Gezinshond bijt eerder dan onbekende pitbull

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 09:24

http://www.dag.nl/binnenland/gezinshond ... ull-256617

Citaat:
25-04-2009, 08:11

BARNEVELD (ANP) - De meeste hondenbeten die leiden tot ernstige verwondingen, komen van honden uit het eigen gezin. Dat blijkt uit onderzoek van het Landelijke Informatiecentrum Gezelschapsdieren (LICG,) waarover het Nederlands Dagblad zaterdag bericht.

De organisatie lanceert zaterdag de voorlichtingscampagne 'Minder hondenbeten, daar zetten we samen onze tanden in'.

Volgens het LICG worden jaarlijks in Nederland 150.000 mensen gebeten door een hond. Een derde van de slachtoffers moet zich voor de beetwond laten behandelen bij een arts of in een ziekenhuis. Twee derde van alle hondenbeten wordt bewust of onbewust door het slachtoffer uitgelokt.

Kinderen zijn vaker het slachtoffer van bijtincidenten dan volwassenen.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 25-04-09 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast aan forumcitaatregels. Voortaan zelf doen?

Thats_Me

Re: Gezinshond bijt eerder dan onbekende pitbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:35

Dat is al jaren het geval. Komt door onwetendheid en zoals hier ook al staat ook wel eens expres uitgelokt :=

Mensen hebben gewoon géén verstand van honden en laten (kleine) kinderen veelste vaak alleen omdat ze denken dat het wel goed gaat :=

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 09:36

Heel erg mee eens :j

Mijn broer heeft een Malamute herplaatser aangeschaft...3 jarige teef :=
En zijn kinderen zijn niet echt heel erg goed met dieren :=

Het gaat nog steeds goed.....en ik hoop dat zo blijft gaan :=

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:37

Is toch ook logisch dat de gemiddelde gezinshond eerder bijt dan een pitbull, want in vergelijking; hoeveel echte pittbulls lopen er tegenwoordi nog rond vs. hoeveel gezinshonden?
Juist, geen vergelijking. :+

En aangezien de gemiddelde Nederlander echt bar, en bar weinig van honden af weet, of hondengedragingen, vind ík niet vreemd dat er zoveel mensen gebeten worden. :+

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:39

Roane ook wereldwijd is dit het geval hoor, dan nog zorgen de labradors bijv. voor meer bijtincidenten dan (pit)bulls, en in verhouding zijn er wereldwijd meer bullen dan labradors :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:41

Ja, maar een pittbull kan natuurlijk ook een gezinshond zijn ;)
Het is maar net welke hond mensen houden. Al is het doorsnee natuurlijk wel golden retriever, Labrador etc.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:42

Want meestal neemt met een labrador als gezinshond/eerste hond, want die hebben de reputatie een makkelijke hond te zijn. :+
Ik heb er een paar voorbij zien komen waarvan ik dacht; zo, tis maar goed dat jij een baasje hebt die van wanten weet.

Of Golden Retrievers, ook o'n lekker voorbeeld. Duitse herders, 'want die luisteren zo goed.' En dan die kleine keffertjes die toch zo klein zijn, wat maakt de opvoeding dan uit. Rottweilers, want die zijn zó stoer...

En dan vreemd vinden dat er een stel tandafdrukken in je kuit staat. :+
Laatst bijgewerkt door Roane op 25-04-09 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:43

Het is bekend dat door het (door)fokken in bepaalde huishonden agressivietijd voorkomt. Zoals bij de golden retriever en de berner senner.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:53

Wát een nieuws 8)7

Dat was 18 jaar gelden al onderbouwd helder vóór de gewraakte ´pitbullwet´ waar sindsdien meer ´gevaarlijk´ rassen onder geschoven zijn.
Bij de besprekingen met de betreffende ministeries was dit volkomen helder doch de hysterische publieke opinie wilde maatregelen op basis van in krantenkoppen verwrongen vergrootte incidenten...
Pitbulls gemuilkorfd en verboden, iedereen tevreden en de GoldenRetriever blijft bovenaan de lijst bijtincidenten.
Leve de dictatuur van grijs :x

hc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:55

misschien een idee om kinderen eens normaal met dieren om te laten gaan?
daar zal toch ook een grote oorzaak liggen lijkt mij....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:01

geerke schreef:
misschien een idee om kinderen eens normaal met dieren om te laten gaan?

Beetje lastig als de meeste ouders zélf niet weten wat ´normaal´ is.

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:04

En de helft van de tijd niet eens thuis zijn.

Maar veel rassen die minder goed bekend staan zijn toch ook gewoon een gezinshond? Ik snap niet zo goed hoe ze dat hebben berekend dan.
Een labrador is een gezinshond een pitbull niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:14

kazary schreef:
Een labrador is een gezinshond een pitbull niet?

Dat is helemaal geen criterium :)*

Er zijn twee totaal verschillende aspecten:
1. het ras
2. de omstandigheden: is het de eigen (gezins)hond of een ´vreemde´

´De´ hond welke het meeste bij bijtincidenten betrokken is, is de eigen Golden Retriever. Dat was 20 jaar geleden al zo en er was destijds geen enkele onderbouwing voor de wet op de agressieve dieren.

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:21

Maar dat een eigen hond eerder bijt dan een vreemde is daar dan onderzoek voor nodig?
Een vreemde zit toch meestal aan een riem. Daarom had ik dat even te snel gelezen, ook door de rare titel.

Raar onderzoek dat is toch altijd zo dat een eigen hond meer kans heeft op bijten? En dat kan net zo goed de pitbull zijn dan de labrador.
Maar het is gewoon zo dat veel beginners een Golden Retriever hebben en dat daar dan de bijt cijfers hoger liggen is ook nogal logisch.En vaak ook nog kinderen in die groep. Dus nog meer beginners.
De ernst van de wond ligt denk ik wel anders.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:56

ik ben vorige week op het werk 2 keer gebeten door chihuahua's. Nog zo iets van een hond als handtas gebruiken. En absoluut niet als hond opvoeden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:26

Helaas kunnen veel mensen hun hond gewoon niet opvoeden.. vaak is dat kleine spul het ergst.. Verwent tot en met! Thuis hebben we 2 honden uit hetzelfde nest. De ene zou nooit iets doen, die is gewoon heel heel erg lief maar de andere is een wat lastigere hond. Wat sneller bang en ik denk dat die uit angt wel zou kunnen bijten. Maar uiteindelijk kan elke hond een keer *hap* zeggen ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:07

oud nieuws.. :Z

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 22:23

Misschien wel, maar het speelt nog altijd.....
Er zijn nog altijd mensen die een pitbull-achtige gevaarlijk vinden, terwijl ze bv. de labrador en de teckel zwááár onderschatten.....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:55

[NM] > [BB]

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:45

Huertecilla schreef:
´De´ hond welke het meeste bij bijtincidenten betrokken is, is de eigen Golden Retriever. Dat was 20 jaar geleden al zo en er was destijds geen enkele onderbouwing voor de wet op de agressieve dieren.

hc

Maar is dat wel in verhouding tot andere rassen? Ik kan me voorstellen dat deze op 1 staan, sowieso omdat ze volledig doorgefokt zijn, maar ook (en daarom ZIJN ze juist doorgefokt) omdat je ze op elke hoek van de straat tegenkomt. Dat heb ik overigens ook weer op de hodenshow in Leeuwarden gezien. Er deden ongeveer 130 Goldens mee, de grootste groep honden op de hele show.

Maar in de meeste gevallen heeft het inderdaad met ontwetendheid en onkunde te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:08

LimaMambo schreef:
oud nieuws.. :Z

Idd, verassend? Nee tijd dat sommige hondebezitters eens worden 'heropgevoed'
maar dat zal nog wel een lange weg te gaan zijn.
Dát zou pas voorpagina nieuws moeten zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:12

Pitbull is geen ras, dat is meer een verzamelnaam voor bull-honden en stamboomloze bull-achtigen.

Ik ken genoeg pitbulls die prima in gezinsleven functioneren, en geen enkel probleem zijn. Ken daarintegen wel veel niet pitbullrassen die wel kunnen bijten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:14

Heel veel eigenaren hebben gewoon geen idee wat er bij komt kijken als je een hond neemt en veel mensen willen hun verantwoordelijkheid niet nemen. En al tijd wordt het vingertje naar de "pitbull" gewezen.

Zoals gisteren, mijn moeder liep buiten met scar de oude bejaarde engelse stafford. Ze zag de bouvier van de overkant zeer agressief haar kant opkomen en liep dus gauw door. De bouvier staat bekend om bijtincidenten. Bij mens en dier. De bouvier rende achter haar aan maar draaide zich opeens om en viel een labrador aan en de pup die bij de bouvier woont.

En wie kreeg de schuld? Juist ja mijn moeder want mijn hond had ervoor gezorgt dat de labrador en pup gebeten werden. snap echt niet waarom, beest is doof en zo goed als blind en had niet eens door dat er een hond liep!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:15

breezy302 schreef:
Heel veel eigenaren hebben gewoon geen idee wat er bij komt kijken als je een hond neemt en veel mensen willen hun verantwoordelijkheid niet nemen. En al tijd wordt het vingertje naar de "pitbull" gewezen.

Zoals gisteren, mijn moeder liep buiten met scar de oude bejaarde engelse stafford. Ze zag de bouvier van de overkant zeer agressief haar kant opkomen en liep dus gauw door. De bouvier staat bekend om bijtincidenten. Bij mens en dier. De bouvier rende achter haar aan maar draaide zich opeens om en viel een labrador aan en de pup die bij de bouvier woont.

En wie kreeg de schuld? Juist ja mijn moeder want mijn hond had ervoor gezorgt dat de labrador en pup gebeten werden. snap echt niet waarom, beest is doof en zo goed als blind en had niet eens door dat er een hond liep!

Huh......... sorry maar degene die jouw hond de schuld geeft is niet goed bij zijn hooft, het baasje van de bouvier is verantwoordleijk wat haar hond doet! En niet een voorbijganger!!!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:17

EERST LEZEN, DAN KIJKEN !!!

Als je een eigenaar bent, van een van de "VECHTHONDRASSEN",

en je hebt ook nog een klein kind in huis rondlopen....

Wees dan AUB gewaarschuwd !!!

Laat de hond NOOIT alleen met het kind !!

Onder geen enkele omstandigheden !!!

Deze eigenaar liet het kind eventjes alleen met de hond...

En dit is wat er gebeurde.....

ZIE FOT0

Afbeelding