Pup en Snachts.. Drama!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BBMarin

Pup en Snachts.. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:26

Wij hebben nu een pup van 5,5 maand waar we even afentoe met ons handen in het haar zitten..

wat is het probleem..:

Het heeft een tijdje geduurd voordat ze overdag zindelijk was maar dat is gaat nu super goed.
Snachts, daarentegen. Heeft ze nog heel vaak dat ze poept en plast in de huiskamer.
Ze gaat overdag 4 x uit verspreid over de dag en de laatste x is rond 11, half 12. soms later.
De ene x is ze 3 dagen snachts droog maar daarna is het wéér drama.. Daarbij, eet ze haar poep ook op. Heel goor.
Hoe kunnen we dit nou verhelpen? We hebben kranten liggen, zodat áls ze moet, ze het daarop moet doen, maar dat doet ze ook niet altijd.

Buiten dat.. gaat ze snachts ook van alles "stuk" maken. Ze verscheurt post, bijt slippers/schoenen/afstandsbediening of wat er ook maar op haar pad komt stuk.. vanmorgen lagen de zoetjes op de grond.. die móet ze van het aanrecht gepakt hebben.. ( jaa het is geen kleine pup haha het is een Kangal pup (turkse herder) )
Nu halen we dus alles van de tafel af en dan gaat ze naar het aanrecht blijkbaar..

We worden hier een beetje moedeloos van..

Wat is jullie ervaring/tips??
Laatst bijgewerkt door BBMarin op 20-04-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

nicci88

Re: Pup en Snachts.. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:31

nou sorry, dit wil je vast niet horen, maar daar had je van te voren over na moeten denken.
De bench zou in dit geval die ideale oplossing (voor nu) zijn.
Bevuiling hun eigen omgeving (normaal gesproken) niet.
Daarbij kunnen ze dan niets stuk maken....

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:35

tuurlijk hebben wij er van te voren over nagedacht, want wij hebben al jaren honden, en ook dit ras!
Wij hebben haar in het begin ook in de bench gezet ( toen ze klein was ) en toen heeft ze het hele huis op zn kop gezet.

Wij zijn dus opzoek naar een andere oplossing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:35

Ik denk toch dat je (tijdelijk) aan een bench moet.
Ik heb eigenlijk ook geen ruimte over voor een (grote) bench, en heb er nu 1 onhandig in mijn kamer staan. Het is helaas niet anders. Dit wist ik van te voren en ach, nu met het mooie weer zitten we toch weer vaker buiten en ik hoop dat hij voor de winter weg kan.

ps hoe kan ze het hele huis op z'n kop zetten als ze in de bench zit?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:37

Buiten een grote kennel bouwen?
Kangal's zijn echte buitenhonden ik zou ze niet in huis willen hebben.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:38

Brainless schreef:
Ik denk toch dat je (tijdelijk) aan een bench moet.
Ik heb eigenlijk ook geen ruimte over voor een (grote) bench, en heb er nu 1 onhandig in mijn kamer staan. Het is helaas niet anders. Dit wist ik van te voren en ach, nu met het mooie weer zitten we toch weer vaker buiten en ik hoop dat hij voor de winter weg kan.

ps hoe kan ze het hele huis op z'n kop zetten als ze in de bench zit?

Door heel hard te gaan janken..

@ Yarrah: Onze honden zitten altijd binnen en kunnen buiten spelen, binnen is gewoon de slaapplaats.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:40

wanneer krijgt ze eten en hoe vaak?
kun je geen stuk van de keuken afzetten?
ik vind het niet verstandig om een hond zoveel ruimte te geven dat ze én in de woonkamer én in de keuken kan
hier liggen ze in de keuken

wij gebruikte voor onze doggenpup een kinderbox de eerste maanden maar ik denk dat ze daar ook niet meer in lag met een maand of 5/6

je kunt je hond het beste 2 x per dag eten geven waarvan de laatste keer s'avonds laat rond een uur of 10
daarna uitlaten en rust
wat ze dan gegeten heeft hoeft er voorlopig niet meer uit

dat ze haar eigen poep op eet geeft aan dat ze de voeding niet goed verteert dus misschien op ander voer overgaan
ik zou zowiezo voer geven wat rijk is maar weinig bulk bevat en zeker nog puppiebrokken

kwa slopen betekent het dat ze te weinig meemaakt op een dag en s'nachts dus niet slaapt maar gaat lopen "spelen"
ook zit ze in de leeftijd dat ze gaat wisselen dus geef haar iets waarop ze wel mag kauwen

verder vraag ik me af dat als je geen plaats hebt voor een flinke bench of je huis wel groot genoeg is om zo'n grote hond te houden
zulke honden hebben ruimte nodig en als ze languit ligt neemt dat heel wat plaats in
ook overdag moet ze haar benen lekker kunnen strekken dus ik hoop dat je een ruim erf hebt of een groot losloopgebied vlakbij

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:40

Een pup die 's nachts de poep en plasjes niet kan op houden, zie je vaker hoor. En is geen drama ;) .
Mijn hond, welke nu 5 jaar is, deed er ook wat langer over om haar plas buiten te doen. Heel veel belonen (de hemel in...) wanneer ze buiten plast en poept en 's nachts zou ik haar toch in de bench doen (er zijn behoorlijke grote variaties) . Wanneer ze dit nog niet gewent is, langzaam opbouwen en neem daar de tijd voor.

Beloon niet haar negatief gedrag door steeds aandacht te geven wanneer ze "stout" is. Ik ben meteen op cursus gegaan met mijn pup (welpen cursus) en dat heeft mij veel geleerd, m.n. dit soort dingen. Daarna op pup cursus en jonge honden cursus. En dat bij een kruising poedep/malthezer, die over het algemeen genomen heel gehoorzaam zijn. Op cursus gaan dus :j zeker met deze type honden moet je dit niet onderschatten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:41

ik vind een bench echt vreselijk, ik zie het ook niet als oplosing want ik neem aan dat je dat ding ook een keer weer weg wil hebben en dan heb je die dingen eigenlijk nog steeds niet afgeleerd.
miss is een babyfoon iets, dan hoor je wanner je pup bezig is en miss piept hij wel als hij uit moet en kan je daar dan op inspringen.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:44

dat bijten is echt puppy gedrag, ze gaan wisselen van tandjes dus ze bijten in alles wat los en vast zit, net als snoepjes die op het aanrecht staan, ook het poep eten hoort erbij. (in het wild eten moederhonden ook de poep van de pups op om sporen te wissen voor vijanden, veel honden nemen dit van de moeder over). Wij hadden voor onze hond wel een bench als pup maar niet echt gebruikt, maar ze zit bij ons wel snachts in de bijkeuken met een hondenluik naar de tuin zodat ze als ze haar behoeftes moet doen naar buiten kan. Dus hebben jullie misschien iets van een bijkeuken ofzoiets waar ze kan zitten? vaak hoe kleiner de ruimte is hoe minder snel ze hun behoefte doen omdat ze niet in de buurt van hun nest hun behoefte doen. Misschien dat je voor snachts een gedeelte van de kamer kan afzetten ofzo? zodat ze niet overal bij kan.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:45

barbar, als je elke keer gaat reageren snachts als die piept , leer je hem aan van: jeej baasje komt als ik maar lang genoeg piep/jank dus dat lijkt me nou geen goed idee, wij hebben et gewoon genegeerd en dan houdt ze vanzelf op

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:51

@Spatter:
Ze krijgt 2x op een dag eten, smorgens rond 9 en sávonds rond
6 a 7 uur. Hierna gaat ze dus nog 2 x uit en poept ze eigenlijk
altijd.
We zouden een stuk afkunnen zetten van de keuken, maar ze kan overal
bij omdat ze zo groot is, weet niet of dat een oplossing is.

Ze krijgt variatie in dr eten, ze krijgt brokken en vlees.

Ze maakt zeker wel genoeg mee, het zal het wisselen wel zijn,
maar het geen waar ze wél op mag kouwen, is niet interessant natuurlijk.

En op dat laatste.. tuurlijk hebben we wel genoeg ruimte voor zo'n hond,
anders hadden we die niet genomen!

@ Less: Ja puppy-cursus heb ik me voor ingeschreven omdat haar oren ook nog
niet zo goed functioneren haha maar dat gaan we igg doen!

Nog even voor de duidelijkheid: Wij hebben ervaring met deze honden, dus
ga aub geen discussies voeren over de ruimte ( misschien beetje verkeerd geformuleerd)
Ik ben opzoek naar nuttige tips en ervaringen en geen verwijten.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:51

Ikd enk dat de bench toch zeker een oplossing is in het begin, het is echt zijn plaats, in het begin poepte hij ook in zijn bench als pup, maar op het moment dat hij er niet uit kan en een paar uur in zijn eigen poep moet liggen dat het dan gauw over is. Verder denk ik dat je te snel hebt toegeven in het begin aan het gejank van jullie hond, ik weet natuurlijk niet of dit zo is, maar als hij geen aandacht krijgt lijkt het me dat dit gewoon over gaat, had hij niet iets vertrouwds van het nest als puppy dat hij niet helemaal alleen is in de bench?

Aan de baby foon zou ik niet beginnen.. dan zul je er elke nacht voortaan uit moeten als de hond iet suit vreet, denk dat je het daarmee niet afgeleerd krijgt,
Verder vind ik het raar dat er geen plek is voor een bench, de hond neemt als hij ligt toch ook gewoon ruimte in beslag, hefet hij geen vaste plek dan?

Onze bench staat er nu eigenlijk meer voor het idee van de hond dat het zijn plaat is, we hoeven hem niet meer op te sluiten e.d. maar het is wel zijn plekje, eventueel kunnen we dit later nog altijd omruilen voor een mand, :)

suc6 in ieder geval verder..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:54

me_myself_i schreef:
barbar, als je elke keer gaat reageren snachts als die piept , leer je hem aan van: jeej baasje komt als ik maar lang genoeg piep/jank dus dat lijkt me nou geen goed idee, wij hebben et gewoon genegeerd en dan houdt ze vanzelf op

dat is miss wel zo, maar dan moet ze het voor lief nemen dat ze 'smorgens de stront kan opruimen.
mijn hond heeft wat gevoeligge darmen en is dus wel eens aan de diaree, hij gaat dus piepen als hij 'snachts last heeft en als we daar niet op reageren dan sta je smorgens op je nuchtere maag de boel schoon te maken.
wel vind ik het een idee om jezelf en je honden aan te leren om 'snachts in bijv de gang te doen maar dan moet hij wel groot genoeg zijn, dat hij desnoots zijn benen even kan strekken, in een bench kunnen ze vaak aleen maar liggen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:55

Ja das een lastig verhaal, puppypubers. Veel van wat hier boven word gezegd klopt. Begin idd met een kleiner stuk waar ze s'nacht blijft. Zorg voor een goede puppybrok en GEEN blikvoer! Als ze buiten poept en plast belonen! 4x wandelen is misschien net te weinig voor haar, ga een keer extra wandelen met haar.
Dat slopen doet ze dat ook als ze overdag alleen is? of echt alleen s'nachts?

Edit: kun je niet 3x per dag voeren? en de laatste maltijd iets kleiner dan de andere 2? En nogmaals GEEN BLIKVOER!! Daarom eet ie z'n eigen poep.

rozebril

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:58

ik heb ook een pup van 5 mnd
en die kan ook niet in de bench 'snachts want dan huilt ze ook de flat wakker .
en zij doet net als de jouwe 's nacht dingen stuk bijten ik heb haar een muilkorfje om waar ze wel gewoon mee kan drinken.(hebben we ook even getest want ze dacht dat ze het niet kon)
en de mijne is ook nog niet helemaal zindelijk maar ze zijn ook nog jong
de mijne krijgt geen blikvoer maar eet ook haar eigen poep op

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:04

9/10 komt het door het voer wat ze krijgen, dat ze hun eigen poep op eten, soms is het een vitamine/mineralen tekort door bv. een groeispurt. Feit is dat bij zulke grote honden goed voer enorm belangrijk is zodat de botten, pezen en spieren correct aangelegd worden. Daarbij is teveel varriatie in een honden dieet funest voor de darmen, dat kunnen ze niet aan zeker op deze leeftijd niet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:04

Negeren! En toch eerst weer de bench gebruiken! Maak de bench leuk..maak er een spelletje van, dus niet alleen als je gaat slapen want dan heeft de hond snel genoeg door dat je hem alleen gaat laten..geef hem er af een toe een koekje in en laat hem er dan weer uit! Brave hond! Doe hem er overdag eens een halfuurtje in..gaat ie dan ook janken? Negeren!! Is ie stil? Dan is ie braaf en mag ie eruit..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:07

nimroy

ik zou de laatste voerbeurt dus naar later verschuiven
nu moet ze precies poepen midden in de nacht, begin van de morgen

kangals zijn gewoon niet de makkelijkste honden en het is duidelijk dat ze geen respect heeft voor jouw spulletjes
ze begint nu te pubberen en je zal nu heel duidelijk tegen haar moeten zijn wat wel en niet mag
ik hoop niet dat ze overdag veel alleen zit want eigenlijk heeft ze nu de hele dag begeleiding nodig

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:11

Wanneer pups huilen in de bench, kan het inderdaad zijn zoals Jeanine84 schreef dat de bench niet leuk genoeg is i.c.m. het opbouwen dat wellicht te snel gaat. Als ze eenmaal huilen, dan krijg je dit er moeilijk uit.

Daarnaast wist je denk ik toch al een tijdje dat deze pup zou komen en begrijp ik niet dat je nu nog op de wachtlijst staat voor de puppie cursus.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:13

Ja, ik zou ook voor een bench gaan, zeker voor alles wat ze 'sloopt'.

Ga 's nachts ook nog met haar uit, ook al klinkt dat heel vermoeiend. Neem haar een keer mee, zodra het goed gaat bouw je het langzaam af (steeds iets eerder/later).

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:16

Wat ik ga schrijven wil je misschien helemaal niet lezen. Aan de andere kant zal het je allemaal waarschijnlijk een stuk duidelijker worden.

Ten eerste zijn Kangals geen echte gezelschaps/huishonden. Een Kangal moet werken, kilometers maken en zijn verstand gebruiken. Je weet vast wel dat ze van oorsprong samen met de herder de schapen moeten bewaken. De Kangal loopt hierbij los, drijft en beschermd zijn vee en eigenaar.

Dit zit erin gefokt, dit is de aard van het dier, een oerinstinct.

Goed, jouw hond heeft dus een bepaald genenpakketje mee gekregen. Dit genenpakketje spoort hem aan om te werken. Maar dat kan ie dus niet, tenminste hij kan niet doen waarvoor hij gefokt is.

Wat krijg je dan? Frustratie!
Wat doet je als je gefrustreerd bent? Dingen kapot maken en onzindelijk gedrag vertonen.

Het dier kan geestelijk zijn energie niet kwijt dus is s'avonds niet moe.
Het beestje merkt dat zijn roedel vertrokken is naar bed.

Wat is zijn aard? De roedel beschermen tegen kwaad. Hij kan jullie niet zien of horen. Dus wederom frustratie en angst.

Normaal gesproken ben ik helemaal voor de bench. Ik gebruik hem zelf ook. Toch vraag ik me af of dit met zo'n oerras wel gaat lukken. Ik persoonlijk zou er een hond bijnemen. Een volwassen stabiele hond.
Verder zou ik met haar gaan werken. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om schapen te drijven? Anders hele lange wandelingen maken met bv zoekspelletjes.
Een kangal loopt in zijn geboorteland wel 30 tot 50 kilometer per dag.

En wat je het allerbest had kunnen doen maar waar het nu te laat voor is. Je heel goed laten informeren over een ras.
Want ik zeg het nu al, deze hond gaat voor jullie een probleem worden als hij begint te puberen.

Niet omdat hij gemeen is maar omdat zijn genenpakket niet past in wat jullie van hem willen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:19

Heb hier al veel goede tips gelezen

Zorg dat de4 hond snachts eigen speelgoed heeft en dingen die hij wel mag slopen. Zorg dat hij hier alleen bij kan, bjivoorbeeld snachts, want speeltjes die 24 uur/7dagen in de week in zjin bereik liggen zijn natuurlijk niet interresant genoeg meer.

Blikvoer is ontzettend slecht voor een hond, bestaat ook nog eens voor 90 procent uit water dus je voert ongelovelijk duur.
Beter, op deze leeftijd, 2 keer per dag brok, en niet langer dan een halfuur aanbieden, niet op = pech. Dit voor een goede rangorde. Ze kunnen met gemak 10 dagen zonder voer. En dit is ECHT niet zielig, de hond moet gewoon zijn plaats weten.

Verder is een kangal een echte buitenhond, slopen blaffen enz proberen jongen honden vaak om aandacht te krijgen (en straf krijgen is ook aandacht! zelfs oogcontact of een glimlach is voor sommig honden al genoeg). En ik denk zelf in dit geval dat de hond zich geestelijk zo erg verveeld dat hij uit frustratie maar gaat slopen.

Eigen poep eten kan veel oorzaken hebben, maar 9/10 pups doen het en honden die blikvoer krijgen eten het vaak ook weer op omdat het (voor de hond) ongelovelijk lekker ruikt, en een hond eet nou eenmaal met zijn neus.

messchien een idee om je verder te verdiepen in het gedrag van honden, daar leer je ongelovelijk veel van wat je vaak niet op een puppycurses leert, die zijn er vaak puur om je hond leuke trukjes te leren.
Verder ben ik het helemaal eens met HBVisser.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:20

tja de ene hond is de andere niet....je hebt er inderdaad soms zo een tussen zit die wat 'lastiger' is dan een andere.
Die wel alles stuk maakt en in huis plast en poept s'nachts.
Dat heeft niets met ervaring te maken...dat hebben jullie genoeg begrijp ik...

Je zou hem om 4 uur s'middags eten kunnen geven,en verder zorgen dat er niets rondslingert behalve zijn eigen speelgoed.

Een bench misschien?ik heb het niet zo op met benchen...
Gewoon geduld hebben,gaat vanzelf over!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:27

Je kunt hem toch ook gewoon vastleggen aan de riem, 's nachts. Of beter een kettingkje (mijne heb in 1 nacht de riem overmidden gekauwd)