welke riem en halsband voor pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

welke riem en halsband voor pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:09

Vandaag hebben we onze pup uit gezocht, over 2 weken gaan we hem ophalen.
hij is 'al' 4 maanden en we willen er graag mee naar puppy cursus.
maar welke riem en halsband kunnen we nou het beste gebruiken?
(graag met foto)

Alvast bedankt

Anoniem

Re: welke riem en halsband voor pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:15

Mss handig om dr even bij te vertellen wat voor pup je heb ;) Bullmastiff zal een hele andere riem nodig hebben dan een chihauhau

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:16

Een vaste halsband, dus eentje dat je dicht doet en dan niet stropt, geen ketting dus of zo. Wij hebben gewoon nylon halsbanden.
Als leiband, vind ik een politielijn het makkelijkst, die kan je wat langer maken. Was wel handig bij ons toen we op een speelse manier 'blijf' aanleerden.

Dit is een vaste halsband, met een handig systeem. De sluiting gaat eerst door het ringetje en dan klik je dicht, maar dit kan dus niet stroppen:
Afbeelding

Dit is een politielijn, die kan je wat langer maken, of als een gewone leiband:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jakary op 25-04-09 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:19

Als puppyhalsband had ik inderdaad een nylon, is mijn hond prima bevallen :) Succes met je hond.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:28

Ik ben helemaal fan van dit soort riemen:

Afbeelding
Deze kun je op 4 verschillende manieren verlengen en je kunt je hond er heel makkelijk mee vastleggen. Je hebt ze in het leer en in het nylon.

Als halsbandje zou ik gewoon een eenvoudig riempje (leer of nylon) pakken. Om mee te beginnen vind ik een slip of een halve slipketting helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:32

het is een kruising pointerXherder/dobermann

Zelf lijken mij die lijnen ook het fijnst. maar mijn vriend heeft het steeds over een uitrol lijn.
was sowiso niet van plan een aansnoer halsband aan te schaffen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:33

ik zou een gewone halsband nemen.
Begin nooit aan een slipketting met een pup.
En neem een gewone korte lijn, geen uitrol lijn.
Bij cursus kan je ook niet goed trainen met een uitrol lijn, en ze hebben liever korte lijnen bij cursus.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:39

Hebben liever? Bij ons mocht het gewoon niet!
Dit in verband met het leren volgen.

Ik zou alleen aan een uitrol beginnen als jouw hond al geleerd heeft heel netjes mee te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:41

je ziet ook wel eens van die tuigjes om de hals en buik. waar zijn die daar voor? die leken mij ook wel vriendelijk maar ik heb geen idee waarvoor die precies gebruikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:41

Share schreef:
Zelf lijken mij die lijnen ook het fijnst. maar mijn vriend heeft het steeds over een uitrol lijn.

Een uitrollijn (Flexi) heeft weinig zin als je hond nog niet netjes aan de lijn lopen kan en geen commando's kent.
Dat is wel leuk, maar voor later, ik zou ook voor de politielijn gaan ben dr zelf ook fan van. En kunnen ze nog een keer op knagen (lieve rniet meteen afstraffen) Gaan niet zo snel stuk als een nylon lijn.

Irish wat een leuke halsbandjes!!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:47

Share schreef:
je ziet ook wel eens van die tuigjes om de hals en buik. waar zijn die daar voor? die leken mij ook wel vriendelijk maar ik heb geen idee waarvoor die precies gebruikt wordt.

Een tuigje is natuurlijk nog wat vriendlijker omdat dat niet rond de hals zit.
Ik gebruik bij mijn pups/honden vooral tuigjes, maar in de les wordt wel aangeraden om een vaste halsband aan te doen.
Vaste halsband gebruik ik meer voor op drukkere plaatsen omdat mijn hond al eens durft opspringen en met een halsband kan je dat beter onder controle houden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:52

Ik gebruik ook een tuigje (voor mn border collie) als we ergens naar toe gaan waar ze wat langer aan de riem moet.
Onze hond heeft een vrij gevoelige keel en gaat hoesten als ze een keer aan de riem trekt.

Tuigjes zijn superfijn voor pups vooral in het echte begin. Maar als het echt een drammer is die trekt dan heb je er natuurlijk wat minder controle over.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:22

Share schreef:

Je moet er wel rekening met houden dat ze met een tuigje meer kunnen gaan trekken, omdat ze daat hun volle gewicht in kunnen zetten.

Ik heb tot nu toe op alle cursussen een gewonen halsband en een korte riem MOETEN gebruiken. Dus zou die gewoon aanschaffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:29

Ok, nou ik weet wat ik moet gaan shoppen. :D
Ik ga voor een politie riem (die kan ik ook kort maken) en een gewone hals band. ik heb nog geen idee of het een trekker is maar ik vermoed dat hij heel snel leert.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:15

Share schreef:
het is een kruising pointerXherder/dobermann

Bij de cursus waar ik me heb ingeschreven mág ik geen rollijn.. wij gebruiken hem in het park wel maar voor de cursus moet ik gewoon een leren vaste lijn hebben.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:28

Ik zou voor puppycursus gaan voor een vast halsbandje in combinatie met een korte lijn. Politielijnen vind ik fijn om mee uit te laten, maar bij volgoefeningen heb je dan zoveel (dubbele) lijn in je handen. Tuigjes vind ik ook fijn om mee uit te laten of om de hond naast de fiets te laten lopen, maar voor training zijn ze minder geschikt. Een rollijn is vaak niet zo praktisch. Bovendien wordt de hond bij het lopen aan zo'n lijn min of meer aangeleerd dat trekken meer lijn betekent en dat kan betekenen dat hij daardoor meer gaat trekken. Heb je een hond die eenmaal rustig mee loopt dan kan zo'n ding wel handig zijn in situaties waarin de hond niet los kan of mag en je hem toch wat bewegingsvrijheid wil geven. Maar ik zou daar met een pup nog niet aan beginnen.
Vaak schaf je in de loop der tijd toch wel verschillende lijnen aan.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:32

voor puppycursus, gewone vast halsband, van leer of ander zacht materiaal, met een riem van maximaal 1,20 a 1,50 cm, absoluut geen flex lijn!!!

Nylon riemen kunnen in je handen snijden bij plots trekken dus ik adviezeer altijd een lerne lijn, hou hierbij rekening met je hond zodat je er niet ene te zware riem aanhangt, een politie lijn is super maar zou ik pas gebruiken als hij wat ouder is.

Succes op de cursus!!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:37

Lady1969 schreef:
voor puppycursus, gewone vast halsband, van leer of ander zacht materiaal, met een riem van maximaal 1,20 a 1,50 cm, absoluut geen flex lijn!!!

Nylon riemen kunnen in je handen snijden bij plots trekken dus ik adviezeer altijd een lerne lijn, hou hierbij rekening met je hond zodat je er niet ene te zware riem aanhangt, een politie lijn is super maar zou ik pas gebruiken als hij wat ouder is.

Succes op de cursus!!

Ja klopt, nylon riemen kunnen snijden en liggen soms niet zo lekker in de hand. Zeker niet die lijnen waar zo'n mooi gekleurd strookje op gestikt zit. Leer is vaak wel het fijnste materiaal.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:43

Ik heb ze hier ook hangen hoor die mooie rogs riemen, heb er nog blaren van, hihi

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:49

Lady1969 schreef:
Ik heb ze hier ook hangen hoor die mooie rogs riemen, heb er nog blaren van, hihi

Jij ook al. ;)

Het ziet er echt mooi uit, zo'n halsbandje met leuk design en dan een bijpassende riem er bij. Maar het hangt hier dus ook alleen maar te hangen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:53

Ik heb dezelfde lijn als Jakary in haar post heb staan. Ik heb een duitse dog pup en die heeft nog nooit aan iets anders gelopen. Gewoon een vaste halsband, geen slip of halve slip, dat heeftie niet nodig, hij loopt keurig netjes mee. En inderdaad een politielijn, maar die ik heb is ook van nylon, in dezelfde kleur als zijn halsbandje. Overigens heb ik gewoon een uni kleurtje, kobaltblauw :D

Als meneer straks uitgegroeid is, krijgt hij een mooie leren halsband (ook zonder slip of halve slip). Net als onze oudere dog.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:27

Ik ben 100% voorstander voor een tuigje. Zelf gebruik ik onderstaand model, maar van een ander merk en gevoerd met neopreen.
Afbeelding

Zelf ben ik ooit begonnen met een halsband, maar kreeg mijn hond het trekken maar niet afgeleerd, hoe consequent ik ook handelde. Ik werd toen getipt over een tuig en het feit dat honden dan vaak ook minder drang hebben om te trekken. Ik heb de proef op de som genomen, zo'n tuig aangeschaft en ik wil nooit meer anders.
Moet eerlijk zeggen dat ik er misselijk van word als ik mensen aan een hond met halsband zie rukken. Een halsband komt er bij mij nooit meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:55

Denk dat dit verschild per ras Mikkie, bij een bullachtige is het af te raden.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:04

als ik mijn hond een tuigje omdoe dan trekt ze alleen maar meer. Ze kan haar volle gewicht erin zetten.

Je kan een halsband een beetje vergelijken met een halster van een paard. Als je met een paard zou moeten lopen met een tuig om, heb je veel minder te vertellen. Door het hoofd te sturen gaat het lichaam mee.
Bij een halsband kan je ook meer het hoofd sturen dan met een tuigje.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:13

Een gewone halsband zoals hier voor al vaker is gezegt zou ik doen. Maar geen uitrolriem, veel honden willen dat dan ook als ze aan een korte riem lopen en dan trekken ze jou omver. Als ze ouder zijn en altijd aan korte riem hebben gelopen blijven ze dat altijd bij. Dus dan blijven ze bij een lange riem ook bij jou, maar als ze dan iets snuffelen komen ze daarna waaraschijnlijk weer terug.