Casteren bij reuen: is het wel zo'n goed idee??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Casteren bij reuen: is het wel zo'n goed idee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:40

Sociale nadelen van castratie van de reu

Onlangs werd ik weer eens geconfronteerd met de (sociale en daardoor psychische) nadelen die het castreren van een reu met zich kan meebrengen. Wanneer je bedenkt dat dierenarts een commercieel beroep is, hetgeen wil zeggen dat de dierenarts voor zijn inkomen afhankelijk is van het verrichten van ingrepen en het verstrekken van medicijnen, is het niet zo vreemd dat de veterinaire wereld het castreren van reuen en het steriliseren van teven promoot, en dat er van de 1000 artikelen aangaande dit onderwerp hooguit één melding maakt van andere nadelen dan dik worden en vachtproblemen.

De sociale nadelen lijken van geen belang te zijn, en dat is jammer. Honden zijn immers sociale wezens en hebben de normale interactie met andere honden nodig om zich hond te voelen.
Een (jong-) volwassen reu verspreidt naar andere honden de geur van testosteron. Dat is een belangrijk communicatiemiddel: pups weten door die geur dat deze reu een volwassen hond is en dat zij hem met alle égards van een volwassen hond dienen te benaderen, dat wil zeggen dat zij de juiste lichaamstaal moeten gebruiken. Dus benaderen de pups deze hond met de oortjes naar achteren en de staart laag. Als reactie zal de volwassen reu zich niet agressief naar deze pups toe gedragen, en waarschijnlijk zal hij zich door de pups om de mondhoeken laten likken, als teken dat hij hun onderdanigheid waardeert en accepteert. Daarna is het ijs gebroken en kan er eventueel gespeeld worden.

Naar andere volwassen honden laat de niet-gecastreerde door middel van zijn geur blijken dat hij een volwaardige tegenstander of concurrent is. Zijn positie in een “vaste” groep (roedel) of “incidentele” groep hangt mede af van de geur die hij verspreidt.

Hazel Palmer heeft in 1993 een artikel geschreven over de effecten van castratie op het gedrag van reuen. Daarin schrijft zij: “Some neutered male dogs become sexually interesting and are occasionally pestered by other males. It is believed that after castration these dogs smell like a bitch. In a survey of 98 castrated males, 23 owners reported this phenomenon immediately after neutering. One year later the figure had reduced to 14 (Palmer).” Vertaling: “Sommige gecastreerde reuen worden sexueel interessant voor andere reuen en worden soms door hen lastig gevallen. Men denkt dat deze honden na castratie als een teef ruiken. In een onderzoek waarbij 98 gecastreerde reuen betrokken waren, maakten 23 eigenaren van deze honden melding van dit fenomeen onmiddellijk na de castratie. Een jaar later was dit aantal gedaald naar 14.”

Dit betekent in bovenstaand geval dat een kwart van de gecastreerde honden aanvankelijk met het probleem werd geconfronteerd en dat bij 15% van de gecastreerde honden het probleem na een jaar nog bestond.

In het geval van Joep, een zwarte Labrador reu van vierenhalf jaar die drie jaar geleden werd gecastreerd omdat hij dominant was, maar desondanks een “Joris Goedbloed” was (en in feite is), betekende dit dat hij zich “vechterig” naar andere honden ging opstellen, en zelfs naar pups. Een gedragstherapeut noemde hem “onzeker”. Iedere reu wil op Joep “rijden”, en er zijn zelfs teven die dat willen, en daar is Joep niet van gediend. Er wordt nu onderzocht of Joep testosteron toegediend moet krijgen, zodat zijn geur verandert.

Wanneer de eigenaren van Joep eerst een chemische castratie hadden laten verrichten bij Joep, dan hadden zij de effecten van deze castratie op Joep en zijn omgeving kunnen testen. De dierenarts van destijds heeft hen echter niet op die mogelijkheid gewezen, en dat is heel jammer, want dan hadden zij een betere afweging kunnen maken en waren zij erachter gekomen dat de voordelen van de castratie in het geval van Joep zeker niet afwegen tegen de nadelen. Een chemische castratie is niet onomkeerbaar en werkt maar voor bepaalde tijd. Nu is Joep zijn identiteit kwijt, aldus zijn baasjes.

Ik heb hen het volgende geantwoord:

“Sommige reuen missen na de castratie een hormonale geur die aangeeft dat zij volwassen reuen zijn; dat is niet hetzelfde als de "geur van een loopse teef" verspreiden. Het gevolg is dat andere honden, ook pups, hier geen raad mee weten. Ze gedragen zich niet met het nodige respect naar de volwassen reu toe, waardoor die zich genoodzaakt voelt het gedrag van de andere honden te corrigeren. "Hé, weet je wel wie je voor je hebt?"
Het ontbreken van de juiste hormonale geur (niet voor niets ruiken honden altijd aan elkaars achterste wanneer zij kennis maken) kan voor andere honden sexueel opwindend zijn, maar het is doorgaans een teken van dominantie ten opzichte van de gecastreerde hond, en dat maakt hem onzeker.
Ik hoop dat de testoron gaat helpen. Joep is zijn identiteit niet kwijt - hij is nog altijd dezelfde - maar de omgeving reageert niet meer op hem zoals dat in zijn hondenbeleving zou moeten. Mocht de testoron niet helpen, en vergelijkbare middelen ook niet, dan zou je kunnen gaan denken aan een spray of zalf die honden afstotend vinden, en die onder de staart van de hond aanbrengen.
Ik wil graag op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen.

Sterkte, dikke knuffel voor Joep,

Jaap van der Wijk
LabradorNet

Bron: de volkskrant

Voor alle duidelijkheid: dit stuk gaat NIET over teven, katten of anderen huisdieren, het gaat om volwassen reuen.

Maar met dit in overweging, is het wel een goed idee om te castreren?
We horen altijd dat castratie dé oplossing is voor gedragsproblemen, mijn ervaring is dat je een intacte reu prima kunt heropvoeden zónder zijn ballen eraf te halen. Iedereen heeft het altijd over de voordelen van een castratie, de nadelen worden nooit genoemd........ waarom niet?
Ik loop nú tegen de nadelen aan van castratie, zie topic: [BB] Rijden op mijn reu, hoe aanpakken?

En ik heb nog geluk...... er woont hier ook een met een reu waar continu op gereden wordt, niet alleen door dat monster, maar meer reuen. Ook de sociale interactie met honden is anders. De omgang met (intacte) reuen wordt er niet makkelijker op, die met pups is anders........ met teven gaat verder gewoon prima. Ik heb niet het idee dat mijn hond ongelukkig is, zeker niet, maar had ik dit toen geweten, dan had ik andere oplossingen gezocht, had ik wellicht een second opinion of een third opinion aangevraagd. Mijn hond had een prostaatprobleem, ik kón (en wist) destijds niet anders, maar ik heb er regelmatig spijt van.

Verder is deze link wellicht interessant: dit gaat over vroegcastratie (zodra er ballen zitten kunnen ze eraf). Deze DA denkt daar anders over: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=290

Bovendien dit: een karakter zit in het koppie, in de genen, niet in de ballen..... en als je zoveel moeite hebt met reuen-machogedrag, moet je misschien geen reu nemen.......

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:01

Ik wil me graag in deze discussie storten maar dan wel waarom wel een reu kastreren, los van het macho gedrag. :+

Wij zijn echte reuen mensen, maar de teefjes die we gehad hebben waren eigenlijk net zo macho als menig ongecatreerde reu. Toch wordt alles hier gekastreerd reu of teef. Waarom? Omdat je een heleboel problemen voorkomt met het juist wel onvruchtbaar maken van je hond.

Geen gezeur meer met niet willen eten en onrustig zijn als er loopse teven in de wijk zijn, dus normaal eten, op gewicht blijven, normaal kunnen uitlaten ipv alleen maar een hormoonbom in je handen hebben. Veel minder tot geen voorhuidontstekingen meer, die geen pretje zijn voor een reu. Minder knokken met andere reuen om een teefje. Geen kans meer op teelbalkanker, minder prostaatproblemen om latere leeftijd en geen kans meer op ongelukjes van ontsnapte teven of reuen die ongewenste nestjes maken.

En wat betreft het willen rijden van een niet gekastreerde reu op een gekastreerde reu, daar ben ik heel snel klaar mee, een poging van een reu om erop te klimmen en hij heeft mijn knie tussen zijn ballen zitten. Ongeacht van wie die reu ook is. Ik ken heel wat gekastreerde reuen (meer dan 10 zowiezo) en bij een (onze kruising bordercollie) treft het heel af en toe eens dat een reu erop wil klimmen, dit is in de afgelopen 11 jaar misschien 10 keer voorgekomen.

En wat betreft het eventueel dik worden na een kastratie dat is simpel te voorkomen, geef je hond niet etveel te eten en voldoende beweging.

Brainless

Re: Casteren bij reuen: is het wel zo'n goed idee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:16

Ik ken verschillende reuen die na castratie een stuk minder agressief zijn geworden naar het eigen geslacht.
Vooral (zeer) dominante reuen hebben de neiging om andere reuen aan te vallen en weg te jagen. Na castratie is die drang (die vooral door hormonen word bepaald) weg.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:25

Ben het helemaal met Brainless en Karuna eens. Ik kijk zelf vooral naar de gezondheidsfacotren, maar het gedrag vind ik minstens zo belangrijk. Niet meer dat macho gedoe en al helemaal niet meer dat gezeik als er een loopse teef in de buurt is.
En de gezondheidsfactoren zijn eigenlijk al genoemd door Karuna

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:46

Moeilijke discussie,zie in allebei voordelen en nadelen.
Ik heb zelf een Amerikaanse stafford,reu en nou niet bepaald de allerliefste naar andere honden toe. (staan ze natuurlijk ook bekend om dus wist het al voordat ik hem aanschafte )
Heb er een hele tijd over na zitten denken om hem te castreren,vooral door zijn agressiviteit naar andere honden toe maar heb het niet gedaan omdat ik bang was dat het inderdaad in het aart van het beestje zit en niet in zijn ballen en dan uiteindelijk net als Yamsha er spijt van zou krijgen.
En het is net zoals Yamsha zegt,je haalt een stukje van zijn communicatie weg,vind het net zoiets als oren of staart couperen eigenlijk.. Wanneer je een reu gaat castreren omdat hij teveel macho zou zijn kun je jezelf beter afvragen waarom je geen teef hebt genomen....

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:57

Wij hebben een opvang en hier wordt alles gecastreerd. Geen gedonder met loopse teven en ook niet met reuen die achter loopse teven aanhuppelen(onze buren hebben wel loopse teefjes). Er zijn veel te veel honden en alles wat hier binnenkomt, zijn geen fok- of showdieren.

Het rare is dat wij niks merken van nadelen bij gecastreerde reuen, ze kunnen zich niet meer vermeerderen en dat is dan ook alles. Ze worden niet dikker, niet slomer en het gedrag verandert ook niet opzienbarend. Ze zijn gewoon speels en normaal te trainen.
Rijden op andere honden doen trouwens ook gecastreerde reuen en teven hoor, ze laten daarmee zien dat ze hoger in rang staan.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:59

Interesant.

Mijn 5,5 jaar oude reu Skylos is sinds een jaartje zijn balletjes kwijt.

Even een stukje geschiedenis van dit heerlijke geval :D

Als 10 weken oude pup van straat afgehaald en verhuisd met 12 weken naar mij, gelijk mee op puppy cursus geweest voor met name een inhaalslag sociale contacten dit ging toen vrij goed.
Maar zeker naarmate het ouder worden kwam zijn onzekerheid en het missen van die eerste belangrijke positieve inprentperiode naar boven in het contact met andere volwassen reuen.
Gevolg was dat hij het onderspit moest delven bij enkele en dat hij bij reuen die nog onderdaniger waren de baas speelde zonder grenzen.
Ook zodra meneer losliep liep hij zijn neus achterna en vergat het baasje (ondanks diverse trainingsmethode's)

Uiteindelijk dus vorig jaar, op de leeftijd van 4,5 jaar, laten castreren (klein beetje mede door een opvang hondje die bedacht om maar snel loops te worden... de dame woond ondertussen vast bij mij).
En ik moet eerlijk zijn hij is veel "egaler" van karakter geworden, veel meer rust in zijn lijf en geest en het is voor hem nu veel plezieriger om lekker los te lopen met andere honden en uiteraard reuen.

Bijkomend voordeel is dat mijn vloer nu kwakloos is en blijft...

Nadeel is dat hij groeid van lucht en dat zijn vacht inderdaad wat minder is.
Waarschijnlijk wordt hij volgende maand geschoren zodat zijn huid even wat zuurstof op kan nemen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:02

Ik heb het altijd zo geleerd:

Reuen castreer je NIET, tenzij het niet anders kan....
Teven steriliseer/castreer je ALTIJD, tenzij je er eerst mee wil fokken...

Mijn reu is niet gecastreerd, de gedragsproblemen die hij HAD, heb ik dmv training opgelost.
Ik denk ook inderdaad dat het vooral psychisch erg nadelig gaat zijn voor mijn hond.
Hij heeft nauwelijk reuen-gedrag dus verder heb ik er ook geen reden voor.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:04

Wij hebben ook 2 labrador reuen en zitten nu erg te twijfelen over het wel of niet castreren van de jongste reu. Hij is veel dominanter als de oudste, niet normaal uit te laten zonder dat je schouder uit de kom wordt getrokken en is ook vrij agressief naar andere honden toe (haren recht overeind, grommen, blaffen). Maar daarnaast is hij naar mensen en andere dieren superlief en aanhankelijk en wil altijd spelen. Nu zijn we dus bang dat als we hem castreren het zo'n slome, dikke hond wordt daar hebben labradors volgens mij toch wel aanleg voor ongeacht het voer/beweging. We wonen op een boerderij dus aan de beweging zal het zeker niet liggen hij rent de hele dag door als het kan.
Afgelopen zondag is hij dus ontsnapt en aangereden door een auto ;( (thank god zat er een engeltje op zn schouder en hij heeft hij er zo goed als niks aan overgehouden) dit was voor ons de druppel. Ik heb meerdere cursussen met em gevolgd en ben altijd consequent maar dit "mannelijke" gedrag is naar mijn idee niet af te leren.
Heeft er iemand ervaring met een chemische castratie om het effect uit te proberen?? Hier hangen volgens mij ook wel de nodige nadelige effecten aanvast maar ik kan het fout hebben.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:07

AronenLoutje: dit deed mijn reu dus ook......en dit is dmv training opgelost.
Probeer (evt met hulp van een trainer) uit te zoeken waarom je hond zo tegen andere honden doet......en los het vanuit dat oogpunt op.

Mijn hond deed het puur voor mij.....dus heb ik hem (wel hardhandig) duidelijk moeten maken dat dat niet nodig was....en klaar :D

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:13

Jammer dat ik dit nu pas lees.
Heb ca. 3 jaar geleden mijn reu laten castreren.
Eind 2008 hebben mijn ouders een pup opgehaald en binnen 3 sec (op voor beide vreemd terrein) greep mijn hondje de pup. Dat heeft hij daarna een aantal x gedaan, zo erg dat wij hem er echt vanaf moesten 'schoppen' omdat hij maar doorging. Ook met andere honden (verschild wel per hond) kan hij niet meer opschieten. Hem meenemen naar de sportvereniging van mijn vriend kan niet meer omdat het risico te groot is dat er andere honden zijn en dat mijn hondje die dan grijpt. Erg jammer want hij vond het altijd heerlijk. Ben nu met hem op cursus en hij leert nu dus dat hij meer met mij bezig moet zijn dan met andere honden. Vorige week snuffelde hij met een andere hond (beide aan de lijn en onder toezicht) en dat ging redelijk. Geen gegrom oid, maar baal er wel van dat hij niet meer overal mee naartoe kan. Maar hoop wel dat het door de cursus verbeterd.
Naar ons toe is het trouwens een lieverd.
Laatst bijgewerkt door Sweetselina op 15-04-09 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:13

er zijn al genoeg honden op de wereld die zitten te wachten op een baasje, door castratie/sterilisatie maak je de kans op een "ongelukje" tenminste nihil.

ik heb reuen en een teef, de reuen worden gecastreerd omdat dat lichamelijk de kleinste ingreep is, als de teef loops is klimmen ze er echt niet op want ik ben "de alfa" dus ik beslis alles in de roedel.

mijn ene reu loopt altijd los rond en in zou er ook niet aan moeten denken dat hij ineens op iemands loopse teef zou zitten met alle gevolgen van dien ofdat hij gaat zwerven op zoek naar een teefje

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:15

Je kan er zelf voor zorgen dat dat niet gebeurd.....
Gewoon je hond in de gaten houden bij het uitlaten ed.. en zorgen dat hij niet kan gaan zwerven....

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:16

Ja tis een lastig geval hoor, hij trekt zich ook niks aan van onze andere reu die is kwa gedrag totaal tegenovergesteld, denk dat het ook imponeergedrag is naar hem toe. Maar ik zou het dmv training uiteraard heel graag willen oplossen heb er nu nog een hard hoofd in :o
Iemand nog een aanrader wat trainer betreft? (woon vlakbij Delft)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:18

karuna schreef:
Ik wil me graag in deze discussie storten maar dan wel waarom wel een reu kastreren, los van het macho gedrag. :+

Wij zijn echte reuen mensen, maar de teefjes die we gehad hebben waren eigenlijk net zo macho als menig ongecatreerde reu. Toch wordt alles hier gekastreerd reu of teef. Waarom? Omdat je een heleboel problemen voorkomt met het juist wel onvruchtbaar maken van je hond.

Geen gezeur meer met niet willen eten en onrustig zijn als er loopse teven in de wijk zijn, dus normaal eten, op gewicht blijven, normaal kunnen uitlaten ipv alleen maar een hormoonbom in je handen hebben. Veel minder tot geen voorhuidontstekingen meer, die geen pretje zijn voor een reu. Minder knokken met andere reuen om een teefje. Geen kans meer op teelbalkanker, minder prostaatproblemen om latere leeftijd en geen kans meer op ongelukjes van ontsnapte teven of reuen die ongewenste nestjes maken.

En wat betreft het willen rijden van een niet gekastreerde reu op een gekastreerde reu, daar ben ik heel snel klaar mee, een poging van een reu om erop te klimmen en hij heeft mijn knie tussen zijn ballen zitten. Ongeacht van wie die reu ook is. Ik ken heel wat gekastreerde reuen (meer dan 10 zowiezo) en bij een (onze kruising bordercollie) treft het heel af en toe eens dat een reu erop wil klimmen, dit is in de afgelopen 11 jaar misschien 10 keer voorgekomen.

En wat betreft het eventueel dik worden na een kastratie dat is simpel te voorkomen, geef je hond niet etveel te eten en voldoende beweging.

amen

met als toevoeging
heb ooit mijn hond nog net kunnen grijpen omdat deze van 2 hoog uit een raam wilde springen
op jacht naar de loopse teef die die rook
nadat die alle andere uitbraakpogingen in onze toen zeer goed omheinde tuin
hadden gefaald

beestje werd compleet gestoort ree op ieder kussen of knuffel dier wat die tegenkwam
liet ons nog net met rust (na een 1e poging kwam die er achter dat mensen
niet lief reageren als je die gaat rijden O:) )

de hoofdreden tot casteratie ? ZIJN (de hond dus ) mentale rust

met in het achterhoofd gezondheidsredenen positief meewegend
dik worden na casteratie tja het is ook zooooo moeilijk
om het voer aan te passen aan de energie die een dier nodig heeft _-:(

als de hormonen razen verbruiken ze meer energie = meer voer
en niet andersom ..

als ik zag hoeveel kilometers onze hond maakte
op zoek naar een weg uit de tuin naar de teef
echt absurd

verder zijn de 2 reuen die ik ooit heb laten castereren gelijk gebleven in gedrag
niet luier niet slomer niet minder speels
alleen niet meer dat gezenuw en kilometers lopen en alle mogelijke manieren
proberen uit te breken naar de teef toe ..

verder chemische castratie is in de regel niet gezond
soms miss tijdelijke oplossing maar zeker niet voor de definitive weg
maar dats mijn persoonlijke mening :o
Laatst bijgewerkt door nickyu op 15-04-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:19

Mijn vader, die schaapsherder is, laat kleine reuen castreren om ze anders de hele dag met hun ballen over de heidestruiken schuren wat nare wondjes en ontstekingen tot gevolg heeft.
Heb er echter nog nooit een in een identiteitscrisis gezien :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:21

Ik geef je eén tip: Ga NIET naar een koekjes-cursus....das echt de grootste onzin die er is.
Je hond moet het voor jou doen, niet voor het koekje...

Beloning kan ook in de vorm van een enthousiaste juichen en/of een aai/knuffel....

Ik kan je helaas geen trainer in die buurt aanraden...

@Nickyu: Dat is een goeie reden om WEL te castreren......

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:24

Bij ons heeft het castreren ook geholpen.
Bovendien vermindert castreren de kans op een voorhuidontsteking enorm, en problemen met de prostaat worden ook minder waarschijnlijk.
Wij hadden een reu die vies uitviel naar andere honden, na castratie was dit over. Bovendien hangt het gedrag van een pup ook heel erg af van de lichaamstaal van de andere hond, niet alleen de geur. Mijn hond weet retegoed wanneer zich te gedragen en wanneer niet. Toen hij als pup in huis kwam was onze alfa reu gecastreerd. En nog benaderde hij hem met oortjes naar achteren en kwispelen. Dat had niets te maken met geur what so ever.

Verder sluit ik mij volledig aan bij Karuna.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:29

Paintlinger schreef:
Je kan er zelf voor zorgen dat dat niet gebeurd.....
Gewoon je hond in de gaten houden bij het uitlaten ed.. en zorgen dat hij niet kan gaan zwerven....

(uitleg) als ik bedoel hij loopt los rond dan bedoel ik over het erf, ook als er geen toezicht is

offtopic: en inderdaad geen koekjescursus :D daar krijg je alleen maar schooi-honden van :P
een hond moet zijn leven stellen naar zijn baasje, baasje is alles, daar moet hij het voor doen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:32

Ik ben niet zo voor castratie. Ik heb zelf een vrij dominante reu waarvan ook een dierenarts meende het beter was hem te castreren. Maar door een goede opvoeding heb ik met hem totaal geen problemen. Ik kan met hem trainen op het hondenveld met loopse teven. Hij speelt met andere reuen, enz. Tuurlijk hij mag niet elke hond maar als mens vindt ik ook niet iedereen even aardig. Wel heeft hij een probleem met communiceren/onzekerheid wat nog wel eens tot een kleine ruzie kan komen, maar dit heeft hij met zowel teven als reuen. Hij heeft puppycursus gehad maar hij hadt toen totaal geen behoefte aan andere honden, dus dat is een overblijfsel uit zijn puppentijd. Ik denk dat als ik hem laat castereren ik een hele andere hond heb, en die dan misschien juist niet meer mt andere honden kan, daar een stukje zekerheid weg is, die hij nu wel heeft door zijn mannelijke hormonen.

Vaak zie je mensen een reu castereren op late leeftijd in de hoop een stukje slecht opgevoed karakter te laten verdwijnen maar dat werkt vaak totaal niet. De honden laten na de castratie nog precies hun gedrag van voor die tijd zien maar voelen zich minder sterk en kunnen dan ook een angstbijter worden in verkeerde handen.

Ik ben van mening dat moeilijke reuen een probleem hebben in de opvoeding, roedel enz. Castratie komt voor mij als optie als het medisch noodzakelijk is, anders niet. Dan moet je inderdaad geen reu nemen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:38

Risky: Mijn reu loopt ook los op het erf van onze boerderij, maar dmv een stroomdraadje op de grond zal hij NOOIT het erf verlaten.

Wilawander: Inderdaad :j

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:39

Het lijkt me dat een hond gewoon los moet kunnen lopen, en dan kan het zomaar zijn dat er een teef net een beetje interessanter is als normaal, ik denk niet dat die eigenaren dan blij zijn als jou reu vast zit aan hun teef. Tuurlijk moeten ze daar zelf ook op letten, maar ik heb altijd zoiets van, weg met die ballen als ze ze niet mogen gebruiken.
Ik ken geen enkele hond die door castratie van gedrag is veranderd in het negatieve, ook niet naar andere honden toe.
Trouwens teven zijn vaak nog veel feller als reuen (gecastreerd of ongecastreerd) dus dan kan je als je een reu niet ziet zitten vanwege fel gedrag dus beter ook geen teef nemen, dus maar helemaal geen hond. De reuen die ik ken die zijn gecastreerd, zijn een stuk relaxter geworden, hebben niet meer de neiging om overal waar ze lopen te markeren, hoeven niet meer achter elke teef aan en zijn gewoon een stuk liever geworden, en veel baasgerichter.

Goh laat ik nou net trainer zijn, met de koekjesmethode, niks geen schooiende honden, koekjes beloning wordt afgebouwd als de hond het kunstje kent. Honden doen alleen maar iets als ze er zelf beter van worden. En een brokje is wel zo handig voor het sturen in de zit, af en dat soort dingen. Wij doen dat namelijk niet door de hond naar beneden te duwen of hun poten onder hun lijf vandaan te sjorren. Maar gewoon door rustig te sturen zodat ze zelf na denken over hoe ze dat brokje moeten pakken en dan gaan ze meestal vanzelf in de houding die jij wilt. Dan de hemel in prijzen en tadaaaa 2x doen en je hond snapt het. Als je gaat zitten duwen en trekken aan je hond, gaat hij dat echt niet sneller begrijpen.
En als je met koekjes werkt, betekend dat niet dat jij als baas minder wordt. Je wordt juist de hemel voor die hond, want jij hebt wat lekkers. Bij onze cursus zijn de bazen die een beetje opgelet hebben bij de lessen juist alles voor hun honden en ze doen er alles voor. En ze lopen echt niet te schooien hoor, want ze doen het namelijk nog steeds als er geen brokjes meer worden gegeven.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:41

@AronenLoutje: Is het geen verkapte onzekerheid? Heel erg uitvallen naar andere honden kan dit namelijk ook zijn en veel mensen zien dit niet omdat iedereen gelijk denkt aan dominantie, terwijl dit ook hand in hand kan gaan. Een echt dominante hond hoeft zich niet te bewijzen, want hij is toch de baas... dat zijn die honden die enkel door te staan de meeste andere honden op hun plek wijzen...

Onze intacte reu gedraagt zich los (aan de riem niet) heel sociaal en de keren dat hij een gevecht had met en andere reu/hond kan ik op 1 hand tellen. Natuurlijk geldt rangorde wel met vreemde honden maar dat heb je bij gecastreerde honden ook. En meestal happen ze enkel wat lucht voordat het bepaald is....

Hij is nog nooit achter loopse teven aangegaan en loopt ook niet raar te doen als er wel loopse teven in de buurt zijn.
En het is nou niet eens zo'n makkelijk hond. Dus waarom zou het bij andere honden niet kunnen?
De meeste problemen kun je naar mijn mening met de opvoeding voorkomen. Medische oorzaken en enkele extreme gevallen daargelaten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:42

@Rockwitch:Waarom begin je dan wel moet koekjes?....hoeft helemaal niet :roll:

Wij sjorren ook niet aan poten hoor :\

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:48

Omdat we dat een goeie manier vinden om de hond in de houding te sturen die je wilt, beloning is dan koekje en braaf, daarna als ze eenmaal het kunstje kennen bouwen we die koekjes af en is het woordje braaf, door die koekjes net zo positief geworden als het koekje.
Ik vind het zelf gewoon een superfijne manier van werken en de honden die inmiddels in de EG lopen zijn echt geen bedelaars hoor, die kunnen ze gewoon op een afstand laten zitten, liggen en alles zonder dat ze er gelijk naartoe moeten rennen om er een brokje in te proppen. Dus echt geen schooiers.