1 gerbil dood, zomaar andere bijzetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

1 gerbil dood, zomaar andere bijzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 16:51

Hoi,

wegens geheel onbekende reden is laatst 1 van mijn 2 gerbils gestorven... Ze krijgen elke dag vers water en eten, kot wordt regelmatig volledig uitgekuist en uitgewassen, ze hadden voldoende speeltjes etc dus we weten niet waaraan ze gestorven is... We merkten het al dat ze iets magerder werd zo'n twee dagen voor haar dood, dus het is heel snel gegaan. Tandjes waren altijd in orde.

Nu loopt onze 2de gerbil natuurlijk verloren en we zouden er graag nog een paar gerbils extra bijzetten.

Het hok is héééél groot, was zelfs te groot voor de 2 die er tot kort inzaten.

Dus ipv de huidige 1 gerbil, zouden we er 3 willen bijzetten. Ik kan ze halen bij een kweker hier niet ver uit de buurt, maar ik weet niet of het wel verstandig is om zomaar 3 gerbils bij 1 'vreemde' gerbil te zetten.

sunny_l0ve

Re: 1 gerbil dood, zomaar andere bijzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:03

Nee! Absoluut niet doen! Als je vreemde gerbils bij elkaar zet dan vechten ze en maken ze elkaar echt af. Je kunt nu beter wachten totdat de andere ook dood is, en daarna een paar nieuwe nemen. Het gaat met gerbils namelijk alleen goed als je ze van jongs af aan bij elkaar hebt. Dus dat gaat niet lukken, sorry!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:13

dat verwachtte ik al eerlijk gezegd... Verdorie, dan moet ik deze eenzaam en alleen laten zitten? Of is er een ander dier dat erbijkan? Muisjes ofzo?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:16

Ja hoor er nieuwe bijzetten zeker doen!! Anders vereenzamen ze en dat is zo zielig.

Alleen moet je wel voorzichtig te werk gaan om ze te koppelen anders wordt het inderdaad vechten en kunnen ze elkaar echt afmaken :=

Dus het kan wel maar is wel een grote opgave. Als je een goede fokker in de buurt hebt dan zou ik hem eens om raad vragen. Want over internet is het moeilijk te verwoorden hoe je ze het beste kunt koppelen met de meeste kans op succes.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:20

Thats_Me schreef:
Ja hoor er nieuwe bijzetten zeker doen!! Anders vereenzamen ze en dat is zo zielig.

Alleen moet je wel voorzichtig te werk gaan om ze te koppelen anders wordt het inderdaad vechten en kunnen ze elkaar echt afmaken :=

Dus het kan wel maar is wel een grote opgave. Als je een goede fokker in de buurt hebt dan zou ik hem eens om raad vragen. Want over internet is het moeilijk te verwoorden hoe je ze het beste kunt koppelen met de meeste kans op succes.

Hoe wil jij ze aan elkaar koppelen dan? Ik heb het al vaak genoeg gezien, aan het begin gaat het dan goed, maar dan na een paar dagen of weken zelfs maken ze elkaar af. Wij hebben trouwens op de kinderboerderij ook een gerbil alleen zitten, en we hebben bij hem allemaal buisjes, takjes, boomstammetjes en huisjes neergezet zodat hij zich niet verveeld. Dus ze kunnen prima alleen hoor!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:23

Alleen leven, ook met genoeg speelmateriaal kan een maatje niet vervangen.

Zoals ik al zeg is het wel een hele opgave maar als je het goed aanpakt kan het zeker.

Via internet is het moeilijk om het stap voor stap uit te leggen. Dat is toch iets wat een groot deel vraagt van kennis van gedrag. Dus als er een goede fokker in de buurt zit zou ik dus adviseren hem om hulp te vragen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:24

Geen speeltjes in de kooi, eten verstrooien door de hele kooi. Hok moet schoon zijn en dan zet je eerst de nieuweling er in en later de andere erbij. Als dat na een week goed gaat zet je geleidelijk aan er een speeltje erbij. Géén andere diersoorten erbij zetten, alleen een gerbil, anders worden ze afgemaakt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 22:05

oke, nu weet ik niet goed meer wat doen... Ik heb de fokker een mailtje gestuurd, ga even afwachten wat zij zegt :D Toch al bedankt voor de tips!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:08

Ze maken mekaar écht af hoor, NIET doen tenzij je over enkele dagen twee dooie gerbils wil, ook geen hamster of dergelijke bij zetten want die gaan er ook aan. Beetje cru maar deze rekt het dan mss ook niet lang meer maar hij zal het toch alleen moeten doen. Hoe oud was je dooie gerbil?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:09

ik had ook eens eentje dood waar ik een nieuwe bij wilde doen. En die aten elkaar inderdaad zowat op, toen heb ik ze uit elkaar gehaald en in het hok een wand van plexiglas gezet met gaten erin. Zo konden ze aan elkaar snuffelen en na een paar weken had ik ze bij elkaar gezet en ging het helemaal super!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 22:13

zo wou ik het eigelijk ook eerst doen, er kippegaas tussenzetten en pas na een paar weken samenzetten of gewoon naast elkaar laten leven...

De gestorven gerbil was nog maar anderhalf jaar oud.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:14

gerbils zijn echt goed in elkaar helemaal naar de klote bijten. ik heb er 5 gehad, jaren ging het goed.. maar toen opeens.. vechten en vechten.. zou er sowieso geen andere bij zetten.
kijk eens op gerbilconnection.com :)
dat is echt een goede site met veel tips. je hoort ook wel eens van bloedparasieten of zo iets? geef je hooi van de paarden?
Laatst bijgewerkt door moniekk op 01-05-09 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:15

ja bij die van mij is dat super goed gegaan. Je moet wel zorgen dat ze niet vast kunnen zitten in het gaas, vandaar dat wij plexiglas hebben gebruikt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:16

In een permanente split leven kan veel stress opleveren voor de dieren. Je kan ze proberen te koppelen door ze eerst op neutraal terrein te zetten, heel klein hokje waar ze wel bij elkaar moeten zitten (zeg 10x15 cm, lijkt klein maar t werkt echt)en dan ga je dit iedere zoveel dag uitbreiden naar een iets groter hok, totdat je ze samen in de (schone) kooi kan zetten.
Kans dat het niet lukt is groot, zeker als je er 3 bij wilt zetten, als het fout gaat moet je gelijk in kunnen grijpen want ze maken elkaar gewoon dood...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:17

Ik heb er nog 2 jaar 1 in zijn 1tje gehad, ik heb nooit het idee gehad dat hij het zo vreselijk vond, tuurlijk, meerdere zijn beter, maar bij gerbils pakt het vaak niet goed als je er een nieuwe bij zet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 22:42

De gerbils krijgen inderdaad hetzelfde hooi als de paarden, aangezien het konijn hier dat ook krijgt. Kan het daaraan liggen? Want dat hooi krijgen ze al anderhalf jaar hoor?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:48

Met wat kunst en vliegwerk (splitsen, op neutraal terrein eerst kennis laten maken ed. ) heb ik gerbils aan elkaar kunnen laten wennen. Toch is het eens met 2 vrouwtjes, met een groot leeftijdsverschil, na vele maanden ineens fout gegaan, en moest ik de kemphanen, eh, in dit geval kemphennen ;) scheiden...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 22:50

Een scheiding tussen de 2 wil ik zeker nog maken! Vriendjelief is héél handig :D Maar maakt het dan uit of ze alleen zitten of niet? Want dan zitten ze toch nog steeds alleen, behalve dan dat ze eentje naast zich hebben?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:50

gewoon een nieuwe er bij zetten. Ik heb al jaren gerbils en het koppelen is altijd lastig maar niet onmogelijk. Wat ik altijd doe; Hok in tweeën splitsen en ze elke dag van kan wisselen zodat ze aan elkaars geur gewend raken en door het tralies kunnen snuffelen. Na een paar dagen als ze goed gewend zijn moet je ze op neutraal terrein bij elkaar zetten. Liefst in zo'n klein mogelijke ruimte (ik gebruikte altijd een emmer daarvoor). Een kleine neutrale ruimte is wel belangrijk omdat ze anders gaan proberen hun terretorium te verdedigen.

Als je een heel groot hok hebt kun je beter maar één gerbil nemen, bij meerdere gerbils krijgen ze de drang om een terretorium te vormen en als je meer dan twee gerbils hebt heb je de kans dat ze één uit hun terratorium bannen.

Succes er mee ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:58

Mijn gerbils werden maar 2jaar, hoop en al drie, is het dan voor dat halve jaar niet dom om er nog een vreemde gerbil bij te droppen, wat misschein niet eens goed afloopt...?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:01

Oakland1990 schreef:
Mijn gerbils werden maar 2jaar, hoop en al drie, is het dan voor dat halve jaar niet dom om er nog een vreemde gerbil bij te droppen, wat misschein niet eens goed afloopt...?

Ben ik helemaal met je eens. Het is al een oudere gerbil en om dan nog eens een paar erbij te zetten :n. En je hebt ook nog eens het risico dat ze elkaar doodbijten.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:24

Ik zou op marktplaats, of op gerbilconnection (het forum) eens op zoek gaan naar een gerbil in zo'n zelfde situatie, van ongeveer dezelfde leeftijd. Die dan aan elkaar koppelen, hoe dat gaat vind je ongetwijfeld ook op dat forum.
Het is bekend dat gerbils kunnen gaan vechten als ze met meer dan 2 zitten, en ook als ze zomaar bij elkaar in worden gedropt.