Apporteer vraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Apporteer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:56

Ik heb een beauceron pup van 4 maanden oud, hij is nog jong maar ik ben al veel met commando's en dergelijke bezig. Zo kan hij zit/af/plat/blijf en wachten maar ik ben nu spelender wijze ook met hem aan het apporteren. Dit gaat heel erg goed alleen heeft hij de neiging om de bal 1 meter voordat hij weer bij me is los te laten en dan komt hij zelf wel naar me toe en gaat keurig zitten. Hoe kan ik hem leren dat hij de bal vast moet houden totdat hij bij me is ?
Hij is trouwens op puppycursus geweest en we gaan binnenkort op vervolg maar misschien heeft iemand hier tips voor me.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:00

Kent hij het commando los ook?

Wij hebben onze herder spelenderwijs het commando "vast" geleerd. Pakt nu alles vast op commando. We zijn begonnen door eerst wat op de grond te leggen (dus niet apporteren) en dan "vast" te zeggen. Als hij het ging pakken beloonde ik hem. Hield ik zijn mond even dicht en dan "los" en dan pas loslaten. Langzamerhand ben ik nadat hij het vasthad iets verder gaan staan zodat hij een stukje moest lopen, maar wel dat ik nog bij zijn mond kon mocht hij dreigen los te laten. Wees duidelijk dat "vast" vast is en "los" los.

Overigens weet ik niet of dit ook een manier is op cursus, maar onze hond is nu 8 maanden en dit hebben we spelenderwijs geleerd. Hij doet het perfect en nu zijn we op vervolg cursus en doet hij apporteren en vasthouden als een van de weinigen daar.

Letsdunit

Re: Apporteer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:06

Ja los gaat goed hij wordt alleen heel erg enthousiast op de terugweg van de bal halen dat hij als een gek terug rent en een meter voordat hij bij me is de bal laat vallen en dan netjes voor me gaat zitten. Misschien dat ik hem beter moet bevestigen in het commando vast ?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:27

Letsdunit schreef:
Ja los gaat goed hij wordt alleen heel erg enthousiast op de terugweg van de bal halen dat hij als een gek terug rent en een meter voordat hij bij me is de bal laat vallen en dan netjes voor me gaat zitten. Misschien dat ik hem beter moet bevestigen in het commando vast ?

Ja, en op korte afstanden, zodat je er bij kunt en ter ondersteuning zijn mondje even dicht kunt houden en het even kan ondersteunen wat je precies bedoeld. Ik weet niet of ze het commando vast leren in een reguliere training, maar het kan je wellicht helpen?
Geef het in ieder geval wel de tijd, het komt waarschijnlijk vanzelf.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:29

Wat je ook kan doen is hem leren om iets op te rapen, en dan laat je het hem gewoon nog eens pakken en terug brengen :) Die van mij doet dat ook. Dan zeg ik hem dat hij hem moet pakken, dan gaat hij hem halen en brengt hem als nog :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:35

Mijn hond legde de bal vroeger ook op een meter afstand van me op de grond.
Ik wees dan naar de bal en zei pak. Ze pakte het later op en dan wees ik op de grond voor mij als ze het daar neerlegde beloonde ik haar, nu doet ze het meteen goed. Soms vergeet ze het soms nog en dan hoef ik maar te wijzen en dan pakt ze het meteen op en brengt het naar me toe.
Dit doet ze nu ook met steentjes en takjes buiten.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:54

Onze pup is nu 5.5 maand ongeveer.
Het apporteren zijn we op de hondenschool ook mee bezig. Wij werken wel met de clicker.
Wat erg belangrijk is dat de apport de grond niet raakt voor de hond deze aan jou gegeven heeft. Ik zet de mijne eerst in zit, geef het commando vast en geef hem dan de apport dan loop ik wat met hem rond, spelenderwijs eigenlijk, en dan zeg ik los en als hij em loslaat moeten we clicken. en zo bouwen we het op.
Volgens onze trainster op cursus is het erg belangrijk dat de honden de apport als iets fijns bekijken.
we staan natuurlijk nog niet zo ver als jullie hierin, maar het lijkt me dat je misschien een stapje terug moet nemen en het commando vast echt er goed moet bevestigen?

succes ;)

Daan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:24

Wat volgens mij belangrijk is; Leer je hond dat hij het 'apport' (of balletje of ander soortig 'ophaalmateriaal') bij jou komt brengen, dan bedoel ik, dat hij een beloning krijgt op het moment dat hij het goed bij je neerlegt...
Verder sluit ik me aan bij de reactie van Ceasar, het commando vast erbij toevoegen en pas een los accepteren als je ook daadwerkelijk het commando hebt gegeven!

Succes

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:33

Ik heb wel goeie tips langs horen komen om het te leren, maar kijk je wel uit met pups en apporteren, zeker met een grote hond als een beauceron? Voor pups is het niet goed om al zo jong in de noodrem te gaan en scherpe bochten te maken. Het is wel super dat je zo lekker met hem bezig bent, heb je straks veel profijt van, maar kijk uit met het apporteren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:15

rockwitch schreef:
Ik heb wel goeie tips langs horen komen om het te leren, maar kijk je wel uit met pups en apporteren, zeker met een grote hond als een beauceron? Voor pups is het niet goed om al zo jong in de noodrem te gaan en scherpe bochten te maken. Het is wel super dat je zo lekker met hem bezig bent, heb je straks veel profijt van, maar kijk uit met het apporteren.

Goede opmerking. Met onze herder trainen we dagelijks (mijn moeder of ik) omdat hij veel energie heeft en erg leergierig is. We leggen dan wat zoekertjes weg, wat volgen, commando's, beloningen en correcties en tussendoor apporteert hij stuk of 5x een willekeurig voorwerp (stok, bal, sleutelbos, doekje oid). Met een stok of een bal heb je al gauw dat je het gooit en de hond erachter aan rent.

Als je een doekje of iets neerlegt en hem dan laat apporteren, zal hij wel rennen, maar minder scherpe bochten of een noodrem maken.

Probeer het eens! Misschien doet jouw hond het niet met die voorwerpen, maar het is altijd te proberen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 14:25

Ik denk dat hij meer rare bochten en fratsen uithaalt als hij hier aan het spelen is met onze andere hond dan tijdens het apporteren. Alles tijdens de training gaat in rust en nu nog op spelendere wijze, hij is nog erg jong daar wordt goed rekening mee gehouden.