Vraag: rat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

Vraag: rat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:23

Omdat mijn rat nu wat ouder is poept en plast die gewoon als die op m'n schouder zit, heel goor.. vooral als het dan ook nog een beetje dunne poep is. Ik vind dat niet zo hygienisch :o en pak hem daardoor ook minder snel uit zijn kooi...

Een rat kan je zeker niet zindelijk maken?

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:28

Hm, een oudere rat weet ik niet. Ik had de mijne gekregen toen die een jaar was. In de voliere heb ik een poepbak staan waar die netjes op gaat zitten ( na elke keer poepjes in de bak te gooien, zodat hij het op een gegeven moment begon te snappen ;) Als hij op de bank loopt en z'n behoefte moet doen, komt hij naar mij toe, of als hij al bij mij is begint hij te piepen.

Goed opgevoed he, duurde even maar dan heb je ook wat :D

Happinez

Re: Vraag: rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:36

Wat ik altijd deed met de rat als hij op mij zijn behoefte deed was gelijk terug in de kooi zetten.

Zo heb ik hem zindelijk gekregen :D

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:41

luiertje om? :+

ik denk niet dat er echt iets aan te doen is.. :n

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:09

Volgens mij krijg je een oudere rat niet meer zindelijk dus misschien kun je een handdoek op je schouder leggen voor je je rat erop zet?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:39

Een rat is tot zekere hoogte zindelijk te maken, maar als ze wat ouder zijn word ze blaas wat zwakker, en echt lang kunnen ze het niet op houden. Als je hem/haar tussen door eventjes in de kooi zet kan hij/zij even zijn/haar behoefte doen en gaat het vast beter.

Heeft hij/zij geen maatje ?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:48

Probeer ook een plas/poephoekje te maken in zijn hok. Ik weet niet of het bij ratten ook zo is, maar katten vinden het lekker als je de kattenbak met bleek schoonmaakt, misschien vind hij dat ook lekkerder ruiken en doet hij zijn behoeften daar eerder?
Ik zou als je zijn hok schoonmaakt, een stukje plas en poep in een hoekje gooien, en het daar een tijdje laten liggen. Dan moet je even opletten of hij dan voortaan ook daar gaat zitten.
Het is lastiger om het een ouder dier te leren, maar ik denk dat het nog wel kan hoor. Het zou zoiezo goed zijn om ze geestelijk ook een beetje jong te houden ;). Succes ermee!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:54

sunny_l0ve schreef:
Probeer ook een plas/poephoekje te maken in zijn hok. Ik weet niet of het bij ratten ook zo is, maar katten vinden het lekker als je de kattenbak met bleek schoonmaakt, misschien vind hij dat ook lekkerder ruiken en doet hij zijn behoeften daar eerder?

Dat zou ik maar niet doen, als je ergens de luchtwegen van je beest mee naar de klote wil helpen moet je dat doen. t is echt super super slecht.

Gewoon water. Als je hem echt zindelijk wil krijgen in de kooi, kun je n hoek toilet kopen, bodem bedekking in doen(andere als in de rest van de kooi) en de poepjes daar vol continu in gooien, binnen no-time is hij zindelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:01

Ratten zijn wel makkelijk zindelijk te krijgen. Maar soms kunnen ze het gewoon niet meer zo lang ophouden. Die dunne poep is vaak stresspoep en dat betekent dat ie zich niet zo heel prettig voelt. (stinkt ook heel erg)

Ook in de kooi kun je ze makkelijk zindelijk krijgen door een hoekwc'tje te kopen waar je een ander soort bodembedekking in doet en daar wat keutels bij doet. Het kwartje valt meestal erg snel.

Bleek zou ik ook niet aanraden.

Edit: Malih zegt eigenlijk hetzelfde, had nog niet alle posts gelezen. :+
Maar hoe oud is oud? En zit ie inderdaad maar alleen?

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 14:34

M'n rat zit (ondertussen) niet meer alleen.. Pip is nu 8 weken oud!!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:56

leuk dat je een maatje erbij hebt.
Alleen voor zo'n jong ratje kun je het beste nog een jong ratje erbij doen. Jonge ratjes zijn zeer speels.
Oudere ratten niet, dus het jonge ratje heeft niemand om mee te spelen.

Vergelijk het met een kleuter die je bij een oma zet. Daar moet ze haar leven mee spelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:20

arian_wolf schreef:
M'n rat zit (ondertussen) niet meer alleen.. Pip is nu 8 weken oud!!

Pip is ook de rat die je bedoelde in je openingspost?

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:01

Ja.. pip is ook die ik bedoelde in mijn topic

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:33

mijn ratje heeft dit ook,
is net zoals bij bejaarden die laten ook alles lopen.
je dier kan er niks aan doen.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:16

Gelukkig is m'n ratje nu voor een groot deel zindelijk.. Hij poept niet meer, alleen in zijn hok. En plassen doet pip alleen nog maar als ik hem heel lang bij me heb, dus dan zal die ook wel nodig moeten.

:D :D Dus ze kunnen wel zindelijk worden Ps: Hoe ik het heb gedaan? Door pip elke keer als die plaste/poepte gelijk in zijn hok te zetten. Hij vind het reuze gezellig om rond tel open en bij me te zitten dus zodra ik er ben word die gelijk wakker en houd die me in de gaten :+ Gelukkig is die nu zindelijk...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:22

En je andere ratje?

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:25

Naja... die heb ik net? Niet eens 2 weken.. en die is nog aan de diaree, plast nog overal... Vervelend, zodra ik hem pak gaat die poepen... i8k moet die nog écht tam maken... Pip is al zo tam als wat :o