Het begon afgelopen donderdag. Moeders met drieling, nog een ooi met een lam, een ram en nog twee lammerloze ooien stonden net op het nieuwe weitje rond de ringrijbaan. Afgelopen zondag is dat stuk omheind met harmonicagaas. Toen ik ‘s middags in de paardenbak liep, zal ik die kleine dreumes op de grote wei. Ja hoor, meneer was ontsnapt! Waarschijnlijk ergens onderdoor gewriemeld. Gelukkig liet hij zich zo pakken en kon ik hem zo over het hek bij zijn broertje en zusje zetten. Het was blijkbaar niet de eerste keer die dag, want Marian had hem ook al moeten vangen.
Ik was van plan om lekker vroeg te gaan slapen, vriendlief kwam pas heel laat thuis en ik moest immers zelf vroeg eruit om naar Amsterdam te rijden voor de voorjaarsdagen, een groot congres voor dierenartsen en paraveterinairen. Ik lag aardig op schema en om half 10 lag ik lekker in mijn bedje klaar om te gaan slapen. Omdat de temperaturen weer aan het stijgen zijn, slaap ik met mijn raam open. Nog geen 10 minuten later hoor ik een zielig lammergeblaat. Terwijl ik bij mezelf dacht, ’t is vast dat lam wat weer ontsnapt is, hij zoekt het maar uit! Het geblaat hield dan ook enige minuten aan en stopte vanzelf weer. Totdat Marian naar boven stormde en vroeg; Waar heb jij dat lam gezet vanmiddag?! Waarop ik antwoordde, gewoon in de wei, hoezo?
Wat bleek, in de wei waar in totaal 4 lammers hoorden te staan, stonden er nog maar drie. Ze had de wei al afgezocht maar er was niets te horen of te vinden.
Dus ik mijn bed weer uit, kleren en jas aan en zo ben ik mee gaan zoeken tot midden in de nacht. Met de auto rond gereden op de landerijen om ons heen, sloten doorzocht, je kan het zo gek niet bedenken of wij hebben er wel gekeken. Uiteindelijk de moed opgeven en gestopt met zoeken. Het ging immers om het rammetje en niet om de ooi. Morgen zouden ze wel verder kijken.
Terwijl ik op de voorjaarsdagen kwam, kreeg ik een smsje. Het lammetje was gevonden, gezond en wel. Helemaal aan de zeekant waar andere schapen liepen. Het was dus onder twee hekken doorgeschoven, over het land, over de weg, nog over een groot land naar die andere schapen gelopen. Hoe verzint hij het!
Dit was wel een hele gekke manier van schaapjes tellen voor het slapen gaan….