Agressieve hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Agressieve hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:26

Hallo,

We hebben een maltezer leeuwtje reu van 6 jaar oud.
Het is een ontzettend enthousiaste hond die gek is op aandacht.

Maar... Hij bijt heel erg.

Als we met het gezin zitten en lachen kijkt hij direct wie hij kan bijten.
Als ik hem op schoot heb en mijn moeder kijkt naar mij vliegt hij op haar af om haar te bijten.
Als mijn broertje (16) buiten aan het voetballen is en iets zegt bijt hij hem direct.

Net waren we met de honden wezen zwemmen en hij mocht niet op de voorstoel dus wou mijn vriend hem op de achterbank zetten en hij viel zo aan.

Ook wil hij niet geknipt, geborsteld en gewassen worden. Daarom wordt hij eens per jaar onder narcose bij de DA volledig kaal geschoren. Morgen gaat hij naar een trimsalon die weet van zijn agressie en gaat een poging doen om hem te scheren.

Het kan zo eigenlijk niet langer, hoe lossen we dit op? ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:28

Kun je er geen gedragsdeskundige bijhalen?

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:30

Ik heb geen idee, het gedrag lijkt heel erg op onze vorige hond, hem hadden we uit het asiel en hij was een angstbijtertje, als je hem wou aaien beet hij, als hij op schoot zat beet hij, hij beet de trainer van de hondenschool en had zelfs een paar keer doorgebeten, we hebben hem laten castreren en hierdoor nam het wel af, maar hij bleef in je handen bijten, hem hebben we dit nooit kunnen afleren omdat hij dit deed als verdediging. Omdat hij uit het asiel kwam als zwerver heeft hij waarschijnlijk geen goede ervaringen gehad met mensen (hij was bang voor stokken als je die vast had dus waarschijnlijk geslagen geweest). Hij bedoelde het niet aggressief maar het was zijn manier om te zeggen dat hij niet wist wat hij met ons aanmoest. Ook bij de hondenkapper beet hij, maar zij was hier ook erg ervaren mee. Ik weet niet wat je hier misschien mee moet doen. Castreren is wel handiger omdat die van ons rustiger hier van werd maar verder..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:30

ik sla nooit een hond,maar de eerste die tegen me gromt krijgt al een flinke optater.....(van mijn eigen honden dan...ik sla geen 'vreemde' honden)gek genoeg heb ik dat dus nooit hoeven doen...
Toen hij de eerste keer beet heb je hem toen niet alle hoeken van de kamer laten zien?
Dan is dat waarschijnlijk fout gegaan...een flinke optater verkopen dus...en iedereen moet dat doen die hij bijt!

Diana_14

Re: Agressieve hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:39

We geven hem wel eens een tik met een krant en afweren met de voeten, niet schoppen hoor, maar het helpt niks... Hij wordt ontzetten kwaad en geeft niet op.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:41

Volgens mij heeft jullie hond een rangorder probleem.
Hij wil niet lager in rang gezet worden (moet van stoel af) en gaat dus bijten.
Ik denk dat je hulp bij een gedragsdeskundige moet gaan zoeken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:42

flinke leren handschoenen aantrekken en hem op z'n rug dwingen,totdat hij zich 'overgeeft' en ontspant....harde dobber dat kleine hondje als ik het goed begrijp...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:44

Ik zou me in ieder geval niet op mn gemak voelen met zo een hond.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:06

Ik heb een flink litteken op mijn arm omdat hij laatst mijn vriend wou bijten en ik hem terug duwde.

En vorige week had hij in de poep gerold en wou mijn moeder hem wassen en nu heeft ze een flinke jaap in haar kuit.

Bij een gedragsdeskundige moet ik denken aan Martin Gaus?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:14

Mij lijkt het ook eerder een rangordeprobleem en geen angstprobleem.
Een gedragstherapeut erbij halen zou zeker geen weggesmeten geld zijn :n
Heb je hem van pup af in huis? Heeft hij altijd al dit gedrag vertoont of is er onlangs iets verandert wat z'n gedrag kan verklaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:20

een hond op zijn rug leggen schiet niet op.. een hond gaat zelf op zijn rug liggen om te laten zien dat hij onderdanig is, een hond dwingen op zijn rug te liggen verergerd de situatie alleen maar want de hond is niet onderdanig en wil dus niet op zijn rug liggen. een hond die hoger in rang staat dwingt de andere hond ook niet op zijn rug..

als het een angstprobleem is dan rent de hond niet op iemand af die iets zegt of alleen kijkt.. dit lijkt mij ook een dominantieprobleem.
hebben jullie een bench? zo ja, als hij weer zo agressief wordt kan je de bench in een rustige (lege) kamer zetten weg van iedereen en hem daar in zetten. laat hem daar een paar minuten zitten en als hij is gekalmeerd mag hij er uit, valt hij weer aan dan zet je hem daar weer neer..
ik zou dan alleen een korte waarschuwing met je stem geven NEE! bijv. en hem dan in die bench zetten, verder niets zeggen zodat hij geen aandacht krijgt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:25

geerke schreef:
ik sla nooit een hond,maar de eerste die tegen me gromt krijgt al een flinke optater.....(van mijn eigen honden dan...ik sla geen 'vreemde' honden)gek genoeg heb ik dat dus nooit hoeven doen...
Toen hij de eerste keer beet heb je hem toen niet alle hoeken van de kamer laten zien?
Dan is dat waarschijnlijk fout gegaan...een flinke optater verkopen dus...en iedereen moet dat doen die hij bijt!

sorry dat vind ik persoonlijk niet juist.... dr zijn normale manieren een hond dit af te leren... het schijnt ook te helpen om hem heel hart in het ook te bijten...en ja dit werkt idd heel vaak!...en nee dit vind ik niet erg..A het oor hoeft niet af;) en verder honden onder elkaar bijten elkaar ook. hij piept dan wel ff maar normaal is het over... zoveel honden expers of hoe schrijf je t zeggen dit...het is dus geen onzin verhaal.
een hond hoort je niet te bijten..dan ziet hij zichzelf boven jou staan. angstbijters zijn weer anders!!! maar of dit ook helpt bij jou hond..geen idee normaal doe je dit vooral als ze puppy zijn... de moeder zou het ook doen
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 13-04-09 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:26

als je de hond in zijn oor wil bijten (wat ik sowieso geen goede oplossing vind) dan loop je het risico dat hij uithaald en jou dus in je gezicht pakt.. niet erg slim om te doen dus ;)

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:27

AlexandraM schreef:
sorry dat vind ik persoonlijk niet juist.... dr zijn normale manieren een hond dit af te leren... het schijnt ook te helpen om hem heel hart in het ook te bijten...en ja dit werkt idd heel vaak!...en nee dit vind ik niet erg..A het oor hoeft niet af;) en verder honden onder elkaar bijten elkaar ook. hij piept dan wel ff maar normaal is het over... zoveel honden expers of hoe schrijf je t zeggen dit...het is dus geen onzin verhaal.
een hond hoort je niet te bijten..dan ziet hij zichzelf boven jou staan. angstbijters zijn weer anders!!!

Het dominantieprobleem speelt in het ganse gezin, dus niet met 1 persoon.
Om dan die kinderen de hond te laten bijten, dus met het gezicht heel dicht bij de hond te laten komen, vind ik toch wel vragen om problemen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:28

nee daarom doe je t normaal bij een pup... en weet ook niet of het hierbij helpt..hij is toch weer anders..maar normaal als je bv een puppy hebt die je kamt en hij haalt uit naar jou en je doet het direct (echt fractie van paar seconde) dan normaal zal hij het erna ook niet meer doen (dit zei die man van tv ook..die is er nu niet meer veel op niet op, maar vroeger op de tros wel) maar denk dat het hier echt anders opgelost moet worden:D

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:31

Ik zou een puppy nooit in z'n oor bijten, dominantieproblemen ontstaan vaak in de puberteit. Een puppy moet gewoon nog leren hoe ver hij kan/mag gaan en daarvoor hoef je hem helemaal niet in z'n oor te bijten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:32

je moet een pup al helemaal niet zomaar in zijn oor bijten :n je kan te hard kammen en de hond kan dus pijn hebben, de pup kan het eng vinden dus dan moet je geduld hebben, een pup haalt echt niet snel zomaar uit, dus om lukraak in oren te bijten vind ik echt niet kunnen..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:34

zeker een kind hoort het ook niet te doen...zowiezo kan het zijn dat er geen goede rangorde is! de hond heeft meer bazen en raakt in de war... als de een anders opvoed dan de ander krijg je problemen... hij heeft zich waarschijnlijk gewoon boven jullie geplaatst!

ik zeg alleen wat veel proffecionele hondentrainers zeggen;) das alles... mn moeder heeft het 1 x gedaan onwijs lieve hond maar met kammen beet hij en nee niet een beetje maar echt heel hard...1 x gedaan en hij heeft nooit meer iets gedaan.(en nee niet omdat hij het eng vond of omdat ze hem perongelijk pijn deed, maar puur omdat hij het niet wou. t was echt een tophond...(maar dit heeft niks met dat te maken haha) dat was gewoon de rest van de opvoeding... denk dus normaals ook niet dat dit de oplossing os voor deze hond

en ja hallo!!!! je doet t ook niet zomaar natuurlijk;) iemand met een beetje verstand van honden weet wel wanneer dit wel kan en wanneer je dit niet moet doen!!!
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 13-04-09 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:35

Ik zal nu wel heel bokt over mij heen krijgen maar honden die bij ons bijten(en dan niet 1 keer uit angst of zoiets) die krijgen een enkeltje DA.
Je moet er toch niet aan denken dat jouw hond een kind grijpt?
Daarnaast is het maar net de manier van corrigeren die de hond gewend is, de één weet dat als hij een tik krijgt het menens is de ander als je op je kop gaat staa bij wijze van spreken :D
Bijten in het oor geloof ik niet in en lijkt me knap gevaarlijk, op de rug leggen doe ik enkel als mijn hond totaal geen aanstoot van mij neemt.
Dit werkt uitstekend, hij weet dan weer dat ik bepaal hoe of wat en niet hij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:35

Wegdoen en er alleen iemand anders mee opzadelen die weet waar hij aan begint. Dit is gedrag wat niet getollereerd mag en kan worden. Hier ga je geen lol aan beleven.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:37

Inderdaad een rangordeprobleem.
Er zijn heel veel gedragstherapeuten in NL en gelukkig zijn er een heleboel met een stuk minder poeha als Martin Gaus. Informeer eens bij een kynologenclub in de buurt, die weten vast wel een gedragstherapeut.
De hond moet leren dat hij onderaan in de rangorde staat. Een begin is dan al om hem niet meer van de grond te halen. Dus niet optillen, niet op de bank, niet zelf op de grond gaan liggen. In de auto ook niet op de achterbank, maar in de kofferbak. Of bij de voeten van een passagier.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:38

en ja idd beter is wegdoen als jullie er niet zo heel veel verstand van hebben en hem aan iemand geven die echt weet wat hij doet/aan begint of een prof inhuren (maar dit kost ook heel veel geld en niet iedereen heeft dat) of een enkeltje da idd...maar dit zou mn laatste optie zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:40

AlexandraM schreef:
zeker een kind hoort het ook niet te doen...zowiezo kan het zijn dat er geen goede rangorde is! de hond heeft meer bazen en raakt in de war... als de een anders opvoed dan de ander krijg je problemen... hij heeft zich waarschijnlijk gewoon boven jullie geplaatst!

ik zeg alleen wat veel proffecionele hondentrainers zeggen;) das alles... mn moeder heeft het 1 x gedaan onwijs lieve hond maar met kammen beet hij en nee niet een beetje maar echt heel hard...1 x gedaan en hij heeft nooit meer iets gedaan.(en nee niet omdat hij het eng vond of omdat ze hem perongelijk pijn deed, maar puur omdat hij het niet wou. t was echt een tophond...(maar dit heeft niks met dat te maken haha) dat was gewoon de rest van de opvoeding... denk dus normaals ook niet dat dit de oplossing os voor deze hond

en ja hallo!!!! je doet t ook niet zomaar natuurlijk;) iemand met een beetje verstand van honden weet wel wanneer dit wel kan en wanneer je dit niet moet doen!!!

een hond ziet het als roedel, in een roedel zijn meerdere dieren dus een hond raakt niet in de war van meerdere mensen in huis, de hond zal hooguit proberen om hoger in rang te komen bij bepaalde personen.
jij roept proffecionele hondentrainers na (ik vraag me af of ze wel zo proffecioneel zijn want het is best link om dit te doen) en zegt dat je dit bij een pup moet doen, verdiep je eerst eens wat meer in honden en hun gedrag en ga geen dingen roepen die nergens op slaan en zelfs gevaarlijk kunnen zijn, en verander je verhaal niet steeds, hier heeft de TS helemaal niets aan :) (en nee ik kan er niet tegen als mensen lukraak dingen roepen zonder er bij na te denken)

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:42

als mijn hond me bijt als hij niet van de bank af wilt knijp is hem gewoon zo hard in zijn onderkaak dat ie
ff piept. nou, dan geeft ie zich snel genoeg over.

kan een trimster hem niet gewoon met een muilbandje om knippen?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:43

Ik denk hier ook eerder aan een rangorde probleempje, eerder dan aan angstbijten. Ofwel een hond die denkt dat ie de baas is, ofwel een hond die helemaal de weg kwijt is (die volledig verward is, door onduidelijke signalen van de baas: hij weet niet hoe of waar hij zich moet plaatsen in rangorde en wordt daar super onzeker van). Kans is groot dat het het tweede geval is... Is bij de meeste rangorde problemen zo.... En dan ligt het probleem altijd aan de baas, die niet 'baas' genoeg is.
Ik zou niet, zoals dees_daan zegt, een bench kopen om hem in weg te steken. Die hond bijt om een reden, en door die bench haal je de reden van het bijten niet weg. Hond dwingen om op zijn rug te liggen heeft ook totaal geen zin, om de reden die dees_daan al aangaf.

Denk eerder eens aan kleinere stapjes:
- Hij heeft graag aandacht? Geven jullie die ook altijd als hij er om vraagt?
- Luistert hij (volgen/blijven/zit/staan/af)?
- Waarom zit hij op de schoot? Zit hij ook op zetel/bed?

Eerste punt: stoppen met hem al die aandacht te geven die hij zo graag heeft. Als hij zelf om aandacht komt vragen: gewoon negeren, niet aankijken, desnoods weggaan. Hond heeft niet te beslissen wanneer en van wie hij aandacht krijgt.
Tweede punt: luistert hij niet? Maak dat je naar een hondenschool gaat, zodat je positief aan de slag kan gaan met hem, zodat hij leert dat hij naar zijn baas moet luisteren en niet omgekeerd. Werk met snoepjes of andere beloningen (balletje oid). Jullie leren op die manier ook hoe je baas moet zijn..
Derde punt: niet meer op de schoot, niet op de zetel, niet in de slaapkamer. Hond is altijd de laagste in rang, en dat moet voor hem ook heel duidelijk zo zijn. Dus laat hem ook letterlijk laag zitten.

De hond slaan, straffen of in zijn oor bijten (in zijn oor nogwel? Zo idioot heb ik het nog nooit gehoord) heeft in mijn ogen weinig zin. Een hond bijt niet om te bijten, een hond bijt om een reden: kans is groot dat de reden hier een dominantieprobleem is. Dan ligt een groot deel van het probleem bij de baas, die niet duidelijk genoeg baas is geweest. Het is dan ook de baas die veel gaat moeten veranderen in zijn gedrag, alvorens de hond kan gaan veranderen.

Gedragstherapeut vind ik trouwens ook geen slecht idee.. Als je het alleen wil oplossen: oke. Maar blijf wel in je achterhoofd houden dat bijtgedrag gevaarlijk is, ook bij kleine honden: hij moet zo maar toevallig een kind in zijn gezicht grijpen. Als het bijtgedrag blijft, zeg ik: enkeltje richting DA, ofwel hond wegdoen naar een nieuwe eigenaar die iets van honden kent.