Parkietendeskundigen op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Parkietendeskundigen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:10

Wij hebben een zeer lief grasparkietje in huis.
Vorige week vrijdag hoorde ik hem ineens fladderen, maar schonk er niet direkt aandacht aan omdat hij wel vaker 'droogvliegoefeningen' doet. Toen het langer aanhield keek ik toch maar eens en toen lag hij op de bodem van zijn hok te fladderen en dreigde steeds achterover te vallen. Dit duurde een minuut of 5 en daarna herstelde hij langzaam. Hij heeft nog wel zeker een uurtje op zijn stok zitten slapen en af en toe duidelijk zitten duizelen.
Het leek beter te gaan, maar toen ik hem van de week uit zijn hok haalde ging hij op mijn vinger ook zitten duizelen. Ik heb hem maar terug in zijn kooi gedaan en met rust gelaten.
En zojuist kreeg hij net zo'n aanval als vorige week vrijdag. Hij zit nu bij te komen en schudt zich af en toe uit.

Ik heb al wat gegoogeld. Hersenschudding acht ik onwaarschijnlijk, want hij is nergens tegenaan gevlogen. Daarvoor kan hij ook gewoon te goed vliegen.
Het zal dus gaan om een neurologische aandoening waarschijnlijk.

Hij krijgt parkietenzaad te eten, met wat snoepzaad er doorheen. Met eivoer ben ik allang gestopt omdat hij dat niet eet. Af en toe krijgt hij gierst.
Nou begrijp ik eigenlijk via google dat hij toch eivoer o.i.d zou moeten eten voor bepaalde vitaminen en mineralen.

Kan iemand mij adviseren wat ik hem nu op dit moment het beste kan voeren?
Ook zijn alle andere tips welkom natuurlijk.

Bedankt vast namens Koko +:)+ .

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:07

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:12

Hoi! Je kunt je vraag ook even stellen in dit topic:

[HK] [HK] The Valk-Parkieten

Daar zijn mensen die ook verstand hebben van Grasparkieten. Het klinkt alsof hij een soort toevallen heeft gehad? Hoe oud is hij? (kun je ook in het bovenstaande topic zeggen, dan lees ik het ook wel).
Het klinkt alsof je het beste even je dierenarts kunt bellen om te vragen wat er aan de hand kan zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:25

Dank je Steefjevos, ik heb mijn vraag daar ook nog eens voorgelegd.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:27

Ik heb het gezien!
Deze pagina heb ik nog gevonden:
http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/01/daatw183.htm

Epilepsie zou dus ook door een voedingstekort kunnen ontstaan. Wanneer ik voedingsvragen had over mijn valkparkiet heb ik dat bij verschillende winkels gevraagd. Het beste advies dat ik heb gekregen, heb ik telefonisch gehad via een telefoonnummer van een webwinkel. Daar bestel ik nu ook altijd mijn voer.
Deze mensen kunnen je helpen, ook met grasparkieten. Ze kon mij precies uitleggen wat mijn valkparkiet nodig had en waarom ik hem niet hetzelfde mocht voeren als mijn grasparkietjes en waarom het voor hun juist wel goed was.
Deze site kan ik je echt aanbevelen: www.valkparkiet.net
Wellicht kun ze je ook morgen bellen, ik weet niet of ze ook op zaterdag de telefoon beantwoorden. Ik had toen een heel vriendelijke vrouw aan de lijn die mij dus super heeft geholpen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:19

Het hoeft niet meer helaas, hij heeft gisteravond opnieuw een aanval gehad en is inmiddels dood. ;(

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:58

Ah wat zielig |( Wat jammer zeg. Gecondoleerd!

Wilawander

Re: Parkietendeskundigen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:48

Neurologische afwijkingen kunnen onstaan door voedings/vitaminen tekorten, Darmbacterieen, infecties en tumoren.
Ik mis in je verhaal of hij grit en maagkiezel tot zijn beschikbaarheid heeft. Dit is onmisbaar voor parkieten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 14:54

Ja, dat kreeg hij Wilawander.

Het is altijd zo lastig met die diertjes, het ene moment zijn ze topfit, zelfs tussen de aanvallen door was hij helemaal het heertje en dan ineens is het afgelopen. |(

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 15:05

Mocht er iemand door omstandigheden overigens een parkietje kwijt willen, ik heb dus nu een leeg kooitje ;) . Ga niet actief op zoek naar een nieuwe, maar mocht er toevallig iemand zijn die er één kwijt wil, dan is die welkom.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:37

Ik kweek grasparkieten maar weet niet waar je woont?

De kans is groot dat hij een tumor hadt, past goed bij de symptomen.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:36

Wat jammer! :(:) Gelukkig weet je nu waarschijnlijk waaraan hij is overleden, dus dan kun je een volgend parkietje beter verzorgen (mócht die er komen natuurlijk).
Sterkte

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:19

Ja, dat zit er dik in begrijp ik na wat gegoogle Wilawander.

Ik woon in Den Bosch, volgens mij niet echt bij jou in de buurt he?

Ik heb even op je site gekeken, maar ze zijn wel weer schattig hoor :j .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:08

Nee dat is wel erg ver weg maar vraag eens na op dit forum. Misschien dat er iemand bij je in de buurt woont. www.grasparkiet.com Ja de jonkies zijn erg leuk.