Schildpadden verhuizen naar vijver? kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninette

Schildpadden verhuizen naar vijver? kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 19:42

Hoi,
Iemand verstand van turtles?
Ik heb een grote roodwangschildpad en een iets kleinere zaagrugschilpad, geslacht voor mij onbekend.
Leven nu in een aquarium met verwarmingslamp maar dat ik nou kan zeggen die hebben alle ruimte en bewegingsvrijheid, niet veel.
Wil ze dus een nieuw leventje aanbieden in de nieuwe grote vijver bij mijn moeder waar ze echt veel ruimte zullen gaan krijgen.
Maar nu vraag ik me af kan dit eigelijk wel. Ik weet dat er veel schildpadden in vijvers gehouden worden maar is die overgang niet veels te groot?
Moet ik wachten tot de zomer wanneer het water warmer is om ze erin te laten?
Wat zijn andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Hoe kan ik die overgang het best laten verlopen, lijkt me heel wat van een aquarium in een grote vijver belanden!
nog wat info over de vijver:
-Komt circulerings-pomp in
-Komen vijverplanten en riet in
-komt een fontijntje in (of kan dit niet?)
-Komen geen vissen in
-misschien wel kikkers en salamanders
-komt een plateau-rots in voor de turtles om te zonnebaden
-komt een natuursteen-rand omheen zodat ze er niet uit kunnen klimmen

Wat ben ik vergeten? iemand nog tips?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:28

Ik zou even contact opnemen met het schilpaddencentrum in Alphen a/d Rijn. Die hebben er enorm veel verstand van en zijn vast wel bereid om je vragen te beantwoorden.
http://www.schildpaddencentrum.nl/

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:43

Om te beginnen ik heb niet heel veel verstand van schildpadden ;) . Maar weet wel het volgende.

Roodwangschildpadden worden regelmatig in vijvers gedumpt omdat mensen er als huisdier zat van zijn. Ze planten zich zelfs voort en inmiddels leven er hele kolonies in Nederlandse vijvers. Als ze diep genoeg weg kunnen kruipen (waar het niet vriest) overleven ze het het wel volgens mij in de winter. Maar of je ze er een plezier mee doet in de winter...... weet ik niet.

Mocht je het zielig vinden in de winter, en denken dat je ze weer kan vangen en in de winter weer binnen kunt houden, heb je het denk ik mis. Volgens mij krijg je ze nooit meer gevangen en lijkt mij telkens die overgang ook niet goed. Ik denk overigens niet dat je de ambitie moet hebben om het een mooie begroeide vijver te laten worden. Ik denk dat (water)planten en diertjes weinig kans hebben met schildpadden in de vijver.

Bovendien denk ik dat je ontzettend goed moet oppassen dat ze er echt niet uit kunnen. Nederland zit al zo vol met gedumpte schildpadden.

sunny_l0ve

Re: Schildpadden verhuizen naar vijver? kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:51

Tja, wat veel mensen ook niet weten, is dat een schilpad eigenlijk heel veel ruimte en verzorging nodig hebben. Daarom zit dat schilpaddencentrum ook zo vol. Mensen beginnen ergens aan en kunnen vervolgens niet meer er voor zorgen. Maar als je echt het beste met je schilpad voor hebt, dan zou ik met die mensen gaan praten. Hun hebben er heel veel verstand van, en ze zijn onwijs aardig! Ze willen jou en en je schilpad ongetwijfeld helpen! Succes ermee in ieder geval, laat even weten hoe het is gegaan ;).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:53

Die overgang is wel degelijk te maken. Ik had mijn schildpadden in de zomerperiode altijd buiten zitten en zodra het echt wat af ging koelen haalde ik ze weer naar binnen. Ging prima.

Als je ze definitief buiten wilt laten, moet je inderdaad zorgen dat de vijver diep genoeg is en ze in de winter weg kunnen kruipen onderin voor de vorst.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:55

Goof schreef:
Die overgang is wel degelijk te maken. Ik had mijn schildpadden in de zomerperiode altijd buiten zitten en zodra het echt wat af ging koelen haalde ik ze weer naar binnen. Ging prima.

Als je ze definitief buiten wilt laten, moet je inderdaad zorgen dat de vijver diep genoeg is en ze in de winter weg kunnen kruipen onderin voor de vorst.

Vaak is dat dus eigenlijk niet voldoende voor een schilpad, maar door onwetendheid van de mensen gebeurt dit wel vaak genoeg. Dat ze het overleven, wil niet zeggen dat het goed is ;) .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:56

Eerste levensbehoefte is een plek om te schuilen en voeding ;)

Tuurlijk komt er nog meer bij kijken.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:07

Bedankt, ik zal zeker even contact opnemen.
Ik twijfel ook gewoon, daarom probeer ik hier wat meer informatie te verkrijgen.
En bedankt voor de tips, de vijver is zeker diep genoeg en eventueel in de winter binnen is ook wel een optie.
Ik weet aleen niet wat beter is. Het is overigens niet dat ik ze wil dumpen als huisdier, ze zijn in weze bij mij gedumpt inclusief aquarium.
Ik vind het fijn als ze een wat meer natuurlijker omggeving hebben en meer vrijheid en bewegingsruimte. Deze dieren ( eigelijk geen enkele dier maar goed andere discussie )horen niet opgesloten te zitten.
Wanneer het echt niet kan ga ik uitkijken naar een groter en mooier terrarium/aquarium voor ze.
Iemand die toevallig weet hoe je kunt zien of het een mannetje of vrouwtje is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:08

Uhm ik zou eerst zorgen dat je vijver een jaar draait, zodat er genoeg zooi eronder in zit. Als je dit niet doet is de kans groot dat ze de winter niet overleven ( Het is bij mijn kennissen ook gebeurd ) En je kunt er ook gewoon vissen bij doen. Ze zullen wel eens eentje opeten, maar goudvissen krijg elk jaar genoeg baby´s. En inderdaad zorgen dat ze niet kunnen ontsnappen. En mischien kun je dan meerdere schildpadden ophalen uit een opvangcentrum? En ik zou de vijver meer dan 1 meter diep maken. En ze komen gewoon naar je toe als je rustig blijft zitten ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:09

Mannetjes hebben in ieder geval veel langere nagels aan de voorpoten. Daar kun je het het makkelijkst aan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:10

Ninette schreef:
Bedankt, ik zal zeker even contact opnemen.
Ik twijfel ook gewoon, daarom probeer ik hier wat meer informatie te verkrijgen.
En bedankt voor de tips, de vijver is zeker diep genoeg en eventueel in de winter binnen is ook wel een optie.
Ik weet aleen niet wat beter is. Het is overigens niet dat ik ze wil dumpen als huisdier, ze zijn in weze bij mij gedumpt inclusief aquarium.
Ik vind het fijn als ze een wat meer natuurlijker omggeving hebben en meer vrijheid en bewegingsruimte. Deze dieren ( eigelijk geen enkele dier maar goed andere discussie )horen niet opgesloten te zitten.
Wanneer het echt niet kan ga ik uitkijken naar een groter en mooier terrarium/aquarium voor ze.
Iemand die toevallig weet hoe je kunt zien of het een mannetje of vrouwtje is?

Uhm vrouwtjes hebben volgens mij een plat buikje en mannetjes een hol buikje. Omdat tijdens het paren het mannentje op het vrouwtje zit ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:50

Let wel op dat je de tuin schildpad-proof maakt. Die dingen klimmen gerust over schuttingen en regenpijpen naar de buren.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:45

Wij hebben hier al een jaar of 5/6 twee aanloopschildpadden in de vijver. We doen er helemaal niks mee verder maar toch leven ze al een tijdje :P Winter enzo gaat ook allemaal prima. Je ziet ze een tijdje niet en dan zogauw de zon weer gaat schijnen komen ze weer boven water.
Wat ook erg fijn is voor je schildpadden is een plankje ofzo in 't water langs de waterkant zodat ze daar half in 't water in 't zonnetje kunnen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:54

_Tara_ schreef:
Wij hebben hier al een jaar of 5/6 twee aanloopschildpadden in de vijver. We doen er helemaal niks mee verder maar toch leven ze al een tijdje :P Winter enzo gaat ook allemaal prima. Je ziet ze een tijdje niet en dan zogauw de zon weer gaat schijnen komen ze weer boven water.
Wat ook erg fijn is voor je schildpadden is een plankje ofzo in 't water langs de waterkant zodat ze daar half in 't water in 't zonnetje kunnen zitten.

Vrienden van ons hebben een eiland midden in de vijver gebouwd ( met gras) Maar zitten de schildpadden altijd heerlijk op ;)
Ook de kikkers etc. zitten natuurlijk erop :P En bij hun zelfs de katten :P

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:19

bedankt, zo'n eilandje lijkt me idd ook wel wat de rand erom heen is er juist voor de katten straks, en het zijn geen helden dus zie ze nog niet op het eilandje zitten :+ ( of ze zitten erop en je kunt ze er weer afhalen omdat ze niet terug durven :(:) ) de buren wonen verderop, is een hele trap voor de schildpadjes om in hun tuin te belanden :D
Ik heb even gekeken maar ze hebben beide een platte buik dus vermoedelijk 2 vrouwtjes, ze zijn vrij tam, komen nu ook naar me toe en lopen ook vaak even los. Iemand nog meer tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:24

Ninette schreef:
bedankt, zo'n eilandje lijkt me idd ook wel wat de rand erom heen is er juist voor de katten straks, en het zijn geen helden dus zie ze nog niet op het eilandje zitten :+ ( of ze zitten erop en je kunt ze er weer afhalen omdat ze niet terug durven :(:) ) de buren wonen verderop, is een hele trap voor de schildpadjes om in hun tuin te belanden :D
Ik heb even gekeken maar ze hebben beide een platte buik dus vermoedelijk 2 vrouwtjes, ze zijn vrij tam, komen nu ook naar me toe en lopen ook vaak even los. Iemand nog meer tips?

Aan die eiland wennen ze wel ;) en gewoon een steile wand nemen ;) en ongeveer vullen tot 30/40 cm onder de rand ;)
En de katten zullen niet snel bij de schildpadden komen :P En eventueel meer schildpadden ophalen uit de opvang?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:46

Het geslacht kun je toch ook bepalen aan de lengte van de staart? lang is mannelijk kort is vrouwlijk?