Ik ben bang dat mijn cavia een tumor heeft..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coot

Ik ben bang dat mijn cavia een tumor heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:02

Allereerst wil ik zeggen dat ik maandag met haar naar de dierenarts ga :)

Toen ik vandaag mijn cavia uit het buitenhok haalde voelde ik een knobbeltje tussen haar voorpootjes. Vervolgens heb ik haar op haar ruggetje gelegd en ze heeft een knobbel. De groote kan ik zo even ergens mee vergelijken maar het is een flinke knobbel.

Ik ben bang dat ze een tumor heeft. Zijn er mensen met ervaringen?

Ik hoop dat ze geopereert kan worden want ik houd van mijn cavia's...

laurajaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:09

Ik heb ook een cavia gehad met een knobbeltje op de zijkant van haar buikje.
We zijn echter niet naar de DA geweest (wegens dat ze al op leeftijd was :) )
Maar we hebben het blijven opvolgen, en na een half jaar was er nog steeds niets verandert.
Ik denk dat het dus een goedaardig gezwel was ofzo,
Maar je zou toch best naar de Dierenarts gaan :o

PlukenKrul

Re: Ik ben bang dat mijn cavia een tumor heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:11

Kan het ook een abces zijn?

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:12

Ik weet het niet, hoe kan ik dat zien? het is gewoon een behaard knobbeltje.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:12

onze vrouwjescavia van 2 jaar had ook enorme bulten aan weerszijden van haar buik.
ik dacht ook aan tumoren totdat we bij de dierenarts kwamen.
het bleken goedaardige cystes te zijn aan de eierstokken, iets dat vaker voorkwam.
ze is er met succes aan geopereerd.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:15

Ik denk niet dat dat het is. Gezien het echt tussen de voorpoten zit. En niet aan de zijkant van haar buik. ze reageert er niet op als ik er aan zit..

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:41

Mijn cavia had ook een bult in haar flank.
Ze reageerde er niet op toen ik eraan zat en verder had ze er ook geen last van.
De bult groeide wel.

Ik heb toen bij de dierenarts een soort van biopt laten doen (niets meer dan met een naald in de bult gaan om te zien wat voor cellen er zaten).
Bleek een talgbult te zijn en er is toen niets aan gedaan.

Op een gegeven moment is deze opengebarsten, er kwam allemaal talg uit.
Dierenarts gebeld en deze raadde me aan om het dagelijks te spoelen met betadine.

Het gat wat ontstaan was is volledig genezen en de cavia heeft er geen pijn aan gehad.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:42

Citaat:
Abcessen
Abcessen zijn vaak een gevolg van vechten of splinters uit het hooi. Ook kunnen abcessen veroorzaakt worden door een bacterie-infectie in de lymfeknopen. Een aantal bacteriën zijn hiervoor verantwoordelijk: Pseudomonas aeruginosa, Pasteurella multocida, Corynebacterium pyogenes, Staphylococcus aureus, Streptococcus spp.

Symptomen
Grote zwellingen op het lichaam van de cavia. Soms kunnen ze zo groot worden als een pingpong- bal (4cm in diameter). Het abces voelt zacht, doch gespannen aan. Als het rijp is, barst het open en komt er een witte stinkende massa uit. Abcessen kunnen op het gehele lichaam voorkomen. Als het een infectie van de lymfeknopen is, dan zitten de abcessen vooral onder de kin en in de nek.
Behandeling
Soms verdwijnt een abces vanzelf. Meestal niet en moet deze, als hij open gebarsten is, goed worden uitgeknepen en daarna worden gereinigd. Als al het pus uit het abces is verwijderd, blijft er een gapend gat met daaronder een holle ruimte over. Belangrijk is om het abces goed uit te wassen. Spoel het om met een oplossing van Dettol of waterstof peroxide (3%). Soms is het nodig antibiotica te injecteren in het abces. Dit kan ook gedaan worden als de wond al gesloten is. Als het abces nog niet is gebarsten dan kan dit gestimuleerd worden door een warme magnesium-sulfaat pasta in te masseren.

Wanneer het een infectie in de lymfeknopen betreft, dan geeft men het antibioticum cephalexin, 14 dagen lang.

De geïnfecteerde cavia moet direct apart gezet worden omdat de andere cavia's aan het pus kunnen gaan likken en hierdoor ook geïnfecteerd raken.

Wanneer een abces steeds weer op dezelfde plaats op duikt kan het nodig zijn om het abces chirurgisch te laten verwijderen.

Je moet hem dus open drukken, als die nog niet "rijp" is, kan alleen de DA dat doen en je moet je er daarna voor zorgen dat die open blijft zodat alle pus eruit kan blijven gaan.. Maar voelt het zo aan als in de beschrijving of niet?? Sowieso dus even langs de DA, maar dat was je gelukkig al van plan!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:50

nee het voelt juist heel hard aan, en het lijkt ook wel een beetje beweegbaar...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:58

Lang geleden (waar blijft die tijd? :oo) hebben wij een cavia gehad met een tumor. Bij hem zat het op zijn achterlijf, dus goed zichtbaar en het groeide snel. Wij hebben hem laten opereren en daarna heeft hij nog jaren geleefd. Niet elke tumor is even gemakkelijk te verwijderen en daarnaast kan het inderdaad ook nog iets anders zijn, dus ik zou gewoon het advies van de dierenarts afwachten. Ik raad je in elk geval af om er zelf op te gaan drukken, lekker afblijven!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:01

Ik denk dat je het drukken verkeerd hebt begrepen. Ik heb er even aan gevoeld om te kijken of er reactie op was. Verder blijft ik er lekker vanaf en hoor ik het wel van de dierenarts.

Ik ben gek op mijn caafs en zou ze echt geen pijn laten lijden ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:08

Dat begrijp ik, maar mijn opmerking was ook vooral bedoeld als reactie op wat PlukenKrul schreef. :) Abcessen komen vrij vaak voor, dus het is goed dat het genoemd wordt, maar het lijkt me niet zo verstandig om er zelf aan te zitten. Vandaar dus mijn reactie. Succes bij de dierenarts!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:14

Oké :) Dan heb ik je verkeerd begrepen :)
Ik hoop dan dat het meevalt :)
We zullen maandag zien.
Ik ga slapen :P

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:03

In december ontdekte ik bij mijn cavia ook een knobbel, achteraf bleek hij helemaal vol te zitten en had hij lymfekanker. Hij had gelukkig geen pijn, maar op een gegeven moment geen energie meer. Op zondagavond was hij zo op dat we hadden verwacht dat hij maandag dood zou zijn, echter was hij maandagochtend nog in leven, maar had hij het zo moeilijk met ademen dat we hem hebben laten inslapen.
Wat ik zou laten doen bij de dierenarts is wat vocht uit het knobbeltje laten zuigen, zo kunnen ze meteen zien of het wel of geen tumor is. Mijn dierenarts heeft me wel verteld dat de kan op een abces op de plekken waar die bij mijn cavia zaten 10x zo klein was dan tumoren op die desbetreffende plekken.
Ik wens je in ieder geval heel veel succes! :+:

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:39

En? Weet je al wat?

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:27

Nee, ik belde vanochtend met mijn dierenarts. En normaal kun je áltijd dezelfde dag terecht. Maar ze heeft een aantal operaties.
Ik kan pas vrijdag terecht.
Vrijdag om 10:00.

Ik vind het echt heel spannend. Gelukkig heeft Bounty er (nog) geen last van. Als hij groter werd of ik had het idee dat de cavia er pijn aan heeft. Dan moest ik haar op de hoogte houden.

Maar bedankt voor je belangstelling :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:33

Jeetje, dat duurt lang zeg! :oo Op zich denk ik dat het niet veel kwaad kan om tot vrijdag te wachten als het niet verslechtert en hij er geen pijn aan lijkt te hebben, maar los daarvan vind ik het wel erg raar dat je een week moet wachten voordat je langs kunt komen. := Gokt ze er misschien al op dat het een operatie wordt? Ik denk dat mijn dierenarts het beestje sowieso even had willen zien (tijdens het spreekuur ofzo) en dat de operatie eventueel wat langer op zich had laten wachten door de drukte. In elk geval sterkte met wachten. :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:05

Denk dat mijn DA het ook zo aangepakt had, maar als je knaaf er geen last van heeft en de bult niet groeit, dan kun je misschien nog wel even wachten, maar zodra je denkt dat hij groeit of dat ze er wel pijn aan krijgt, dan zou ik toch meteen op de stoep staan bij hem hoor :)

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:42

Oh dat doe ik ook zeker. En dat vind mijn dierenarts ook goed. Maar zolang ze niet het idee geeft er last van te hebben. Laat ik het gewoon lekker met rust. (Er zijn genoeg mensen die tegen me zeggen dat ik het gewoon zelf moet open snijden.. nou echt niet dat ik dat doe!)
Het is gewoon overal druk door de vakantie (mensen maken juist nu een afspraak omdat ze vrij zijn van hun werk enzo)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:42

Coot schreef:
Maar zolang ze niet het idee geeft er last van te hebben. Laat ik het gewoon lekker met rust. (Er zijn genoeg mensen die tegen me zeggen dat ik het gewoon zelf moet open snijden.. nou echt niet dat ik dat doe!)

:oo >;) Wat zijn dat voor idioten??? Zulke mensen moet je maar snel links laten liggen.... 8)7
Hopelijk valt het vrijdag allemaal heel erg mee :j

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 16:08

Dat vroeg ik me ook al af. Vertelde het gisteren op de manege. Begint er iemand. Oh zal wel een cyste zijn, gewoon even opensnijden en alle pus eruit drukken.
Ik dacht eerst dat ze een grapje maakt, maar toen ik erom moest lachen zei ze dat ze serieus was.. Iemand die zelf cavia's fokt nog wel!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:43

Ik ben erg benieuwd wat de dierenarts zegt.
Mijn caafje had aan het einde ook een knobbel ter grootte van een knikker achter bij zijn achterpoot.
De dierenarts heeft hier een spuitje in gestoken en dit bleek een grote vetknobbel te zijn, dat geen kwaad kon. We hebben deze dus ook mooi laten zitten en hij heeft er nog 2,5 jaar mee rond gelopen. (beestje was toen al 5,5 jaar oud, dus we hadden nooit verwacht dat hij nog 2,5 jaar mee zou gaan...).
Een operatie was meer risico als een vetbult, aldus de DA.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:53

Het abces bij mijn ene cavia kon opengesneden worden en toen kwam alle prut eruit. Mijn andere cavia had ook een abces (kwam bij beide door de castratie) en die moest echt geopereerd worden. Deze had later weer een bult, wat een miltumor van 3cm bleek te zijn, na een ziektebed van 3 weken is hij toen toch overleden. Bij die kleine beestjes kan het vanalles zijn, maar je moet er wel snel bij zijn, want zeker kanker zaait snel uit en ze zijn zo ontzettend gevoelig.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:28

Ik had ook een cavia en die had een mega bult onder z'n kin (ga ik geen foto van plaatsen)
Naar de DA geweest, geopereerd.
Weekje later kwam het terug.
Het was dus denken we een tumor.
Maar toen is ie ingeslapen omdat hij erg veel pijn leed.
Succes iig met je cavia!
xxx

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:18

Om jullie op de hoogte te houden.. Bij het eerste bezoekje kreeg ik te horen dat ik het gewoon even moest aankijken, maar ik voelde me er niet lekker bij en heb gisteren een bioptie laten doen. Ik krijg vrijdag de uitslag.