Cavia's eten veel!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Cavia's eten veel!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:49

Hoi,

Ik heb 3 cavia's en ze hebben werkelijk altijd honger. Ik had gelezen dat ze onbeperkt eten moeten hebben, maar krijgen ze dan niet teveel?
Ze krijgen nu 2 keer per dag een flinke pluk hooi en een bakje met caviavoer. En 1 keer per dag groente en of fruit.

Rond hun etenstijd is alles weer op. Soms ligt er nog een beetje caviavoer in het bakje. Ook schooien ze heel erg. Als er iets kraakt beginnen ze heel hard te piepen :D
Doen jullie cavia's dat ook?

Door het vele eten wordt de kooi ook snel vies. Ik heb een heel groot hok, maar moet minimaal 2 keer per week het hele hok leegmaken en goed bijvullen.

Groetjes Annemiek

Ashkerlon

Re: Cavia's eten veel!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:52

cavia's hebben onbeperkt hooi nodig, het caviavoer mag je gerust beperken. Een bodempje is genoeg. Hun hoofdvoedsel hoort hooi te zijn.
Groenten mag je zeker ook bij geven, vooral witloof zijn ze vaak dol op. Alleen oppassen dat ze geen slappe stoelgang krijgen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:54

Vroeger piepte mijn cavia's om alles.
Later werd dat minder..
Toen een van mijn cavia's doodging was de andere gelijk een stuk stiller..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:57

Cavia's piepen inderdaad nogal gauw als ze bekende dingen horen ;) gewoon 1x per dag een beetje cavia biks (met vit. C) en verder onbeperkt hooi en 2x per dag wat groente of fruit moet meer dan voldoende zijn hoor ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:43

Cavia's kun je de hele dag door voeren :D Als je er structuur in houdt, dus op vaste tijden te eten geeft, dan zullen ze tussendoor minder schooien. Tenminste, das mijn ervaring. :D Mijne krijgen 's morgensvroeg en 's avonds laat altijd eten (hetzij hooi, brokjes of groen) en heb tussendoor nooit last van ze. Ja, ze hebben alles snel op, maar daar zijn het cavia's voor :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:57

Nouja, mijne krijgt (kregen, toen ze nog met 2 waren) onbeperkt hooi en in principe gewoon zo veel mogelijk / onbeperkt groentes. Groente gaat er snel doorheen, wat er aan het eind van de dag nog ligt gaat meestal weg, dat is gauw niet zo goed meer, en dan komt er nieuw in ;) Tja, en schooien doen ze nou eenmaal haha. Als ze schooit krijgt ze meestal wat nieuwe groente erbij of vul ik haar speelbal met wat granenknabbels/mueslistukjes oid. Biks krijgt ze wel beperkt, geloof nog geen 30 gram per dag, (supreme science select voor cavia's).

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:59

Cavia hebben aan 20 gram brokjes per lichaamsgewicht per dag genoeg :j. Hooi moeten zij de hele dag door kunnen eten. Ik heb zelf 2 cavia's waarvan er 1 echt precíes weet wanneer ze eten krijgt. Ik geef ze namelijk elke ochtend een vitamine-C tablet (wat ze opeten als een snoepje) dus als ik s' ochtends beneden komt staat ze al met haar voorpootjes tegen de tralies aan te piepen! In de avond krijgen ze altijd groenvoer/fruit; en dat weten ze dondersgoed :)).
Laatst bijgewerkt door x_Charlie op 27-04-09 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:59

Ik geef ze geen onbeperkt groente, wordt me te duur. :D Ze krijgen genoeg hoor en enorm gevarieerd. Witlof, komkommer, paprika, wortel, bospeen en andijvie. Appel krijgen ze soms, peer vinden ze bij tijd en wijlen ook lekker. Maar wel een dermate portie dat ze niks laten liggen. Als het op is, gaan ze maar verder aan het hooi :D

0oSannuho0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:03

x_Charlie schreef:
Cavia hebben aan 20 gram brokjes per lichaamsgewicht per dag genoeg :j. Hooi moeten zij de hele dag door kunnen eten. Ik heb zelf 2 cavia's waarvan er 1 echt precíes weet wanneer ze eten krijgt. Ik geef ze namelijk elke ochtend een vitamine-C tablet (wat ze opeten als een snoepje) dus als ik s' ochtends beneden komt staat ze al met haar voorpootjes tegen de tralies aan te piepen! In de avond krijgen ze altijd groenvoer/fruit; en dat weten ze dondersgoed :)).

Hier ook!
Ik heb ook 2 cavia's en ze krijgen s'ochtends altijd van mijn vader eten. Nou zodra hij beneden komt beginnen ze te piepen haha.
En eind van de middag krijgen ze altijd groente of fruit van mij of van mn moeder. Als 1 van ons de keuken in loopt dan gaan ze op het randje van de kooi staan piepen, echt geweldig! :D
Soms gaan ze zelfs uit hun eigen rond een uur of 16 - 17 uur piepen, ze zorgen er wel voor dat we ze niet kunnen vergeten :P

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:16

Ja, mijn caafs zijn ook altijd erg bang dat ik ze s' avonds oversla; daarom beginnen ze al een uur van tevoren aan te geven, door luid gepiep, dat ze groenvoer/fruit willen! Echt geweldig die beestjes :)).

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:19

Ik heb 2cavia's en 1konijn bij elkaar in zitten. Ik doe het bakje altijd tot het randje vol. Vaak laten ze er wel wat in zitten. Verder krijgen ze altijd hooi. En af en toe droog brood en groente.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:34

De mijne wil ook de hele dag wel eten,ze schreeuwt als ze ook maar denkt dat er iemand naar de keuken gaat :D
Ik geef haar vaak paprika, zit erg veel vitamine C in en de vindt ze heerlijk :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:43

die 2 van mij zijn ook altijd bang dat ze worden overgeslagen :+
zodra je in de kast gaat rommelen, gaat hun piep alarm af en stopt ook niet meer!

bij mij krijgen ze trouwens onbeperkt brokjes, hooi vul ik elke dag nieuw bij, en ongeveer 4X per week wat groente of fruit.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:27

Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ze dan genoeg krijgen. Overslaan of vergeten zou nooit gebeuren hihi. Het lijkt een heel koor!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:29

Oh bij mij is het als ik de kast maar open doe beginnen ze met zn 3e kei hard te schreeeeuwen! :oo
Ik zorg er altijd voor dat er wat eten in de kooi ligt.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:36

Ik heb er wel wat meer als 2 (fok ermee, vrij klein hoor) zijn er 10 :P

Krijgen eigenlijk onbeperkt hooi inderdaad, wanneer het bakje in de avond leeg is is het pech, tenzij ze aan ondergewicht lijden. Die word iedere ochtend aangevuld iedere middag krijgen ze groenvoer, dit weten ze ook dondersgoed, ik voer meestal tussen 4&5 als ik gewoon thuis ben, om 3 uur begint het zangkoor altijd al, het zijn ook altijd dezelfde :D, de rest gaat vervolgens mee :P

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:25

In principe kan je een cavia onbeperkt groenvoer geven, MITS: dit geleidelijk opgebouwd en er onbeperkt hooi gegeven wordt.

En varieren met groenvoer is voor de cavia heel fijn. *D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:36

Ik geef ook steeds verschillende groentes, maar wel met regelmaat paprika omdat daar veel vitamine C inzit.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:43

Ik heb ook 2 cavias. Die van mij eten ook super veel, echt niet normaal. Ze krijgen bij maar 1 keer per dag een bakje met eten, anders blijven ze maar eten. Maar dat is ook echt de volgende dag al gelijk op. Ook krijgen ze bij mij dan nog elke dag peen, sla enz. Vandaag had ik ze nog gras gegeven,, ik kwam thuis en het is ook gelijk op!! :D Dusja, bij mij eten ze ook errug veel :P

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:13

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:09

Haha ik herken het allemaal, mijn cavia's eten ook niet normaal veel en piepen
werkelijk om alles :') .

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:55

Ja, schattig toch dat gepiep? De cavia's op de kinderboerderij doen dat ook, terwijl ze 's ochtends biks krijgen, onbeperkt hooi hebben,
's middags groente of fruit krijgen en ook nog vitamine C.
We hebben ook 1 erbij zitten die 's middags apart mag zitten en heel veel groente en fruit naar binnen mag stouwen en van die lekkere brokjes mag eten, omdat ze anders te veel afvalt. En nog een hongerlap zijn!