Baaldag konijn, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Baaldag konijn, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:19

Af en toe krijg ik geen hoogte van die nijnen van mij... ik heb een gecastreerd mannetje en vrouwtje samen zitten en ze zijn gezond en vrolijk. Worden 2 keer per jaar geent en krijgen algehele check bij een ervaren DA. Zelf ben ik diergeneeskundestudent en loop ze regelmatig even na als ik ze toch vast heb voor vachtverzorging of nagels knippen. Ik kan dus wel met redelijke zekerheid zeggen dat ze gezond zijn.

Het aparte is dus dat ze af en toe om en om een baaldag lijken te hebben. Dan willen ze niet eten en alleen maar liggen. Lekkere snoepjes, groente, wat je ook probeert, ze willen het niet. Ze doen dit dus om en om, nooit tegelijk. Ik heb dit nou 3 keer meegemaakt in de 2,5 jaar dat ik ze heb en elke keer zijn ze de dag erna weer normaal. Ik kan ook niks aan ze ontdekken behalve ietsje rode slijmvliezen en een hoge ademhalingsfrequentie. Vorige week had mijn vrouwtje zo'n dag en de dag erna het mannetje. Nu wil madam echter weer de kooi niet in (zijn goed opgevoed en gaan op commando de kooi in). Ze heeft wel nog groente (andijvie en wortel) gegeten om 5 uur maar wil nu niet onder het bed vandaan komen en is weer erg suf.

Ik vraag me dus sterk af waar dit nou vandaan komt. Ik snap er echt niks van, vooral omdat je zo weinig aan ze kan ontdekken en het een dagje duurt. De DA hoorde het wel vaker, dat konijnen soms een dagje wat depri zijn, maar zij wist ook niet waar het van komt. Is er hier misschien iemand die een idee heeft waar dit van kan komen? Ik vind het zo apart... en elke keer toch weer een beetje eng want een konijn dat niet eet.... Ik ben heel benieuwd of jullie een verklaring hebben en mogelijk dezelfde ervaringen?

_Ananas_

Re: Baaldag konijn, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:03

Hey Zwerte!

Ik denk meteen: gas!! Een konijn kan niet boeren en krijgt ie last van gas dan moet dat dat hele lange darmsysteem door wat nog weleens last geeft. Hierdoor stoppen ze met eten en bij sommige konijnen gaat het zo ver dat ze eraan overlijden (want langer stoppen met eten is darmstelsel stil!). Dus absoluut nooit kool geven! Je hebt er speciale spullejtes voor, te koop via bijvoorbeeld www.bunnybin.nl . Zelf heb ik de Ridwind altijd staan en ook nog een die gewoon bij de apotheek te halen is. Echter is die met menthol smaak en daar houden nijnen niet van!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:06

Nou ik schrok mij gister dus rot toen gisteravond 1 van mijn konijnen niet wou eten... zelfs wilgenblaadjes wou hij niet terwijl hij er normaal op af vliegt... dus ik bezorg toch gaan slapen, en vandaag was ie weer super vrolijk en levendig.. Denk dus toch wat last van gas of een lichte verstopping oid.. ik had op bunnybunch dingen gelezen wat sommige gewoon al geven als ze in de rui zijn: tegen verstopping, zal dat eens weer opzoeken.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:59

Verse ananas helpt tegen haren in het maag/ darmsysteem, moeten ze het wel eten :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:35

Dat zou nog een idee kunnen zijn anne! Ik ga het volgende keer proberen met een middeltje tegen gas. Wel apart dat het altijd vanzelf over gaat.... kool krijgen ze sowieso nooit! En bij mij zullen ze er zeker niet aan overlijden, heb van de week mn kereltje weer even olvarit in zn bekkie gestopt omdat hij de hele dag nog niks had gehad. Ik loop liever geen risico met mn kleintjes!
Wat apart dat verse ananas helpt tegen haren, heb je enig idee hoe dat kan?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:01

Weet ik dat je dat niet doet enzo hoor! Maar is als 'bijlage' voor meelezers :D Je wilt niet weten hoeveel konijnen gewoon kool krijgen!

Gas verdwijnt dus wel gewoon uit de darm, maar duurt soms lang en als ze stoppen met eten.. Mijn konijn heeft het ook weleens (de hangoor) mijn halve wilde heeft het nooit.. Zal wel genetisch zijn :D

Zal waarschijnlijk een bepaald zuur zijn in ananas wat de haren oplost!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:34

Mijn ene konijn heeft 's winters ook wel eens een depri dagje, meestal als het een paar dagen achter elkaar geregend heeft. Ze mag namelijk elke dag in de ren maar als het regent wil ze niet. Als het weer een dagje droog is geweest is ze weer happy. Overigens blijft ze altijd wel eten, hooi sowieso en fruit/wortel ook altijd wel alleen het biks laat ze dan staan. Haar partner heeft er overigens geen last van.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:12

Verse ananas bevat een enzym dat kan helpen als er een klont van haren en voedsel is ontstaan in de maag. Het lost niet de haren zelf op. In het winkeltje van http://www.konijnen.nl kan je prozyme kopen, dat heeft dezelfde werking. Afgelopen najaar had een van mijn konijnen ook een dip tijdens het verharen, toen heeft dit geholpen.
Over middeltjes tegen gas heb ik ook al negatieve dingen gehoord, omdat het afhankelijk van waar het gas zit het ook juist kan tegen werken. Massages van de buik schijnen meer effect te hebben. (Ik heb er gelukkig nog geen ervaring mee)