Is ze ziek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Is ze ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:40

Mijn konijn ziet er nog helemaal gezond uit, maar ze verhaart héél erg en niet zo'n beetje. Ze krijgt al speciale vitaminedruppels maar dit helpt niet zoveel. Omdat ik vandaag vanwege Koninginedag niet naar de DA kan (of het moet spoed zijn) vraag ik het aan jullie. Ook heeft het konijn last van rode urine en dit leek mij echt niet normaal. De kosten maken niet uit die ik moet maken, ik heb alles voor haar over |( Iemand een idee wat het is?? Voorderest is ze wel te dik, maar daar ga ik aan werken (misschien speelt dit ook mee?) Ze krijgt onbeperkt hooi en stro en voldoende vers drinkwater. 1x in de week was ik haar onderlichaam (niet helemaal dat is niet goed) zodat ze ook wat frisser is. Alvast heel erg bedankt!!

Edit: Ze is trouwens ook al 7 jaar (bijna 8 jaar) oud.

Chessje

Re: Is ze ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:45

Verharen doen ze altijd in het voorjaar. Je hebt haar nu 7 jaar, dus jij weet of ze dit andere jaren ook heeft gehad.

Rode urine is idd wat vreemd, die hoort melkachtig wit te zijn!

Als ik jou was zou ik de DA eens bellen en vragen wat je het beste kunt doen. Ik heb voor mijn konijn ook wel eens de DA op zondag gebeld. Hij heeft me geadviseerd wat te doen en het even aan te zien!

Sterkte!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:46

Eet en drinkt je konijn nog wel?

XoNo

Rode urine duidt op bloed in de urine...NIET GOED!
Als ik jou was zou ik sowieso even de DA bellen en het verhaal voorleggen. Ik weet niet of je een beetje een goede DA hebt, maar die van ons laat ons bij twijfel (al is het zondagavond) toch even langskomen.

Silence

Ik zou gewoon even bellen.

Ook dat zou vandaag gewoon moeten kunnen.
Dan kunnen hun aangeven wat je het beste kunt doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:49

weet je zeker dat de urine rood is en niet dat het komt doordat ze op stro plast?
dan verkleurt stro namelijk ook rood..

waarom was je haar eigenlijk?
kan ze zich niet goed schoonhouden omdat ze te dik is?
als ze heel erg verhaart dat weet ik eigenlijk niet.mijn konijnen verharen namelijk nog niet.

maar je kunt inderdaad altijd bellen en via de telefoon uitleggen wat er is,dan vertelt de dierenarts wel of het nodig is dat je langskomt of dat het tot morgen kan wachten

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:49

Ja eten doet ze nog wel, en ze heeft ook nog genoeg energie, maar drinken doet ze volgens mij wel minder. En ja ik heb haar al 7 jaar, alleen was het verharen nog nooit zo erg geweest eigenlijk. Verdere tips/opmerkingen etc. zijn heel erg welkom, ik zal eens kijken of het lukt om de DA te bellen! (maar ik weet niet hoe de DA is, mijn nijn is nooit ziek geweest)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:51

ellepel schreef:
weet je zeker dat de urine rood is en niet dat het komt doordat ze op stro plast?
dan verkleurt stro namelijk ook rood..

waarom was je haar eigenlijk?
kan ze zich niet goed schoonhouden omdat ze te dik is?
als ze heel erg verhaart dat weet ik eigenlijk niet.mijn konijnen verharen namelijk nog niet.

maar je kunt inderdaad altijd bellen en via de telefoon uitleggen wat er is,dan vertelt de dierenarts wel of het nodig is dat je langskomt of dat het tot morgen kan wachten

Ja het is rood, en ligt vooral bij de plek waar ze haar ontlasting kwijt raakt, maar ook op een andere plek. Ik was haar (met water alleen) omdat ze nogal vies achterwerk heeft, maar vermoedelijk komt dat door de overgang dat ze weer op het gras mag. Daarom wil ik dat ook minderen, vandaag gaat ze even helemaal niet op het gras.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:52

Dat is het belangrijkste, dat ze nog eten en drinken! Als ze dat niet meer doen is het snel over. Onze konijnen verharen ook al dus dat is denk ik niet heel erg. Als je konijn goed blijft eten en drinken en verder naar jouw idee ook nog 'normaal' doet zou ik het nog even een middagje aankijken :) En anders even de DA bellen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:53

Ik heb geen idee of het er wat mee te maken heeft, maar ze heeft ook een schilfertje boven haar oog? Het doet geen zeer als ik er op druk, ze blijft gewoon rustig liggen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:11

Ik zou niet gaan wachten tot ze eventueel stopt met eten en drinken. Plas hoort melkachtig wit te zijn, zoals hierboven al vermeld wordt en als het rood is, dan duidt dat toch op iets verkeerds. Heb je de DA al gebeld?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:10

ik zou wel bellen,als plas rood is zit er waarschijnlijk bloed bij.
dan kan ze blaasontsteking hebben en moet ze aan de antibiotica.
gewoon bellen hoor, er is op dagen als dit altijd een dienstdoende dierenarts aan het werk

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:36

Vandaag ziet Connie er beter uit, en ze ziet lekker te genieten in het zonnetje. Mijn vader wil pas naar de dierenarts als er écht iets is, dus moet ik nu van hem naar de dierenwinkel hier in de buurt om te vragen of het wel normaal is en of ik naar de DA moet. Als die pas zegt dat het ernstig is, gaan we. Gelukkig betaalt hij wel alles want hij geeft ook veel om mijn nijn :D

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:49

Rode urine bij konijnen hoeft niet altijd te wijzen op problemen met de blaas etc.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/blaas.html
MAAR, als je er niet zeker van bent, altijd even contact met de dierenarts opnemen.

Laat je konijn zich goed borstelen?
Ik hielp mijn pooltje van zijn haren af komen, door hem dagelijks even een goede borstel/pluk-beurt te geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:12

hey dat wist ik niet zeg,ik dacht dat rood altijd bloed betekende en dus ontsteking.
maar dat is dus niet zo,nou weer wat geleerd. :j
bedankt voor de info blackeyed

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:26

rood is ook afkomstig van de voeding. geef je konijn maar eens een wortel; de urine verkleurt dan ook. heeft te maken met de kleurstoffen en zuren die in de voeding zitten.

ruien doen mijn nijnen ook enorm. als ik in de tuin sta zie ik de haren rondwaaien...
gewoon regelmatig borstelen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:26

Ik ben net terug van de dierenarts, maar ik wist niet dat mijn konijn zó bang kon zijn en hyper. Maar ze heeft nog nooit een dierenarts gezien natuurlijk. Ze was echt heel erg bang, maarja alles is gecheckt en alles is ook goed. Ook de urine leek dit keer normaal (dierenarts heeft op de blaas gedrukt zodat ze urine spoot zeg maar :P ) Wel zegt hij dat het erg vaak voorkomt op oudere leeftijd dat konijnen wat aan hun baarmoeder krijgen, en daar kun je alleen wat aan doen met een dure operatie (maar dat maakt mij absoluut niet uit!) Dit omdat Connie helemaal flipte toen hij haar bij de maag drukte aan de onderkant.(waar de baarmoeder zit zeg maar)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:31

konijnen hebben altijd rode urine smorgens niets om je zorgen over te maken dus en het is natuurlijk nu de tijd voor konijnen om de winter jas te veruilen voor de zomer jas (net als de paarden) ik heb mijn konijn ook laten helpen ze was vaak schijnzwanger en ik was idd ook bang voor baarmoeder problemen de operatie en de dagen erna zijn goed gegaan alhoewel ze wel een week met een rompertje aan heeft gelopen omdat ze anders de hechtingen eruit beet haha

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:33

Mijn nijnen hebben ook wel eens rode urine. Ze gaan ieder half jaar naar de dierenarts voor de enting en de check up en zijn pas nog geweest. Volgens de dierenarts zijn ze kerngezond, op een wrattenvirus op de neus van een van de twee na dan, maar dat moet ik in de gaten houden en is het met 3 weken niet drastisch verminderd, dan moet ik terug komen.
Dus wat in het linkje staat klopt inderdaad, rode urine hoeft niet altijd op problemen te duiden...

Sneu dat je nijn wat bang was bij de dierenarts (die van mij vinden het echt niet interessant en laten zich uitgebreid aaien, hahahaaha), maar het is voor haar eigen bestwil. Gelukkig was er niet direct een probleem, ben alleen benieuwd hoe of wat voor wat betreft haar baarmoeder. Succes daarmee nog, en natuurlijk gewoon met het schat van een konijn van je!

Mijn konijnen zijn nog niet echt in de rui, maar hebben het met warm weer wel wat onaangenaam nu. Af en toe borstelen vinden ze heerlijk. Een tijdje terug hebben ze al wel een beetje geruid (de een doet het meer dan de ander), en binnenkort zal de dikkere winter onderlaag wel los komen. Haren happen wordt dat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:56

StillAngel schreef:
Wel zegt hij dat het erg vaak voorkomt op oudere leeftijd dat konijnen wat aan hun baarmoeder krijgen, en daar kun je alleen wat aan doen met een dure operatie (maar dat maakt mij absoluut niet uit!) Dit omdat Connie helemaal flipte toen hij haar bij de maag drukte aan de onderkant.(waar de baarmoeder zit zeg maar)

ja dat klopt,dat heb ik inderdaad ook wel gehoord.
heb het zelf nog nooit meegemaakt hoor dat oudere voedsters last van de baarmoeder kregen maar het is me wel bekend
moet je nou verder ook nog iets doen?
of heb je medicijnen gekregen?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:09

Ik heb geen medicijnen gekregen voor Connie, omdat we het nog niet zeker weten. Ik heb het vermoeden dat het bloed toch van het achterpootje is, ik heb daar nu een klein wondje ontdekt met wat bloed. Heeft de dierenarts ook niet opgemerkt trouwens maar ik wel net toen ze uitgebreid ging liggen in de kooi :P Connie moet 3 ons afvallen, ze is net even te zwaar haha. Dus heb speciaal krachtvoer meegekregen, en ze moet heel veel hooi hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:12

wat voor voer heb je dan?
dat is echt speciaal voor zware konijnen?

die van mij zijn ook wat te zwaar hoor,dat gaat echt wel snel bij konijnen :j
nou hopelijk kwam het bloed dan inderdaad van het pootje en is er verder niks ergs aan de hand

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:17

Supreme Selective heet het geloof ik. De dierenarts zei dat ie dan zeker wist dat er geen troep in zat en het goed voer was. En ja te zwaar komt ook van teveel lekkere dingen haha. Naja ik denk dat we alle 2 maar op dieeet moeten dan, ik zit ook al bij een dietist haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:48

haha, moet je ook al die te lekkere dingen laten staan :P

mijn konijnen krijgen eigenlijk helemaal niet zo veel.
smorgens samen( 2 konijnen in 1 hok) een bekertje brok,smiddags wat groente en savonds een handvol hooi.
maar ja hun hok is niet zo heel erg groot dus zal het vast wat bewegingstekort zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:23

StillAngel schreef:
Wel zegt hij dat het erg vaak voorkomt op oudere leeftijd dat konijnen wat aan hun baarmoeder krijgen, en daar kun je alleen wat aan doen met een dure operatie (maar dat maakt mij absoluut niet uit!)

Je konijn is 7-8 jaar oud, dat is toch nog hartstikke jong! Gelukkig ben je naar de DA geweest en zegt hij dat alles er goed uitziet.