Kaketoe!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nicci88

Kaketoe!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:34

Ik vang tijdelijk een kaketoe van het werk op, omdat deze zich plukt.
Het is echt een super beestje!
de honden begrijpen het nog niet echt.
maar ze doen gelukkig niets.

Meet: Kiepke! (venloos voor kipje)

Afbeelding

hier zie je een beetje de kale borst.

Afbeelding

De kooi

Afbeelding

de kabels zijn al weggewerkt

-marije-

Re: Kaketoe!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:36

wat een mooie kaketoee!!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:38

dankje :)
ja het is echt een leuk en mooi beestje!
onder de vleugels en staart is die ook nog geel

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:40

ja ik zie het ! hij heeft ook zo een leuk kuifje!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:41

Wat een leuk beestje!
Is hij nog jong?

Hij kijkt nog een beetje ongelukkig uit z'n ogen. Misschien omdat hij net in een nieuwe omgeving zat?
Ik ben benieuwd of hij gaat opknappen :)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:44

Cayenne schreef:
Wat een leuk beestje!
Is hij nog jong?

Hij kijkt nog een beetje ongelukkig uit z'n ogen. Misschien omdat hij net in een nieuwe omgeving zat?
Ik ben benieuwd of hij gaat opknappen :)

hij is net 5 jaar geworden.
Ik heb hem pas 2 uurtjes hier staan, dus kan inderdaad aan de nieuwe omgeving liggen.
Daarbij heeft hij bijna een jaar in een tuincentrum gestaan.
vandaar dat ik hem nu opvang

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:31

echt gaaf Nicole
het is echt een leuk beestje :)
kom binnenkort wel eens naar 'm kijken

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:33

Super leuke kaketoe! :)
Maar op welke manier wil je dat plukken verminderen?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 10:34

M_EL_ISSA schreef:
Super leuke kaketoe! :)
Maar op welke manier wil je dat plukken verminderen?

hij zit nu al in een rustigere omgeving.
hier mag die grotendeels van de dag los op de kooi zitten.
Ik wil hem meer speeltjes geven, waarschijnlijk ander voer (omdat veren terug groeien veel vergt van de vogel)

Ja ik weet wel waar ik mee bezig ben hoor.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:36

Okee. :)

Ja mijn vraag kwam omdat wij zelf een papegaai gehad hebben, die zich ook plukte. Vandaar :)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 10:37

hahahaha ja maakt ook niet uit.
veel mensen denken dat ik niet weet waar ik mee bezig ben.
maar ik begin niet zomaar ergens aan ;)

ohjaaa en via mijn baas word er een flesje besteld met spul om op de veren te doen.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 10:43

Hier zie je de kale borst beter.

Afbeelding

en zo zet ie zijn kuif op naar de honden ;)

Afbeelding

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:53

Ooh wat leuk! ik wil ook zo'n mooie kaketoe! Vroeger keek ik altijd naar de serie van Pipo de clown en hij had ook zo'n mooie kaketoe.
Maar dan met rose veren volgens mij. papegaaien kunnen heel oud worden, is dat met kaketoe's ook? Kan hij kunstjes, kan hij praten? ik hoop dat tie gauw opknapt en dat zijn mooie borstveren weer aangroeien. Veel plezier met Kiepke.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:59

Ooh wat een leuke kaketoe, mooi hoor, Ik denk dat het zo gaat:

Na een tijd ben je aan hem gehecht en hou je hem hihihi.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:13

:o Vind een kaketoe altijd vreselijk in een kooi.. Van alle papegaaien is de kaketoe absoluut degene die er het slechtst tegen kan.. Kijk eens op http://www.demodernepapegaai.nl voor tips. Omgaan met papegaaien is echt wel een vak apart!

Is het de bedoeling dat hij daarna weer terug gaat naar het tuincentrum? Ben bang dat dat gewoon nooit goed zal gaan! Teveel mensen en teveel onduidelijkheid voor de vogel! Wel super dat jij hem op wil vangen :)) Spulletje voor op z'n veren haalt niet de oorzaak weg he, net als van die kapjes die ze ervoor hebben :o

Voor mensen die nu ineens ook een kaketoe willen, kijk eens op http://www.mytoos.com Zo zijn kaketoes ook...

Edit: Verkeerde klinker :o

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:46

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 00:16

Ik vind die kooi wel wat te klein eigenlijk... Maar hij zit dus een groot deel van de dag op de kooi begrijp ik? Dan kan hij dus naar ik aanneem ook vliegen? Of durft hij dat niet vanwege de honden?

Misschien heeft hij ook gezelschap nodig. Vogels zijn over het algemeen genomen erg sociaal, en vervelen zich gewoon alleen. Ze moeten met elkaar kunnen kroelen, brabbelen en af en toe ruzie maken. Wellicht verminderd dat de verveling en dus het zichzelf kaal plukken.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 00:34

En onzekerheid! De kooi is hopelijk niet hoger dan dat jij groot bent! Dat is bij kaketoes funest! Anders gewoon de poten eraf zagen!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:20

Hij zit grotendeels van de dag gewoon los.
Hij is niet geknipt dus kan lekker rondvliegen en doet ie dan ook.
Ik heb ook al nieuwe speeltje erbij gekocht.
Ik merk wel dat ie zich erg hecht aan mij.

Ik ben het er ook niet mee eens dat hij in een tuincentrum zit, maar daar kan ik verder niets aan doen.
Probeer hem nu zoveel mogelijk te helpen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:48

annepanne schreef:
En onzekerheid! De kooi is hopelijk niet hoger dan dat jij groot bent! Dat is bij kaketoes funest! Anders gewoon de poten eraf zagen!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom dit funest zou zijn?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:00

Eigenlijk dezelfde reden waarom je nooit een papegaai op je schouder moet nemen:

Citaat:
Broodje aap verhaal:
4. Je kunt je papegaai makkelijk op de schouder meenemen.

Het lijkt zo voor de hand liggend, om je papegaai op die manier te vervoeren: het dier klimt bijna als vanzelf omhoog, en maakt het zich op je schouder gemakkelijk. Soms gaat hij daar zelfs zitten slapen. Hij blijft daar ook fijn zitten: gemakkelijk als je loopt, fietst of stofzuigt, en je hebt altijd twee handen vrij.

Dit is een grote denkfout! Je papegaai klimt omhoog, omdat een onzekere papegaai altijd het hoogste punt opzoekt. Hij gaat niet op jouw schouder zitten uit genegenheid of uit 'dominantie', maar meer omdat hij jou als een object ziet, wat het hem gemakkelijk maakt zijn omgeving te overzien. Hij zal daarom van die positie absoluut niet zekerder worden. Integendeel, een papegaai die onzeker is, kan bijten. In dit geval zijn dan schouder, wang of oor van de eigenaar het dichtstbij en dus het doelwit. Iemand die zijn papegaai op de schouder laat plaatsnemen, loopt daarom de kans dat hijzelf of zijn huisgenoten door de onzekere papegaai gebeten worden. Niet voor niets wordt er wel eens een grapje gemaakt over piraten die immers standaard een papegaai op hun schouder meedroegen: weet je waarom die allemaal een ooglapje dragen?

Valkeniers werken al vele duizenden jaren met hun vogels op de hand, omdat ze vanuit die positie controle kunnen uitoefenen op de vogel. Ooit een valkenier met een roofvogel op de schouder gezien? Waarom zouden wij het dan wel met onze papegaaien doen?

Met de papegaai of parkiet op de hand kunnen wij altijd controle op de vogel uitoefenen. Als er bijvoorbeeld een hond naar ons opspringt, kunnen wij de hond corrigeren, en ons lichaam tussen de hond en de papegaai draaien. Zit de papegaai op de hand of op een opstaptouw, en wil hij van de hand springen omdat hij ergens van schrikt, dan is het vaak mogelijk om een vinger op de tenen van de papegaai te leggen. Als dat niet mogelijk is, dan kun je vanuit deze positie ook beter de papegaai afleiden, bijvoorbeeld door hem een voorwerp voor te houden. Op die manier ziet de vogel dat wij de zaak onder controle hebben, zal hij respect voor ons krijgen en zich zelf daardoor ook zekerder voelen

Dus: géén papegaai op de schouder, dat maakt hem onzeker(der). Lekker op de hand of het opstaptouw!

Bron: http://www.demodernepapegaai.nl

@ Nicci: Ik ben absoluut voor kortwieken! Het verrijkt het leven van je vogel wat je ze zonder kortwieken niet kan bieden!

Citaat:
Zielig is kortwieken zeker niet, eerder integendeel. Als een vogel gekortwiekt is, kan ‘ie immers heerlijk met zijn mensen mee naar buiten. Mee op visite, mee in de tuin, mee naar de bbq bij de buren, mee naar het schoolplein, mee naar het tuincentrum, mee naar de speelplaats, mee de honden uitlaten, mee naar een papegaaienwandeldag, enz. Dat is voor een papegaai het heerlijkste wat kan gebeuren. Dus noem dat maar eens zielig!

Zielig is een papegaai of parkiet die door zijn baasje niet uit zijn kooi wordt gelaten, omdat hij bang is dat de vogel door de open deur buiten vliegt of dat de vogel zich te pletter vliegt tegen het raam. Zielig, súperzielig, is een papegaai/parkiet, die nooit buiten lomt en alles daar in die wondermooie buitenwereld niet kan zien/horen/ruiken/beleven .

Kortwieken en dan op een verantwoorde manier je papegaai of parkiet mee naar buiten nemen, komt zowel de geestelijke als de lichamelijke gezondheid van je vogel héél erg ten goede! Niks zielig dus!

Onnatuurlijk is een betrekkelijk begrip. Want wat is de natuurlijke omgeving van een papegaai, van ónze papegaai? Toegegeven, in de natuurlijke leefomgeving is het kunnen vliegen voor een papegaai van levensbelang. Immers, zo komt hij aan zijn eten, aan zijn drinken en kan hij aan zijn vijanden ontkomen. Huiskamerpapegaaien
en -parkietjes leiden natuurlijk een heel ander leven! Ze wonen in een veilige omgeving vrijwel zonder natuurlijke vijanden en voor hun natje en droogje wordt gezorgd. Dus waarom zouden ze nog moeten vliegen? De rondjes die een papegaai in onze huiskamers kunnen vliegen, brengen nogal wat risico’s met zich mee (tegen het raam vliegen en zo) en zijn hartstikke frustrerend, want véél te klein! Dus onnatuurlijk? Nee hoor, echt niet!

Pijnlijk is nagels knippen of lekker bij de kapper zitten toch ook niet? Nou, dan is kortwieken ook niet pijnlijk, want de vogel voelt er helemaal niks van. Gewoon een stukje van de vleugelpennen afknippen, op een verantwoorde en juiste manier, en regelmatig bijhouden, dat is alles!

In zo'n klein stukje kan natuurlijk niet álles wat er over kortwieken te vertellen valt aan de orde komen. Wil je nog meer weten hierover, kijk dan eens onder publicaties bij Verzorging: gedrag en opvoeding.

Ga nooit zelf voor de eerste keer kortwieken, laat dit door een deskundig iemand doen!

Zelfde bron :))

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:35

Nou onzeker kan ik niet zeggen...
hij heeft hier ook (uit zichzelf) over de grond gewaggeld tussen de honden door.

(ps: kooi is ook niet hoger dan mij)

En kortwieken ga ik niet beslissen.
De vogel is niet mijn eigendom.
Daarbij mag hij gewoon rondvliegen in de kamer van mij.
En ook al zou hij gekortwiekt zijn, zou ik hem nog niet mee naar buiten nemen.
Puur omdat ik bang ben dat er wat mee gebeurd en hij niet van mij is.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:43

Snap het wel maar het is wel zonde! Misschien kan je dit eens laten lezen door je baas? Vaak is het onwetendheid, niks aan te doen maar is wel te veranderen! Het plukken is verveling met onzekerheid, wel fijn dat hij de honden prima vind!

Mijn valkparkieten heb ik gekortwiekt en die gaan lekker mee de tuin in! Dat is veilig (blijf er wel bij natuurlijk) en ze maken toch al veel meer mee!

Wat ook belangrijk is voor je vogel is veel slaap, weet niet in welke ruimte hij nu staat? Je zou hem bijvoorbeeld om een uur of acht in een kamer kunnen zetten die stil en donker is zodat ie een nacht maakt van zo'n twaalf uur. Tv, radio en bv de honden kunnen hem uit z'n slaap houden en daar wordt ie ook niet vrolijker van!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:49

Bv: Afbeelding Mijn valken met de aga's van vriendinnetje in de tuin
Afbeelding En met z'n allen onder de douche!