Voordelen-nadelen Reutje of Vrouwtje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Voordelen-nadelen Reutje of Vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:26

Hallo,

Wat zijn nou de voordelen en de nadelen van het hebben van een reutje?
En van een teefje?

Mijn ouders willen nooit een reutje omdat ze overal de poot omhoog tillen en overal tegen aan plassen.
Is dit echt zo of kun je ze dat ook afleren o.i.d.?

Mi_Amore

Re: Voordelen-nadelen Reutje of Vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:30

Het is zeker niet zo dat alle reuen hun poot overal tegen opheffen hoor. De onze enkel als hij buitenloopt en dan enkel tegen 'groene dingen'. Dus niet tegen brommers of auto's of eender wat.

Ik heb ook een teefje en ik ondervind niet echt nadelen tussen reu of teef. Een reu is ietswat heviger, maar mijn teefje heeft het heel lastig en zwaar als ze haar regels heeft.

Maar ze zijn beide even proper en vriendelijk, dus ik kan niet kiezen tussen reu of teef :D

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:36

Wij hebben ook allebei.

Met een teefje heb je het nadeel dat ze af en toe loops is en dus druppeltjes bloed verlies.
Ons reutje is redelijk dominant. Hij moet in de bench als wij niet thuis of boven zijn, omdat hij anders zijn poot idd optilt tegen onze meubels. Dit doet hij niet als wij er wel bij zijn, dus ik heb ook geen voorkeur voor reutje of teefje.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:22

wij hebben vele teefjes gehad en reutjes
we hebben sinds kort 2 labradorpups beide reutjes dit omdat we niet met loopsheid van teefjes willen zitten en omdat je ze toch wel moet laten sterriliseren om zo later je hond niet ziek te krijgen (een van onze teefjes had zware suikerziekte gekregen) maar goed hebt een hoge kans op baarmoederontsteking enz

Reutjes zou je zo kunnen castreren (wij willen ze zo lang mogelijk intact houden) mijn boomer van 10 is ook een reu en ook niet gecasteerd nergens verder last van

alleeen een van onze lab pups die je heel vaak zijn zaakje eruit hangen als hij heel enthousiast is en bij je komt zitten dit vind ik dus wel vies! bij mijn boomer heb ik daar nooit geen last van gehad en onze andere reuen ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:24

Reu is wat stoerder, wat stabieler van karakter, wel pittiger als de teef. Ik vind hem ook beheerster en iets makkelijker mee te werken. Reuen vind ik over het algemeen ook mooier dan teven.

Teven vaak wat beter met kinderen, knuffeliger, ook zachter van karakter.
Nadelen van teven vind ik dat ze minder stabiel zijn, meer wisselen van stemming, en soms wat truttig kunnen zijn.

De poot optillen bij reuen is een kwestie van opvoeden. Over het algemeen zijn reuen wel ondernemender als teven, en wat heftiger aanwezig.

Ik vind beide leuk, had altijd een voorkeur voor reuen, maar tegenwoordig niet echt een voorkeur meer :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:26

Ik heb ook voorkeur voor reuen: idd stabieler karakter, stoerder....en naar mijn idee vaak energieker (lees hyper...hou ik wel van :D )

Teven kunnen soms erg bitchy en dominant zijn...daar heb ik het niet zo op...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:53

mijn 2 gekken zijn ook echt hyper pff mag van mij wel iets rustiger soms haha

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:19

Hier ook beide. Onze teef is wat instabiel qua karakter, enigszins onberekenbaar. Soms wat mutsig, redelijk dominant naar onze reu (ze is duidelijk de baas), verder heel rustig, niet onstuimig en voor ons altijd lief. Ze is mijn grootste vriendin :+: Slaapmaatje, knuffelmaatje, hele gezellig en lieve hond. Nadeel van teven vind ik de loopsheid en de rotzooi die je ervan hebt :P Maar ons muts is geholpen, dus daar hebben we geen last meer van. We hebben 1 loopsheid van haar meegemaakt en dat waren geen grappen (duitse dog, dus daar komt veeeeel bloed uit :D).

Onze reu is nog maar een kleine 7 maanden, dus nog enorm pup, maar de dominantie wordt bij hem meteen de kop ingedrukt. Hij plast gewoon nog netjes 1 keer bij uitlaten en dan probeer ik zoveel mogelijk te houden zo. Verder is hij soms druk, speels, energiek, maargoed, dat zijn ook allemaal pupeigenschappen, zijn karakter moet nog enorm vormen :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:31

SecretLIN: Daarom hebben wij ook maar 1 hond ;) :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:40

Onze reu (9 maanden) plast absoluut niet overal tegenaan. :)
Binnenshuis (vrij logisch..) en in de tuin doet hij het niet,
tegen auto's, fietsen e.d. doet hij het ook niet.
Voor de rest.. Tja, ik heb nooit een teefje gehad dus daar kan
ik weinig over zeggen. ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:42

onze reu plast als een teefje!

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:46

Wij hebben een Duitse Dog en hebben bewust gekozen voor een teefje omdat deze minder dominant zijn dan mannetjes. Maar ik weet niet of dat voor alle soorten honden geldt..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:01

Teef:
- wordt loops
- Vaak feller en dominanter
- sterillisaties is duurder (als je dat niet doet grote kans op mammatumoren en baarmoederontsteking)

Reu:
- stabieler karakter
- Stoerder (qua uiterlijk)
- cateratie hoeft niet (tenzij medische noodzaak)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:44

Paintlinger schreef:
SecretLIN: Daarom hebben wij ook maar 1 hond ;) :D

AHA :=

Daar is het bij ons dus fout gegaan haha
nee ik weet 2 pups en dan gelijk 2 labradors en nog eens 2 broertjes is heel druk maar ach ze kunnen lekker metelkaar spelen

en uiteraard heel veel kattekwaad uithalen :Y)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:46

Oef labradors ook nog....hahah.....ik heb medelijden met je :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:17

We hebben een boxer reu,enorme lieverd, erg lief met kinderen. Hij is niet erg dominant, maar wel erg enthousiast. Poot gaat alleen omhoog tegen struiken en lantaarnpalen. Hij is enorm gespierd en breed (voordeel van een reu) en erg stabiel van karakter.
Ik vind teefjes net als merries, vaker onzeker en mutserig. Onze vrouwtjes kat evenzo trouwens.Nee, wat betreft dieren gaat mijn voorkeur toch naar de mannelijke versies.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:08

Mindim ik heb ook een merrie maar die is totaal niet onzeker hoor ;)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:11

Je kunt het poot omhoog tillen niet afleren, maar neem een pup, en laat het gewoon niet toe!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:29

Bij een teefje is er een grote kans op mammatumoren, baarmoederontsteking als ze niet gesteriliseerd wordt. Doorgaans is de sterilisatie ook duurder dan het castreren van een reu.
Bij een reu heb je snel last op voorhuidontsteking, er is een kleine kans dat beide ballen niet indalen en dan is het wel weer een dure operatie.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:53

Rody01 schreef:
Je kunt het poot omhoog tillen niet afleren, maar neem een pup, en laat het gewoon niet toe!

Het markeren kan je wel afleren hoor.
Mijn hond mag ook niet overal plassen, vooral niet als we toevallig in de bebouwde kom zijn.
Markeren is puur dominant gedrag, en als jij dat als baas niet wil gebeurt het ook niet.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:24

Het is een reu heel goed te leren waar hij wel en niet tegenaan mag plassen. Het poot optillen is een natuurlijk iets. Hij wil zo hoog mogelijk zijn vlag plaatsen.
Ik ben trouwens van mening dat een teef veel dominanter is dan een reu, doorgaans. Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten. Wel vind ik dat een teefje meer wisselende stemmingen heeft dan een reu. Maar dat kan natuurlijk ook per ras of dier verschillen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:29

Wij hebben twee reutjes.
Wilde niet met loopsheid zitten dus daarom geen teefjes :o
De ene is gecastreed en de andere niet, gaat prima.
Beide sociaal en lief en ook niet dominant of flink aan het markeren ofzo.
Gewoon normaal :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:34

qua karakter vind ik de meeste reuen die ik ken veel "milder", eigenlijk een beetje slapjanusen!(en die zijn lang niet allemaal geholpen)
teven daar in tegen kunnen heerlijke bitches zijn, maar daar zijn natuurlijk ook uitzonderingen in...

mijn (geholpen) teef is absoluut niet dominant, en is verder ook een heerlijke stabiele hond, maar dit was ze ook al voordat ze geholpen werd
het enige is dat ze niet tegen kids kan als die bij ons thuis komen, maar ach!

nadeel van een reu kan wel zijn dat als je in de buurt een loopse teef hebt meneer wel eens op pad zou kunnen gaan.....

persoonlijk vind ik dat de kosten van een sterilisatie echt niet het verschil moeten maken tussen dat je een reu of een teef koopt...
oke, het kost meer geld, maar dat is maar eenmalig...
het enige nadeel van sterilisatie is, is dat het voor de hond een redelijk zware operatie is!
(zwaarder als castratie iig)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:42

Ik heb een echte teef. Het is een giga bitch, en heel dominant. Maar dat vind ik ook wel weer leuk hoor.
het brengt opzich een hele uitdaging met zich mee. Wij hebben bijna alleen maar teefjes gehad, en de meeste konden soms echt de bitch uithangen.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:17

Ik heb 2 teven, voorheen een teef en een reu. De reu kon niet goed met andere honden opschieten, verder was hij niet dominant, de teef was dominanter in huis over hem.
Nu 2 teven en zijn zeer vriendelijk met andere honden, verder is de oudse wel wat pinniger..