kooi bouwen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

kooi bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 13:45

Hallo,

Ik wil heel graag ratten nemen, maar ik vind de kooien die in de dierenwinkels te koop zijn veel te klein. Ik heb de frettenkooien ook al gezien, maar die vind ik ook te klein. Ik ben van plan ze binnen op mijn kamer te houden. Ze verblijven overdag gewoon in hun hok, maar 's middags mogen ze loslopen en 's avonds. Ik neem wel ratten van jongs af aan en wil ze het liefst bij een rattery kopen. Ik neem geen mannetje en vrouwtje, want ik ben niet van plan om nog meer ratjes op de wereld te zetten. Ik ben eerst nog op zoek naar een nieuw baantje, om geld te verdienen voor het hok bouwen. Zodra ik het hok heb gebouwd koop ik van die grote buizen en maak van oude kleren allemaal hangmatjes.
Maar ik zit nu met een probleem: Ik wil dus zelf een hok bouwen, maar heb daar nog geen ervaring mee. Wat voor materiaal kan ik het beste gebruiken voor ratten? Ik wil het liefst hout gebruiken voor het frame en de rest met gaas. Ik wil wel van dat stevige gaas waar ze niet doorheen bijten. Er komen dan ook nog plateau's van hout in waar ze op kunnen klimmen en allemaal schuilhokjes.
De afmetingen die ik mijn hoofd had was ong. 1,60 hoog, 2 meter lang en 80 cm breed.
Hebben jullie nog meer tips wat ik wel en niet kan doen? Ik moet zoiezo eerst nog opmeten of het in mijn kamer past, maar het word wel een groot en lang hok.

Alvast bedankt voor het lezen!

Ashkerlon

Re: kooi bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:52

Ik zou geen hout gebruiken. of je moet je hout zo behandelen of schilderen dat er geen urine in trekt. Alles van hout dat bij mijn ratten in de kooi staat, mag ik na een paar maanden weg gooien omdat de amoniak geur er niet meer uit gaat.

Ik zou voor alluminium gaan zoals je hier op deze website enkele voorbeelden van ziet: http://www.ratjes.nl/zelfbouwkooien
Ik weet alleen niet hoe je er aan moet beginnen om zo'n kooi zelf in elkaar te steken.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 14:07

Wauw! Dat hok is echt heel mooi! Ik zit dus ook een beetje met het probleem hoe ik moet beginnen. Maar dan weet ik in ieder geval geen hout :). Heel erg bedankt!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:12

hou er ook rekening mee, als je je kooi zo hoog maakt, dat je in het midden het best enkele valnetten hangt, of plateau's.
Als er twee ratten lopen te stoeien ergens vanboven in de kooi, en ééntje valt naar beneden... dan is dat een behoorlijke val van anderhalve meter. Als je handdoeken of iets dergelijks in de kooi hangt, zodat ze niet van helemaal boven, tot helemaal beneden kunnen vallen, kan je veel problemen voorkomen.
Of je maakt een gigantisch plateau in het midden van je kooi, met ergens 1 doorgang zodat ze naar de onderste helft kunnen of iets dergelijks.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:34

Zo'n groot hok is bij een klein aantal ratten trouwens niet aan te raden dat vergroot de kans op ruzie en vraagt om problemen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 14:45

Ik ben dan van plan om maximaal 3 ratjes te nemen, aangezien mijn moeder ze al zo leuk vind :+. Ik ben al van plan om heel veel netten te maken van oude kleren, handdoeken zijn ook leuke ideeën.
Maar wat zijn dan ongeveer de juiste afmetingen voor 3 ratjes? Ik vind het juist zo leuk om zo'n grote kooi voor ze te hebben :D. Ik heb nu op marktplaats gekeken voor een oude kledingkast, en die heeft de afmetingen van 1,78 m hoog, 1,25 m lang en 61 cm diep. Er zit een hanggedeelte in en een plankengedeelte. Dan wil ik van die netjes in het hanggedeelte hangen en de nachthokjes in het plankengedeelte maken. Eventueel haal ik een aantal planken eruit en plaats die weer ergens anders in het hok.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:26

mijn drie vrouwtjes zitten in de Royal Suite van Savic... en veel groter zou hij toch niet mogen zijn. Hij is ook niet barstensvol ingericht, dus er is nog veel licht en ruimte, en plaats voor een sprintje. Maar ik merk nu al dat ze in bepaalde delen van de kooi amper komen.
De maten van de Royal Suite is iets van 160 hoog, 60 diep en 90 breed... maar in de hoogte gaat er nog iets van af omdat er een rek onder zit. ongeveer zo'n 40 cm.

Hou er ook rekening mee... hoe groter je kooi, hoe meer werk om hem weer netjes te krijgen. In spoedtempo doe ik er ongeveer twee uur over, maar ik kan er gemakkelijk een volledige namiddag mee bezig zijn (hangmatjes uitwassen, tralies afschrobben, muren achter de kooi afwassen,...)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 15:36

Ik weet het. Er gaat veel werk in zitten, maar ik vind het niet zo leuk om zo'n smal hok te hebben. Ik heb liever een breed hok waardoor ze lekker heen en weer kunnen sprinten. Ik ga er ook heel veel spullen in hangen en doe er genoeg in om ze bezig te houden. Ik wil dan ook ongeveer per maand het hok weer opnieuw indelen en het hok wordt dan min. 1x per week helemaal schoongeschrobt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:41

Wat een prachtige kooien!!!
Wij hadden onze ratten gewoon in een Ferplast kamervolière zitten.
Was eigenlijk bedoeld voor vogels, maar kan ook prima voor ratten. We hebben er wel op gelet dat alle spijlers horizontaal waren, ivm het klimmen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:48

Verticale spijlen kan best hoor trouwens daar worden ze vrij snel handig in.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:53

Ik heb ook jarenlang een zelfgemaakte kooi gehad; 1.10m hoog, 50cm diep en 1.50 breed en dat x2 (mannen en vrouwen). De kooien waren verdeeld in 3 delen met verticale planken, waar ik grote gaten in had geboord (7 gatenboor). Elk deel had ook een aantal plankjes. Onderin de kooi waren lades met een hoge opstaande rand voorzien, voor de bodembedekker. Daarboven een draaideur van kippengaas.

Héél erg gaaf en niet echt overheersend in de woonkamer omdat deze kooien niet zo hoog waren. Maar doordat we hout (MDF afgewerkt met een zwart laagje) hadden gebruikt, rook het hele huis naar rattenpies en schoonmaken was een heidens karwei.

De mannen overigens, hadden net zo goed in zo'n klein deeltje kunnen zitten. Die vinden een behoorlijke hangmat en ander slaapgoed veel belangrijker dan ruimte om te rennen en te klauteren ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:56

Als je graag een breed hok hebt (waar ik goed in kan komen) kan je dat gerust doen... het heeft ook mijn voorkeur. maar er is niemand die zegt dat je zo hoog moet gaan ;)
Onderschat het werk niet dat je hebt aan zo'n gigantische kooi. Het is leuk als je veel tijd hebt... maar ook als je eens in tijdnood zit, moet die kooi proper raken. En dan kan zo'n bakbeest van een kooi plots wel heeeel groot zijn.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:02

je kunt ook oude aquariums nemen of oude terrariums
of een oude kast

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 17:11

@ ashkerlon: Ja dat is waar, maar ik vind toch het welzijn van de ratten dan voorgaan.

@ onley: Ik vind persoonlijk aquariums of terrariums te klein. Ik heb al een oude kledingkast op het oog. Ik weet alleen niet hoe ik die dan hier moet krijgen, aangezien mijn vader er absoluut niet voor gaat rijden. Die heeft ze liever niet in huis :P.

Tja, ik denk dat het handigste dus toch hout is, omdat dat beter te verbouwen is. Anders ga ik creatief doen en naai ik er een soort stof omheen wat die stank tegenhoudt. Ik ga ook nog even aan mijn stagebegeleidster vragen of zij nog wat spullen voor een hok heeft. Het lijkt mij echt geweldig om zelf te maken!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:25

Hout is verre weg van het handigste of je moet trespa nemen en dat is erg duur.
Je beter een volierebouwer vragen 1 voor je te maken of zelf de onderdelen kopen om zelf 1 te maken.

Ik had ook een mooie kooi gemaakt van hout maar na een half jaar heb ik hem vanwege de stank gesloopt en naar de stort gebracht.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:28

Ik zou ook voor de aluminium panelen gaan!

Ik heb 2 grote kattenrennen, degelijk en duurzaam materiaal!

En er zijn zat hobbyisten die zo'n kooi voor je kunnen maken.

Hier in Maren-Kessel zit een zeer goede bouwer, die niet duur is in zijn panelen.
Maar ja dat is denk ik qua afstand wel een beetje ver van jullie vandaan ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:29

Misschien kun je materiaal voor stellingen gebruiken? Ik weet nog dat mijn vader daar vroeger altijd zo creatief mee bezig was. :P Dat waren metalen 'latten' van verschillende lengtes waar je met behulp van bouten weer andere 'latten' aan kon bevestigen. Daar zou je gemakkelijk gaas aan kunnen maken.

Hout lijkt mij ook niet handig. Als je toch per sé hout wilt is het misschien een idee om een stuk zeil (voor op de vloer) te kopen en dat er met een nietpistool op te nieten. (?) Ik verzin ook maar wat. :o

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:13

Van hout ga je spijt krijgen... dan kan ik je zwart op wit op een blaadje geven. Niet doen dus. Je kan even goed aluminium latten gaan kopen in een doe-het-zelf zaak als enkele stukken hout.
Vergeet niet dat je ratten een veel betere reukzin hebben dan mensen. Wanneer jij de kooi lichtjes begint te ruiken, zitten zij met behoorlijke geurhinder.

En zoals ik al zei: mijn kooi is qua binnenmaat 1,20m hoog, 65cm diep en 95cm breed... en groter mag hij eigenlijk niet zijn voor mijn drie vrouwtjes. en het zou bovendien ook niet veel zin hebben.
Ik kan mijn kooi met alle gemak een paar uur open zetten: ze denken er niet eens aan om er uit te kruipen en door mijn kamer los te lopen. De kooi is voor hen reeds groot genoeg.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 19:13

Oke, ik ga eens even kijken bij de gamma of praxis hoe duur die aluminium latten zijn. Dan maar eens even afmeten hoe groot het hok gaat worden. Ik zit dan alleen nog met het transporteren naar huis, want ik denk niet dat mijn pa gaat meewerken :P.
@ ashkerlon: Het is nog niet helemaal zeker hoeveel het er gaan worden, en of het nou mannetjes of vrouwtjes worden. Kunnen gecastreerde mannetjes en vrouwtjes ook gewoon bij elkaar?

Ik ga zeker eens even puzzelen met de opties! Bedankt voor jullie reactie's in ieder geval! Nog meer tips zijn altijd welkom!

edit: Ik heb net even een mail gestuur naar otten pet cages en gevraagd hoe duur zo'n kooi ongeveer is.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:39

gecastreerde mannetjes kunnen doorgaans heel gemakkelijk bij vrouwtjes geplaatst worden... de vraag is alleen of je gemakkelijk aan een gecastreerde man zal geraken. Soms zit er eentje in een opvang, maar vaak zijn dit ook al oudere dieren.
Een jonge rat laten castreren, puur om bij de vrouwen te zetten, zou ik niet doen. Het is toch een zware ingreep voor zo'n klein beestje. Als ik jou was, zou ik het gewoon bij 1 groep gaan houden.
En als je zo'n grote kooi wil, zou ik voor vrouwtjes gaan, aangezien die vaak actiever zijn dan mannetjes. Mannetjes zijn tevreden als ze een hangmat hebben en voer op loop-afstand :P

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 19:44

Daar zat ik ook al aan te denken. Dan word het een grote groep vrouwtjes bij elkaar, en eventueel misschien een oude vent uit de opvang erbij ;). Maar eerst moet ik een hok hebben, is ook wel handig :P. Waar halen jullie trouwens je ratten vandaan?
Ik wil ze namelijk niet uit de dierenwinkel halen, maar ook niet bij een rattery. Weten jullie misschien een goeie opvang waar ze ook redelijk tam worden gemaakt?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:07

Otten Petcages is trouwens een van de duurste die er zijn in nederland ik ken een paar mensen die het voor minder dan de helft leveren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:08

Idd otten is de duurste :+

Je moet juist de beunhazen zoeken, die staan er ook zat op MP ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:23

Ik heb een voliere voor mijn ratten die groter is dan jouw kooi gaat worden. Ook heb ik een zelfbouw kast, die ooit een kleding kast geweest is. Ik vind me voliére echt veel handiger! Vooral doordat ik er meer in op kan hangen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 20:48

Ik kan er op marktplaats geeneen vinden bij mij in de buurt. Waarschijnlijk zoek ik dan verkeerd? Maar als jullie iemand weten die goedkoper is graag!
@ nikki_: Dit is de maat die ik in mijn kamer kwijt kan ;). Ze komen namelijk op mijn slaapkamer te staan omdat ze niet beneden mogen. Dat is ook niet echt veilig met de katten.