Pup zou meer mogen eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Pup zou meer mogen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:46

Ik heb een pup van bijna 6 maanden oud. Ze is niet te dun (ook niet volgens de dierenarts) maar ik (en de fokker) zou ze toch graag iets voller willen zien. Hebben jullie tips hoe ik op een gezonde manier hij wat voller kan krijgen? Je kan toch een beetje de ribben zien en dat hoeft ook bij windhonden niet het geval te zijn.

Ze krijgt rond 11 uur KVV (+/-250 gram) wat ze niet helemaal op eet. Smaakjes wissel ik af. En 's avonds rond 19.00 uur krijgt ze een volle hand met brok (pro-plan).
Als ze haar voer niet binnen een kwartier op eet haal ik het weg. Tussendoor krijgt ze ook wel eens een boterhammetje, snoepjes, kluifjes en andere tussendoortjes.

Ze is ook altijd netjes op tijd ontwormt.

Hebben jullie nog tips? Het gaat trouwens om een whippet/windhond, die zijn natuurlijk al van nature slank gebouwd, maar ze mag toch net iets voller zijn zodat ze wat breder uitgroeid.

rockwitch

Re: Pup zou meer mogen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:47

Je kan haar ook meerdere keren op een dag voeren ipv 2x per dag. Dan heeft ze misschien meer trek in eten.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:50

ik zou haar inderdaad ook meerdere keren per dag voeren. De hond van mijn bazen is nu 8 maand. En vollop in de groei, die eet 4 keer per dag.

Tja een dier in de groei verbrand nou eenmaal heel erg veel.

Ik heb mijn hond een poos brood gevoerd om dikker te worden.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:50

Ik ben sinds kort over gestapt van 3 naar twee keer. Met 3 keer liet ze iedere keer helemaal veel staan. Ik had het idee dat ze wist dat ze snel toch weer eten zou krijgen.

Voor het slapen gaan krijgt ze trouwens van die complete koekjes zodat ze 's nachts ook nog iets in haar maagje heeft.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:56

Wat ze trouwens wel goed eet zijn kippennekjes. Maarja dat is niet echt een complete maaltijd. Helaas hebben we niet genoeg diepvriesruimte om over te schakelen op barf. En ik heb daar ook niet zoveel verstand van ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:59

Ik zou ook meerdere keren per dag voeren en ik heb gehoord dat je brokken en kvv niet mag geven op dezelfde dag, dit ivm de vertering van de hond (en evt kat).
Kippenekjes en runderstrotten kunnen ook een goede aanvulling zijn.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:04

C_arola schreef:
Ik zou ook meerdere keren per dag voeren en ik heb gehoord dat je brokken en kvv niet mag geven op dezelfde dag, dit ivm de vertering van de hond (en evt kat).
Kippenekjes en runderstrotten kunnen ook een goede aanvulling zijn.

De fokker voert haar honden ook zo, en mijn pup is het dus vanaf kleins af aan al zo gewend. Ik ga haar dan toch maar terug op 3 maaltijden per dag zetten. Kijken of het resultaat heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:20

Ik zou het óf op brok houden óf op Vers...Maar je fokker heeft die je niet aangeraden meerdere portie's per dag te geven? IK weet niet beter, is mij verteld toen ik mijn pup ophaalde.
En op een dag vlees en brokken is niet aan et raden.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:29

Chiqa schreef:
Ik zou het óf op brok houden óf op Vers...Maar je fokker heeft die je niet aangeraden meerdere portie's per dag te geven? IK weet niet beter, is mij verteld toen ik mijn pup ophaalde.
En op een dag vlees en brokken is niet aan et raden.

Ja natuurlijk heeft de fokker mij aangeraden om tot zeker 4 maanden de pup 3 maaltijden per dag te geven + wat lekkers voor de nacht. Na die 4 maanden kon ik de middagmaaltijd laten vervallen (dit alles staat ook nog eens beschreven in het puppyinformatiepakket).

Maar waarom zou ze haar voorgeschotelde voedsel niet helemaal opeten?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:31

Die middagmaaltijd heb ik trouwens pas met 5 maanden laten vervallen. Maar zoals ik al aangaf gaan we vanaf morgen daar weer mee beginnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:36

Ik heb geen idee waarom hij het niet opeet, ik herken dat helemaal niet mijn hond is echt een veelvraat.
Mss omdat je niet een soort eten geeft?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:42

Ik zou idd ook wel voor even de brokken kunnen laten vallen en ipv daarvan KVV voeren. Al denk ik niet dat dat het probleem zou zijn. Maar het valt te proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:44

Wat vidn je pup lekkerder, of wat eet hij sneller op?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:46

Dat is dus verschillend ;) Toch heb ik het idee dat de KVV haar voorkeur heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:47

Zou ik dat gewoon een maandje proberen, wie weet is dat het probleem!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:43

Het is NIET goed om zowel brok als vers te voeren op dezelfde dag. De fokker zal best een hoop ervaring hebben, maar kennelijk heeft ze wat voeding betreft nog wel iets te leren ;)

Brok en vers vereisen beiden een andere zuurgraad in de maag, als je al vers én brok wilt blijven voeren, geef dan 4 dagen aaneengesloten hetzelfde voer en de andere 3 dagen het andere. Het mooiste is gewoon om je bij 1 en hetzelfde voer te houden.

Hoe eet ze de KVV? Hoe zwaar is ze op dit moment? En een hand vol brok, over hoeveel gram hebben we het dan en wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een hond van haar gewicht, als ze enkel brok te eten zou krijgen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:48

Sorry, maar wat een onzin.
Als je hond brood met pens eet, verteert dat ook verschillend, daar hoor je niemand over. Een gezonde hond moet dat normaal kunnen verteren.
TS, ik zou haar gewoon laten geworden. Je hebt nou eenmaal grote eters en kleine eters, hoe meer druk je erop legt, hoe minder ze zal eten.
Ze is gezond, misschien wat schraal, maar ik denk dat het vanzelf goed komt. Hoe meer druk je op het eten legt, ook al is het onbewust, hoe minder dat de hond zal eten, omdat ze je spanning voelt.
Ik zou gewoon doorgaan zoals je nu doet, 2x eten aanbieden, na een kwartier weghalen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:15

Dat je er niemand over hoort, zegt nog niet dat juist goed is. Ik zeg niet dat het schadelijk is, alleen wordt het verteringsproces er niet makkelijker op als je brok met vers samen voert.

Als de TS zich ongemakkelijk voelt bij het feit dat haar hond schraal is, dan moet ze er wat aan doen en dat is mijn tip. Alleen omdat jij misschien vindt dat het onzin is, wil nog niet zeggen dat het ook zo is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:18

Mooi voorbeeld, kijk eens wat het met een hond doet als je hem drie dagen op vers zet, of andersom en zet hem dan weer op brok.
Groet kans dat hij diarree krijgt, dus het doet wel degelijk iets met de stofwisseling.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:30

Info van Prins (natuurlijke brok): (prins verkoopt dus hondenvoer: brok ! droogvoer, maar raad vleesvoeding naast de brokken aan !)

Vers vlees kunt u om verschillende reden aan uw hond geven.

Bij een onbalans in de stofwisseling, veroorzaakt door een verkeerde voeding of voedingsmethode, waardoor de vertering niet meer optimaal functioneert.
Vers vlees kan helpen dit te verbeteren en zorgen dat er weer een goede enzymen aanmaak is en een optimale darmflora. Na gemiddeld een week vers vlees voeding is de verteringsbalans weer hersteld en kunt u weer op droogvoer overstappen.
Tevens komt het de vertering van de hond ten goede als u naast de brokken bijvoorbeeld een vers vlees dag per week aan uw huisdier geeft. Hierdoor blijft de vertering van de brokken ook optimaal en is er dus een goede opname van voedingsstoffen. Doordat het vlees vers is, en dus onverhit, blijven natuurlijke vitaminen en mineralen behouden. Kortom: verbetert de darmflora en de aanmaak van enzymen wat weer zorgt voor een goede vertering.
Het heeft een hoge acceptatie waardoor kieskeurige honden en katten het ook erg lekker vinden, en door de hoge verteerbaarheid produceert uw huisdier weinig ontlasting. Bevat geen chemische anti-oxidanten en kleur- geur en smaakstoffen.
Verbetert de gehele conditie van de hond en kat.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:45

Ja, een producent is de beste informatiebron :D

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:50

...mmm...ik had ook geen eter..maar was wel heel speels...ik deed wat brokjes naast het bakje leggen, was dat op, legde ik er weer een paar neer..heel speels en echt heel suf..maar ze at wel genoeg

en nu jaren later, leg ze zelf de brokjes uit de bak..eet ze op en pak weer een hapje om het vervolgens weer naast haar bakje te leggen...ze houd denk niet van het betere graai en snaai werk

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:51

ow..en ik gaf ook gewoon brok en vlees door elkaar heen..niets aan het handje

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:56

XoNo schreef:
Ja, een producent is de beste informatiebron :D

dat is juist niet de producent van het vleesvoer maar een concurrent (ander merk hondenvoeding) die begrijpt dat een hond naast brok ook vlees nodig kan hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:57

brok en vlees door elkaar geven zou ik nooit doen.. dan zit je straks met een hond die geen brokken zonder vlees wil eten.. (wat een probleem kan zijn als de hond in pension oid gaat ) ze kunnen dat lang volhouden, maar wij niet omdat we denken och wat zielig hij valt zoveel af.. nee, of vlees, of brokken.. ook geen lekkere dingen erover heen doen, daar ga je problemen mee krijgen..
ons hondje at ook nooit zoveel, en bleef rank, ze heeft nu periodes, dan eet ze haar bak helemaal leeg, en dat laat ze de helft staan, ze hoeft gewoon niet meer, en ik accepteer dat, ik ga niet alle trucjes uit de kast halen als de hond niet zo mager is dat ze er last van krijgen :n worden ze alleen maar verwend van.. zij is nu ook niet heel mager meer.
je zou kunnen zeggen ik voer 4 keer per week vers, en 3 keer per week brokken bijv. of meerdere vers, en 1 of 2 dagen brokken, zodat ze toch aan de brokken gewend blijft.