Hoe krijg ik hond in beweging?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Hoe krijg ik hond in beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:45

We hebben een pup van 11 maand, een zwerfhondje uit Hongarije, een heerlijk pittig diertje, een kruising Puli, werkt graag voor je, luistert uitstekend, kent ontzettend veel commando's, nuttige, maar ook leuke.

Nu is ze ontzettend dominant, gromt naar alles wat los en vast zit, en moet niks van geen enkele hond weten, behalve de tekkel en whippet van mn tante, maar die wonen niet om de hoek.

Als je met haar uit gaat, loopt ze strak, maar dan ook echt strak naast. Zonder commando. Als je zegt 'ga maar' loopt ze 2 meter vooruit, en wacht weer op je.
Trouw hondje.

Maargoed, ze krijgt bijna geen beweging zo, en als we een uur wandelen, of naar de hei gaan, mevrouw is niet moe, die loopt rustig naast je.
Met de honden van mn tante rent ze wel, en ze houd de Whippet aardig bij, dus rennen kan ze.

Speeltjes doet ze niks mee, buiten, voor de fiets is ze voor het mooie nog te jong.

Hoe laten we onze hond bewegen, en dus afvallen :P? Ze krijgt amper voer, maar ze beweegt niet, dus ze is vrij stevig. Niet dik, maar wel klein beetje een buikje.

Tips?

Rosita

Re: Hoe krijg ik hond in beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:51

doe iets met je commando's? Kan ze rond een stoel lopen op commando? Zet de stoel steeds verder weg. Doe zoekspelletjes met haar. Enne, fietsen mag wel hoor, geen probleem.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:00

Krijgt ze brokjes te eten?
In plaats van haar brokjes in een bakje te geven, strooi je ze gewoon rond in de tuin, beweging verzekerd! :)
Als je veel tijd hebt, kan je er ook gaan bijzitten, wat brokjes wegsmijten, en als ze terugkomt, nog wat wegsmijten.
Dan loopt ze toch ook steeds naar je terug normaal, dus dan heeft ze nog dat extra beetje meer beweging.

Zelf meerennen is ook een optie, maar wel vermoeiend :P

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:11

Waarom ga je niet een hondensport ermee doen ofzo :) doggydance ofzo... genoeg beweging :) En voor het afvallen zou je ook light brokjes kunnen proberen misschien

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:16

mee met paardrijden, hardlopen, zwemmen, behendigheid oefenen, meerdere commando's aanleren enz!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:02

Idd, hondensport, doggy dance schijnt vréselijk leuk te zijn, behendigheid is heel vet :j en idd mee fietsen, hardlopen, wees creatief......

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:18

Een puli en behendigheid, moet altijd meteen aan onderstaande foto denken :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:02

linchen schreef:
Nu is ze ontzettend dominant, gromt naar alles wat los en vast zit, en moet niks van geen enkele hond weten, behalve de tekkel en whippet van mn tante, maar die wonen niet om de hoek.

Dat is geen dominantie, dat is gewoon een asociale hond.

Een dominante hond hoeft niet te grommen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:20

Is ze niet gewoon heel erg bang voor andere honden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:47

Kan :j

Dominantie is het zeker neit, en sociaal ook niet :n

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:07

Mijn hond was ook zo in de omgang met andere honden. Ik ben een goede cursus gaan volgen. En sinds een jaar kan ze los in het bos, op het cursus veld ed. Ze speelt sinds een half jaar zelfs met andere honden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:18

Klinkt al een heel onzekere hond!

Er zijn al genoeg tips gegeven, ik zou ook lekker gaan fietsen met de hond. En zoek een cursus uit waar actief iets gedaan wordt, zodat je dit thuis ook kunt oefenen. Wellicht kunnen ze dan ook het gedrag vd hond meenemen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:04

even een aanvulling op mijn post hierboven.
Ik doe nu een cursus wat een combi is van behendigheid en ook gehoorzaamheidsoefeningen. Dat heeft een goede uitwerking op mijn hond. Net zoals de flyball cursus die ik met haar heb gevolgd.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:21

volgens mij kan naast de fiets wel gewoon hoor.. ze is bijna een jaar oud en vanaf die leeftijd (is mij altijd verteld) mag je ook met haar naar behendigheidscursussen enzo.. Of je moet zelf gaan joggen, rent zij met jou mee en heb je zelf ook meteen weer sportief gedaan :D

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:26

Je mag gewoon met haar fietsen hoor!
Een pup kan namelijk vanaf 9 maanden naast de fiets, maar wel zoveel mogelijk laten draven, is beter voor de bespiering.
Fietsen kost een hond 2 x zoveel energie als wandelen.
Maar bouw wel rustig op, zou met een kwartiertje beginnen en elke x 5 min. toevoegen.
Fietsen is beter voor haar dan al die hondensporten op deze leeftijd. Dat mag pas vanaf 1,5 jaar, omdat je anders de gewrichten teveel belast.

veel succes

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:24

mij is op de cursus verteld dat je pas vanaf een jaar met je hond mag gaan fietsen.
mijn hond is nu 9,5 maand en hij loopt nog geen trap en ook niet aan de fiets

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:49

Ohja idd, ik had er nog niet aan gedacht dat de hond nog niet overal oud genoeg voor is.. hmm misschien iets van apporteren dan?

@perla: Hee jij hebt ook een leuk stabij'tje :))

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 00:17

eerst eén ding :dit hondje heeft al veel meegemaakt en heeft ongetwijfeld wat psychische schade opgelopen , let dus altijd goed op bij andere honden en vooral ook kinderen . een vriendin van mij heeft een heel rustig spaans zwerf hondje maar die beet mijn zoon van 3 waarschuwend in het been ,het was hem gewoon te druk (en dat was dus eigenlijk nog best heel lief!!)
Met mijn eigen herdershonden heb ik een aparte manier van uitlaten : naast de auto laten rennen op een (geheel verlaten) zandpad. natuurlijk niet hard (1ste of hoogstens 2e versnelling),maar zo dat ze lekker kunnen jakkeren. Je moet dan wel zeker weten dat ie niet wegloopt. Ik deed dit vaak toen ik zwanger was en niet zo ver meer kon lopen, dan konden hun toch lekker rennen .En behalve leuke cursussen ,natuurlijk ook een cursus pure gehoorzaamheid.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:53

Ik zou ook een cursus aanraden. Alleen al om te leren met andere honden om te gaan. Het klinkt niet als een erg dominant dier, maar meer als onzekerheid. Ze voelt zich zeker bij jou, en dus bij de honden van je tante, en durft niet alleen weg te gaan. Breid de commando's uit, laat haar zitten op afstand is, dat soort dingen. Daar krijgt ze niet meer beweging door, maar ze leert wel dat ze best alleen kan zijn zonder dat ze aangevallen wordt ;).

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:07

Ik zou als ik jou was met een gedragtherapeut eerst naar het gedrag van de hond gaan kijken. Want dit is geen dominantie zoals jij het beschrijft. Je moet eigenlijk eerst dat probleem oplossen en misschien dat ze daarna met andere honden kan spelen. Vind ze ballen leuk, anders kan je met ballen gooien. En aan de fiets kan wel maar dan moet je met vijf minuten beginnen en zeker niet meer en dat heel rustig opbouwen. Succes.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:12

@perla.
Ik heb zelf 7jr als dierenartsassistente gewerkt en wij hielden altijd vanaf 9 mnd aan. Maar dan natuurlijk niet te lang, langzaam opbouwen tot max 5min. x aantal maanden oud. Deze tijdsduur hielden we ook aan voor wandelingen, dus pup van 3 mnd 15 min, 4mnd 20min etc. En mocht je af en toe een wat langere wandeling willen, pauze van 10min. inlassen, dan kun je nog een x dezelfde tijd, maar dat is met fietsen af te raden hoor. En vanaf 1,5 jr ga je gang, alles is toegestaan ( wat hondvriendelijk is natuurlijk

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:04

Ik heb een paar dingen gehoort, wat wel wat lijkt. Ga er even op in :)

We doen geen hondensport, omdat je hond bij de meeste sporten moet kunnen aporteren, en dit vind ze nu werkelijk helemaal niks :(:) . Ze kan het wel, maar vind het gewoon echt niet leuk, en vertikt het :P

Voer gooien in de tuin gaat niks worden, want mevrouw vind haar voer niet zo lekker :P Die eet gewoon soms een dag niet, omdat ze het niet eet. Ze moet dit voer wel hebben, omdat ze een nogal droge huid heeft en ze anders poep vreet, en nu niet 8-)

We gaan binnenkort wel hondencursus doen, niet om meer trucjes aan te leren, maar wel onder de honden te zijn.
Behendigheid moeten we ook maar eens uitzoeken, al denk ik dat ze wel kan springen, maar door zo'n tunnel heen rennen, doet ze niet, is ze ons uit het oog, en raakt ze in paniek ;)

Klopt, het is een angstige hond, ze is met 4/5 maand uit Hongarije gehaald, en zal daar best wel wat meegegmaakt hebben, staart is op 2 plekken gebroken geweest, voel je, bang voor mannen.
Mn tante heeft een tekkel, en daar is ze heel dominant naar, op de grond gooien, helemaal erboven staan, etc.

Maar als mn zus d'r rijbewijs heeft, gaat ze op cursus. Misschien werkt dat inderdaad wel :-)

Thnx voor de tips :D

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:23

Antheman schreef:
Klinkt al een heel onzekere hond!

Er zijn al genoeg tips gegeven, ik zou ook lekker gaan fietsen met de hond. En zoek een cursus uit waar actief iets gedaan wordt, zodat je dit thuis ook kunt oefenen. Wellicht kunnen ze dan ook het gedrag vd hond meenemen.

Hier ga ik in mee, dominante honden hoeven niet perse te grommen.. Denk ook dat het onzekerheid is, zeker wat je zegt van het naastlopen, leuk dat het goed gaat maar weet niet heo ze dat doet.. Kan het wel moeilijk beoordelen omdat wij hier op bokt de lichaamstaal van de hond niet kunnen zien natuurlijk..

Denk dat iets actiefs haar wel opvrolijkt, veel prijzen enz. Het is namelijk wel ongewoon voor een puppy. Wie weet kan je cursusbegeleidster je dan ook helpen! :)
Succes ermee!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:49

linchen schreef:
Ik heb een paar dingen gehoort, wat wel wat lijkt. Ga er even op in :)

We doen geen hondensport, omdat je hond bij de meeste sporten moet kunnen aporteren, en dit vind ze nu werkelijk helemaal niks :(:) . Ze kan het wel, maar vind het gewoon echt niet leuk, en vertikt het :P
Dan moet je het ook zeker niet doen het moet leuk voor jou en je hond zijn.

Voer gooien in de tuin gaat niks worden, want mevrouw vind haar voer niet zo lekker :P Die eet gewoon soms een dag niet, omdat ze het niet eet. Ze moet dit voer wel hebben, omdat ze een nogal droge huid heeft en ze anders poep vreet, en nu niet 8-)
Dat voer probleem dat ken ik maar al te goed. Maar hond at soms 2 weken helemaal niks maar nu ze voertraining krijgt gaat het goed.

We gaan binnenkort wel hondencursus doen, niet om meer trucjes aan te leren, maar wel onder de honden te zijn.
Behendigheid moeten we ook maar eens uitzoeken, al denk ik dat ze wel kan springen, maar door zo'n tunnel heen rennen, doet ze niet, is ze ons uit het oog, en raakt ze in paniek ;)
Ben benieuwd hoe ze het oppakt.

Klopt, het is een angstige hond, ze is met 4/5 maand uit Hongarije gehaald, en zal daar best wel wat meegegmaakt hebben, staart is op 2 plekken gebroken geweest, voel je, bang voor mannen.
Mn tante heeft een tekkel, en daar is ze heel dominant naar, op de grond gooien, helemaal erboven staan, etc.

Maar als mn zus d'r rijbewijs heeft, gaat ze op cursus. Misschien werkt dat inderdaad wel :-)

Thnx voor de tips :D

Succes

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:49

Ik heb hier ook een gevalletje wat jij beschrijft alleen is mijn hon in NL mishandeld en is het een kruising pittbull/Bulldog.
Pittig ding dus ik kreeg haar met 6 mnd ze word in Okt. 4.
Heb haar al een tijdje dus..
Fietsen mag wel is miss ook leuker voor hebik ook gedaan...
Je hebt geen zwaar ras wat pas laat volwassen is dus fietsen op deze leeftijd kan geen kwaad...
Cursus hb ik nooit gedaan zag het nut er niet van in heb haar wel altijd overal mee naar toe genomen van de markt tot strand,kermis,rommelmarkten automeetings noem het maar op ze is er geweest.
Eerst vond ze het doodeng en nu kijkt ze niet meer op of om en verder spelen deed die van mij ook niet nu na lang proberen en oefene wel.
Apporteren zal ze nooit doen maar een keertje een stokkie gooien vind ze wel leuk.
Gewoon volhouden dus uiteindleijk gaat ze het wel leuk vinden...

Gr Gemma