Help! Een vlooienplaag!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_Goos

Help! Een vlooienplaag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:01

Hoi,

Terwijl ik dit typ, schaam ik me diep. Onze katten hebben vlooien! Waarom ik me schaam? Tsja het is niet iets waar mee je te koop loopt :=

Ik zal even wat meer vertellen.
Wij hebben twee katten, een HTK kat en een Siberische kat. Tsja die Sibeer is de Sjaak natuurlijk! Met z'n lekkere dikke en wollige vacht.
Wat wij doen tegen vlooien? Nou genoeg, dachten we..
Onze HTK kat heeft een vlooien allergie, dus die krijgt elk half jaar een prik tegen vlooien bij de DA, om te voorkomen dat ze ze krijgt.
Ook worden ze allebei elke 8 tot 10 weken ontvlooid met Frontline en twee keer in het half jaar met Stronghold.
Maar toch hebben we nu last van die akelige jeuk beestjes!

De Sibeer komt niet buiten, alleen in z'n eigen buitenkooi.
De HTK kat komt wel buiten, bij haar heb ik echter nog geen vlo ontdekt.
De hond heeft ze ook (nog) niet.

We hebben ooit de tip gehad dat als je je kat in het water doet, de vlooien er vanzelf afvallen..
Nou dit geprobeerd.. Maar nee, het enige resultaat was dat ik de beestjes beter kon zien, tsja, daar wordt je ook niet blij van. Ze waren HUGE! :=
En de mooie witte handdoek zat vol met vlooien.. Die heb ik nu maar buiten gegooid..
Ook het beddengoed hebben we erafgehaald en buiten gedaan. De kat komt nu niet meer boven.

Ons ma is naar de dierenwinkel, om vlooienshampoo en iets van spray om alle banken, kleden, stoelen, vloerbedekking, enz. te behandelen..

Heeft iemand nog iets wat we er nu nog meer tegen kunnen doen?
En iets wat we nog kunnen doen om deze akelige jeukerds te voorkomen?

Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes, Jasmijn.

Champie_Me

Re: Help! Een vlooienplaag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:06

de dierenarts waar ik stage bij heb gelopen heeft me verteld dat vlooien resistent zijn geworden voor frontline dus dat werkt niet meer goed/voldoende...

ik zou sowieso iets anders tegen vlooien gaan zoeken,,, wij gebruiken altijd zo een spuitbus, niet ideaal want je moet je kat vaak in de houtgreep nemen omdat ze het eng vinden maar werkt wel prima!

veel sterkte, en idd vlooienspray voor huiskamer etc werkt enorm goed, toen wij terug kwamen van vakantie had ik ook een plaag in mn kamer maar een nacht bij mn ouders geslapen en overdag gelucht en nergens last meer van gehad!!

groetjess

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:07

Dankjewel voor je snelle reactie.. :=

Welk merk is dat spuitbus dan? :=
We hebben ook andere merken gehad hoor, we wisselen vaak af.. :j
Maar Stronghold doen we iig twee keer in het jaar :j

We hebben nu ook een spuitbus voor de kat, maar die is van Frontline.. Iets anders dan maar? :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:07

ik lees de laatste tijd steeds meer berichten dat er resistenie zou zijn tegen frontline en stronghold.

ik gebruik voor mijn poes vectocyt druppels tegen de vlooien,dit doe je eens per week over wat voer en ze eten het zo op
( rechtstreeks in de bek kan ook)

goed schoonmaken thuis helpt al een hoop.
goed stofzuigen,vooraal naden en kiertjes goed meenemen :j

info over vectocyt:
http://diergeneesmiddelen.info/bestande ... tocyt.html

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:16

Ellepel: wij hebben een Sibeer, dus er wordt zo'n beetje twee keer per dag gestofzuigd (stofgezogen?? := ).. :P
Ook de naden en kiertjes, zelfs de kasten worden twee keer per week gestofzuigd en gedaan.. (die zijn altijd dicht maar die haartjes kruipen overal tussen :=

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:17

Dankjewel voor de site :)
Maar het is dus niet geschikt voor de poes, want die heeft een vlooienallergie..
Misschien is het wel iets voor de Sibeer :j Zal eens even kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:54

Ik ben zelf heel tevreden over Advantage. Werkt super bij hond en kat, beiden hebben vlooienallergie.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:51

Advantage werkt inderdaad goed.
Dat vlooien resistent zijn voor Frontline is echt onzin mensen, vaak gebruiken mensen frontline op de verkeerde manier, inmasseren mag bijvoorbeeld niet. Dan worden de werkzame deeltjes afgebroken. De nieuwe FrontlineCombo werkt super! Deze zorgt ervoor dat de eitjes niet uitkomen. Als er 1 keer een plaag is, moet álles, letterlijk ;) ontvlooit worden. Dus je vloerbedekking, alle kiertjes en naden van je laminaat, je meubels, etc etc. Hiervoor is een speciale omgevingsspray.

Mijn tip, gebruik gewoon de omgevingsspray (Bolfo Gold of Frontline), en gebruik dan voor je katten en je hond de FrontlineCombo.

Vertrouw je het toch niet, gebruikt dan Advantage, werkt ook goed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:57

MIjn dieren zijn allergisch voor Frontline, bij mij kat, die vorig jaar overleden is, werkte het altijd prima.

Idd Bolfo als omgevingsspray gebruiken, wel je dieren voor een uur of wat uit de ingespoten ruimtes houden, het kan schadelijk zijn voor hun longen.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:55

Vergeet niet een stuk van een vlooienband of vlooienpoeder op te zuigen. Anders blijven die kleine krengen leven in je stofzuiger en kom je er nog niet vanaf.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:02

Voor de vlooienplaag op je kat komen hier genoeg berichten langs denk ik.

Om uit te vinden of je ook vlooien hebt in je huis, ook al zuig je erg veel kun je het volgende doen, oude boeren truukje:

Zorg dat er s'nachts geen dieren of kinderen in deze kamer komen. Neem een soepbord of een platte schaal waar een laagje water in kan. Neem een waxinelichtje en zet deze midden in de schaal, laagje water er in dat net genoeg is om het kaarsje niet te laten drijven. Kaarsje ode je aan als je naar bed gaat en het af gaat koelen in deze kamer. Vlooien komen af op warmte. Die gaan springen en trekken aan op de warmte van jet vlammetje. Als jij in deze kamer vlooien hebt, zul je er een paar verdronken vinden in je schaal/schotel.

Omdat het kaarsje omgeven is door water, en jij geen dieren en kinderen in deze kamer laat, is het een brandveilige methode en weet je hoe je ruimte er voor staat...

Succes verder met dit vervelende probleem...

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:02

de grootste vlooienbesmetting zit in je huis en niet op de dieren zelf. de volwassen vlooien die je ziet vormen maar 5% van de hele vlooienpopulatie. wat belangrijk is, is dat je de larven en de poppen aanpakt. dit doe je met een IGR Insect Growth Regulator, een goed merk is Indoor-X van Virbac. Verder moet je de volwassen vlooien natuurlijk ook behandelen, een goed merk is idd Advantage. Wat je ook kunt proberen is een keertje frontline COMBO daar zit een ingredient in wat voorkomt dat de eitjes uitkomen. maar ik hoor idd steeds vaker bovenstaande bezwaren over de frontline. verder is stofzuigen natuurlijk belangrijk, vergeet niet de ligplaatsen van de katten, en de kieren langs de muur. ook bij laminaat of zeil hopen daar zich de meeste eitjes/poppen/larven op. verder kun je haast niet voorkomen dat er af en toe toch nog een volwassen vlo op de kat springt als ie buiten komt.

de program zorgt er overigens ook voor dat de eitjes niet uitkomen. die doet echter niets tegen de volwassen vlo.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:08

Citaat:
Dat vlooien resistent zijn voor frontline is echt onzin mensen, vaak gebruiken mensen frontline op de verkeerde manier, inmasseren mag bijvoorbeeld niet. Dan worden de werkzame deeltjes afgebroken.
]

dit is idd wat de fabrikant van frontline blijft vertellen. ik vind het wel raar dat we 5 jaar geleden nooit klachten over de frontline kregen, en tegenwoordig aan de lopende band. gebruikten al deze mensen de frontline vroeger dan wel goed? of is het gewoon zo dat de infectiedruk zo enorm is toegenomen?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:11

ik werk bij de DA en de fabrikant van frontline geeft aan dat dit niet meer voldoende werkt gebruik van frontline is niet moeilijk ik heb een kat onder de vlooien gezien die een week daarvoor met frontline behandeld was verkeerd gebruik veroorzaakt resistentie en voor frontline zijn ze wel degelijk resistent die vlooien. ik gebruik nu stronghold en dat gaat prima
ik zou je katten ook even ontwormen met iets tegen lintworm aangezien vlooien lintworm overdragen....

succes! en echt geen frontline meer hoor... dat gaat je niet helpen...

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:16

dit is trouwens absoluut niet iets waarvoor je je moet schamen. bijna iedereen die katten heeft, weet dat ze wel eens vlooien kunnen hebben.

en oja, elke 8 tot 10 weken is wel wat weinig voor een spot-on. als je een vlooienprobleem hebt kun je het beter gewoon iedere maand doen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:27

onze katten hebben ook vlooien (6 katten, op een boerderij) dus ik kan de stal wel gaan stofzuigen 3 x per dag, maar daar schiet ik niks mee op. :o

4 van de 6 katten komen wel eens binnen.. wij hebben er sinds vorig jaar al last van, toen er 2 katten vanuit curacao naar ons geëmigreerd waren, sindsdien komen we er niet meer vanaf.

Ik vind het heel zielig voor de katten, maar ze willen ook graag op schoot maar ik wil dat echt niet meer (vooral door ook ; helaas, teken!!) Als ik een vlooi zie op een kat (meestal wordt ik eerst heel misselijk :P ) en daarna knijp ik ze dood.. niet dat het helpt tegen de plaag, maar als ik er een tegenkom gaat die eraan!..

ik heb gehoord over spul in Belgie (omdat het in NL niet meer verkocht wordt) en dat is volgens mij omdat het redelijk agressief spul is, maar werkt wel goed tegen de vlooien.

Ik ben niet voor chemische/agressieve dingen, maar als het helpt om de katten van de jeuk af te krijgen, en nieuwe babyluizen voorkomen, dan denk ik dat het toch een keer zal moeten (er is gewoon bijna niet vanaf te komen) en dat spul zou ook tegen teken werken??.. weet iemand daar toevallig iets van?..

Begrijp mij aub niet verkeerd over het agressieve spul, maar we komen er gewoon NIET vanaf(vlooienband, spuitbus we hebben héél veel geprobeerd maar niks hielp)..en het is vies en sneu voor de katten.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:48

ik vind eigenlijk dat je de stal 3x per dag moet stofzuigen

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:55

Dankjewel allemaal :j

Vandaag is de kat gewassen met Jean Peau Flo Away ofzo :j
Maar nog steeds is niet alles eraf :\
Morgen gaat ie weer in bad.. 'T arme beest schrikt al wanneer ie de kraan hoort :=
Maar goed..
Vannacht worden de banken en alles ingesprayd..
En morgen overdag is de vloerbedekking boven aan de beurt!

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:55

saswes schreef:
ik vind eigenlijk dat je de stal 3x per dag moet stofzuigen

Ik doe dat 6 x per dag hoor :? _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:59

Ik zou de dierenarts om advies vragen, ook verkopen zij zoals al eerder gezegd producten die niet in de dierenwinkel verkocht mogen worden.

Wat me opvalt aan je verhaal is dat je verschrikkelijk veel ontvlooit, dit werkt eerder tegen je dan voor je!! Als je beesten geen vlooien hebben géén antivlooienmiddelen gebruiken! Als ze het dan krijgen is het middel beter werkzaam.

Niet dat je daar nu iets aan hebt, maar voor de volgende keer ;)

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:03

ik weet niet of ik erover heen gelezen heb maar je moet dan ook ontwormen.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:33

Dankje Dniez, wormenkuur is onderweg! :)

Liek_: Ja maar we moeten toch ook preventief behandelen, of niet? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:35

Nee, dat is een misvatting die hardnekkig blijft bestaan, net zoals je vlooien dan :D Dat geldt ook voor ontwormen trouwens!

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:38

Hmm.. Nu weet ik het allemaal even niet meer :P

De DA zegt dat we 4 x in het jaar moeten ontwormen.... :=

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:39

Wij hebben zelf een eigen dierenwinkel en verkopen ook producten van dierenartsen.
Even een tip: als je je kat ontvlooit, doe dan gelijk een wormenkuur tegelijk, werkt het allebei beter.
Deze zomer komt er waarschijnlijk een teken en vlooienplaag, je kan het beste de Frontline Combo nemen( is ong. 25 - 30 euro). Normale frontline helpt vlooien voorkomen maar de combo helpt het ook gelijk te bestrijden. De spullen voor in huis zijn goed. Doe gewoon 1 dag alles schoonmaken, katten ontvlooien met de combo en hopelijk gaat het dan zo snel mogelijk over. Je herhaalt dagelijks de sprays over je banken ect.
Het is inderdaad waar dat vlooien resistent ervoor kunnen worden. Frontline kan je het beste in de zomer ge bruiken en in de winter een ander merk ;) Als je nog vragen hebt hoor ik het wel :D