Maak kennis met Chivas onze nieuwe 2e hands witteherder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Maak kennis met Chivas onze nieuwe 2e hands witteherder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:05

Naar aanleiding van dit topic
[BB] Hond extreem hoge koorts - update: oorzaak wellicht bekend waren we dus opeens herderloos voor het eerst sinds jaren. En omdat Wesley ook niet meer de jongste is en al een flinke tijd loopt te kwakkelen zijn we wel voorzichtig aan het rondkijken gegaan op zoek naar een nieuwe 2e hands wite herder. Er niet van uit gaan dat we zo snel een voor ons eigenlijk te jonge witte herderknul zouden vinden.

Maar we kwamen hem tegen op dierenasiels.com. Hij zat samen met zijn broertje en 2 zusjes in een asiel in diep donker belgie. 4,5 maand jong en zo groen als gras. wat doe je dan als je zo'n aandoenlijk kopje ziet. :o Voor ons eigenlijk te snel en te vroeg dus maar dan ga je nadenken. Geen idee hoe lang Wesley het nog volhoudt. met een hond overblijven is ook niks, dus toch maar gebeld naar het asiel om de 2 reuen te reserveren tot zaterdag.

Zaterdag de flinke rit naar het zuiden gemaakt, nog moeten zoeken om het asiel te vinden en verbaasd zijn over hoe totaal anders het in een belgisch asiel aan toe gaat kwa bemiddeling ed. En dan tref je aan, 2 onzekere mannetjes, de een wat stoerder dan de ander die er op de foto veel ouder en groter uitzagen dan ze waren. Geen riempje gewent dus wandelend de kennel uit ging niet. Dus Sander heeft Chariff op de arm genomen en de beheerder Chivas. De 2 mannetjes buiten op het grind neergezet en onze 2 honden gehaald. Daar reageerden de jonkies goed op. Wesley was meteen sociaal en Donja gromde minder hard dan ze normaal deed.

Mijn voorkeur ging al meteen uit naar Chivas die van Sander juist naar Chariff, maar aangezien ze het toch vooral met mij moeten. We hebben een klein stukje "gewandeld" nou ja als je nog nooit aan een riempje hebt gelopen kostte het zowiezo bijna 20 minuten voordat we de 15 meter van het erf af hadden gelopen. Beide honden totaal slap door gebrek aan beweging, Chivas kon niet eens fatsoenlijk op zijn achterpoten staan, deels omdat die wel erg breed zijn en hij er ook nog wolfsklauwen heeft zitten en deels door onbekendheid. Maar toen Chivas eenmaal doorhad wat de bedoeling was ging hij helemaal uit zijn plaat, steeds een greppeltje in en uitspringen in de lijn happen blij rondhuppelen. Zijn broertje bleef wat gereserveerd dus de keus was toen helemaal duidelijk. Chivas dus.

De hele rit terug in de auto ging goed, geen piepen of overgeven alleen een plasongelukje in de achterbak waar gelukkig een hele berg oude t shirts in lag. En thuis eigenlijk meteen rustig, alleen s avonds van piepen van de eenzaamheid maar omdat we gelijkvloers wonen is hij in zijn mandje naast het bed snel in slaap gevallen. Nu is het een lummel van 5,5 maand die zijn nieuwe tanden graag uittest en helaas ook al weet dat ie een reu is. Maar we wisten dat hij wat stoerder was dan de erst en dat blijkt dus ook. Maar dat kunnen we wel baas.

Deze foto's zijn gemaakt tijdens zijn eerste wandeling alleen toen hij een dag of 10 bij ons was. Inmiddels is hij alweer een flink stuk groter en beter ontwikkeld. Zijn buikje dat hij had was op de foto alweer een flink stuk geslonken.

Hallo ik ben Chivas, kunt u mij goed zien?
Afbeelding

Ik zie daar iets maar wat is het?
Afbeelding

Ik zie het spoor maar waar is het heen?
Afbeelding

Was het hier? Nee daar was het niet. (hoezo een beetje fors al :oops: )
Afbeelding

Hier is het wel geweest, maar nu alweer weg.
Afbeelding

Hierna is hij van vermoeidheid op mijn been in slaap gevallen in het zand. Want van waken en speuren wordt je moe.

Cassidy

Re: Maak kennis met Chivas onze nieuwe 2e hands witteherder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:30

Wat een ontzettend aandoenlijk koppie, gefeliciteerd met deze aanwinst! Er gaat echt een wereld voor hem open nu....

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:34

wat en knapperd :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:37

En hij zal nog knapper worden als hij verder uitontwikkeld. Hij heeft nu al een blijere en openere blik in zijn ogen. En veel meer lol en meer spieren al.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:16

Ik vraag me echt af hoe een nest van zulke honden in een asiel terecht kan komen...ik vind ze echt schitterend!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:20

deze hond heeft geluk gehad!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:35

Cassidy schreef:
Ik vraag me echt af hoe een nest van zulke honden in een asiel terecht kan komen...ik vind ze echt schitterend!

Op zich vrij eenvoudig. Als je teef 11 pups krijgt, je voor allemaal een baasje hebt kunnen vinden en 4 baasjes komen niet opdagen omadt je vergeten bent handgeld te vragen. En je daarna geen andere kunt vinden om de een of andere reden. Dan kan ik me voorstellen dat je dan liever naar een asiel gaat zodat ze via die weg een goede baas kunnen vinden. Onze vorige is in een vergelijkbare situatie geweest alleen die heeft samen met de rest van het nest anderhalf jaar in een schuur gezeten en bij huisuitzetting gevonden. 9 pups met papieren en dan geen baas zoeken. Al waren ze maar voor 100 gulden per hond weggegaan, daar hadden ze voor in de rij gestaan.

Dan maar liever wegbrengen naar een asiel hoe pijnlijk het ook is. maar je staat er van te kijken hoe veel witte herders van baas veranderen om de een of andere reden. Dit is dus onze 3e 2e hands witte herder nu. En het is dat we een aantal keren nee hadden gezegd voor Chivas omdat het te vroeg was want als we hadden gewild hadden we er nu een hele bende gehad varierend in leeftijd van anderhalf en 9.

Alle 4 hebben in 4 dagen tijd een goede baas gevonden. Dinsdagavond zijn ze naar het asiel gebracht. Donderdag op internet geplaatst. Vrijdag is het eerste teefje naar Amstelveen vertrokken. Zaterdag de 2e teef naar Haarlem, daar hebben we inmiddels al contact mee, Chivas dan naar ons op zaterdag ook en Chariff blijft nog een jaar bij de beheerders van het asiel en wordt daarna een belgische hulphond. Dat was hun plan ook bleek, de overgebleven reu zou dat traject ingaan. Ze wilden de honden ook alleen naar nederlandse baasjes bemiddelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:40

Er zijn verschillende manieren om een hond aan te bieden, daarvan is het internet er een van. Wat kan het asiel dan wel dat een fokker niet kan?
En hoe moeilijk de situatie daar ter plekke ook zijn mag, als er vier honden van een nest overblijven dan zouden ze van mij alle vier mogen blijven.
En het feit dat ze met 4,5 maand nog niets kenden en konden, zegt in mijn ogen genoeg over de fokker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:45

Tsja het zou ook niet mijn keuze zijn om het zo te doen. maar 4 jonge herders erbij zou ook mij teveel zijn. :o Via een rasvereniging had het ook gekunt maar beter naar een asiel dan wegpieteren op een plek waar je eigenlijk niet welkom bent.

En zou hij niet naar het asiel zijn gegaan hadden wij hem niet gevonden. We hebben liever een 2e hands hond uit het asiel dan 2e hands van een particulier. heb je toch een vorm van gezondheidsgarantie en een particulier verdient er geen geld mee op die manier het kost iemand toch geld een hond af te staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:53

Ik weet niet of je een gezondheidsgarantie hebt, want wie weet is de fokker wel een broodfokker en gaat hij met het volgende nest gewoon weer op dezelfde manier te werk? Zit er een stamboom bij de pup en hebben jullie die ook gekregen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 15:05

Fokker is zeker geen broodfokker dat weten we. Daarnaast brengen die geen honden naar een asiel omdat dat geld kost. Papieren krijg je als het goed is nooit via een asiel om ermee fokken te voorkomen. En die interesseren ons weinig eigenlijk. Het gaat om het karakter dat is het belangrijkste.

Via internet hebben we nog een ander zus op kunnen sporen die dus wel op de normale manier een baas gevonden heeft. En de eerste 8 weken hebben ze wel een normale pupopvoeding gehad. Vermoedelijk is het daarna door gebrek aan tijd en 2 werkende mensen fout gegaan.

Wat ik bedoelde met gezondheidsgarantie, ze worden bij een asiel goed nagekeken door hun eigen dierenarts zodat acute dingen er sneller uitkomen. Ook karakter wordt op een eerlijke manier getest. Onafhankelijk dus van een particulier die er mee kan rommelen omdat het in hun eigen belang is. Daarnaast is het vaak zo dat een goed asiel iets van een periode geeft als er dan gezondheidsproblemen boven komen drijven je kunt terugvallen p hun eigen dierenarts zonder extra kosten. Geeft toch een beetje zekerheid omdat ene wanhopige particulier dingen heel goed rooskleurig kan vertellen en dingen verzwijgen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:13

Waaauuw proficiat met je nieuwe aanwinst!!
En hij loopt al netjes met jullie mee zo te zien?

Veeeel plezier gewenst met je kleintje!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:16

Als je een zus op hebt kunnen sporen kun je idd nagaan wie de ouders zijn, en al krijg je er geen stamboom bij, kun je iig kijken of de ouders zijn getest op erfelijke afwijkingen.
Ik snap helemaal dat de asiels niet willen dat er met honden die daar vandaan komen wordt gefokt, maar het is ook voor jezelf een stukje zekerheid. Als het na te trekken is waar de pup vandaan komt zou ik dat voor mezelf toch zeker gaan doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 15:22

Daar zijn we ook heel hard mee bezig op verschillende fronten. De dierenarts die de chip en de eerste entingen heeft gegeven kent de moederhond ook en die is gewoon goed gezond zonder afwijkingen enzo. Alleen heeft die ook geen telefoonummer van de fokker helaas. De belgische rasvereniging is ook aan het spitten. We proberen via de mensen die het teefje officieel hebben opgehaald om daar mee verder te kunnen komen. probleem is alleen dat het een weblog is die na januari niet meer is bijgewerkt.

Eventueel kunnen we een brief schrijven naar de fokker omdat we inmiddels wel naam en adres hebben achterhaald. Maar daar meten we even goed voor gaan zitten.

En Eponastable los meelopen gaat perfect hij komt netjes als we roepen en blijft als een goede herder zoweizo bij je in de buurt. Alleen het aan de riem lopen kost nog wat moeite omdat hij harder wil dan wij. }:0

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:38

Wat een heerlijk beest heb je zeg! Daar mag je best trots op zijn :D

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:38

Wat een leukerd!!! 1e foto is helemaal om te smelten :+:

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 01:15

Wat een leukerd! Hij is 'met zijn gat in de boter gevallen' zoals we hier zeggen :D
Wat is er eigenlijk zo anders aan Nederlandse asiels dan?
Hier worden inderdaad geen stambomen meegegeven in de asiels om (brood)fokken te voorkomen. Er zijn mensen die een hond uit het asiel zouden halen om dan geld mee te verdienen, zeker als daar dan nog een stamboom bij zit.
Normaal moet je ook een contract tekenen waar in staat dat er niet met het dier gefokt mag worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:42

Het grootste verschil is eigenlijk dat we naam en adres van de fokker/eerste eigenaar hebben meegekregen terwijl dat in Nederland volledig anoniem wordt gehouden. Nu weet ik niet of dit een foutje is geweest van dit asiel of het standaard is. Maar ook in nederland teken je om niet te fokken met je hond. Daarnaast blijven in nederland de honden volledig eigendom van het asiel en in belgie kennelijk niet helemaal meer, maar worden we voor 50 % eigenaar na een tijdje.

Maar het is gewoon een heerlijk lekker ding. Gister heeft hij zijn rabies prikje gehad en kennelhoestneusspray en de dierenarts was verrasd over zijn relaxedheid. Hij is ook nu weer glansrijk door de lichamelijek testen heengekomen alleen is ie nu eigenlijk een beetje te dun juist. maar dikker mochten we hem niet maken voorlopig.

Alleen heeft meneer is vreselijk misdragen in de wachtkamer. Er zat een soort klein venijnig reutje te grommen ed. Maar die werd dus echt boos uitgeblaft door onze puberpatser. Waar wij weer op onze beurt hem gingen uitblaffen en het zo over was gelukkig, dat moeten we heel snel de kop indrukken.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:45

wat een knapperd zeg.
ik vind witte herders echt geweldig wil er later zelf ook 1 :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:47

Het is een heerlijk ras maar wel een waar je veel tijd en moeite in moet steken. Ze zijn supergevoelig in de omgang maar o zo lief en trouw bij de goede opvoeding.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:50

ja weet het karuna :) kennisje van mij heeft ook een witte herder en die laat ik ook altijd uit, als ik zie hoe hij mij begroet echt geweldig

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:53

Aha scheelt dat je dan al ervaring hebt. Als je weet met ze om te gaan heb je er hele lieve honden van maar behandel je ze verkeerd of veel te streng veranderen ze zo in bijtende blaffende of angstige dieren.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:56

Super leuk hondje, die heeft het de rest van ze leven goed :)

Wij hebben zelf een witte duitse herder, geweldig ras :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:11

Kan het aan mij liggen of zie ik echt geen foto's staan in de openingspost? Ik zie niks in ieder geval... Toch heel erg fijn dat die hond een 2e kans krijgt. TOP!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:39

Foto's staan er gewoon hoor, misschien moet je je pjoet even opnieuw opstarten?