Wat te doen met artrose hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Wat te doen met artrose hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:06

Hoi,

Ik vroeg me af wat ik met de reu kan doen. Hij is 9 jaar en heeft artrose, sinds vorig jaar word het sneller aan erger. Nou heeft zijn baas ( dus niet ik!) besloten dat hij niet meer mag wandelen,spelen en springen. In principe mag hij niks meer :( .

Terwijl hij vroeger altijd mee ging met de paarden en naar de wei mag hij nu dus niet meer mee. Ik mag zelfs geen korte afstanden met hem lopen.

Dat koppie elke keer als ik zeg dat hij moet blijven terwijl hij staat te springen omdat hij weet dat ik naar de wei gaat. en hij altijd meeging kan ik niet meer aanzien.

Het is een bernersenner x border collie. Hij is erg slim maar mag niet teveel eten ivm gewicht op zijn poten.

( over inslapen oid ga ik dus niet en geloof me de eigenaar kan ik niet overtuigen)

Weet iemand wat ik wel met hem kan doen? ik borstel hem zowieso vaak maar ik zie dat hij niet gelukkig is...

iemand een idee?

groetjes!

luv

Re: Wat te doen met artrose hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:11

Krijgt ie geen pijnstiller?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:15

Ik zou inderdaad aan pijnstillers beginnen, en spul voor soepele gewrichten. En nog wel laten bewegen, zoveel als mogelijk..anders krijgt hij toch veel stijvere spieren?

Maar jah.. ik denk dat je niet veel kán doen aangezien het niet je hond is ..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:19

de hond van mijn schoonouders heeft hele erge atrose en die krijgt glucosemine tabletjes van het kruidvad (ik weet niet hoeveel).
dit was het laatste probeersel van mijn schoonouders en als hij niet zo was opgeknapt hadden ze hem in laten slapen.
maar hij loopt weer alsof er niets aan de hand is.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:24

Hij zit aan de pijnstillers hoor. Weet niet uit mijn hoofd welke. Hij gaat naar mate de afstand langer word meer manken en ongemakkelijk lopen. Tis dan niet mijn hond maar hij woont wel bij ons ;)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:25

barbar schreef:
de hond van mijn schoonouders heeft hele erge atrose en die krijgt glucosemine tabletjes van het kruidvad (ik weet niet hoeveel).
dit was het laatste probeersel van mijn schoonouders en als hij niet zo was opgeknapt hadden ze hem in laten slapen.
maar hij loopt weer alsof er niets aan de hand is.

Idd Glucosemine/Glucomotion is erg goed.
Onze oude hond heeft het er ook nog 2.5 jaar opgedaan, nu inmiddels overleden ;(
kost niet veel en zeker resultaat!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:27

die van mij doet t ook super op de glucosamine tabletten van kruidvat, 1e 2 weken 2 keer dgs 1 tablet en dan 1 per dag...

hond liep kreupel en stijf en loopt nu weer zuiver en minder stram...echt proberen waard!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:29

Groen lip mossel extract geven. Te koop via reformwinkel of even zoeken op internet. Onze hond had op 6 jarige leeftijd de diagnose gekregen van ernstige artrose. Via via de tip van die mosselextract gekregen en nu 5 jaar verder en ze loopt als een kieviet!!!!!

En ja ik weet t.... ik stond ook eerst met gefronsde wenkbrauwen het verhaal aan te horen. Maar echt het is een wondermiddeltje!!!!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:38

Weet je wat het is. Ik heb de eigenaar al vaker op dingen gewezen maar die zegt dat het een oude hond is dus de moeite niet waard in principe. Daarom wil ik iets met hem doen waartie wel blij van word :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:26

Je kunt hem laten lopen naast de fiets, zwemmen is goed (kun je hem ballen uit het water laten apporteren, dat vinden ze meestal vreselijk leuk) tóch wandelen, en idd glucosamine of PrimeVal Gelatinaat geven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:30

@Yamcha: is naast de fiets wel goed dan?
zwemmen vind ik wel een goede opmerking!
maar je moet natuurlijk ook net een hond hebben die dat leuk vind....
verder zijn er best wel veel middeltjes tegen, waarvan er best wel een aantal van werken(voor zover ik het oor)

misschien is het voor de hond ook wel leuk om denkspelletjes te gaan doen, als het lichamelijk niet altijd wil....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:36

Ja, naast de fiets is fijn, je moet de hond echt laten draven, een langzame actieve draf, zeg maar. Maar omdat je op lange rechte lijnen werkt, is de belasting op de gewrichten minimaal, en je bouwt er een mooie bespiering mee op, die de pijn (al heeft die van mij geen pijn, wel artrose) en de slijtage van de gewrichten compenseert, je laat de spieren het werk doen ipv de gewrichten.
Je kunt de artrose niet stoppen op die manier, wel het proces vertragen (en behoorlijk ook). Het zwemmen werkt op dezelfde manier. Een border x berner kun je wss moeiteloos wennen aan het zwemmen. Als de hond kan apporteren, is het helemaal makkelijk. Desnoods ga je er zelf ook in, dat vinden ze helemaal prachtig!
Gelatinaat van PrimeVal werkt echt heel goed, glucosamine met chondrotoïne is ook goed. Beide bevatten 2 werkzame stoffen, het is ook de combinatie die werkt. Alleen glucosamine doet niets.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 14:50

Hij mag al meer dan een jaar niet van de eigenaar zwemmen. Als hij heeft gezwommen kan hij de volgende dag niet rechtkomen. Kan hem moeilijk ontvoeren. Je ziet t gelijk als hij bewogen heeft. Wat voor denkspellen zijn er dan met hem te doen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:53

@pelryo: je hebt van die denkspeeltjes, is een leuke bezigheidstherapie, en sommige spelletjes hoef je amper te bewegen, maar het zorgt er wel voor dat de hond zich niet zo verveelt...
enige nadeel is dat je wel moet "helpen" bij sommige speeltjes, dus je moet ook tijd ervoor nemen.
andere dingen hoeft dat niet, zoals voerbal bijvoorbeeld...
hier ff een linkje van een aantal spelletjes: http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_sport/bezigheid

edit: bij de meeste spelletjes gaat het wel om voedselbeloning, dus daar moet je met een artrose hond wel wat meer op letten, als je er te veel in gaat stoppen wordt ie te dik, en dat is dan weer niet zo bevordelijk voor de artrose

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:43

Beweging is juist voor een hond met artrose super belangrijk. Niet sprinten of springen, maar wel draven (dus naast de fiets is erg geschikt). Verder kan iets van glucosamine idd erg goed werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:01

Klopt idd.... bij een hond met artrose kun je: Rust roest letterlijk nemen.......

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:37

Onze collie-reu van 9 heeft ook artrose. Krijgt er pijnstillers voor, maar hij loopt wel mank. Vindt wandelen ook echt geen pretje meer. Maar we nemen hem wel gewoon mee, hij moet blijven bewegen van ons. Hij hoeft niet achter ballen of stokken aan te rennen, maar lopen wel. Hij wil nog wel mee naar stal, maar zodra we daar zijn, gaat hij ergens liggen en vindt het wel goed. Onze hond heeft geen puf meer in wandelen, terwijl "jouw " hond dat nog wel heeft. Dat is sneu. Toch gewoon lekker laten bewegen. Anders wordt tie zo snel zo stijf.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:25

Aangepast beweging geven, dus gewoon wandelen. Maar niet teveel dollen met andere honden enz. Ook zou ik hem zeker medicijnen geven.

Sheela; Das wel sneu dat ie nog mank loopt, dan doet lopen dus zeker pijn, wat zegt je DA daar over? Raadde hij aan te blijven lopen of niet?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:02

Onze rottweiler had ook artrose en die kreeg glucachon (glucosamine/chondoïtrine), een extra dik kussen en op slechte dagen pijnstillers.
Verder wandelden we gewoon en heel af en toe speelden we even met een bal.
Ze is helaas ingeslapen ivm botkanker, maar we hebben nog 9 maanden veel plezier met d'r gehad.