mijn hond is verm. vergiftigd door Ivermectine

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

mijn hond is verm. vergiftigd door Ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:56

gisteren heb ik de paarden ontwormd, samen met mijn bijrijdster. Mijn hond (zie profiel) liep niet in de wei maar bij de auto, die ik geparkeerd had op een groot stuk weiland tegenover de wei (is doodlopend weggetje)
Dit was omstreeks 14 uur en omstreeks 19 uur ging ze enorm raar doen, omvallen, trillen, piepen en zwaaien op de pootjes. Dierenarts gebeld want ze had ook iets van straat opgelikt (doet ze altijd is niet af te leren helaas) wat ik kon zien als eiersalade (en als t effe tegenzat braaksel ervan :( )Dus dierenarts zei lakoniek dat die waarschijnlijk bedorven was en dat ik haar maar Norit moest geven. Dit gehaald en gegeven maar het werd niet beter. Ze poept niet, plast niet, drinkt wel maar ziet volgens mij ook niks. Gisterenavond nog 2 keer gebeld met DA en toen geopperd dat ze mogelijk een likje wormpasta zou kunnen hebben opgelikt, hoewel zowel bijrijdster (die ik gebeld heb) als ik dat niet gezien hebben...Dierenarts zei toen dat het dan geen goede afloop zou krijgen..ze is de nacht doorgekomen, ik ben om het uur gaan kijken. Ik vanmorgen weer naar de dierenarts gebeld en kon meteen komen. Hij heeft het gifcentrum gebeld en die zeiden dat er geen tegenmiddel is, in slaap brengen/ spierontspanners mag niet want dat werkt tegendraads omdat het ook op de hersenen werkt en daar heeft de Ivermectine zich genesteld. Dat komt dus alleen bij honden voor, bij paarden niet want die hebben een stofje dat het tegenhoudt voor het naar de hersenen gaat. Ik moet haar dus warm houden want ze heeft wat ondertemperatuur, speciaal eten wat ik aan kan maken met water (AD van Hill's) is besteld, krijg ik morgen. Ze heeft uit zichzelf water en bouillon gedronken. Ze krijgt Rescue in het water. Heb haar net behandeld met bioresonantietherapie en ze is nu in slaap gevallen op haar Doggybag voor t eerst (ik schrok want ik dacht even dat ze dood was, want ze piepte continu en nu is t stil)
Heeft iemand nog tips? ervaringen? Kennis die dierenarts is heb ik ook gebeld en die zei dat ze er wel bovenop komt maar dat ze het zelf moet doen en dat kan wel 3 weken duren voor ze de oude is..

SecretLIN

Re: mijn hond is verm. vergiftigd door Ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:14

kan ze niet bij de da blijven en dan in een verwarmd hok?

Anders bel ook even nog een andere dierenarts voor tips!

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:17

Jeetje... succes ermee. Wat zal jij geschrokken zijn....

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:18

Pfff goed dat ik dit lees!! Des te belangrijker dus om wormspuiten op te ruimen als er honden rondlopen.

Hopenlijk heeft ze niet teveel gehad en komt ze erbovenop, sterkte.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:21

Ik zou idd toch nog een andere dierenarts bellen (als ik eerlijk ben vind ik je dierenarts een beetje laconiek overkomen)
Misschien weet hij net dat ene beetje meer

verder een kruikje erbij en idd boillion kan nooit kwaad
Heeft ze al gepoept?
zoja dan kan je misschien proberen wat gekookte kipfilet te geven om toch de spijsvertering en darmen gaande te houden

heel veel succes en ik zal voor je duimen dat het goed komt

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:22

heel veel sterkte met je hond, ik hoop dat ze er snel weer bovenop komt

en tevens bedankt voor het plaatsen van je verhaal, mijn hond loopt nl altijd rond bij de paarden ook als ik ontworm, (nu dus niet meer)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:23

hoeveel zou hij dan binnen moeten krijgen?
die van mij likt het ook wel eens van de grond als ik net ontwormd heb en de paarden laten wat vallen. heb dit nog nooit mee gemaakt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:50

Josefien heel veel sterkte gewenst, ik duim voor je dat ze het gaat redden.

Hier wat meer info, belangrijk voor iedere hondenbezitter:

In ontwormingsmiddelen voor paarden zit Ivermectine. Deze stof wordt met de ontlasting (poep) uitgescheden, waarna sommige honden zich verheerlijken aan deze "lekkernij". Iedere hond kan ziek worden van de "overdosis" ontwormingsmiddel in paardendrollen, maar honden die het "bluemerle gen" bij zich dragen zoals Shelties, Ausssies, Collies en Bobtails zijn zeer gevoelig voor Ivermectine; voor hen kan inname van Ivermectine dodelijk zijn. Dit bluemerlegen is niet altijd zichtbaar. Er zijn natuurlijk meerdere honden die het gen bij zich dragen. Hier zijn de meest bekende rassen genoemd.

Dierenartsen weten wel dat Ivermectine niet samengaat met bluemerle, maar vaak weten ze niet dat bv. een bobtail of een tricolore-collie ook het bluemerle-gen draagt. Dus weet je dat er bluemerle in je ras voorkomt, zeg dit altijd tegen je dierenarts als je een wormenmiddel moet hebben of wanneer de hond tegen mijten o.i.d. behandeld moet worden.
Als de hond het ontwormingsmiddel binnen heeft gekregen, ga dan zo snel mogelijk naar de dierenarts. In beginsel heeft de hond er geen last van, maar later voelt de hond zich niet goed. Dit kan zover gaan dat de hond zware epileptische aanvallen krijgt.

Er zijn geen tegenmiddellen voor Ivermectine. Dit betekent dat de hond er zelf vanaf moet zien te komen. Vaak worden de zieke dieren in slaap gehouden om het systeem zo min mogelijk te vermoeien, zodat alles op alles gezet kan worden om het middel uit het lichaam te verdrijven.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:57

bedankt voor jullie berichtjes.
Ik heb 3 dierenartsen gebeld en ook op internet gekeken en er is gewoonweg geen tegengif. en valium om rustig te houden is geen optie want dat werkt ook op het zenuwstelsel en dat is link.
Wij krijgen een Blue Merle Border Colie pup dus ik neem die never nooit mee naar de wei als ik weer ga ontwormen!
Ze heeft gepoept en geplast, net weer even buiten gestaan en ze ligt veel op schoot, lekker warm in een flanel doek. Aangezien ik ook ziek ben (maag/darmklachten tegelijk...) zit ik ook leker rustig met haar en een kopje thee..maar ze blijft een zielig hoopje hond.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:20

heel veel sterkte! ik wist niet dat een hond er zo ziek van kon worden.. ik hoop dat je hond gauw weer beter wordt!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:56

nee dat wist ik ook niet maar wel een harde les..

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:31

Ik zou dat toch je toekomstige puppy laten testen op het MDR1 gendeffect, dan weet je zeker of hij/zij drager/lijder/vrij is en dan weet je zeker of je moet oppassen.
Jammer dat ze je nooit voor het gendeffect gewaarschuwd hebben. In de volksmond spreken ze over 'alle rassen met witte pootjes' (wat niet exact klopt natuurlijk). Onze Aussies worden binnenkort ook getest, omdat ik graag wil weten of ze vrij zijn of niet.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:22

ik weet alleen dat de fokster haar fokteef op werkelijk ALLES heeft laten testen en dit ga ik meteen ook bespreken..ik wist het dus gewoonweg niet! weer wat geleerd!
het gaat overigens wel beter met Tumble, ze heeft al even rondgescharreld buiten, heeft goed gegeten (gekookte kip en verse spaghetti restje en een probiotica) en ligt niet meer zoi enorm te shaken. Maar coördinatie is nog niet goed, ze wankelt en valt regelmatig bijna om..maar ik denk dat het wel goed komt!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:29

Josefien@ is het een idee om met Tanneke koning contact op te nemen?
Misschien weet zij nog iets...

(Ze doet naast haar dierenartspraktijk ook veel met accupuntuur, chinese kruiden en nog een aantal methoden)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:31

joyce83 schreef:
Pfff goed dat ik dit lees!! Des te belangrijker dus om wormspuiten op te ruimen als er honden rondlopen.

Hopenlijk heeft ze niet teveel gehad en komt ze erbovenop, sterkte.

staat zelfs in de bijsluiter vermeld, uit buurt houden van honden en katten
sterkte en beterschap voor je hondje
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 09-04-09 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:35

Jee dat lijkt me echt ontzettend schrikken, ik hoop dat je hond er zonder blijvende gevolgen weer bovenop komt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:55

jeetje, ik wist wel dat het giftig voor honden kon zijn, maar zo giftig?
de boer waar mijn paard staat heeft 2 bordercollies en ik vraag me af of hij weet hoe giftig het kan zijn, aangezien hij ze altijd in stal klaar legt als het weer zo ver is.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:05

Misschien goed om te onthouden, bijna alle engelse rassen kunnen niet tegen ivomec, dit kan in sommige gevallen idd dodelijk zijn.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:09

Josefien schreef:
ik weet alleen dat de fokster haar fokteef op werkelijk ALLES heeft laten testen en dit ga ik meteen ook bespreken..ik wist het dus gewoonweg niet! weer wat geleerd!
het gaat overigens wel beter met Tumble, ze heeft al even rondgescharreld buiten, heeft goed gegeten (gekookte kip en verse spaghetti restje en een probiotica) en ligt niet meer zoi enorm te shaken. Maar coördinatie is nog niet goed, ze wankelt en valt regelmatig bijna om..maar ik denk dat het wel goed komt!

Teef kan getest zijn, maar als de teef vrij is en de reu lijder, is je hond wel drager van het gendeffect ;)
Waarschijnlijk zullen ze ook niet getest zijn, want het is geen verplichte test.
Ook bij de aussies zijn er weinig fokkers die hierop testen of die fokdieren uitsluiten nav de uitslag van de test.
Ik ga het laten testen gewoon voor mezelf, moest ik in de toekomst willen fokken, kan ik er ook rekening mee houden.
Als je op google mdr1 intikt, vind je een heleboel info.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:57

Belangrijk is vooral om je hond geen paardendrollen te laten eten, want ook daarin kunnen resten Ivermectine zitten.
Hierdoor zijn al meerdere honden overleden.

En iedere hond kan er ziek van worden, die met het BM gen zijn er nog gevoeliger voor.
Elke hondeneigenaar moet dus oppassen met paardendrollen en natuurlijk wormspuiten. Maar de kans dat de hond zich vergrijpt aan een paardendrol is vele malen groter dan dat hij een wormspuit pakt. ;)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:59

ikk ga eens kijken, heb de fokster al gemaild. In de bijsluiter staat trouwens alleen dat de Ivermectine ongewenste effecten heeft bij honden, nou dat kun je wel zeggen ja.. :(
Annebe ik heb zelf een natuurgeneeskundige praktijk en ook collega's gebeld en ik heb haar aan de bioresonantie gelegd en daar knapte ze dusdanig van op, dat ze rustiger werd (minder schokkerig) en veel slaapt. En op schoot met mijn handen op haar rug vindt ze ook erg fijn en daar wordt ze ook rustig van..dus we zitten heel veel... :D

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:06

Mijn hond heeft ook eens van een paarden mest gegeten (wel vaker dan 1 keer). Ze werd ineens erg ziek. Niet eten veel slapen lui en diaree. Naar de DA ermee en die zei dat dat kan komen van net ontwormde paardenmest. Ze had een darmontsteking daardoor. Heeft antibiotica gekregen en toen ging het over. Sinds dien mag ze dus niet meer mee naar stal. Er zijn rassen die er terplekke aan dood gaan of blind worden. Ik kan je verder geen tips geven over wat je nu moet doen sorry.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:11

ikw eet al sidns dat ik paarden verzorg dat rond t ontwormen gewoon geen hond in de buurt mag komen..
zo is t mij altijd verteld..

heel veel succes met je hond!
hoop dat t beter komt ermee!!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 08:37

vanmorgen staat er een kwispelend hondje te wachten die weer helemaal de oude is! *\o/* ze heeft gegeten, gepoept en geplast, loopt vrijwel zonder schokjes en kijkt je ook echt aan! (ze zag niks doordat de pupillen verwijd waren)
Gisteren heb ik haar een bioresonantiebehandeling gegeven op basis van frequenties o.a. voor de lever (die de afvalstoffen moet verwerken) de lymfen (die alles rond moeten pompen) en de hersenen (waar de Ivermectine zich gaat nestelen) en daarna ging ze meteen slapen zonder schokken of piepen. Ik geef haar nog wel de bijbehorende druppels die ik meteen gemaakt heb, waardoor de behandeling in feite nog even wordt voortgezet, maar ik geloof dat ze er weer bovenop is! Ze krijgt nog wel de probioticavoor weerstand en immuunsysteem en een Drainage kuurtje als afronding om alles goed af te voeren! Nogmaals bedankt voor jullie berichtjes!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:49

Fijn om te horen dat je hondje er bovenop gekomen is!