pup gekocht, mini bench of toch een grotere?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponygekje21

pup gekocht, mini bench of toch een grotere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:18

Hallo bokkers,

zoals de titel al zegt hebben we een super lieve ini mini langharige chihuahua gekocht.
Nu is de vraag, snachts gaat ze de bench in maar is het verstandiger een bench te kopen waarin hij net kan draaien en dus erg klein is, of een bench die iets groter is waar hij iets meer in kan bewegen?

zo´n kleine bench ziet zo zielig uit maar ik wil graag weten wat het beste is?

alvast bedankt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:19

Ik vind het wel zo prettig voor het hondje als deze zich toch wel kan bewegen.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:20

je kunt beter een iets grotere kopen zodat ze later nog de plaats heeft om rond te lopen.

In het begin kun je het beste wel een stukje afzetten (dus dat ze maar een klein stukje heeft), anders heb je kans dat ze haar bench gaat bevuilen (plassen, poepen)

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:20

Silence schreef:
Ik vind het wel zo prettig voor het hondje als deze zich toch wel kan bewegen.

ja dat vonden we zelf ook, we hebben op dit moment een grotere gekocht ( pup is er nog niet is pas geboren ) maar we zijn toch aan het denken een kleinere aan te schaffen. Ik lees vaak hier op bokt dat het zo klein mogelijk moet zijn ivm zindelijk maken?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:21

Een maat nemen waar ze als ze "groot "Is nog gewoon in kan.

me_myself_i

iets groter, hij moet wel kunnen draaien en languit liggen, maar als je hem te groot koopt kan het zijn dat hij zijn behoeftes wel gewoon in zijn nest doet (als je tenminste om die reden een bench aanschaft bij een pup :D)

Nikki__

Houd je er wel rekening mee dat je het beste het slapen in een bench kan opbouwen ipv haar er gelijk in te zetten met het deurtje dicht?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:22

Voor zindelijk maken is het echt niet nodig om een kleine te kopen. Vind het gewoon sneu als ze opgevouwen moeten zitten omdat ze dan het nest niet zouden bevuilen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:23

Als je bij een goede fokker een pup koopt zal de pup al aardig zindelijk zijn.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:24

ja het is de bedoeling dat de bench alleen voor de puppytijd gebruikt wordt. Daarom denk ik dat als we de grotere bench aanhouden het hondje er in blijft plassen/poepen omdat er toch ruimte genoeg is..

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:25

kohtje schreef:
Als je bij een goede fokker een pup koopt zal de pup al aardig zindelijk zijn.

De pup is krantzindelijk als hij komt.. is dat goed genoeg?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:26

ponygekje21 schreef:
ja het is de bedoeling dat de bench alleen voor de puppytijd gebruikt wordt. Daarom denk ik dat als we de grotere bench aanhouden het hondje er in blijft plassen/poepen omdat er toch ruimte genoeg is..

daarom moet je in het begin een stukje afzetten.
Als ze zindelijk is kun je de hele bench geven.
Want mijn ervaring is dat ze langer dingen stuk bijten (vooral met tandjes wisselen) dan dat ze niet zindelijk worden.
dus de bench heb je dan nog wel even nodig.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:27

Nikki__ schreef:
Houd je er wel rekening mee dat je het beste het slapen in een bench kan opbouwen ipv haar er gelijk in te zetten met het deurtje dicht?

"

dat wist ik niet.. Onze bedoeling was hem er overdag ook in te zetten met het deurtje open en een kluifje te geven dat hij leert erin te blijven en dan eens proberen met het deurtje dicht en na een half uurtje het deurtje weer open en belonen.. en snachts als we naar bed gaan hem erin te zetten met het deurtje dicht tot smorgens een uur of 7..

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:28

Wij hebben voor onze Jack Russel pup (inmiddels niet echt een pup meer) de één na kleinste bench gekocht, van ongeveer 6o x 50, zodat onze Jack er als volwassen maat ook nog in past.
Omdat onze Jack toen nog niet zindelijk was, hadden wij op de helft van de bench oude kranten liggen, zodat hij hierop 's nachts nog zijn behoeftes mocht doen.

Op een gegeven momemt hield hij zijn behoeftes 's nacht in en hebben we de kranten eruit gehaald. Sindsdien heeft hij nooit meer in zijn bench zijn behoeftes gedaan.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:29

Want mijn ervaring is dat ze langer dingen stuk bijten (vooral met tandjes wisselen) dan dat ze niet zindelijk worden.
dus de bench heb je dan nog wel even nodig.[/quote]

Oke maar als de pup zindelijk is willen we de bench niet meer aanhouden snachts ( bench blijft wel staan zodat hij vrijwillen erin kan ) maar om het bijten in dingen tegen te gaan willen we gewoon genoeg botjes en speeltjes waar hij zich mee kan amuseren ipv een bench aan te houden waarin hij wordt opgesloten snachts..

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:31

ponygekje21 schreef:
dus de bench heb je dan nog wel even nodig.

Oke maar als de pup zindelijk is willen we de bench niet meer aanhouden snachts ( bench blijft wel staan zodat hij vrijwillen erin kan ) maar om het bijten in dingen tegen te gaan willen we gewoon genoeg botjes en speeltjes waar hij zich mee kan amuseren ipv een bench aan te houden waarin hij wordt opgesloten snachts..[/quote]

Ja dit heb ik ook geprobeerd.
iedere hond is natuurlijk anders.
Maar bij ons heeft dit bijna een dressoir en deurstijl gekost.
(terwijl alles vol lag met speeltjes)

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:33

_SteR_ schreef:
Wij hebben voor onze Jack Russel pup (inmiddels niet echt een pup meer) de één na kleinste bench gekocht, van ongeveer 6o x 50, zodat onze Jack er als volwassen maat ook nog in past.
Omdat onze Jack toen nog niet zindelijk was, hadden wij op de helft van de bench oude kranten liggen, zodat hij hierop 's nachts nog zijn behoeftes mocht doen.

Op een gegeven momemt hield hij zijn behoeftes 's nacht in en hebben we de kranten eruit gehaald. Sindsdien heeft hij nooit meer in zijn bench zijn behoeftes gedaan.

Ja we zijn nog een beetje uit aant vissen hoe we het gaan aanpakken. Is het toch verstandiger de krant voorin de bench te laten snachts? ( hij is krantzindelijk op het moment dat hij komt ). Ik heb gelezen dat het niet verstandig is een krant erin te leggen omdat ze er dan in blijven plassen en poepen. We wouden eigenlijk stapje voor stapje de krant vanuit de bench verschuiven naar de deur en vanuit daar leren dat hij naar buiten moet voor behoeftes. Of zitten we nu helemaal verkeerd te denken? tips zijn altijd welkom :D

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:36

Een kleinere bench. Zodra een hond een te grote bench heeft gaat hij de bench in twee gedeeltes verdelen: de plek waar hij niet zijn behoeftes doet en de plek waar dit wel mag (zo onderscheidt de hond ook een huis en buiten, gebied 1 is anti-urineren en gedeelte twee is wel vrij om te urineren).

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:40

Vende schreef:
Een kleinere bench. Zodra een hond een te grote bench heeft gaat hij de bench in twee gedeeltes verdelen: de plek waar hij niet zijn behoeftes doet en de plek waar dit wel mag (zo onderscheidt de hond ook een huis en buiten, gebied 1 is anti-urineren en gedeelte twee is wel vrij om te urineren).

oke en hoe zit het met de kleinere bench? dat ligt hij wel in zijn eigen behoeftes maar daarvoor is juist dan de kleinere bench om de pup het te laten ophouden?
( sorry moet nog veel leren en wil graag alles weten voordat de pup komt :D )

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:42

Een hond bevuilt van nature zijn eigen slaapplaats niet (behalve het echt niet kan). :)

Ik ben zelf geen fan van de bench alleen als 'zindelijk-maken-materiaal'.
Maar voordat ik daar verder op in ga; hoelang wil je de pup in de bench laten? Hoe oud is de pup als deze komt? Is de pup al krantzindelijk?

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:48

Vende schreef:
Een hond bevuilt van nature zijn eigen slaapplaats niet (behalve het echt niet kan). :)

Ik ben zelf geen fan van de bench alleen als 'zindelijk-maken-materiaal'.
Maar voordat ik daar verder op in ga; hoelang wil je de pup in de bench laten? Hoe oud is de pup als deze komt? Is de pup al krantzindelijk?

We willen de bench aanhouden totdat hij zindelijk is en het is de bedoeling dat hij er van ongeveer snachts 12.00/00.30 tot smorgens 07.00 erin blijft. mijn vraag is dan ook is dit niet te lang voor een pup en moet ik snachts hem niet nog eens eruit halen om te laten plassen? Als de pup komt is hij dikke 10 weken, de pup is nu 6 weken en al redelijk krantzindelijk ( ongelukjes er niet bijgeteld )

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:52

Een pup plast/poept als hij heeft gespeeld, heeft geslapen en heeft gegeten. Mocht de pup bijvoorbeeld om 2:00 in de nacht wakker worden, zal hij toch echt plassen. :)
Ik ben er persoonlijk dan ook voor om er om de 2 à 3 uur per nacht uit te gaan, tot de pup beter in staat is om zijn behoeftes op te houden.
Als je dit namelijk niet doet, is de kans heeeeel groot dat hij z'n bench bevuilt, wat vaak een boze reactie opwekt bij de eigenaar waar de pup niks van snapt, en gaat de bench met iets negatiefs associeren en dat is niet de bedoeling toch :).

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:53

ponygekje21 schreef:
_SteR_ schreef:

Ja we zijn nog een beetje uit aant vissen hoe we het gaan aanpakken. Is het toch verstandiger de krant voorin de bench te laten snachts? ( hij is krantzindelijk op het moment dat hij komt ). Ik heb gelezen dat het niet verstandig is een krant erin te leggen omdat ze er dan in blijven plassen en poepen. We wouden eigenlijk stapje voor stapje de krant vanuit de bench verschuiven naar de deur en vanuit daar leren dat hij naar buiten moet voor behoeftes. Of zitten we nu helemaal verkeerd te denken? tips zijn altijd welkom :D

Op een gegeven moment (overdag) zie je aan je pup dat hij zijn behoefte moet doen, meestal na het spelen, slapen. Die van ons begon bijvoorbeeld te zoeken, rondjes te lopen enz. Wanneer we dat zagen, pakten we hem op en renden we gauw met hem naar buiten, hierna natuurlijk overdreven belonen! Onze hond had dit snel door en gaf op een gegeven moment zelf aan dat hij zijn behoefte moest doen, door middel van piepen of bij de deur staan.
Toen onze hond door had dat hij buiten zijn behoeftes moest doen, deed hij het 's nachts ook niet meer en hebben we de kranten weggehaald.
Dit is hoe wij het aangepakt hebben.

Nu moet ik wel zeggen, die van ons was erg snel zindelijk.. heeft misschien een paar keer een plasje in huis gedaan, de slimmerd :D

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:55

Vende schreef:
Een pup plast/poept als hij heeft gespeeld, heeft geslapen en heeft gegeten. Mocht de pup bijvoorbeeld om 2:00 in de nacht wakker worden, zal hij toch echt plassen. :)
Ik ben er persoonlijk dan ook voor om er om de 2 à 3 uur per nacht uit te gaan, tot de pup beter in staat is om zijn behoeftes op te houden.
Als je dit namelijk niet doet, is de kans heeeeel groot dat hij z'n bench bevuilt, wat vaak een boze reactie opwekt bij de eigenaar waar de pup niks van snapt, en gaat de bench met iets negatiefs associeren en dat is niet de bedoeling toch :).

maar dat gebeurd bij ons ook niet, afstraffen voor zoiets heeft in mijn ogen ook helemaal geen zin en het is en blijft een pup dan. Daar kan je toch niet boos op worden :o
Ik denk dat ik dan rond een uur of 2 eruit moet en dit steeds een uurtje later moet gaan doen totdat het de tijd is dat we sowieso opstaan.. Moet ik dit met de dag een uurtje later doen of met de week, dus eerst een week lang om 2 uur opstaan dan de week ern om 3 en het zo steeds een uur later maken?

Flower

Re: pup gekocht, mini bench of toch een grotere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:59

Ik zou het per week verlengen, maar dit is natuurlijk afhankelijk van je pup, misschien heb je mazzel en leert jouw pup heel snel! :D

Super om te horen dat je voor een positieve aanpak gaat, en niet wil gaan straffen. Ik ben er zelf ook voor om een goed opgevoede hond te krijgen d.m.v. belonen van positief gedrag :).

Als je nog vragen hebt, ik wil ze graag voor je beantwoorden!