Kat plast binnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaan

Kat plast binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:01

Wie kan ons helpen?
Wij hebben een ex-kater van bijna 2jaar oud die helaas binnen plast. Het gaat op het moment van kwaad tot erger. Hij plast op de vloer, bed, bank, stoel, wasgoed wat aan het drogen is etc. Niks is veilig. Het zijn grote plassen en kleine plasjes.
In huis hebben we 2 kattenbakken (1 boven en 1 beneden) die altijd netjes schoon zijn, daar doet hij wel zijn grote boodschap.
Er is geen andere kat bij ons in huis en wij zelf komen eigenlijk nooit met andere katten in aanraking.
Het binnen plassen is altijd al een probleem geweest. Sinds 2weken is het nu dus echt mis en doet het soms wel 3x per dag buiten de bak.
Thuis is er verder niets veranderd, we zijn 4maanden geleden wel verhuisd, maar dat is verder geen probleem voor hem geweest. Hierdoor is hij juist aanhankelijker geworden, en deed na de verhuizing juist zelden iets binnen.

Morgen gaan we wel een afspraak maken met de dierenarts om een medisch probleem uit te sluiten. Maar omdat hij dit altijd al heeft gehad, wel minder extreem, twijfelen we hier wel aan.

Wie heeft er de tip voor ons?
Want dit kan zo niet langer, maar natuurlijk willen we hem ook niet zomaar kwijt.

MamaMiesje

Re: Kat plast binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:24

Eerst maar eens het medische afwachten en als het dat niet is, dan is er toch een vorm van stress voor hem. Ook al denken jullie dat het wel goed is, kan een kat toch stress ervaren.
Het kan al zoiets simpels zijn als een kater/poes die in jullie tuin of bij jullie voordeur zijn/haar behoefte doet. Dat ruiken ze en levert stress op.
Bij mij in huis werkt de Feliway stekker erg goed; maar dat geldt niet voor alle katten.
Wat je ook zou kunnen proberen is de kattenbak neerzetten waar de ongelukjes het vaakste voorkomen. Dan zit je misschien wel even tegen een bak in de woonkamer aan te kijken bij wijze van spreken, maar als het het helpt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:31

Zou de zoekfuntie eens gebruiken hier zijn al ontelbaar veel topics over egweest met heel veel nuttige tips.

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:32

Wij hebben helaas geen idee of stress een oorzaak kan zijn, zeker omdat hij zich beter lijkt te voelen dan ooit. Alleen de buren hebben een kat, maar die zit net als die van ons alleen maar binnen.
Ook de bak verplaatsen heeft denk ik geen zin, hij doet het namelijk niet op dezelfde plek.. maar naar ons idee gewoon op een willekeurige plek.
We gaan in ieder geval eens kijken wat Feliway inhoud.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:35

Ik heb ook zo'n fijne kater. Hier in de buurt rent een andere kat in onze tuin, ik denk dat hij daar niet zo goed tegen kan (hij is erg snel gestresst en gaat dan sneller naast z'n bak dan in zijn bak). Als je alle medische oorzaken uitgesloten hebt, zou je eens kunnen proberen van kattenbakvulling te veranderen. Onze kater blijkt het nu prima te doen in een kattenbak met als vulling een paar velletjes keukenrol. Nou ja, als meneer het daar wel op wil doen is het voor ons prima! Laatst ben ik een keer vergeten de schone was uit de droger te halen. Tja, toen kon ik dus opnieuw wassen. Verder gaat het eigenlijk best goed sinds we die keukenrol ontdekt hebben. Ik kan alleen geen deurmat bij de achterdeur leggen, want die is wel de pineut. Beetje uitzoeken en dan kom je hoop ik ook een heel eind, het valt niet mee!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:37

Na gebruik van de zoekfunctie zul je zien dat er inmiddels al veel topics bestaan over in huis plassende katten.
Daarom hier een slotje.