gewoon echt te dik is, ook al staat ze al weken op een zwaar dieet die dus niet helpt omdat ze ander voer jat)
beide keren toch erbovenop geholpen, maar kan gewoonweg niet 2X per dag bij elke maaltijd 20 minuten naast dat varken gaan staan tot die het eten op heeft. ( als het al niet langer duurt)
we voeren haar wel regelmatig bij met hapjes en brood in appelsap, maar dit is geen oplossing natuurlijk. vooral niet omdat Raki continue op de loer ligt ( eten eten!), en Grappa echt "ondersneeuwt" op zulke momenten.
Raki weet ook dondersgoed dat dit niet mag. als ik ondertussen even in de stallen bezig ben, en ik zie haar erheen lopen of eten, roep ik altijd keihard haar naam, en dan maakt ze zich uit de voeten ( om na 20 seconden het weer te proberen, of als ik niet meer oplet)
wegjagen, afleiden, mep geven, niets werkt. ja.. ze wordt wel "bang" , maar niet voor het stelen, puur voor mij.
durf ook niet teveel te straffen ivm dat Hangbuikzwijnen een zwak hart hebben en snel een hartstilstand kunnen krijgen.

nu wilde ik weten of er meer mensen zijn met meerdere zwijntjes, en hoe jullie dominantie aanpakken?
de varkens lopen in een stuk weide van 10 bij 10 meter met een huisje erbij.
stukje afzetten werkt niet ( heb het met zaagselbalen gedaan een periode) die duwt Raki gewoon opzij.

wie ooh wie heeft er tips om Grappa meer te laten eten en Raki minder fel op eten te laten worden??

XoNo

Re: dominant hangbuikzwijn, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 06:46

Misschien toch een soort afzetting creëeren met hekken denk ik. Ik denk dat zorgen dat Raki er niet meer bij kan de enige optie is.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:29

Ik heb totaal geen verstand van varkens, maar een afzetting met prikpaaltjes en stroomband helpt misschien om ze uit elkaar te houden tijdens het eten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:42

Kun je het ene zwijntje niet in het huisje eten geven met de deur dicht?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:44

ik heb er ook 2 en de een is ook dominant over de ander, mn met eten.. ik geef ze afzonderlijk eten, het is de natuur dat er een dominant is en dus heeft straffen absoluut geen zin, worden ze alleen maar vals van..

vind het wel raar dat je zegt zonder dat jullie het doorhebben.. ze ziet toch al ruim voor je zwijn bijna doodgaat dat ze veel te mager is en meer moet eten:?

EDIT: kun je ze niet apart zetten kun je erbij blijven staan met eten, als het goed is ben jij dominant over het dominante zwijn en kun je wachten tot de ander het eten op heeft..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:47

Soms moet een mens proberen slimmer te zijn dan een varken, hoe moeilijk kan dat zijn? :)
Zorgen voor een tijdelijke afzetting tijdens het eten ( stroomdraadje), apart zetten of er gewoon even bij blijven tot de voerbakjes leeg zijn lijkt me een goede optie.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:50

als ze geen stroomdraad gewent zijn werkt dat niet zo best kan ik je vertellen.. heb het zelf geprobeert en resulteerde in paniek bij beide wat weer een week heeft geduurt voor ze weer 'normaal' waren

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:58

Jannepauli schreef:
Soms moet een mens proberen slimmer te zijn dan een varken, hoe moeilijk kan dat zijn? :)

Varkens zijn echt ontzettend slim!! (babe :o ) nee, maar varkens zijn slimmere dieren dan je denkt hoor, echt waar.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:03

Kun je niet aan 4 pallets komen daar zet je de een in en knop je ze dicht op elke hoek beneden en boven.
Echt tegen de tijd dat de dominante erdoor is heeft de ander het eten op.

Succes Martina

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:13

Kan je het ene varken niet gewoon vastzetten. Als ze leren dat vastzetten eten betekend hebben ze er waarschijnlijk niet zoveel moeite mee. (ik ken het probleem bij dwerggeitjes, maar na even te googlen moet er bij zwijntjes ook wel een halsband om kunnen)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:28

zou ik niet aan gaan beginnen, varkens kunnen een hartstilstand krijgen van stress, als je zwijn 10jaar is denk ik niet dat hij je dat in dank afneemt..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:34

Ik sluit me aan bij Kaka. Waarom geef je Grapa niet eten in het huisje en Raki er buiten? Als er geen deur in zit, pallet voor de ingang en er de eerste keren toch bij blijven staan totdat ze er aan gewend zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:03

Stroomdraad is geen optie. zowiezo geen aansluiting, en eerlijk gezegd denk ik dat dat hun dood word als ze ertegenaan gaan.

we hebben van Grappa toendertijd niets/weinig gemerkt, ze werd wel wat dunner,maar is altijd erg mager geweest om de een of andere reden. ( ook toen Raki er nog niet was)
ook is ze qua karakter en acties zo ontzettend " suf" en apart, dat het niet opviel toen ze ziek werd. ja.. het viel wel op, maar toen was het natuurlijk net een stap te laat.