hyper gedrag bij mijn hond wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

hyper gedrag bij mijn hond wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:59

hallo
ik heb een mechelse herder verwaarloosd gekregen van anderhalf jaar oud een reu
het is een schat van een beest zindelijk sloopt niet heel lief niks mis mee zou je denken
maar..........
zodra hij in de tuin komt is hij zo zenuwachtig hij blijft steeds hetzelfde rondje lopen inmiddels een hoefslag geworden
en hij stopt niet met rennen gaat door tot t schuim op zn bek gaat soort dwang lijkt het
ik moet hem dan binnen in de kamer zetten op hem te kalmeren
het zelfde met uitlaten bloed nerveus kijkt om zich heen en achterom plast al lopend meters lang en is hyper in zijn doen en laten
hij komt in huis weer tot rust
heb van de dieren arts diazepam gekregen voor rust in zn kop
maar hij wordt er niet koud of warm van even hyper als altijd

waarschijnlijk heeft hij als pup altijd in een kennel gezeten
dat zou de hoefslag in mijn tuin verklaren dwangmatig heen en weer rennen
hij is broodmager je kan zijn botjes pakken echt zo zielig
wie heeft er advies
zou hem zo graag rust in zijn kop willen geven en de zenuwen eruit willen halen
hij eet trouwens goed
wie weer raad ????

Nikki__

Re: hyper gedrag bij mijn hond wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:17

Gedragstherapeute?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:04

diazepam is alleen kalmerend. vraag eens naar een anti-depressivum.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:09

Het is een werkhondenras en misschien nog wel 1 uit echte werklijnen ook. Wat voor werk krijgt hij nu te doen om in zijn behoefte te voorzien?

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:51

benangelique schreef:
diazepam is alleen kalmerend. vraag eens naar een anti-depressivum.

bestaat dat voor honden ??

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:59

eveline_B schreef:
Het is een werkhondenras en misschien nog wel 1 uit echte werklijnen ook. Wat voor werk krijgt hij nu te doen om in zijn behoefte te voorzien?

schijnt een kruising mechelse herder tervuurse herder te zijn
en we lieten hem in het begin op de akkers rennen
maar hij luisterd niet en is al al paar keer de weg over gerend en bij paarden het land in dat gaat dus niet
hij mag nu in de tuin en ben er van overtuigd dat veel rennen zijn dood word hij heeft een psychich probleem

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:02

Ja, er bestaat anti-depressiva voor honden. Dit zou ik inderdaad een gevalletje gedragstherapeut vinden. Ben zelf nooit zo van het rennen naar een therapeut, maar in dit geval gaat het wel ver.

Op dit moment kan hij niet echt zijn energie kwijt, ik weet niet hoe groot je tuin is, maargoed, hij is alleen maar bloedzenuwachtig aan het heen en weeren. Ga eens naar een goede hondenschool, waar ze meer met herders werken, zodat hij gecontroleerd zijn energie kwijt kan en niet als een ongeleid projectiel.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:25

cerescity schreef:
eveline_B schreef:

schijnt een kruising mechelse herder tervuurse herder te zijn
en we lieten hem in het begin op de akkers rennen
maar hij luisterd niet en is al al paar keer de weg over gerend en bij paarden het land in dat gaat dus niet
hij mag nu in de tuin en ben er van overtuigd dat veel rennen zijn dood word hij heeft een psychich probleem

Een werkhond dus. Op de akkers rennen is géén werk, in de tuin rennen nog veel minder. Geen wonder dat't beest hyper is. Hij luistert niet? Leer hem dan luisteren... Ga ermee naar een goede hondenschool, ga met hem aan de slag. Zelfs hem de basiscommando's (zit/af/hier) leren is 'werken', vermits hij dan mentaal moet bezig zijn, hij moet nadenken.
Echt, ga ermee aan de slag. Het is heel normaal dat zo'n hond hyper wordt als hij zo weinig te doen heeft. Werken kan heel veel betekenen: gehoorzaamheid, pakwerk/IPO, flyball, doggydance, canicross,....

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:33

ik heb ook een hyper mechelse herder en het is inderdaad een werkhond. Je kan hem maar voldaan krijgen als je hem voor je laat werken. Begin eerst met de basis, luisteren naar commando's. Dit zal hij waarschijnlijk zeer goed opnemen, het is een heel slim ras. Eénmaal je dit onder de knie hebt kun je ermee verder gaan. We deden agility. Nu is onze hond al een dagje ouder aan het worden aan mag hij niet zo'n belastend werk meer door voor zijn heupen. Maar we zien wel als we niet blijven werken, de hond weer hyper wordt. Als je hem uitdagende dingen geeft is hij de rest van de tijd ook rustig. dit kan ook denkwerk zijn voor de hond, speuren achter dingen enzo...
Je hebt een ras in huis genomen die werk nodig heeft, je kan alleen zijn gedrag veranderen door te voldoen aan zijn behoeftes...

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:57

Dat zenuwachtige gedrag kan heel goed komen doordat hij de rust niet kan vinden omdat hij niet genoeg te denken krijgt. In plaats van medicatie zou ik met hem gaan speuren of zoekwerk gaan doen. Daarmee zet je ze echt aan het denken en moeten ze zich geestelijk inspannen. Als je er echt wat aan wil doen kan je contact opnemen met een goede gedargstherapeut die ervaring heeft met dit type honden: http://www.gedragscentrum-samenspel.nl/

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:15

Heb je hem al eens met een andere hond laten spelen? En hoe ging dat?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:01

Ga eens met deze hond naar een cursus, geef hem iets om over na te denken.. deze hond weet duidelijk niet wat hij met zijn vrije omgeving aanmoet,en waarschijnlijk heeft hij gewoon meer aandacht nodig in de zin van werken..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:09

Mijn idee is ook dat deze hond meer te doen moet krijgen. Alleen beweging is voor een echte werkhond niet genoeg. Ik zou eerder voor een gedragstherapeut of goede hondenschool gaan dan voor medicatie. Dat kan altijd nog als laatste redmiddel. MAar medicatie is slechts symptoombestrijding. Ze lossen het probleem niet op.