hond met trauma als dekreu gebruiken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

hond met trauma als dekreu gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:37

het gaat hier om een bordercollie met papieren, van goede ouders zonder hd.
supermooie hond, maar heeft een trauma opgelopen.
is mishandeld bij zijn oude eigenaren.

is helemaal getest, en helemaal gezond verklaard.
prachtige werkhond, tricolor.

nou wil ik geen verhalen over honden in het asiel, want daar weten we van.

wat vinden jullie?

Pluttersput

Re: hond met trauma als dekreu gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:02

Ik snap niet helemaal waarom je een hond waarvan je twijfelt of het goed gaat zou gebruiken als dekreu? Oké, de papieren zijn goed, maar heeft het een meerwaarde?
Aan de andere kant denk ik in principe dat een hond met een trauma best nog kan dekken. Wat is het voor trauma? Gedraagt hij zich vreemd? Kan je iets meer vertellen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:02

Verder klopt het hele verhaal, maar door omstandigheden is hij misschien wat apart in de omgang. Als reu zou ik dat niet erg vinden, als teef zou ik dat minder aantrekkelijk vinden, omdat zij de pups ook opvoedt.

Kan best dus als alle tests inderdaad helemaal positief zijn! :)

Mijn pup komt uit een moeder die niet helemaal volgroeid is door slecht eten als pup zijnde. Echter zijn haar kinderen prachtig en moeders is helemaal gezond. Voor ik een pup reserveerde heb ik eerst foto's gevraagd van pups uit een eerder nest en die waren allemaal volkomen normaal en gezond :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:03

Tja.... trauma... ik begrijp dat het dus geen aangeboren gedrag is. In dat geval zouden de puppies het ook niet krijgen, als moeder ze wél alle 7 op een rijtje heeft....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:06

Ik kan me overigens wel voorstellen dat fokkers hun teef niet direkt willen laten dekken door jouw reu. Ik bedoel, in hoeverre is het zeker dat eventueel afwijkend gedrag door zijn verleden komt en niet alsnog aangeboren is?

Ik persoonlijk zou voor een reu gaan die supergezond en mooi is én een super karakter heeft. Die zijn er namelijk ook :j

Maar in hoeverre uit hij dit trauma?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:07

ik ken een bordercollie dekreu dat ook een trauma heeft van zijn vorige eigenaar..
krijgt echt de mooiste pups, en is zelf ook een heerlijke hond!
alleen zijn "tikjes"

p.s. hond heet toevallig geen pat zeker?(of patrick)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:07

Als je zeker weet dat het gedrag voortkomt uit een situatie in het verleden en dus niet in het karakter van de reu zit, kan je hem best als dekreu gebruiken.

Bij een teef ligt dat idd anders, omdat zij de pups opvoedt.
Je moet er dus wel echt zeker van zijn dat de reu voor het trauma een stabiel en goed karakter had. En ik vraag me wel af in hoeverre je dat kan achterhalen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:08

Nog een punt: gaat het om een natuurlijke dekking of om een KI?
Hoe reageert de reu op de teef? Dat hij een trauma heeft is natuurlijk erg vervelend, maar hij moet het niet gaan botvieren op de teef als zij bv een onverwachte beweging maakt tijdens de dekking.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:15

Daar heb je wel een goed punt Liezel :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:44

hij is alleen tegen mensen wat terughoudend, maar wel gewoon heel lief en tegen andere honden is hij ook heel lief en sociaal.
alleen mannen vindt hij helemaal niks, niet dat hij aanvalt of gemeen bijt, maar hij laat zich niet op zijn rug aaien.

verder is het echt een topdog :j
hij heet geen patrick, maar senna :)

Afbeelding

liezel1; natuurlijke dekking :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:50

Voldoet hij aan alle eisen van de rasvereniging? Dat lijkt me het belangrijkste in dit verhaal, zeker bij border collies.
Komt er epilepsie in de lijnen voor? Gecontroleerd op oogafwijkingen die binnen het ras voorkomen?
En natuurlijk geldt hetzelfde voor de teef die hij eventueel gaat dekken.

Zelf zou ik (door meerdere ervaringen) zo'n reu niet als vader van mijn toekomstige pup willen, ik zou daar geen enkel risico meer mee willen lopen. Honden genoeg die geen trauma overhouden, hoe slecht ze ook behandeld zijn in een verleden en dat soort karakters zie ik liever. Maar dat is dus persoonlijk. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:08

ahh wat een mooierd!
hij lijkt trouwens wel op pat!
alleen kijkt pat wat "dommer"

persoonlijk zo ik mijn hond pas laten dekken/een pup kopen, als ik beide ouders echt goed ken.
maar ik snap dat daar de meningen over verschillen...
en dat je niet altijd die optie hebt...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 19:49

ThePast03; hij voldoet aan alle eissen en is helemaal ok :)

senna is als pup geslagen met een ijzeren ketting, dus opzich valt z'n gedrag nog mee (vindt ik)
maar ik vindt het ook meer als logisch als mensen voor een hond met een ''harder'' karakter gaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:23

Vraag die mss interessanter is, waarom wil ej nog fokken en het risico nemen met zo'n hond? Want niet elke hond die geslagen is wordt vals, en dat hij het ook niet op mannen voorzien heeft vind ik ook geen goed teken.
Dus waarom zou ej gaan vermeerderen met deze hond? Wat is je gedachte hierachter, verbetering van het ras?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:25

Terughoudend tov van mannen vind ik nog wel meevallen, als hij niet aanvallend is. Ken wel meer borders die wat terughoudend zijn en daarmee is niks mis vind ik, tenzij het niet gewenst is bij het ras! (maar dat weet ik niet want daarvoor ken ik het ras niet goed genoeg)

Natuurlijk moet de hond wel iets toevoegen aan het ras. Wat voor meerwaarde heeft hij waardoor een teef-eigenaar voor hem zou kiezen? Enkel zijn kleuren? Of heeft hij nog andere goede punten?

Een goede fokker kijkt namelijk niet alleen naar uiterlijk.

Karakter zal natuurlijk heel erg meetellen. En je kunt altijd wel een beetje zien wat is aangeboren en wat is "aangeleerd". En een fokker zal hier zijn conclusies uit trekken ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:38

Op zich is een trauma niet erfelijk, en als de moeder verder een stabiele hond is, zij voedt uiteindelijk de pups op, dus de pups zullen haar gedrag overnemen en niet dat van de reu.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:38

Nou ja, als er geen andere reuen te vinden zijn die dezelfde kwalificaties als hij hebben. Dan zou ik hem gebruiken ja.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:17

Ik zou er niet zo'n probleem mee hebben, als het verder gewoon een super hond is die alleen zijn vertrouwen een beetje kwijt is geraakt..? De pups zullen daar uiteindelijk toch niets van merken/meekrijgen.
Een trauma is niet erfelijk en zolang de moeder gewoon een gezond karakter heeft, lijkt er mee niet veel mis kunnen gaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:50

Heeft ie ook de werktesten enzo gedaan, zodat je ook een stamboom bij de pups kan krijgen?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:58

Nimroy schreef:
Ik zou er niet zo'n probleem mee hebben, als het verder gewoon een super hond is die alleen zijn vertrouwen een beetje kwijt is geraakt..? De pups zullen daar uiteindelijk toch niets van merken/meekrijgen.
Een trauma is niet erfelijk en zolang de moeder gewoon een gezond karakter heeft, lijkt er mee niet veel mis kunnen gaan.

Het 'gemak' waarmee je wel of niet trauma's krijgt en verwerkt is natuurlijk wél erfelijk.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:16

Ja dat is waar, maar deze hond heeft er niet zo'n erg trauma aan overgehouden en is verder goed te hendelen, je moet gewoon er rekening mee houden dat je als man zijnde niet zomaar die hond mag aaien.

Wij hadden een turkse herder die was met 4 maanden totaal verknipt, was ook door mannen ( in t zwart) geslagen met stokken.. Nou, daar zat wel een ander verhaal aan..
Als je een onverwachte beweging maakte vermoorde hij je zowat. DA hoefde je niet heen.. etc. etc.
Kijk, dan zou ik me meer zorgen gaan maken om die als dekreu te gebruiken.