Mijn beestje opeens een grote open wond...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Mijn beestje opeens een grote open wond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:14

Ja, ik ben me vanmiddag echt helemaal te pletter geschrokken.
K'had een vriendin mee, en ik ging haar even mijn knappe rattenventje, Ciske, laten zien.
Dus ik pak hem uit zijn doos, hij was een beetje slaperig, maar dat is hij wel vaker.
Even geknuffeld, en toen pas zag ik het... Bij zijn lies zat een gat, ik kon zo "naar binnen" kijken. %)
Het was niet bloederig, en ook mooi schoon.
Ik heb direct het reismandje gepakt, handoek erin die een beetje vertrouwd rook, (tegen stress) en naar beneden. Da gebeld, uitgelegd, gezegd dat ik er in 5 minuten kon zijn. We konden direct komen, dus auto in, en wegwezen. Ciske lag ondertussen lekker van de aandacht te genieten, hij leek er niet echt last van te hebben. :(:) Eenmaal bij de da gemeld, en toen wachten. Nou Ciske vond het erg gezellig, ik bereidde me ondertussen voor op het ergste. Mijn knappe man is inmiddels bijna 3 jaar oud, hij komt uit een dierenwinkel en zou maximaal 2 mogen worden. Zijn achterhand is licht verlamd, hij kan zijn pootjes niet echt helemaal goed meer gebruiken. Toch was hij nog redelijk actief, altijd vrolijk, at goed. Nadat ik hem op een bambixdieet had gezet kwam hij zelfs weer aan. :)
Maar ik had dus al heel lang de afspraak, geen operaties of wat, niks ingrijpends, dat kan hij gewoon niet meer aan. Dan laat ik hem liever inslapen, in plaats van dat hij hoeft te lijden. Kijk, geld is voor mij geen punt, maar ik wil gewoon eerlijk zijn tegenover hem. Hoe kan een ratje met zijn conditie uberhaupt een narcose overleven...

Toen werden we eindelijk naar binnen geroepen. Voorgesteld, mandje op de tafel, rat laten zien. Die zat vrolijk om zich heen te kijken. "Waar zijn we nou weer baas?" :wow:
Nou, even gekeken, ik verteld dat als ze er geen brood in zag, ze dat gewoon maar moest zeggen.
Ze vond het toch wel meevallen. Hij is waarschijnlijk ergenst achter blijven haken, wat een klein wondje heeft veroorzaakt, wat verder is uitgescheurd. Wat ik kon zien waren geen darmen of wat dan ook, maar gewoon wat onderhuids vet. (Ik erg opgelucht, er zat dan toch niet echt een gat in mijn mannetje! _/-\o_ ) Even gewogen, tja, niet veel soeps, dat weet ik, maar wat doe je eraan?
Het was gelukkig geen kanker ofzo, daar controleer ik ook altijd op, in de liezen en de oksels zowiezo.

Uiteindelijk antibiotica en een wondzalf meegekregen. Die zalf 3 maal daags smeren, en 0,1 ml antibiotica per dag, dat net zolang totdat het dicht is. Dat zou 7 tot 10 dagen moeten duren. :)
Pijnstillers zijn niet zo nodig, door die verlamde achterhand voelt hij er namelijk niet zo veel van. Anders had ik het ook wel gemerkt. Het is vooral domme pech.. Heb toen ik thuis was heel mijn kamer afgespeurd, ik zie nergenst iets waar hij zich aan gesneden aan kan hebben. |o

Voor wie het interessant vind, een foto'tje van mijn zielige ratje...
Wel even in een linkje.;) Het is nu mooi rood, dus je ziet niet zo dat het echt een gat is.
http://i213.photobucket.com/albums/cc158/Cisiiie/IMG_0688.jpg

Edit: Het is een beetje viezig door de zalf, dat is dus geen pus of andere viezigheid.

De patient maakt het goed, net nog een stukje appel op, en nu staat er bambix met antibiotica klaar. :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:25

Miss_Malfoy schreef:
Het was gelukkig geen kanker ofzo, daar controleer ik ook altijd op, in de liezen en de oksels zowiezo.

Meis, je hebt een kerel, die kan daar geen tumoren krijgen, hij heeft namelijk geen melk klieren.

Miss_Malfoy schreef:
Uiteindelijk antibiotica en een wondzalf meegekregen. Die zalf 3 maal daags smeren, en 0,1 ml antibiotica per dag, dat net zolang totdat het dicht is. Dat zou 7 tot 10 dagen moeten duren. :).

Hoe veel weegt hij? en welke AB heb je?

t feit dat hij achterhands verlamming heeft/ontwikkeld betekend niet Dat hij het niet voelt, hij voelt dit wel, al denk ik niet dat pijnstiller nodig is.

Geef je lekkere bink maar een zoen van me. Heeft hij wel verdiend, succes en sterkte.
Laatst bijgewerkt door malih op 10-04-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: Mijn beestje opeens een grote open wond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:29

Ach die arme hummel! Maar gelukkig heeft hij een goed baasje die naar de dierenarts gaat en medicatie krijgt.
Ik denk dat het allemaal wel weer goed gaat komen met het mannetje.

Zijn ze leuk he...ratjes!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:32

malih schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Meis, je hebt een kerel, die kan daar geen tumoren krijgen, hij heeft namelijk geen melk klieren.

O, blijkt maar weer hoe overbezorgd ik ben. En toch controleer ik lekker. :+

Miss_Malfoy schreef:
Uiteindelijk antibiotica en een wondzalf meegekregen. Die zalf 3 maal daags smeren, en 0,1 ml antibiotica per dag, dat net zolang totdat het dicht is. Dat zou 7 tot 10 dagen moeten duren. :).

Hoe veel weegt hij? en welke AB heb je?

t feit dat hij achterhands verlamming heeft/ontwikkeld betekend niet Dat hij het niet voelt, hij voelt dit wel, al denk ik niet dat pijnstiller nodig is.

Gewicht is ongeveer 370, 280 gram. Niet veel, maar toch. Hij lijkt er in elk geval geen pijn aan te hebben, zalf smeren geeft hij niets om.
Verlamming had hij al een hele poos, is ook niet erger geworden.

@aerdenhout1: Ja 't arme ding, zelfs snapt hij er niets van, dat gesjouw bij die da, laten zien dat hij best nog een beetje lopen kan, dan weer in die weegschaal... :roll:
Maar inderdaad, ze geven je zoveel liefde en plezier. Is hij zelf zielig, maar toch mij zitten te likken. :+
Rekening wou mams dan wel betalen, 40 euri vond ze nog wel gaan. :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:35

Miss_Malfoy schreef:
Gewicht is ongeveer 370, 280 gram. Niet veel, maar toch. Hij lijkt er in elk geval geen pijn aan te hebben, zalf smeren geeft hij niets om.

370 en 280 gram vind ik nogal een een verschil, en zo te horen is je AB dosering fout, licht er even aan welke ab je hebt, kan zo wel even de dosering op zoeken als je wil.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:40

malih schreef:
Miss_Malfoy schreef:

370 en 280 gram vind ik nogal een een verschil, en zo te horen is je AB dosering fout, licht er even aan welke ab je hebt, kan zo wel even de dosering op zoeken als je wil.

typo, sorry. Nee 280 weegt hij echt niet. Ik bedoelde 370.
Maar zeker weten doe ik het ook niet, heb niet gevraagd wat hij nu eigenlijk woog.
Dit is van een poosje terug.

Ik heb enrofloxoral drops.
Dat moet dan 7 tot 10 dagen lang, stoppen als de wond dicht is. :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:50

Dan zou ik hem maar even op een keuken weeg schaal zetten, voor een juiste dosering AB moet je het gewicht goed weten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:53

Malih.. dit zal de DA toch wel weten he? en doorgegeven hebben.
vind je berichten nogal bemoeierig overkomen, kan best zijn dat je dit niet zo bedoeld, maar zo lees ik ze.

Wat vervelend, gaat vast wel weer over met de juiste zorg!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 00:03

Jolliegirl schreef:
Malih.. dit zal de DA toch wel weten he? en doorgegeven hebben.
vind je berichten nogal bemoeierig overkomen, kan best zijn dat je dit niet zo bedoeld, maar zo lees ik ze.

Nee hoor zo bedoel ik het niet, en ik denk ook wel dat TS wel snapt hoe ik het bedoel, ze kent me langer als vandaag :) En t probleem is, niet elke dierenarts heeft echt verstand van ratten, en ik kraak haar DA niet af, maar probeer alleen te zorgen dat Cis de goede dosering binnen krijgt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 00:52

hihi, ik verwachtte een mega-gat, valt gelukkig mee op de foto
Beterschap!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 01:15

malih schreef:
maar probeer alleen te zorgen dat Cis de goede dosering binnen krijgt.

Daar heeft haar DA vast al voor gezorgd. :Z

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:47

Ik heb het even voor jou/jullie op gezocht, ben namelijk echt niet gek.

je moet 0,05 per 100 gram rat. Als cis dus 370 gram weegt zou hij in mijn ogen 0,2 ml per keer moeten krijgen. Daar naast is Enro een 12 uur durende AB, Als je het 1x daags geeft verliest het ook nog zijn werking, Doxeral is bijv wel een AB wat 1x per 24 uur gegeven kan worden. Dit alles staat ook in je bijsluiter bij je enrofloxeral.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:00

Mensen wat zitten er veel dierenartsen op bokt!!
Allemaal mensen die meer weten dan de dierenarts die je dier hebben gezien!
Zo apart ;) :+

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:13

Malih heeft meer ervaring met ratten dan veel dierenartsen.
Niemand van jullie kent haar persoonlijk, en ikzelf spreek met ervaring, dat zij meer weet dan alle DA's die ik ooit gehad heb. (3 om precies te zijn.)
Veel dierenartsen hebben veel ervaring en kennis van katten en honden, en knaagdieren zijn heel anders dan honden en katten.

Ik vertrouw Malih helemaal en nadat mijn huidige DA medicatie had mee gegeven aan mijn rat heb ik dat gecheckt bij Malih.
Zij heeft wat veranderd en ik volgde haar advies. Ik vertrouw haar meer dan mijn DA. (Rat heeft zich daarna nog nooit zo goed gevoelt! )
Dit is niks persoonlijks, ik weet gewoon dat Marit onwijs veel verstand heeft van ratten en er zijn genoeg mensen die het met mij eens zijn.
Om even tot mijn conclusie te komen :P Malih probeert TS te helpen, en als ik TS was zou ik haar advies volgen. Ze weet waar ze het over heeft.

En TS, ik hoop dat alles goed komt met Ciske!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:17

Citaat:

Je controleert toch in liezen en oksel vanwege lymfeklieren? Niet vanwege melkklieren. Dus dan maakt het niet uit of je een man of vrouw rat hebt.

Ik heb ook altijd tamme ratten gehad, de oudste was bijna 5. Toen was hij ook echt af hoor. Veel plezier met je kereltje!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:25

Ik wou zeggen Mindim, voor zover ik weet zitten onder de oksels geen melkklieren :+
En die beestjes kunnen sowieso op een hoop plekken tumoren krijgen. Ik denk dat ze het daar meer checkt omdat het plekken zijn die je niet zo gauw vanzelf bekijkt, die zitten wat meer 'verstopt' zegmaar.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:03

Mindim schreef:
Citaat:

Je controleert toch in liezen en oksel vanwege lymfeklieren? Niet vanwege melkklieren. Dus dan maakt het niet uit of je een man of vrouw rat hebt.

De kans op lymfe klier kanker is onwijs klein. Jullie doen er nu lollig over, maar wel degelijk dat de tepels van een vrouw van de liezen tot de oksels lopen. niet direct in de oksel zelf natuurlijk, maar n milimeter er voor lopen de melk klieren. Coco van Aims(amy ) is net geopereerd aan een Mamma tumor, die ook dicht bij haar oksel zat. Mijn Luna heeft nu ook een tumor in haar lies, en ook dit is een mama tumor.

*edit*typ foutje.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:07

hoezo zou je rat maar 2 jaar mogen worden?
ik heb er meerdere gehad en de ouste was bijna 5

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:10

suuzepuus schreef:
hoezo zou je rat maar 2 jaar mogen worden?
ik heb er meerdere gehad en de ouste was bijna 5

Ik denk dat ze eerder bedoelde 'hij is zo onwijs door gefokt, dat een lange levens duur niet van zelf sprekend is'

De meest DW ratten overlijden toch wel rond of voor het 2e levens jaar, ik zeg niet allemaal want uitschieters zijn er, maar de meest toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:24

Het was niet lollig bedoeld hoor Malih. Meestal zit in de oksels en liezen lymfeklier tumoren.
Het kan wel in de buurt van de oksels of liezen zitten.
Wanneer een vrouw bijvoorbeeld borstkanker heeft, wordt vaak in de oksel gekeken of de kanker is uitgezaaid in de lymfeklieren die daar zitten. Aangezien dit de kanker snel verspreid. Ook mannen kunnen lymfeklierkanker krijgen.
Dat bedoelde ik ermee. Vlakbij is nog niet in de oksel of lies.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:33

Ik ben blij te lezen dat je zoveel om je rat geeft, het zijn leuke beesten he, gelukkig valt het mee, ik was me ook rotgeschrokken zeg.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:35

t klopt gedeeltelijk wat je zegt, maar 9 van de 10x word er gesproken over mamma tumoren, omdat dit gewoon t verre weg t vaakste voor komt, Ik ken amper mannen die tumoren hebben gehad, en als ze er een hadden dan was het op hun rug/poot/nek of keel.

En geloof me de tepels van van een vrouwtjes rat loopt tot lies en oksel, en word ook bijna altijd gezegt 'moet je even ik haar oksel/lies voelen. Juist omdat dit t meeste voor komt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 15:12

Hey!
Even een update, bedankt voor alle reacties!
Met Cis gaat het inmiddels goed, er zit al een prachtig korst op de wond! Nooit gedacht dat hij zo snel zou genezen, ik was er notabene van overtuigd dat hij ingeslapen moest worden. :o
Gisteravond was hij alweer lekker aan de wandel, mijn moeder er achteraan, die vond het maar eng. :') Maar Ciske had zichzelf genezen verklaren en vond zichzelf sterk genoeg voor een ommetje. 8)7
Ik ben gestopt met de AB, omdat hij daar verschrikkelijk van aan de diarree ging. Michien was dat ook de reden dat de DA er niet zo'n hoge dosis van had gegeven?

Voor de rest groetjes van een vrolijke Cis en een opgelucht baasje. :Y)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:49

Miss_Malfoy schreef:
Hey!
.Misschien was dat ook de reden dat de DA er niet zo'n hoge dosis van had gegeven?

k kan het me haast niet voorstellen, maar dan zou je haar even moeten bellen, dan heb je er antwoord op. Bij mij is alleen Paolina aan de race geweest van de AB verder nooit eentje, t komt dus wel eens voor maar niet zo vaak (net als bij mensen)

maar zo als ik in t pmmetje al zei, ben blij dat alles weer koek en ei is :D knuffel een je stoere oude opa

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 18:47

Ik kan het inderdaad nog wel eens navragen. :j
Haha ik zal wel eens een lekkere knuffel geven ja. :P
(Rat reageerde met wat gesnotter, hij is diep in dromenland. Vanmiddag ook al, begon hij opeens met zijn pootjes te schoppen toen ik hem aaide. :+ )

Oja, ik ken Malih dus, en vertrouw haar ook volledig.