Ik zag laatst weer een teek zitten op mijn kat. Zijn deze schadelijk?? En moet je ze zelf gewoon weghalen of doen de katten dat zelf??

Mijn katten jagen namelijk veel op de hei, waardoor teken echt onvermijdelijk zijn.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tuffi schreef:Hee, dat vroeg ik me nou ook al af.
Vanmorgen viel er een enorme volgezogen teek van mijn kat. Loopt mijn kat nou gevaar hier ziek van te worden?
Ik heb er gelijk ook nog een kleintje van af moeten halen die nog liep...
xMarit schreef:Tekentang hebben wij overigens nooit gehad. Je pols draaien terwijl je hem eruit trekt werkt bij ons goed. Met tekentang kan je een teek wel beter pakken dus is wel handiger
liedje89 schreef:Wij hebben een hele handig tekentang bij de dierenarts gekocht. Het ziet er uit als een miniscuul breekijzer (wel van groen plastic) daarmee krijg je de teek veel makkelijker te pakken dan met een gewone teken pincet. Het heet geloof ik een O'tom (tick).
Voor onze hond hebben we van die druppels voor tussen de schouderbladen tegen teken. Ze word steeds minder gebeten. bovendien gat een teek als hij haar toch bijt heel snel dood zonder te 'braken' waardoor de kans de ziekte van lyme overgedragen is veel kleiner is. Ik denk dat je voor je kat ook wel zoiets kan krijgen. En als ze iedere dag over de heide rennen lijkt me dat geen overbodige luxe eigenlijk.
Vende schreef:Slecht plan om teken te verwijderen met je blote hand. De kans is ontzettend groot dat de mond/het hoofd achter blijft en dit kan voor infectie zorgen.