Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:55

Dé grote vraag....
'Vroeger' hadden wij altijd herders met standaard een slipketting.
Als klein meisje nooit bij stil gestaan waaróm dat was.
Nu ik 'groot' ben :D en zelf een hond heb die erg sterk kan zijn vroeg ik me af wat het beste is.
Ik gebruik over het algemeen tijdens wandelingen zijn halsband en met het fietsen krijgt hij een snuitje om.
Toch merk ik soms met correcties niet het gewenste resultaat te hebben en sta ik dus open voor wat anders.

Jullie meningen gevraagd:
Wat gebruik je zelf en vooral, waarom?
Wat voor hond je hebt is wellicht ook wel handig om te weten.

Groetjes Manon

dienetje

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:59

Ik gebruik(te) een halti harnas. Ik durfde een snuitje niet aan omdat ze nog wel eens opeens wil rennen enz. (Een echte jachthondje.) Deze werkte perfect. Geen tel meer getrokken.

Alleen de kwaliteit is bagger. Na 2 weken ontdekte ik een scheur en aan de andere kant begon die ook al te scheuren. Is nu terug bij de winkel.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:01

Wij hebben een Boxer en een Franse Bulldog, die allebei gewoon een halsband om hebben.

Als je vanaf dat je hond een pup is hem goed leert aan de riem te lopen, heb je later geen slipketting nodig. Erg consequent zijn en vaak oefenen.

Zelf ben ik dus voor de gewone halsband. Als je hond altijd een slipketting omheeft, ontwikkelt hij spieren in zijn nek en kan de ketting steeds minder effect gaan hebben.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:02

Lima, mijn bullterrier, heeft een halve slipketting
en Mambo, staff van mijn vriend, een prikband.. en die heeft hij ook nodig (voordat ik half bokt over me heen krijg)

en nog veel meer halsbanden, tuigjes etc etc

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:08

Martine_R schreef:
Wij hebben een Boxer en een Franse Bulldog, die allebei gewoon een halsband om hebben.

Als je vanaf dat je hond een pup is hem goed leert aan de riem te lopen, heb je later geen slipketting nodig. Erg consequent zijn en vaak oefenen.

Zelf ben ik dus voor de gewone halsband. Als je hond altijd een slipketting omheeft, ontwikkelt hij spieren in zijn nek en kan de ketting steeds minder effect gaan hebben.

Ik heb mijn hond niet als pup gekregen en in zijn eerste opvoeding zijn wat dingen overgeslagen ben ik bang.
Hij is behoorlijk dominant, zeker naar andere honden.
Als ik met hem aan het trainen ben dan wil het goed met halsband en beloningen maar bij lange ontspannen wandelingen aan de riem(bijvoorbeeld door bebouwde kom heen tot aan het bos)wil hij nog wel eens trekken.
Ik moet dan kiezen; of het trekken accepteren óf fanatiek aan het werk gaan, hem uitdagen en belonen als hij het goed doet.
Vandaar mijn interesse in wie een ketting gebruikt en waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:10

Groot voordeel van de slipketting is de onmiddellijke release als de hond braaf is, én ook het geluidseffect bij een correctie.
Ik heb altijd slipkettingen gebruikt, en als ik nu weer aan een hond zou beginnen zou ik wederom een slipketting gebruiken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:12

Okee, ik snap :j

Je kunt ervoor kiezen om met de lange wandelingen een slipketting om te doen, maar het is niet zo dat je dan gewoon ''rustig'' kunt lopen, zonder je hond te corrigeren. Misschien dat hij net dat extraatje nodig heeft van de slipketting op lange wandelingen, dat zou je eens kunnen proberen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:16

Slipketting :j
Het is een gesteriliseerd teefje rottweilerx labrador, bij ons gekomen toen ze 5 jaar was en had toen ook altijd al een slipketting.
Ze wil nogeens gemeen uitvallen tegen andere honden en zo hou ik haar altijd makkelijk bij me wanneer ze een andere hond ziet.
Als ze geen andere honden ziet is er gewoon niks aan de hand en dan hangt die slipketting gewoon los, ik vind het prima werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:16

Martine_R schreef:
Okee, ik snap :j

Je kunt ervoor kiezen om met de lange wandelingen een slipketting om te doen, maar het is niet zo dat je dan gewoon ''rustig'' kunt lopen, zonder je hond te corrigeren. Misschien dat hij net dat extraatje nodig heeft van de slipketting op lange wandelingen, dat zou je eens kunnen proberen.

Snap ik niet.
Waarom zou je niet gewoon rustig kunnen lopen zonder te corrigeren?
Als de hond braaf is, valt er niks te corrigeren en hoef je dus ook niet aan die riem te plukken :?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:44

Als je de slipketting op de juiste manier weet te gebruiken is het een geweldig ding! Zolang de hond netjes naast je loopt heeft hij alle ruimte om zijn hals. Zodra hij gecorrigeerd moet worden vind ik het beter met een slip te doen dan met een gewone halsband, waarbij je alleen maar druk op de hals zet. Bij ernstig trekkende honden is dit nog eens slecht voor het strottenhoofd ook. Ik zou dus voor de slipketting gaan. Maar gebruik hem wel op de juiste manier, zodat hij los zit als er geen druk op staat.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:56

Ik gebruik voor mijn ene hond een halve slipketting, die vind ik fijner dan een gewone slipketting, omdat hij makkelijker om de hals heen schuift. Ik heb die slipketting voor mijn hond omdat hij nog wel eens uit het niets je arm zowat uit de kom trekt als hij ergens van schrikt. En dan is het iets fijner lopen met een slipketting. Ik wissel dit ook zo nu en dan af met een gewone halsband. En het resultaat is perfect.
Voor de andere hond gebruik ik momenteel ook een slipketting, alleen dan geen ketting maar van nylon denk ik. Ik wil haar wel op een halsband overzetten, maar ze trekt momenteel nog te veel.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:04

wij hebben ook voor iedere hond een slipketting gebruikt
gedraagt de hond zich hoef je hem ook niet te corrigeren en hangt de slip los

trekt je hond moet je je hond corrigeren door middel van een kleine ruk terug te geven aan de ketting
ook moet je geen ketting pakken van een halve meter te lang
maar 1 die gewoon net netjes om het hoofd van je hond kan
de hond behoort ook links van je te lopen en de ketting behoort dan op de goeie manier om de hals van je hond te zitten.

en de ketting hoort zo vlak mogelijk achter het oor te zitten
daar knijpen moeder honden hun pups namelijk ook tijdens het corrigeren dus op die manier krijg het snelste het gewenste effect tegen het trekken aan de lijn ;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:06

Ik gebruik voor mn beagle gewoon een gewone halsband, met een slipketting hangt ie zichzelf echt op.
Hij negeert het hele idee erachter :+. Soms als ie echt vervelend is dan gooi ik m wel om :j

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:08

Ik heb voor de ene hond een slipketting. Die is redelijk sterk, en hij wist op de een of andere manier door z'n kop naar beneden te duwen, z'n halsband af te doen.

M'n andere hond heb ik gewoon een halsband, geen probleem. Als het kan, waarom niet. Heb het gewoon eerst geprobeerd.. :)

Heb het trouwens over 1 boerenfox en een cairn-terrier x jackrussell...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:10

ik zou nooit een slipketting gebruiken... Vind het zo'n ondingen en het is echt niet prettig. Ik gebruik dus gewone halsbanden. Al een gentle leader geprobeerd?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:11

chipieke schreef:
ik zou nooit een slipketting gebruiken... Vind het zo'n ondingen en het is echt niet prettig. Ik gebruik dus gewone halsbanden. Al een gentle leader geprobeerd?

Gentle leader is toch zo'n ding om zijn neus?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:14

sunny_l0ve schreef:
chipieke schreef:

:j
Dat vind ik echt helemaal niks... ik geloof nooit dat dat goed is voor een hond wanneer er spanning op de lijn komt

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:17

Ja, dan heb ik dat ding ook eens geprobeerd bij mijn hond, maar mijn hond flipte hem helemaal zodra hij dat ding om kreeg. Alle honden die ik ook daar mee zie lopen proberen dat ding af te krijgen door in de bosjes te schuren, tegen je been aan... ze proberen alles. Dat vind ik ook heel erg vervelend voor mezelf, maar nog meer voor de hond.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:22

Pikeur schreef:

:j
Dat vind ik echt helemaal niks... ik geloof nooit dat dat goed is voor een hond wanneer er spanning op de lijn komt[/quote]

Nee en een slipketting wel zeker?
Er zijn gewoon te veel mensen die dingen verkeerd gebruiken, er wordt zomaar een ruk aan de lijn gegeven of sommige honden lopen constant met een strakke ketting.
Het kan 2 kanten op gaan. Je hond kan onder de indruk zijn van die correctie in zijn nek, die overigens heel erg goed is voor zijn en keel.. Of de hond kan van het gevoel nog harder gaan trekken,het er voor weglopen effect..

Nee ik ben echt voor een Gentle leader, je gebruikt hem volgens mij al bij het fietsen waarom alleen bij het fietsen?
De GL ligt niet alleen op de neus, veel mensen vergeten dat je hem ook vast moet maken aan de halsband, en aan de lijn. Het zit achter op de schedel van je hond vast.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:23

Onze reuen hebben beide een gewone leren halsband, iets anders hebben ze niet nodig *D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:29

Citaat:
Nee en een slipketting wel zeker?
Er zijn gewoon te veel mensen die dingen verkeerd gebruiken, er wordt zomaar een ruk aan de lijn gegeven of sommige honden lopen constant met een strakke ketting.
Het kan 2 kanten op gaan. Je hond kan onder de indruk zijn van die correctie in zijn nek, die overigens heel erg goed is voor zijn en keel.. Of de hond kan van het gevoel nog harder gaan trekken,het er voor weglopen effect..

Nee ik ben echt voor een Gentle leader, je gebruikt hem volgens mij al bij het fietsen waarom alleen bij het fietsen?
De GL ligt niet alleen op de neus, veel mensen vergeten dat je hem ook vast moet maken aan de halsband, en aan de lijn. Het zit achter op de schedel van je hond vast.

Ik hou er niet van, aangezien die honden er ook aanzienlijk veel last van hebben. Had mijn hond er echter niet door geflipt, had ik hem wel gewoon omgedaan. Maar ik zie te veel honden alleen maar met hun neuzen door het gras schurken met een gentle leader om. Het is misschien wel een goede oplossing als tijdelijk gebruiksmiddel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:38

Ik heb een gentle leader ja(ik noem hem altijd snuitje)maar ben daar geen fan van tijdens wandelingen en met het spelen/tegenkomen andere honden.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:09

Ik heb gewone halsbanden voor mijn mormels.

Ik heb twee Dogo Argentino's van 53 en 56 kilo, maar ze zijn goed opgevoed en trekken absoluut niet. Ik vind ze middels een gewone halsband prima te hanteren (als ze al vast lopen). Dit is wel iets waar een stuk opvoeding aan vooraf gegaan is, reken maar dat daar tijd in gestoken is en ik ben heel consequent (nog steeds).

Ik moet eigenlijk wel, ik heb geen kruisbanden meer in mijn linkerknie, dus ze mogen van mij absoluut niet met spanning op de lijn lopen (trekken dus).

Ik ben van mening dat over het algemeen gesproken een goede opvoeding het sleutelwoord is. Met veel tijd, energie, geduld en moeite kan vrijwel iedere hond het af leren te trekken! Ik heb hier persoonlijk geen slipketting voor nodig, maar ik ben zelf lang (1.81m) en sterk dus ik heb wel wat tegenkracht te bieden.

Ik ben overigens niet tegen het gebruik van een slipketting, zo lang hij maar correct gebruikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:15

Ik heb wel een slipketting, maar gebruik liever mijn prikband, die vind ik een stuk vriendelijker in gebruik.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:19

Ik heb een gewone brede leren halsband.
Voorheen heb ik bij de Dingo een halti gebruikt, maar alleen tijdens training.
Nu zijn we zover dat we dat niet meer nodig hebben.....hij loopt nu eigenlijk altijd los naast me...

Chiqa: Prikband?? wat is dat?