Knippen of plukken van een hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Knippen of plukken van een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:41

Onze hond heeft nogal een dikke vacht, dus zijn we van plan haar te laten knippen/plukken.
Zelf heb ik geen verstand van beide en vroeg me af wat jullie de beste manier vinden.
Met knippen kan ik me wel voorstellen dat ze het gewoon knippen, haha, maar hoe doen ze dat bij plukken, gewoon eruit trekken?
Wat is uiteindelijk makkelijker voor de hond, ziet er mooier uit, hoevaak herhalen en is niet mega duur?

:)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:45

Wat van hond is het? Als het het hondje in je profiel is (bast. sheltie?) dan kan deze niet geplukt. Waarom zou je haar willen laten knippen? Je kan de vacht ook laten uitdunnen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:48

Jep die ja, alleen daar is ze minder in dr vacht.

Zoals ik al zei, ik heb geen verstand ervan, dus weet niet wat we 't beste kunnen doen.
Is uitdunnen niet hetzelfde als plukken dan? :Y)

kohtje

Re: Knippen of plukken van een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:58

Nee plukken worden de lossen haren er uit geplukt. Dat zijn vaak ruwharige rassen. Uitdunnen kan bv met een kam met mesjes (mars king coat)
Heb je een foto van nu?
Misschien als je haar eens lekker wast en daarna uitkamt, misschien is dat al genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:58

ik denk dat je dat beter aan je trimmer kan vragen, die ziet de hond en de vacht, en kan je precies vertellen wat je het beste kan doen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:36

Een ruwhaar wordt vaak geplukt. Die van mij ook. Dit gebeurt wel pas als de haren plukrijp zijn, en dan vallen ze er dus bijna uit zeg maar.
Knippen gebeurt vaak met honden met een lange sluike vacht, of zowiezo honden met een langere vacht. Die hebben gewoon geen goede plukvacht.
Uitdunnen doet men als een hond teveel haar heeft, dus dat is weer iets anders dan knippen.
Ik zou inderdaad even langs een trimmer gaan, die kan je wel advies geven :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:07

Laat je niet misleiden door een dikke vacht. Die dikke vacht heeft een isolerende werking en houdt bij warme dagen ook de warmte tegen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:54

Deze hond valt idd niet te plukken. Heeft er de vacht niet voor :).
Knippen kan, maar meestal veranderd de vacht daar wel van. De uiteinden worden daar anders van en de haren groeien een beetje anders terug. Beste is dus er niks aan te doen, maar ja... Zou het met een goede trimmer overleggen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:44

Volgens mij kan je deze hond het best zelf behandelen met een furminator. Dode vacht eruit borstelen dus, verder niet gaan knippen of trekken of wat dan ook.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:52

Laika schreef:
Volgens mij kan je deze hond het best zelf behandelen met een furminator. Dode vacht eruit borstelen dus, verder niet gaan knippen of trekken of wat dan ook.

Das was ook mijn gedachte.. de furminator.. alle losse haren trek je ermee uit de vacht.
Plukken doen ze alleen bij ruwharige honden...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:16

Ik zou naar een trimmer gaan die verstand heeft van het ras (niet alle trimmers zijn even bekwaam) en daar raad vragen.
Furminator is geweldig, maar niet geschikt voor elke hond/elk ras, dus oppassen met het doe-het-zelven.