Teken zijn schadelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Teken zijn schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:08

Hee,
Ik zag laatst weer een teek zitten op mijn kat. Zijn deze schadelijk?? En moet je ze zelf gewoon weghalen of doen de katten dat zelf?? :+
Mijn katten jagen namelijk veel op de hei, waardoor teken echt onvermijdelijk zijn.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:09

Teken moet je weghalen d.m.v. een tekentang. Draaiende beweging. Teken verspreiden de ziekte Lyme,deze dragen ze niet altijd bij zich maar het kan.. Katten kunnen dit niet zelf doen.
Laatst bijgewerkt door Liesjeloef op 13-04-09 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:09

Ja teken kunnen schadelijk zijn als ze de ziekte van Lyme bij zich hebben. Ik zou ze zeker daarom verwijderen, dat kan met een tekentang.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:10

Je moet ze wel eraf halen; ook dieren kunnen ziek worden van teken. En mocht je diertje toevallig net even slecht zitten qua weerstand en ónder de teken zitten, dan kan hij/zij zelfs (ernstige) bloedarmoede krijgen.
Gewoon even met een tekentang in de weer ;)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:11

Oké, tekentang heb ik inderdaad wel van gehoord. Moet ik morgen maar even halen dan. Die zijn toch gewoon in de dierenwinkel te krijgen he :+

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:13

Hee, dat vroeg ik me nou ook al af.
Vanmorgen viel er een enorme volgezogen teek van mijn kat. Loopt mijn kat nou gevaar hier ziek van te worden?
Ik heb er gelijk ook nog een kleintje van af moeten halen die nog liep...

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:16

wel goed omdenken dat je hem goed ronddraait anders blijft de kop achter en kan dat gaan ontsteken, niet erg fijn voor je kat ;)

sethlover

Re: Teken zijn schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:23

Jep :)
Nu heeft mama-poes gelukkig geen last van teken. Alleen het mannetje :)
(Mama gaat deze òf volgende week hopelijk eindelijk bevallen :P)

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:32

Tekentang is verkrijgbaar bij de dierenwinkel. Goed ronddraaien zoals Meryl zegt.
Controleer je dier dus ook goed na een grote wandeling in het bos. Dat is fijn voor je dier,en een grote geruststelling voor jou :D

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:36

tuffi schreef:
Hee, dat vroeg ik me nou ook al af.
Vanmorgen viel er een enorme volgezogen teek van mijn kat. Loopt mijn kat nou gevaar hier ziek van te worden?
Ik heb er gelijk ook nog een kleintje van af moeten halen die nog liep...

Als de teek eraf is heeft ze er waarschijnlijk geen last meer van (of ze teek moet ziekte van Lyme hebben overgebracht). Als onze hond een teek heeft dan merken we dat wel. Lusteloos, moe, diarree etc .. Dan is de teek vaak al wel 'volgezogen' .. Handig is dus idd zoals al eerder werd gezegd gewoon gelijk even te controleren. Elke avond even kroelen en dan gelijk even op de 'warme' plekjes controleren (tussen de poten etc).

Tekentang hebben wij overigens nooit gehad. Je pols draaien terwijl je hem eruit trekt werkt bij ons goed. Met tekentang kan je een teek wel beter pakken dus is wel handiger :j

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:08

xMarit schreef:
Tekentang hebben wij overigens nooit gehad. Je pols draaien terwijl je hem eruit trekt werkt bij ons goed. Met tekentang kan je een teek wel beter pakken dus is wel handiger :j

iel heb je hem dan gewoon met je blote hand vast. Moet ik toch niet aan denken.

Wij hebben anti teken bandjes omdat onze hond er zoveel last van had na iedere wandeling wel een paar. Op de meest vervelende plekken. En steeds meer teken dragen de ziekte van lyme bij zich, wil absoluut niet dat 1 van me beestjes dat krijgt.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:44

Slecht plan om teken te verwijderen met je blote hand. De kans is ontzettend groot dat de mond/het hoofd achter blijft en dit kan voor infectie zorgen.

Het fabeltje dat je teken eerst moet verdoven met alchohol is niet waar en absoluut nooit doen! Teken kunnen gaan braken van alchohol en daarbij juist de ziekte van Lyme verspreiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:46

ieh! Teken zijn zo vies, een uurtje geleden had ik er 1 op mijn hond ontdekt, onder zijn kin! gelukkig is dat vieze ding er nu uit! Mijn hond had ook een keer een teek op zijn ooglid, toen ben ik wel even naar de DA gegaan

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:52

Wij hebben een hele handig tekentang bij de dierenarts gekocht. Het ziet er uit als een miniscuul breekijzer (wel van groen plastic) daarmee krijg je de teek veel makkelijker te pakken dan met een gewone teken pincet. Het heet geloof ik een O'tom (tick).

Voor onze hond hebben we van die druppels voor tussen de schouderbladen tegen teken. Ze word steeds minder gebeten. bovendien gat een teek als hij haar toch bijt heel snel dood zonder te 'braken' waardoor de kans de ziekte van lyme overgedragen is veel kleiner is. Ik denk dat je voor je kat ook wel zoiets kan krijgen. En als ze iedere dag over de heide rennen lijkt me dat geen overbodige luxe eigenlijk.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 02:36

liedje89 schreef:
Wij hebben een hele handig tekentang bij de dierenarts gekocht. Het ziet er uit als een miniscuul breekijzer (wel van groen plastic) daarmee krijg je de teek veel makkelijker te pakken dan met een gewone teken pincet. Het heet geloof ik een O'tom (tick).

Voor onze hond hebben we van die druppels voor tussen de schouderbladen tegen teken. Ze word steeds minder gebeten. bovendien gat een teek als hij haar toch bijt heel snel dood zonder te 'braken' waardoor de kans de ziekte van lyme overgedragen is veel kleiner is. Ik denk dat je voor je kat ook wel zoiets kan krijgen. En als ze iedere dag over de heide rennen lijkt me dat geen overbodige luxe eigenlijk.

Hoe heten die druppels als ik vragen mag? * en zou er zoiets ook voor mensen zijn :o ben als de dood dat er een op me gaat :o *

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:09

Ik heb ook een lichtelijke fobie voor teken. Het idee dat zo'n eng beest zich volzuigt met je bloed en er dan uitziet als een dikke pukkel die niet zomaar los laat :=.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:12

Onze poes op stal zit elke dag wel onder een teek of 3, maar in mijn eentje krijg ik ze er niet uit := (mag er niet aanzitten, ze zitten ook steeds op dezelfde plekjes, dus die zijn ook gevoelig)
Echt wel smerig en zielig om te zien, ik ben dus ook op zoek naar iets wat goed helpt, maar wat absoluut geen bandje is. Ik zie hem ook niet elke dag, dus kan het ook niet regelmatig opsmeren :P

Wat helpt nou echt goed voor teken voor een buitenkat? Ik ben bang dat hij binnenkort wel een keer bloedarmoede krijgt of gewoon ziek wordt :(:)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:24

Er zijn idd goede druppels voor de hond, die werken tegen teken. Helaas is dat middel dodelijk voor katten! Het heet Praktic :) en is alleen bij de DA verkrijgbaar.
Frontline schijnt ook nog wel redelijk te werken tegen teken (tegenwoordig niet meer tegen vlooien), maar dit hangt ook van het dier en de omgeving af.

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:36

voor katten heb je frontline spot-on/spray is uitwendige toepassing
en nog vectocyt is inwendige toepasseing
dit is wat ik op internet vond voor de kat en anders even langs de dierenarts voor een product voor de kat te gaan halen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:03

Wij hebben tick fence (heet nu anders) maar ik weet dus niet of dat voor katten geschikt is. Maar de gemiddelde dierensrts heeft vast wel iets soortgelijksvoor de kat. (bandje zou ik ook niet doen bij een buiten kat, veel te gevaarlijk)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:11

Vende schreef:
Slecht plan om teken te verwijderen met je blote hand. De kans is ontzettend groot dat de mond/het hoofd achter blijft en dit kan voor infectie zorgen.

Was destijds op vakantie toen we bij onze zieke hond in Frankrijk een enorme teek vonden. WC papiertje er omheen en hem er gelijk goed uitgetrokken. Op dat moment doe je het met de middelen die je hebt ;)

'Voordeel' van teken is dat ze eerst op zoek gaan naar een warm plekje. Zo vond ik dus een teek aan de wandel op mn been op een avond (had zich dus nog niet 'ingegraven'), gauw met tissue van mn been afgehaald en door de wc gespoelt. Mijn enige angst is dat zo'n teek ergens down under gaat zitten en je hem dus niet 123 ziet / voelt...

Wij hadden ook druppels van Exil, front on. Maar ondanks die druppels had ie nog wel 3 teken ... ga die andere merken even onthouden. Frontline is wel bij een dierenspeciaalzaak te halen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:33

met ons middeltje bijt er ook nog wel eens een teek maar die word dan binnen 1 uur heel bleek en binnen de dag valt ie eraf. als een teek er minder dan 24 uur op heeft gezeten is de kans op lyme heel klein. Maar wij trekken ze er ook nog wel vaak uit met de tekentang dan.Als ze gewoon bijten en niet doodgaan werkt het middel niet maar bij ons zijn ze dus wel heel snel dood zonder te 'braken' . Ze word ook wel mindergebeten maar het gebeurt nog steeds wel.

Daarom nemen wij ook altijd de tekentang mee als we langer dan 1 dag weg gaan. Maar hij is voorig jaar met vakantie niet uit de koffer gekomen geloof ik maarja wij zaten in zweden en we hadden wel lekker weer, maar lang niet zo warm als in frankrijk natuurlijk.