Mag een hond tegen een heg aan plassen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prii

Mag een hond tegen een heg aan plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 16:42

Sorry voor de misschien hele domme vraag, maar vraag het me af na aanleiding van het onderstaande.

Ik ben mijn 2 hondjes aan het uitlaten. Ik loop altijd door een stuk natuurgebied en moet dan een klein stukje door de bebouwde kom.
Een van mijn hond plast tegen een hegje aan bij mensen. Komt er een man hartstikke boos naar buiten. Wie denk je wel niet dat je bent. Rot op met dat poedersuiker beest van je. Vind je dat normaal dat hij daar tegen aan plast? Kom jij me heg knippen en ik zal je eens achter na lopen en tegen jou hegje aan plassen.. Nou en nog veel meer scheldwoorden. Daarna zijn vrouw naar buiten, ook helemaal tekeer tegen mij.

Ik stond werkelijk verbaast te kijken. Stond hij nou in zijn recht? Mag een hond niet tegen een heg/schutting enz aan plassen?
En het was plassen. Dus GEEN poep. Dat snap ik als hij daar boos om zou worden, dan moet je ook opruimen. Maar plassen?

AnnemiekvM

Re: Mag een hond tegen een heg aan plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:43

Met plassen let ik daar heel niet op. Misschien is die man bang dat zijn heg geel wordt?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:45

Ik ben het met de man eens, urine is best rottig spul en niet echt goed voor planten.
Nou zie ik dat het maar kleine hondjes zijn maar dan nog is het niet fijn want jij bent vast niet de enige die daar langs komt met de hond.
En wat krijg je als een hond dat ruikt die gaat daar weer overheen plassen en zo gaat dat maar door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:46

Een heg wordt geel op de plek waar een hond tegen plast.
Als het vaker gebeurd heb je kans dat de heg dood gaat.

Hier in de buurt staan er op verschillende plaatsen bij mensen bordjes erbij, of je je hond daar niet wilt laten plassen.

Anoniem

Ik vind dat de man op zich wel in zijn recht staat. Die heg is namelijk niet openbaar maar onderdeel van iemands tuin.

Als je je hond uitlaat dan dien je dat imo op de daarvoor bestemde plaatsen te doen, of anders een berm langs de weg. Maar niet tegen een schutting, heg of tuin van wie dan ook, dat is namelijk privé.

Waarom de man zo heftig reageerde weten we niet, misschien hebben ze daar wel tig honden op een dag die even een plasje doen? En ja, dat ga je op den duur ook gigantisch ruiken.

Paardenmeis1

Je heg kan daar echt enorm geel van worden :+

Meneer had niet zo boos mogen worden, maar het is van jou niet netjes om je honden op andermans terrein (heg behoort tot terrein) hun behoefte te laten doen.

Poep kan je opruimen met een zakje, dit niet.

Het is dus wettelijk niet verboden, maar moreel gezien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:47

Ik snap die man wel hoor, hoewel z'n reactie wat heftig is. Het is zijn heg, en die wil hij graag mooi en gezond houden...

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:47

Aparte vraag :? natuurlijk mag jouw hondje niet tegen die heg plassen! De heg wordt daar inderdaad geel van.
Die man brengt het wel erg onvriendelijk, hij had het natuurlijk ook normaal kunnen zeggen...
Laatst bijgewerkt door Nativa op 28-04-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:48

Vind het ook niet kunnen dat je hond tegen andersmans heg aan zeikt. :n Heg is eigendom van iemand anders. Kan me ook niet inbeelden dat die man het lekker vind om met zijn handen graag in de hondenzeik van een ander zit te vroeten.

Lesje geleerd dus?! :)

Jeaulijn

zonnebloem18 schreef:
Ik ben het met de man eens, urine is best rottig spul en niet echt goed voor planten.
Nou zie ik dat het maar kleine hondjes zijn maar dan nog is het niet fijn want jij bent vast niet de enige die daar langs komt met de hond.
En wat krijg je als een hond dat ruikt die gaat daar weer overheen plassen en zo gaat dat maar door.

Juist, plus dat het naar plas gaat stinken.

joyce83

Wij hebben ook een heg staan en het is zeer irritant als de honden ertegen plassen. De onderkant van de heg gaat namelijk helemaal weg door de urine. Dit weten we omdat onze hond dus aan de tuinkant er weer tegen plast.

Net wat zonnebloem zegt, als er eentje plast dan doet de volgende het meestal ook.
Zelf let ik met poepen ook erop dat het op een stuk is waar niet iemand met de grasmaaier gaat lopen, dus in het open veld. Zelf maaien we ook naast de wei en het is zeer irritant als je dan stront aan je handen krijgt als je de bak leegmaakt van de grasmaaier (gelukkig nog niet gebeurd) maar echt relax grasmaaien is het niet als je weet dat honden daar poepen.

Rebel_Jits

Volgensmij zitten er bepaalde stoffen in urine, die niet goed zijn voor planten. Dan worden ze geel of weet ik wat. Ik heb er nog nooit iets van gemerkt, aangezien onze hond ook altijd vaste plekjes had en die zagen er jaren later ook nog goed uit. Voortaan je hond niet bij die heg laten plassen dan maar ;)

Ik laat mijn hond altijd zo min mogelijk bij tuinen plassen. Een muurtje of schutting kan nog wel, maar bij een tuin kunnen mensen dus gaan zeuren. En zo voorkom ik dat een beetje.

Sylvia

Ik let er idd altijd goed op, mijn ouders en broertjes ook. Ik laat onze hond nooit tegen heggen oid aan plassen. Een heg kan daar door verkleuren of zelfs dood gaan, en als er eenmaal één hond tegenaan heeft staan plassen zullen andere honden ook hun geur daar af gaan zetten.

En wat al gezegt wordt, doorgaans is het privéterrein waar de heg op staat. :)

Net als met mijn katten, die probeer ik ook zoveel mogelijk uit andermans tuin te houden. Mijn katten, mijn hond, dus niet de overlast voor de buren/wijk.

Vriendelijk is anders, iets minder had wel gemogen. Maar wie weet hoeveel overlast de goede man al gehad heeft...

Brainless

Elaine schreef:
Je heg kan daar echt enorm geel van worden :+

Meneer had niet zo boos mogen worden, maar het is van jou niet netjes om je honden op andermans terrein (heg behoort tot terrein) hun behoefte te laten doen.

Poep kan je opruimen met een zakje, dit niet.

Citaat:
Het is dus wettelijk niet verboden,
maar moreel gezien...

Ja wel, als de heg dood gaat ben je verantwoordelijk, ze kunnen natuurlijk nooit bewijzen dat je de enige bent, maar je mag iemands eigendom niet vernielen.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:49

Neem je voortaan een emmertje water mee om over de heg te gooien, spoelt het wel weg ;)

SuperSuup

Mijn hond laat ik niet plassen tegen heggen. Niet omdat ik wist dat het niet goed is maar gewoon omdat ik het niet netjes vind. Hij houd het maar even op totdat we bij de hondenuitlaatplaats zijn.

Adil

Tja, ik pas er zelf wel voor op dat onze het niet doet...Op stal piest hij trouwens wel overal tegenaan wat plant is, ik weet dat de staleigenaren daar geen probleem mee hebben, noch de pensionklanten. Als het bij ons gebeurt vind ik het ook niet erg, hoewel ik er een hekel aan heb dat de hond van de buren tegen mijn auto piest, en daar zeg ik dan wel wat van...
Laatst bijgewerkt door Adil op 28-04-09 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:50

Die man reageerde misschien wel een beetje heftig, maar het is wel waar dat heggen niet goed tegen honde urine kunnen. Het blad wordt geel, de heg kan ook kaal worden of dood gaan.
Ik heb zelf een NewFoundlander reu gehad en een Buxus-heg. Die heg zag er niet uit, de hele onderkant kaal. Twee jaar geleden is mijn hond helaas overleden, maar voor de heg was het een opluchting. Nu twee jaar later ziet hij er pas weer goed uit. En dat van maar 1 hond.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:50

joyce83 schreef:
Wij hebben ook een heg staan en het is zeer irritant als de honden ertegen plassen. De onderkant van de heg gaat namelijk helemaal weg door de urine. Dit weten we omdat onze hond dus aan de tuinkant er weer tegen plast.

Net wat zonnebloem zegt, als er eentje plast dan doet de volgende het meestal ook.
Zelf let ik met poepen ook erop dat het op een stuk is waar niet iemand met de grasmaaier gaat lopen, dus in het open veld. Zelf maaien we ook naast de wei en het is zeer irritant als je dan stront aan je handen krijgt als je de bak leegmaakt van de grasmaaier (gelukkig nog niet gebeurd) maar echt relax grasmaaien is het niet als je weet dat honden daar poepen.

Poep opruimen is toch verplicht sinds kort? Bij ons in de stad in ieder geval wel, er was teveel onduidelijkheid over poepveldjes e.d. Maar goed, wij ruimen het sowieso altijd op.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:52

Behalve dat het slecht is, blijft het natuurlijk niet bij 1 hond. Iedere hond die er langs loopt en de urine van jouw hondje ruikt zal er nog even overheen gaan...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:54

wij wonen echt in het vel bij wijze van spreken. Hebben geen hondenuitlaat plek of iets dergelijks. Wij wonen dan net op de hoek van een straat waar aan 1 kant huizen zijn en de andere kant land.
Tja opruimen kan ik begrijpen als je hond poept op een plek waar mensen er last van hebben echter als ze bij ons naast een veldweg hun ontlasting doen dan kan het blijven liggen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:55

Eh, ben ik nou de enige die het asociaal vindt om zijn hond tegen andermans heg (= tuin) te laten plassen? Al helemaal als je richting een natuurgebied aan het wandelen bent, daar zijn struiken genoeg.

Anderzijds hoeft zo'n man geen grote bek te trekken, dat kan hij uiteraard ook normaal verwoorden.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:57

Nee je hoort je hond niet tegen andermans heg aan te laten plassen. Het stinkt en wordt geel.
Dat de man anders had kunnen reageren vind ik ook.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:58

Sander_ schreef:
Eh, ben ik nou de enige die het asociaal vindt om zijn hond tegen andermans heg (= tuin) te laten plassen? Al helemaal als je richting een natuurgebied aan het wandelen bent, daar zijn struiken genoeg.

Anderzijds hoeft zo'n man geen grote bek te trekken, dat kan hij uiteraard ook normaal verwoorden.

Nou volgens mij vindt het merendeel het niet kunnen, maar het zou misschien helpen als je het topic eerst even doorleest.

SanderD

Re: Mag een hond tegen een heg aan plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:00

Klopt ook, beetje scheef gelezen. Aardig dat je me erop wijst. ;)