Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
karuna schreef:Ik wil me graag in deze discussie storten maar dan wel waarom wel een reu kastreren, los van het macho gedrag.![]()
Wij zijn echte reuen mensen, maar de teefjes die we gehad hebben waren eigenlijk net zo macho als menig ongecatreerde reu. Toch wordt alles hier gekastreerd reu of teef. Waarom? Omdat je een heleboel problemen voorkomt met het juist wel onvruchtbaar maken van je hond.
Geen gezeur meer met niet willen eten en onrustig zijn als er loopse teven in de wijk zijn, dus normaal eten, op gewicht blijven, normaal kunnen uitlaten ipv alleen maar een hormoonbom in je handen hebben. Veel minder tot geen voorhuidontstekingen meer, die geen pretje zijn voor een reu. Minder knokken met andere reuen om een teefje. Geen kans meer op teelbalkanker, minder prostaatproblemen om latere leeftijd en geen kans meer op ongelukjes van ontsnapte teven of reuen die ongewenste nestjes maken.
En wat betreft het willen rijden van een niet gekastreerde reu op een gekastreerde reu, daar ben ik heel snel klaar mee, een poging van een reu om erop te klimmen en hij heeft mijn knie tussen zijn ballen zitten. Ongeacht van wie die reu ook is. Ik ken heel wat gekastreerde reuen (meer dan 10 zowiezo) en bij een (onze kruising bordercollie) treft het heel af en toe eens dat een reu erop wil klimmen, dit is in de afgelopen 11 jaar misschien 10 keer voorgekomen.
En wat betreft het eventueel dik worden na een kastratie dat is simpel te voorkomen, geef je hond niet etveel te eten en voldoende beweging.
Paintlinger schreef:Je kan er zelf voor zorgen dat dat niet gebeurd.....
Gewoon je hond in de gaten houden bij het uitlaten ed.. en zorgen dat hij niet kan gaan zwerven....