Voor alle Dalmatiëreigenaars: ruiven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenlover

Voor alle Dalmatiëreigenaars: ruiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 01:07

Hallo,
volgend jaar is het zover en ga ik met mijn vriend alleen wonen. Ik ben van plan een pup te kopen , welbepaald een Dalmatiër.
Nu heb ik gelezen dat deze enorm ruiven en de haartjes overal in kruipen etc. Is dit echt waar? En in zulke erge mate?
Heeft iemand toevallig foto's van zijn zetel nadat de dalmatiër er heeft in gelegen?
Ik heb namelijk een lichte allergie aan honden, en als dalmatïers echt zo erg ruiven kopen we liever een ander ras, ik ben ook niet van zinnens iedere 5minuten te moeten stofzuigen. Nu hoor ik graag jullie ervaringen met deze honden in het huishouden?
Groetjes

Sigrid

Re: Voor alle Dalmatiëreigenaars: ruiven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 01:09

Als je allegisch bent zou ik sowieso oppassen met honden. Straks moet je hem weer weg doen als je er echt niet tegen kunt...

Las laatst hier iets op bokt van iemand die honden fokte die "niet verharen" (is ruiven Vlaams voor verharen?) dus daar kan je misschien ook eens naar kijken.

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 01:16

_Sigrid_ schreef:
Als je allegisch bent zou ik sowieso oppassen met honden. Straks moet je hem weer weg doen als je er echt niet tegen kunt...

Las laatst hier iets op bokt van iemand die honden fokte die "niet verharen" (is ruiven Vlaams voor verharen?) dus daar kan je misschien ook eens naar kijken.

Bovenstaande is zeker niet van toepassing, heb al mijn hele leven honden gehad en momenteel zelfs 4 in het gezin ;) en daarom wil ik weten of een dalmatiër echt zo erg verhaart, dan krijg ik zulke problemen niet, ik wil gewoon wat praktijkervaring van mensen die er iets van kennen en zelf zo'n hond hebben :)

Ruiven is Vlaams voor verharen ja.
Ik heb momenteel ook honden die niet verharen maar we hebben ookal andere honden gehad die wel verharen maar waar ik toch geen last van had. Het is vooral bij langharige honden of honden die extreem ruiven.
Ik ken mijn allergie, weet dus ook in welke mate ik voor hondenhaar allergisch ben, en moet zodoende dus ook weten in welke mate dalmatiërs ruiven voordat ik me er eentje aanschaf, persoonlijk ken ik niemand met zo'n hond dus beroep ik me even op jullie ervaring voor ik me nodeloos zou verheugen, uiteraard ga ik voor de échte koop bij een fokker langs om te kijken of mijn allergie het uithoudt binnenshuis. :)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 01:28

Had gister iemand gezien hier die Dalmatiërs had. Dat is _Esther, misschien dat je haar kunt PB'en?

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 01:28

naar mijn ervaring, ruiven alle kortharige honden enorm. Alee dat lijkt natuurlijk nog meer, omdat lange haren makkelijker op te zuigen/ruimen zijn dan die korte prikhaartjes, die overal blijven hangen.
Ik ben zelf ook allergisch en weet nu al dat ik mij spijtig genoeg nooit een kortharige hond zal aanschaffen....poedels of kruisingen (zo 1 hebben wij nu thuis) zijn echter fantastisch! onze ziet er helemaal niet poedel uit, maar mooi tibetaans terriertje met een lange, zachte vacht, die niet ruift. gewoon ideaal dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:00

Onze verhaarde behoorlijk, ja. En het zijn ook echt haartjes die overal in blijven zitten en steken moet ik zeggen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:03

Citaat:
Heeft iemand toevallig foto's van zijn zetel nadat de dalmatiër er heeft in gelegen?

Je hond kan ook gewoon niet op banken of zetels liggen, maar gewoon op de grond ;)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:05

Mijn ouders hebben een Dalmatiër, maar die ligt niet op de bank en zo. Die heeft een eigen mand. Geen idee of hij overdreven veel verhaard, we hadden hiervoor een St. Bernard... :D Ik heb gisteren wel met 'm lopen stoeien en ik had daarna wel allemaal haartjes op m'n truitje, maar alles verhaard momenteel. Paarden, katten, honden... Mijn ouders hebben ook nog een langharige Pers en er komt veel volk over de vloer, dus er wordt toch wel dagelijks gezogen...

Waar je wel rekening mee moet houden is dat Dalmatiërs ontzettend veel energie (kunnen) hebben... Dit is de 2e Dalmatiër van mijn ouders en het beest is echt zo gek als een deur. Hij is ook heel goed in alles slopen, inclusief zichzelf := De vorige Dalmatiër was ook ontzettend ehm... energiek :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:08

Hond gewoon lekker in zijn eigen mand laten liggen.
Scheelt een hoop haren op de bank.

Labradoedels (labrador x poedel) worden speciaal gefokt voor mensen die allergisch zijn voor honden.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:08

Ik denk dat het een questie is van de plek waar en de manier waarop de honden worden gehouden. Wanneer een hond de hele dag naast de kachel ligt op een lekker zacht dekje, zal zijn normale verharingspatroon totaal in de war raken en zal een hond dus bijna het hele jaar door verharen.
Wanneer een hond buiten kan leven de hele dag en 's nachts op een droge vorstvrije plek kan slapen, zal het natuurlijke verhaar ritme blijven. Deze honden zullen dan 2 keer per jaar, het voorjaar en het najaar, verharen.
Ik denk zelf dat dit gelijk is voor lang en kort harige honden.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:28

luuntje schreef:
Labradoedels (labrador x poedel) worden speciaal gefokt voor mensen die allergisch zijn voor honden.

Een deel van deze pups verhaart nog gewoon. Je kunt overigens ook gewoon een poedel nemen ;)

Maar dalmatiers verharen erg ja. Ik heb regelmatig opgepast bij iemand met een dalmaat en dan zaten mijn kleren wel onder. Kortharige honden haren het ergst van alle vachten :D

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:03

Ik ben zelf ook lichtelijk allergisch aan honden, en we hebben wel eens de dalmaat van vrienden van ons op vakantie hier gehad. Echt, geen doen, wat een rot haartjes, prikken overal in vast en ze verliezen enorm veel haar.
Zelf hebben we een maltezer/shihtzu/yorkmixje en een berner, en hoewel de berner ook vreselijk ruift heb ik daar een stuk minder last van.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:13

Ik heb een Duitse staande korthaar en de enige keren dat mijn hond echt verhaart is als ze stress heeft. Bij de dierenarts en tijdens autoritten laat ze veel haren los. Verder heb ik nooit last gehad van haar korte vacht. Ik merk juist bij vrienden met harige honden dat daar altijd hele plukken haar ronddwarrelen.
Ik ben zelf heel licht allergisch voor mijn katten en merk dat het goed te doen is als ik om de dag goed stofzuig (heb er vier).

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:26

Alle honden die binnen zitten ruiven het ganse jaar door... Als een hond altijd buiten zit is dat enkel met periodes.
En haren van kortharige honden krijg je altijd moeilijk uit je kleren dan lange haren.
Inderdaad, je kan beter voor een poedel gaan als je allergisch bent voor honden. Heeft iets te maken met vacht / haar. Heb me ook laten vertellen dat windhonden ook niet echt allergische reacties opwekken. (vraag me niet waarom)
(Zowiezo nooit in de zetel ofzo laten liggen, niet teveel tapijt, gordijnen,... in huis halen als je allergisch bent)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 01:21

ze ruiven enorm! mss valt het nog harder op omdat het kleine witte haartjes zijn en je ze werkelijk overal opziet, maar het is echt een pest...