mijn vis wordt gepest?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

mijn vis wordt gepest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:25

ja ik weet het, het is echt een stomme titel, maar ik wist ook niet hoe ik het anders moet verwoorden.

sinds een week of wat heb ik drie guppys.drie mannetjes: peter, remy en johnny ( koekjes voor degenen die raden waar ze naar vernoemd zijn :Y) )

remy en johnny komen uit dezelfde winkel, peter komt uit een andere, maar ze zijn alledrie op hetzelfde moment de kom in gegaan.
ik heb ze nu dan ook in een kom, ik zou zeggen dat er zo'n 30 liter in kan. hij is plat aan beide kanten, zodat ze wel hoeken hebben, geen ronde kom dus. ik ben nog opzoek naar een groter aquarium, maar dat komt later nog wel. voorlopig, hebben ze er een verwarmingselement, een zuurstof steentje, siersteentjes en een plantje in.

nou is het me opgevallen dat remy en johnny altijd vrolijk midden in de kom zwemmen, ze zijn ook ltijd met z'n tweeen. maar peter zwemt altijd bovenin, nouja zwemt, hij hangt er maar een beetje.
ik zag laatst toevallig dat remy en johhny naar bovern waren gezwommen en dat peter nu onderin zat, peter zwom daarop richting remy en johhny, hij zal ze wel niet hebben zien zitten want hij schrok zich een ongeluk en spurtte direct de ander kant op toen hij ze zag.

peter is ook iets kleiner dan remy en johhny. dus ik zelf dat hij de dominantie van de andere twee ondervind( als er zoiets bestaat bij vissen)
maar ik blijf het wel een beetje zielig vinden.

kent iemand dit gedrag? en hoe moet ik het oplossen? zou een vierde vis helpen, of geen ik peter dan alleen een derde kwelgeest?

ik hoor graag wat ik aanmoet met mijn onderwatersoap :P

Nijn

Re: mijn vis wordt gepest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:28

Heb je wel voldoende schuilplaatsen?
Als een vis aan het oppervlak hangt denk ik zelf al snel aan zuurstoftekort, zijn er verder nog andere dingen, zoals openstaande schubben o.d.?

Verder mis ik toch echt een filter en een grotere bak komt later wel?
Ik snap niet waarom je daar nu niet meteen voor zorgt, zo'n bakje is gewoon te klein voor deze visjes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:31

Direct een grotere bak halen mét veel meer planten: dan kunnen ze veel meer schuilen.

Het is sowieso een scholenvis, 3 visjes vind ik echt te weinig voor guppy's.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:07

een grotere bak komt er zeker, maar daar heb ik nu nog geen haast mee. ze hebben nu 30+ liter voor 3 visjes van nog geen 7 cm.
@ nijn: ik dacht eerst ook aan zuurstoftekort, daarom zit er ook een extra zuurstofsteentje in en een xtra groot plantje. en het is maar een vis die het doet, de andere 2 zwemmen vrolijk rond in het midden van de kom. ze hebben geen openstaande schiubben of iets dergelijks, voor zover ik kan zien zijn het gezonde visjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:46

Die vissen zijn sowieso gelukkiger als je ze met minimaal 5 tegelijk houd. Dan is er zelden een vis alleen :)

Je kan er nu nog wel zuurstofplanten bij zetten :) 1 plant is echt te weinig om te schuilen.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:51

Je hebt guppen in een kom van 30 liter???
Dan is het toch geen kom meer maar een klein aquariumpje?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:55

''Regel'' die aquarianen normaal aanhouden:
Lengte vis x 10 = minimale afmeting bak

6 x 10 = 60cm

30 liter vind ik erg weinig voor vissen, ben erg benieuwd naar de afmetingen van het bakje zodat je het exacte aantal liters kunt uitrekenen.
1 plantje in een hoekje is te weinig, zou zeker meerdere plantjes neer zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:57

ten eerste, gauw een andere bak met verwarming, lamp en pomp niet vergeten dat guppy's subtropische vissen en het beste rond de 21 graden gehouden moeten worden.

En verder is het probleem dat je 3 mannekes hebt. Eigenlijk moet je 4 vrouwtjes op 1 mannetje hebben. Of alleen vrouwtjes, mannen zijn nogal territoriaal

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:59

Breezy je kunt prima alleen mannetjes houden hoor :)
Zolang je maar niet er 1 vrouw bij zet is het geen probleem.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:59

Het kan dominantie zijn, maar zonder vrouwtje in de buurt is daar weinig aanleiding toe. Ik zou ook voor een grotere bak zorgen en wat meer visjes, vaak voelen ze zich dan toch wat prettiger.
Wat betreft de zuurstof: het is altijd goed een snelgroeiende plant in je bak te hebben, deze produceren zuurstof in een hoger tempo en grotere hoeveelheden. Waterpest is een prima optie, dit kun je in de grond zetten, maar ook rond laten drijven. Het is tegelijkertijd een mooie schuilplaats voor kleinere visjes :)

[edit] verwarming heb je niet nodig bij guppen, die kunnen uitstekend op kamertemperatuur, aangezien de meeste huizen ook rond de 22 graden verwarmd zijn zit het meestal wel goed met het water.
Laatst bijgewerkt door Mars op 27-04-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:00

Mij is altijd geleert om nooit alleen mannetjes te houden. ( of waren dat die mooie vechtvissen)?

wat IK wel vind passen is bijv een aqua 40 voor 3 guppen maar zeg dat maar niet op het aquaforum, dan heb je de poppen aan het dansen..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:02

Dan zul je het wel verwarren met betta's :)

Guppen in een aqua40 vind ik niet passen. Er zijn meerdere fora over aquaria en het is niet voor niets dat iedereen daar er zo fel op tegen is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:02

Met die mooie vechtvissen bedoel je waarschijnlijk Betta Splendens ;) Die knokken inderdaad tot de dood erop volgt, maar die zijn dan ook zeer territoriaal aangelegd.
Bij guppen is dit in de regel niet zo, ik heb ook een groep van 4 mannen gehad en dat ging uitstekend.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:04

idd met alleen mannetjes houden is de kans dat ze gaan vechten is best groot maar zou eigenlijk pas beginnen als er vrouwtjes bij waren en die zijn er dus niet ik zou er meer houden dan 3 de zwakste vissen worden altijd snel aangepikt door andere

goudvissen vechten vaak ook hoor... die zijn erg terrotoriaal
Laatst bijgewerkt door Mjay op 27-04-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:06

Ik bedoel idd betta splendens, prachtige vissen!

En 3 gupjes in een aqua 40 vind ik wel passen, zelf ben ik ook niet perfect met mijn vissen. heb 1 bak van 350 liter met daarin 2 goudvissen en een sluierstaart, en 1 bak van 80 liter ( eigenlijk 100 maar ik trek de planten en grind er even vanaf) met daarin: 10 neon tetra's, 4 kegelvlekjes en 6 platy's en 1 labeo

edit: en ja ik weet dat een school eigenlijk vanaf 6 is maar heb witte stip gehad, en ja ik weet dat al die schooltjes niet bij elkaar horen maar toen ik begon wist ik dat niet!)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-04-09 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:07

Nijn schreef:
Guppen in een aqua40 vind ik niet passen. Er zijn meerdere fora over aquaria en het is niet voor niets dat iedereen daar er zo fel op tegen is.

Mee eens, ik vind eigenlijk geen enkele vis geschikt om te houden in een aqua 40, is hoogstens een opkweek bakje. Zo'n 40 bak is prachtig om garnaaltjes in te houden, misschien wat mooie slakjes, zoetwatermossels, maar geen visjes daar is het simpelweg te klein voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:08

Ik heb een nep aqua 40 gehad en daar had ik dezelfde aantallen vissen in, die ik hiervoor beschreef ( maar toen wist ik niet beter)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:08

Mas schreef:
Nijn schreef:

Mee eens, ik vind eigenlijk geen enkele vis geschikt om te houden in een aqua 40, is hoogstens een opkweek bakje. Zo'n 40 bak is prachtig om garnaaltjes in te houden, misschien wat mooie slakjes, zoetwatermossels, maar geen visjes daar is het simpelweg te klein voor.

Ik vind het opzich wel leuke bakjes voor boraras micros of andere visjes die heel klein blijven, maar voor guppys niet, die worden best groot en zwemmen ook zoveel..

Mjay schreef:
goudvissen vechten vaak ook hoor... die zijn erg terrotoriaal

Huh? Als je ze niet genoeg ruimte geeft om hun echte(!) gedrag te vertonen kan dit wel gebeuren, maar van nature zijn het juist groepsvissen
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 27-04-09 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:10

Voor mij zijn er 2 soorten die je er in kunt houden, Heterantia formosa's (mannetjes max. 2 cm) en de Bororas Brigittea max. 2,5 cm.

Labeo past ook niet in die bak breezy, even terug rekenen en dan kom ik er op uit dat je een bak van plusminus 80cm moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:15

Nijn schreef:
Voor mij zijn er 2 soorten die je er in kunt houden, Heterantia formosa's (mannetjes max. 2 cm) en de Bororas Brigittea max. 2,5 cm.

Labeo past ook niet in die bak breezy, even terug rekenen en dan kom ik er op uit dat je een bak van plusminus 80cm moet hebben.

Ik heb een grotere bak maar ik heb grind/planten niet meegerekend, En mijn labeo doet het goed hoor. heb hem nu 6 maanden en gaat heel erg goed. Er komt toch een nog grotere bak maar nu nog even niet pas als mijn eigen huis er is. En mijn labeo is nog heel erg klein maar eet wel mijn baby- tetra's op! Mijn bak is trouwens 100 cm lengte, 60 breedte en 60 hoogte ( ja erg hoog) dus ongeveer 80 liter zonder grind/planten/kienhout en ik vind echt niet dat hij plek tekort komt. Ook van mijn goudvissen vind ik dat niet al wordt er 1 wel heel erg groot ( 16 cm) en ik ben de buurt aan het doorzoeken voor iemand met een vijver

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:37

jeetje wat een reacties :)

ik lees hier al een aantal dingen waar ik zeker wat aan heb, alleen jammer dat mensen het niet eens worden of je ze nou met verwarming moet houden of niet ( ik heb dat dus wel, staat nu op 22 graden), dat is een beetje verwarrend.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:52

breezy302 schreef:
Nijn schreef:

Ik heb een grotere bak maar ik heb grind/planten niet meegerekend, En mijn labeo doet het goed hoor. heb hem nu 6 maanden en gaat heel erg goed. Er komt toch een nog grotere bak maar nu nog even niet pas als mijn eigen huis er is. En mijn labeo is nog heel erg klein maar eet wel mijn baby- tetra's op! Mijn bak is trouwens 100 cm lengte, 60 breedte en 60 hoogte ( ja erg hoog) dus ongeveer 80 liter zonder grind/planten/kienhout en ik vind echt niet dat hij plek tekort komt. Ook van mijn goudvissen vind ik dat niet al wordt er 1 wel heel erg groot ( 16 cm) en ik ben de buurt aan het doorzoeken voor iemand met een vijver

Tijd om terug naar school te gaan :)
100x60x60 = 360 liter. Trek daar al het grind en decoratie vanaf en je houd sowieso nog 300 liter over :)

Abeltje: Guppen zijn tropische vissen, ik zou ze op 24 graden houden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:31

Ik zou de thermostaat er lekker inhouden :) dan heb je altijd een constante temperatuur. :)
Die van mij staat op 23 graden. 22 graden is prima dus!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:57

Ik zou hem ook houden zoals hij nu staat op 22 graden, voor guppen is dat echt prima en je houdt op die manier idd je temperatuur mooi constant :)