Nieuwe krielkipjes, welk ras zal ik kiezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Nieuwe krielkipjes, welk ras zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:12

De titel zegt eigenlijk al genoeg! :D

Mijn kippenhok is leeg. En de ren ook... :+ Dus ik ben op zoek naar nieuwe krielkipjes!

Maar.. Welk ras?

Ik zit te denken aan Zijdehoenders (verschillende kleuren bij elkaar :P )
Of Antwerpse baardkrielkipjes.....

Wat vinden jullie een mooi - grappig - leuk krielkippenras?

Ik wil ze wel graag 'tam' maken. Onder tam versta ik: dat ze naar je toe komen wanneer je voert. En dat ze in de tuin rond kunnen wroeten, maar wanneer je ze richting het hok stuurt ze ook direct terug in het hok gaan. Ze moeten dus niet schuw van aard zijn. ;)

Wie helpt mij bij het vinden van een leuk kriepkippenras?

Groetjess :wave:

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:16

Marans. Die leggen van die chocoladebruine eieren. Ik heb er ook gehad. Helaas kwam de vos voorbij op een avond dat ik het hok vergeten was dicht te maken. En nu is er niemand meer in de buurt die Marans te koop heeft.
Ze waren allemaal hand- en knuffeltam (maar dat zijn al onze kippen altijd al geweest).

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:16

Ik heb zelf chabo`s.
Erg leuke kippen. Zijn mooi rustig. Blijven meestal achter de omheining van ong 60 cm.

Als ik kom om te voeren komen ze er al heel hard aan getokt.

Soms gaan ze door het gaas heen en dan kan ik ze zo terug sturen. Savonds gaan ze zelf op stok.

Vorig jaar hebben ze kuikentjes gehad en moeder kip kon ik zo van het nest pakken zonder dat ze me pikte.

XoNo

Re: Nieuwe krielkipjes, welk ras zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:19

Zijdehoenders rule! :D Ik vind die pluiskipje zo schattig :+:

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:22

Ik heb juist diverse rassen lopen, vind ik wel leuk :) We hebben 2 barnevelder krielen, 2 brahmakrielen en 1 sabelpootkriel. Allemaal zijn ze best tam, iig zo tam als jij wil. De sabelpoot is het makkelijkst, de barnevelders leggen goed en de brahma´s zijn wel erg vaak broeds maar ook heel rustig. Ik zou als ik jou was gewoon diverse rassen bekijken en kijken wat er in de buurt aangeboden wordt.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:28

Wij hebben Wyandottes en een Hollandse Kriel. De hollandse kriel is echt heel erg tam. Je kunt haar aaien en knuffelen en zo oppakken. De Wyandottes houden er niet zo van als je ze op wil pakken maar eten wel uit je hand en gaan makkelijk hun hok weer in als ze los zijn geweest. Ik vind de wyandottes ook mooier dan de Hollandse Kriel. Met Wyandottes moet je wel goed letten op broedsheid, verder leggen ze goed.

Succes!

edit: als we iets meer aandacht aan de Wyandottes hadden besteed waren ze misschien nog tammer geweest want je kunt ze heel tam krijgen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:01

Ik heb chabo's met krulveren. Zijn leuke kippen en je hebt iets aparts.
Daarnaast heb ik nog cochin, erg rustige knuffel kippen.
En sabelpootjes sierlijke kippen en erg leuk.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:36

Wyandottes zijn hele leuke! Wij hebben zelf 2 soorten lopen. Je kunt ze volgens mij wel makkelijk tam maken :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:57

Wij hebben cochin kriel, erg leuk kipje, atnwerpse baardkrielen, zeker mijn favoriet, alleen die vliegen behoorlijk goed, kruising kipje, erg leuk, en een zijdehoen. De zijdehoentjes zijn wel heel erg vaak broeds, en komen daar ook heel moeilijk uit, die zou ik je dus niet aanraden. Cochin en antwerps baardkriel daarentegen wel, die zijn bij ons minstens zo tam als jij ze wil hebben, en zelfs nog iets tammer ;)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:58

welsumers zijn erg mooi vind ik zelf. Brahma's en wyandotte's kun je goed tam krijgen. Zijdehoentjes zijn leuk om te zien maar vond ze kwa karakter niet bijzonder. Je hebt ook nog een kippen ras met krullen (vind dat te erg doorgefokt eigenlijk)
(Van de laatste twee heb ik nog een haan als je interesse hebt)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:22

cochin krieltjes! Ze zijn vreselijk grappig en heel makkelijk tam te maken. Ik heb 1 cochin kriel en die is vreselijk tam, huppelt zo naar binnen of op tafel als we buiten eten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:04

Zijdehoender, wyandotte, brahma, cochin zijn allemaal goed tam te krijgen.

Wil je ook een beetje eieren hebben? En een keer kuikentjes? Niet alle rassen zijn even goede leggers/moeders namelijk.
Zijdehoenders bv leggen maar weinig eieren maar zijn wel heel goede moeders.

Zelf heb ik kraaikopkrielen, zijn vrij zeldzaam en heten zo omdat ze geen kam hebben. Zijn erg leuk om te zien(heel slank/parmantig), vrij makkelijk tam te maken en leggen veel en grote eieren. Nadeel; ze zijn niet/nauwelijks broeds dus kuikens zul je er niet van krijgen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:57

XoNo schreef:

I agree _/-\o_
Ik heb er overlaatst ééntje voor mijn buren gekocht, een witteke, zooo lief

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:59

Milly_ schreef:
XoNo schreef:

I agree _/-\o_
Ik heb er overlaatst ééntje voor mijn buren gekocht, een witteke, zooo lief

Zo geweldig! Wij hebben ze ook gehad. Eerst 1 wite haan, 3 witte hebben en een zwarte. Toen we ze weg hebben gedaan hadden we een grijze haan (Was voorheen een grijze HEN!!) een paar zwarte, enkele witte hennen en nog 2 witte hanen. Ohja, en een bruine :j

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:14

Zijdehoentjes zijn over het algemeen goede moeders, toch moet ik zeggen dat onze hennen dat dus niet waren. Gingen niet broeden en dus ook geen moeder geworden. Nu had ik een brahma kuiken van mijn vriend gekregen dat zou dan de broeder worden maar goed dat is een haan :P

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:36

Brahma's zijn erg goede moeders, althans, de onze wel. We hadden er 6 eitjes ondergelegd en die hebben ze samen uitgebroed en opgevoed, was echt heel erg leuk om te zien!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:38

Wij hadden vroeger een oud koppeltje zijdehoentjes waarvan de haan onvruchtbaar was. Het hennetje ging altijd broeden, terwijl er dus niets kwam. Op een keer ging ze gewoon niet meer van haar nest af, moesten we graantjes en water bij haar gaan leggen, anders at of dronk ze niet. Toen hebben we een kuikentje erbij gezet, kuiken was van een grote legkip en al bijna even groot als haar. Ze ontfermde zich erover, als een echte moeder , maar nog maar enkele weken later was 'haar' kuiken 2X zo groot als haar :D heel grappig om zien was dat

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:12

O jeej, nu moet ik ook voor nieuwe kippies gaan...want onze mooie legkip Sissi is voor de ogen van mijn dochter opeens omgekiept |( . Geen idee wat er met die kip was. Geen luizen, nog lekker zwaar van gewicht, mooi in de veren, pas 1,5 jaar oud. Zo zit ze haar te voeren en zo kiept ze om ;( .
En nu is dochterlief niet te troosten, zo'n verdriet, want het was (uiteraard) de mooiste kip die ze had.
Aangezien we van de herfst ook al een kip de kop hebben moeten afslaan, zijn er nu nog maar 2 kippies over.

Dus nu zit moeders op MP te zoeken naar nieuwe mooie kippen.
Toch...als het even kan, weer Marans, liefst zwart/roodkoper *D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:24

Ach, misschien gestikt in een graankorrel? :')
Wel sneu voor je dochter, dat dat ook precies voor haar neus moet gebeuren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:28

Wij hebben Wyandotte krielen. Mooie en makke dieren, die goed eieren leggen. Wat ik zo makkelijk vind aan deze kipjes, is dat ze geen lange staartveren hebben en dus mooi schoon blijven.
Alleen hebben ze nu kalkpoten en moet ik ze iedere dag insmeren met uierzalf. Ze laten het goed toe en de poten worden al weer mooi schoon!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:32

Wat denk je van Ukkelse baardkrieljes. Zijn heel gemakkelijk mak te krijgen,veel beter dan de antwerpjes. En je haalt wat aparts in huis,zie je niet veel in Nederland. Je hebt ze in allerlei kleuren en hebben een baard en voetbevedering. Ik heb ze ook en ben er erg blij mee. Heb ook apart gekleurde blauwe,die zijn echt prachtig. Bij evt.interesse in kuikens p.b maar.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:38

Barnevelders! Mooie kippen, goed tam te krijgen, leggen goed en zijn goed moeders! Wel wat moeilijk broeds te krijgen.

Wij hebben ze jarenlang gefokt. We hebben nu de kleurslagen dubbel gezoomd en wit.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:21

Wij hebben nieuwe kipjes..!! :D Hollands Hoen (kriel) zwart wit geloverd.

Check: Beestenboel in the Picture: Gearriveerd: nieuwe kipjes!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:27

Hollandse Kuifhoenkriel!

Mijn kipjes, Mozart & Beethoven :D

Afbeelding

Maar mijne zijn wel heel erg tam, ze springen graag bij je op schoot en willen geaaid worden :+

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:31

whahahahaa wat een smoelen _O-