Harig bezoek en een gevederde vriend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjevos

Harig bezoek en een gevederde vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:23

Vorig weekend ging mijn broer een weekendje weg en vroeg op ik op zijn ratten wilde passen, dat wilde ik wel. 's Avonds heb ik de meest makke van de twee, de ander was nog wat verlegen, uit het hok gehaald en wat met hem gespeeld. Hier wat foto's:

1. "Zoef, ik ben zó snel dat ik bijna niet te fotograferen ben! Hier ziet u mijn welgevormde achterlijf, met twee-kleurige staart."
Afbeelding

2. "Nou, vooruit 2 sec. stilzitten zodat je me aan alle mensen kunt laten zien. Ik blijf wel in de startpositie zitten."
Afbeelding

3. "Deze foto is helaas niet zo scherp, maar ik zie er hier wel lekker jong uit"
Afbeelding

4. "ZOEF, hier kom ik net onder een kussen vandaan geraced! Degene met de camera vond deze foto wel geinig."
Afbeelding

5. "Werd ik na een halfuur al teruggezet in mijn kooi, maar ik had daar eigenlijk nog helemaal geen zin in!"
Afbeelding

De volgende dag moest ik ook even de andere bewoner van mijn kamer op de foto zetten!

6. "Wat doe je hier? Pas maar op, ik ben soms des duivels!"
Afbeelding

7. "Maare...ik kan ook heel mooi kijken"
Afbeelding

8. "Hier nog een mooie plaat van mijn snaveltje, mijn baas denkt dat hij te lang aan het worden is. Wat denken jullie?"
Afbeelding

9. "Als ik uit de kooi ben, zit ik graag op de schouder van mijn baas. Helaas wordt ik dan na een tijdje meestal weer weggejaagd. Ik mag namelijk niet de papieren versnipperen waar ze op schrijft. Snappen jullie dat nou?!"
Afbeelding

10. "*Trots* Ik zit nog!"
Afbeelding

11. "Hier probeerde m'n baasje een foto van mijn hoofdje te maken, van heul dichtbij. Die lens vond ik toch een beetje eng, dus ik probeerde 'm te bijten }> Wel mooie snavel nu op de foto hè?"
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. "Ohja, zien jullie Ieoor op de achtergrond? Hem wil ik áltijd pikken, geef mij maar Mevr. Ooievaar!"
Afbeelding

14. "Is het nu klaar met die foto's? Ohw, dit is de laatste? Mooizo! Ga ik even lekker wazig kijken."
http://img91.imageshack.us/my.php?image=p4120364.jpg

Nog twee laatste schattige foto’s van onze Jack die normaal niet op de bank mag (maar nu van vriendje voor één keer wel):
15. (vriendje eraf geknipt, daarom zo’n rare vorm foto)
http://img365.imageshack.us/img365/5857/p4080337zt.jpg
16. Als je het doet, doe het dan wel goed!
Afbeelding

Dat was het dan weer! :wave:

Marcella

Re: Harig bezoek en een gevederde vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:30

Stoere foto's hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:33

Heerlijk! reuze muizen! Ben er gek op (oke, ratten)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:33

Mooie vogel! Wat voor soort is het?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 00:29

Het is een valkparkiet in een kleur variant die je niet zo vaak ziet. Ik heb althans vele malen gevraagd aan mensen met verstand ervan wat voor kleur hij heeft, maar het antwoord verschilt heel vaak :P
Oordeel waar ik het meeste in vertrouw zegt dat het om een: Bonte Witmasker gaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:13

oww die ratjes zijn leuk.. dat zijn zulke lieve leuke huisdiertjes :+:

en ik heb ook zo'n grijze valkparkiet (en een gele :D ) ,die grijze zijn wel heel mooi :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:53

De valkparkiet vind ik prachtig, zou ik ook ooit nog eens willen hebben, maar ratten.... brrrrrrrr. Voor geen goud, griezels :=

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 11:33

Gelukkig zijn de ratten ook niet van mij :P Ik heb er ook niet zoveel mee, doe me dan maar een cavia! Grappig Kimmie, dat je ook een grijze Valk hebt, is die ook bont?

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:00

mooie rat en foto's...maareuh..die kooi is wel veeeeel te klein voor 1 rat en laat staan vr 2 ratjes
ook mogen ratjes niet op zaagsel zitten ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:07

mijn grijze is niet echt heel bont maar heeft wel wit op zijn vleugelsen zijn koppie :j

vind het zelf wel een heel mooie kleur :j

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:18

Passowa schreef:
mooie rat en foto's...maareuh..die kooi is wel veeeeel te klein voor 1 rat en laat staan vr 2 ratjes

De foto die je ziet geeft heel slecht weer hoe groot de kooi is. Het is een kooi die geschikt is voor een konijn, érg lang dus, en bovendien komen ze er dagelijks uit (én zijn ze niet van mij).
Waarom mogen ze dan niet op zaagsel zitten? Ze doen het er goed op.

@Kimmie, heb je ook geen foto's van hem? Moet je ook eens maken! Hoop niet dat hij zo'n nek heeft zoals die jouw paarden typeert :P

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:53

Steefjevos schreef:
Passowa schreef:

De foto die je ziet geeft heel slecht weer hoe groot de kooi is. Het is een kooi die geschikt is voor een konijn, érg lang dus, en bovendien komen ze er dagelijks uit (én zijn ze niet van mij).
Waarom mogen ze dan niet op zaagsel zitten? Ze doen het er goed op.

Ze zitten in een Duna, een Duna kooi is niet geschikt omdat ratjes graag veel klimmen dit is niet mogelijk in een Duna. In zaagsel zit erg veel stof, dit is slecht voor hun lucht wegen, die zijn namelijk heel heel erg gevoelig. beuken snippers of Corbo is beter. Miss kun je dat aan je broer door geven?

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:19

Om te beginnen moet gezegd worden dat ratten flink wat ruimte nodig hebben. Als minimum voor 2 ratten wordt nogal eens de norm van 70x45x70cm (2-laagse Terenziani) of 80x50x63 (Savic Freddy 2) gehanteerd. Maar hoe groter hoe beter natuurlijk.

en

Voor knaagdieren wordt vaak gebruik gemaakt van zaagsel als bodembedekking. Gebruik dit echter niet voor je ratten! Zaagsel geeft teveel stof en daar kunnen de gevoelige luchtwegen van een rat niet tegen. Bovendien is zaagsel vaak afkomstig van dennenhout, dit hout bevat stoffen die schadelijk zijn voor de rat als het in contact komt met rattenurine.

bron: http://www.ratjes.nl/huisvesting?page=2

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:44

Bedankt voor alle tips wat betreft de huishouding van de ratten. Daarover wil ik nog wel even zeggen dat ze meer uít hun hok dan erin zitten, ze klimmen de hele dag door het huis van mijn broer heen. Het natte zaagsel wordt dagelijks uit de kooi geschikt. Als de maten van Passowa gehanteerd worden, is de kooi breed en lang genoeg, maar niet hoog genoeg. Verder zijn ze nog érg jong, er staat een grotere kooi voor ze klaar. Een échte rattenkooi, met 3 verdiepingen etc etc. Deze heeft alleen nog te grote mazen, ze gaan gewoon tussen de tralies door. Als ze groot genoeg zijn, verhuizen ze gewoon naar díe kooi toe.

Over de huisvesting is dus géén verdere discussie nodig wat mij betreft, wel bedankt voor de tips.

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:48

ja, hij is idd breed en lang genoeg, maar ratten hechten heel veel belang aan de mogelijkheid om te klimmen..die duna is te laag en heeft nog eens een plastieken rand ook.
en de mazen te groot? zo klein zijn die ratjes toch niet? hoeveel spatie zit er dan tussen de mazen?
en of die hoekjes nu worden uitgeschept of niet, het blijft enorm slecht voor de luchtwegen.
ik heb een ratje dat als ritten op zaagsel heeft gezeten en hij heeft nu last van chronische luchtwegproblemen. Niet veel aan te doen :(

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:57

Op de foto lijkt de rat (ik heb er maar één gefotografeerd) inderdaad flink aan de maat, maar ze zijn nog vrij klein. Als ik deze oppak, voelen ze nog een stuk dunner/kleiner/lichter aan dan de vorige ratten die mijn broer heeft gehad. Ja, ze krijgen het juiste voer :)
De rattenkooi die hun toekomstige huis wordt, waar géén zaagsel in zit én waar de vorige ratten ook in hebben geleeft:
Afbeelding
Dan heeft hij er nog een huisje in zitten en maakt touwbruggen om over te klimmen enz enz..

Verder zal ik het zaagsel issue voorleggen, maar ik kan er nu ook niets aan veranderen en het is zíjn keus. Verdere discussie over de huisvesting mag via pb, ik vind het niet echt nodig dat dit in dit topic komt? Ik sta open voor suggesties, maar hou in gedachten dat het NIET MIJN ratten zijn.