Cavia vraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

Cavia vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:50

Beste bokkers,

ik kwam hier altij voor mn paard-problemen/vragen. Maar nou heb ik een ander vraagje voor jullie. Ik heb een week geleden een jong caviatje gekocht, het is een mannetje en 8-10 weken oud. Ik heb alleen het idee dat ie zich alleen niet zo fijn voelt. Hij piept 's nachts soms en is best schuw. Nou vraag ik ten eerste jullie mening. Kan een cavia alleen ? Of zijn het echt groepsdieren ? En als ik er een cavia bij koop kan er dan zomaar een mannetje uit een ander nest bij ? Ik wil namelijk geen kleintjes dus een vrouwtje erbij is geen optie. Alvast bedankt voor jullie advies.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door sidneey op 17-04-09 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vithou

Re: Cavia vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:51

Mannetje kunnen gewoon samen! En ja, ze zijn liever bij elkaar, ik heb 6 ( :+ ) vrouwtjes, en die liggen 's nachts allemaal lekker tegen elkaar aan!

Ohja, en lekker veel hooi geven, hooi is het allerbelangrijkste! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:55

het kan zijn dat je cavia gewoon moet wennen, hoe piept hij precies? cavia's piepen ook van genot, of als ze bijv. een zakje horen knisperen, cavia's zijn van nature schuwe dieren dus dat hij wegkruipt of rent is normaal.
cavia's zijn wel groepdieren en ik ben er geen voorstander van om ze alleen te houden, wij hebben er 4 in de voliere zitten en dat zijn echte maatjes...
als je er een cavia bij haald dan moet je eerst je bak goed schoonmaken zodat de geur van je eerste caaf er uit is, (eventueel kan je op beide caafs wat parfum spuiten zodat ze dezelfde geur hebben maar dat zou ik pas in het uiterste geval doen).
ze zijn heel sociaal dus als je de bak goed schoon maakt en ze daarna samen zet gaat het vast wel goed, als ze echt gaan vechten (dus als de plukken haar uit je caaf vallen) dan moet je ze pas uit elkaar halen.
denk er wel om dat je ze vitamine C bij geeft, dat kunnen ze zelf niet aanmaken, maar ze hebben het wel nodig, je kan tabletjes halen bij de drogist, of druppels door de drinkfles heen doen.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:58

Oke, das fijn om te weten. Je hoort namelijk al snel dat mannetjes (uit verschillende nestjes) niet goed samen gaan. Maar das dus niet het geval. Heb toevallig net een grote pluk hooi bij mn paard vandaan gepakt, dus dat zit wel goed.

Hij piept dus midden in de nacht (al paar keer om 3 uur wakker geworden :+ ). Het begint zachtjes meer knorren, met soms echt een hoge uithaal. Ik heb wel ervaring met cavia's heb er al eerder gehad. Maar toen heb ik er 2 uit 1 nestje gehaald. Dus van ded vitamine C en nageltjes knippen ben ik op de hoogte :).

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:01

Ik heb 3 mannetjes, gaat eigenlijk prima!
Ik zou gewoon een maatje voor hem kopen, je kan hem anders ook laten castreren en een vrouwtje kopen, heb je meer kans dat het meer klikt!
Die van mij kunnen ook wel vaak piepen... misschien moet hij gewoon even wennen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:03

die 4 van ons zijn ook mannetjes, zolang je er geen vrouwen bij hebt gaat het meestal wel goed.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:03

Cavia's zijn écht groepsdieren; kunnen letterlijk verpieteren als ze alleen worden gehouden! :j. Ik zou dus proberen een ander mannetje erbij te zetten. Bij zeugen gaat dit vrijwel altijd goed, maar beren kunnen weleens kieskeurig zijn; zij zijn wat kieskeurig. Ik zou het dus gewoon proberen :). Zet beide beren op een plekje wat ze allebei niet kennen en laat ze op die manier met elkaar kennis maken! Je zou ook jou beer kunnen laten castreren en een eug erbij zetten; dan heb je een veel grotere kans dat het klikt :).

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:04

Je kan ook een konijn er bijdoen, wij hadden eerst een flaamse reus, met een cavia, en die cavia ging gewoon op die rug van dat flaamse konijn slapen dat zag dr zo lief uit haha :P .

Ik denk dat met zijn 2en fijner is, dan in zijn eentje, zouden wij als mensen ook vinden denk ik ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:07

DUDIEFOREVER schreef:
Je kan ook een konijn er bijdoen, wij hadden eerst een flaamse reus, met een cavia, en die cavia ging gewoon op die rug van dat flaamse konijn slapen dat zag dr zo lief uit haha :P .

Ik denk dat met zijn 2en fijner is, dan in zijn eentje, zouden wij als mensen ook vinden denk ik ?

cavia's en konijnen zijn 2 totaal verschillende dieren, dat is dus niet slim om te doen! een konijn kan dominant zijn en de cavia grijpen, en er kunnen misverstanden ontstaan omdat ze elkaars taal niet beprijpen, niet doen dus, soort bij soort houden..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:11

Dees_daan, dat is mij dus ook verteld dat als er geen zeugjes in de buurt zijn dat het goed gaat..
Laat ik hier nu gewoon 2 koppels beertjes gehad hebben en 2 zeugjes in dezelfde flat.
Ik kan ze gewoon dezelfde dag vasthouden, ze vóór het hok houden, en ze met zijn allen in de tuin laten lopen.
Al houd ik het natuurlijk wel in de gaten en ben erbij dat ze niet in de buurt van de dames komen, ruimte zat maar ze kunnen elkaar zo ruiken.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:12

Nee een konijn erbij lijkt me niks. Verschillend voer, vit C enz. En het hok is niet geschikt voor een cavia. Bedankt voor jullie advies. Ik ga het maar gewoon proberen. Castreren zie ik ook niet zitten. Qua geld en risico dat het beestje dood gaat. Het zal ook wel schelen als ze allebei nog jong zijn en deze is ook nog "onzeker". Een beestje alleen vind ik inderdaad niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:18

het kan goed gaan moonfish, maar als de paartijd aanbreekt kan het mis gaan als je ze bij elkaar hebt, ze willen paren en dus kan er een strijd komen... ik zou zelf het risico niet nemen en gewoon hetzelfde geslacht bij elkaar in een hok houden.
2 van onze cavia's hadden we al ongeveer een jaar voordat de andere 2 er bij kwamen (2 mooie beertjes van school die bij een fokker weg kwamen maar een schoonheidsfoutje hadden) we hebben ze een paar dagen binnen gehad en toen naar buiten gedaan in de voliere, er zijn nooit problemen geweest. cavia's zijn heel sociaal dus het gaat bijna altijd goed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:28

Het kan ook zijn dat je caaf nog gewoon moet wennen hoor.
Ik heb ook koppels gehad en die waren echt gigantisch bang, echt extreem.
2 koppels opvangcaafs, die raakten ze beiden niet kwijt maar het heeft lang geduurd voor ze zo waren als ze nu zijn.
Als ik caafs zoek geef ik een voorkeur aan, maar als ze iets anders hebben zitten wat ze niet kwijtraken dan neem ik dat ook zo mee.
Kleur etc. maakt mij niet uit.
Een koppel zat al 6 maanden in die ene opvang en was via een andere opvang gekomen waar ze ze niet geplaatst werden, hoelang ze dus in een opvang hebben gezeten weet ik niet, lang in ieder geval.

Nu zijn ze met het hok dicht heel aanhankelijk, maar ik moet het hok niet opendoen dan vluchten ze hun huisje in.
Maargoed, ze mogen hier lekker caaf zijn en ze hoeven hier niet dagelijks hun hok uit van mij.
Ik ben allang blij dat ze het zo leuk doen want dat had ik nooit meer verwacht zo schuw als ze waren.

Een maatje is natuurlijk wel heel fijn, maar hier hebben ze altijd best lang de tijd nodig om te wennen.
Iets wat ik bij mijn konijnen altijd heel anders was, gewoon een heel ander dier.

Dees_daan, het gaat al zeker 2 a 3 jaar goed.
De geslachten zitten wel in aparte hokken trouwens

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:50

Maar ik denk dat mannetje bij mannetje ook wel kan hoor, bij cavia's meestal wel maar konijnen mannen bij elkaar niet heb ik ervaren.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:42

Nu er toch een topic over cavia's gaat heb ik ook even een vraagje tussendoor. Krijg maandag ook een cavia (altijd gezegd hoef geen stom piepbeest haha :+) maar wie houd ze heel het jaar buiten?
Wil buiten een ren maken met een goed geisoleerd (piepschuim ertussen enzo) binnenhokje voor de winter.
Wel uit de wind enzo hoor ;)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:08

Wij hebben alles gehad, 2 mannetjes, 1 gecastreerd mannetje en vrouwtje, allemaal vrouwtjes..

Bij ons gingen de gecastreerde 'man' toch nog boveop het vrouwtje.
Het vrouwtje wilde dat niet dus joeg hem de heletijd weg.. uiteindelijk is hij omdat hij zo opgewonden was daaraan doodgegaan.. mannetje bij mannetje ging wel goed, maar ik vind dat vrouwtjes bij elkaar nog het beste gaat, maar dat is niet mogelijk in dit geval :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:11

marcha1987 schreef:
Nu er toch een topic over cavia's gaat heb ik ook even een vraagje tussendoor. Krijg maandag ook een cavia (altijd gezegd hoef geen stom piepbeest haha :+) maar wie houd ze heel het jaar buiten?
Wil buiten een ren maken met een goed geisoleerd (piepschuim ertussen enzo) binnenhokje voor de winter.
Wel uit de wind enzo hoor ;)

wij hebben ze ook in de winter buiten :j gaat prima zolang je maar een goed nachthok hebt, belangrijk is dat die op poten staat, van de grond dus, anders trekt de vrieskou van de grond in het hok. alleen als het echt heel koud is (-10 ofzo) dan gaan ze hier het hok in, maar verder lopen ze lekker buiten het hele jaar.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:15

Ik heb ook meerdere mannetjes in verschillende samenstellingen bij elkaar gehad...Waarvan
1 altijd dezelfde en daar dan verschillende kereltjes erbij...Nooit problemen gehad...Ze
waren altijd goede vriendjes en strijd was er niet...

Ik zou dus zeker voor een kereltje erbij kiezen...
Het kan idd zijn dat hij nog moet wennen...maar dan nog zijn het groepsdieren die graag
gezelschap willen van een andere caaf...

Jij vind 23 uur (als een caaf al een uur per dag uit zijn hok komt) alleen op en eiland toch
ook niet leuk...?!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:12

Die van mij zitten het hele jaar buiten, ze hebben die -15 van deze winter getrotseert. :Y)
Gewoon lekker het hok volgestopt met veel hooi en het ging prima.
Wel staan ze een heel end van de grond, minimaal een meter en in de luwte met schuilmogelijkheden.
Met die hele erge kou hebben we een bouwzijl voor het hok gehangen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:30

Yep, kan let wel op dat die ander vrij jong moet zijn of anders niet op latere leeftijd met een vrouwtje in aanraking is geweest. Anders wordt het echt ruzie.