Dierenwinkel verkoop kuikentjes voor pasen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_0

Dierenwinkel verkoop kuikentjes voor pasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 10:49

Citaat:
Woede over verkoop paaskuikens
ROTTERDAM - ,,Dit is echt volkomen belachelijk.’’ De Dierenbescherming Nederland heeft geen goed woord over ...

...voor de eendagskuikens die als paasactie worden aangeboden bij dierenwinkel De Rimboe in het centrum van Rotterdam. ,,Wij zijn er zwaar op tegen,’’ fulmineert de dierenbescherming. ,,Die beestjes horen bij hun moederkloek. Wat moet iemand ermee? Zo’n beestje is niet bestemd voor iedere willekeurige gek die in de winkel komt en denkt: ’leuk!’.’’

Vijf euro het stuk kosten de kuikentjes. In de winkel aan de West-Kruiskade scharrelen er een stuk of twintig in een bak. Op de pui van De Rimboe hangt een poster waarop de beestjes worden aangeprezen, speciaal voor de Pasen.

De dierenzaak verkocht afgelopen jaar ook al paaskuikens. De dierenbescherming kocht ze allemaal op, weet Marjan van de Ven uit Rotterdam. ,,Toen kostten ze een euro per stuk. Nu zijn ze vijf keer zo duur. Die man ruikt natuurlijk geld.’’

De Rotterdamse probeert de actie aan de kaak te stellen, ook al is de verkoop legaal. ,,Die beestjes gaan dood in de stad.’’ De Rimboe vindt de ophef overdreven. ,,Het is allemaal zo opgeblazen. Kinderen vinden die kuikens gewoon leuk. Er werd vorig jaar gezegd dat er mee werd gevoetbald, maar dat kan ook met een konijn of een duif.’’
http://www.ad.nl

Ik las dit vanochtend in de Telegraaf en vind het echt te belachelijk voor woorden. De eigenaar van de dierenwinkel zei wel dat mensen die de kuikens te groot vinden worden of niet meer willen ze terug mogen brengen, maar hij zei ook dat mensen uit heel het land kwamen voor de kuikens, dus ben benieuwd hoeveel mensen dat daadwerkelijk doen ipv ergens dumpen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:51

[ON] > [BB]

Anoniem

Re: Dierenwinkel verkoop kuikentjes voor pasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:52

dit is echt te belachelijk voor woorden!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:54

Ik was vorige week in een winkel met kinderspulletjes, die hadden ook kuikentjes in de etalage. (als reclame, niet voor de verkoop) De politie was al aanwezig omdat er klachten waren geweest (oa wegens brandgevaar van de warmtelamp) en terwijl die er stonden lagen 2 kuikentjes dood te gaan.
Nou eindigen eendagskuikentjes zowiezo in de versnipperaar, maar om ze eerst nog 'ns voor de 'leuk' tentoon te stellen of te verkopen gaat idd imo te ver.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:55

Nu zijn het leuke kleine gele pluisjes.
Maar wat als ze groter zijn? Ongelooflijk dat die vent dat doet. En die heeft een dierenwinkel en een hart voor dieren? Lijkt het niet echt op.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:56

haha die laatste zin ook... voetbal kan ook met n duif of konijn.
Wat belachelijk zeg...
Ik snap nog wel dat ze ze willen laten zien..
Maar verkoop ze dan gewoon niet..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:57

Eum, weet er iemand wat er anders met die eendagskuikens gebeurt? Allesinds niet bij de moederkloek zoals de DB zegt...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:00

Hier wordt dat ook elk jaar gedaan en dan kosten ze 1euro per kuikentje. Als ze dan uiteindelijk te groot worden kunnen ze de kippen afzetten in 2 bossen die hier niet ver uiteenliggen. Aangezien het hier allemaal boerenbuiten is vind ik het nog wel kunnen. In een stad zou ik het echter ook abnormaal vinden.

Maar euhm, wat bedoelen ze met eendagskuikens? Echt kneusjes van 1 dag oud ofzo? Hier worden ze pas verkocht als ze van de nest wegmogen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:00

Citaat:
De dierenbescherming kocht ze allemaal op, weet Marjan van de Ven uit Rotterdam.

Als dit echt waar is dan is de DB zelf schuldig aan deze handel, ze moesten zich diep schamen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:01

het is belachelijk, maar kuikens kan je overal kopen..

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:01

BraveSpots schreef:
Eum, weet er iemand wat er anders met die eendagskuikens gebeurt? Allesinds niet bij de moederkloek zoals de DB zegt...

Ja hier ben ik me ook van bewust. Vraag me aleen af wat 'erger' is. Nu komen er kuikens terecht bij mensen die helemaal niet weten wat ze er mee moeten, waarvoor het puur een impulsaankoop is, god weet wat die ermee doen en waar ze ze laten, dat vind ik een beetje het punt.

Er zullen trouwens vast en zeker ook mensen zijn die wel weten hoe ze er voor moeten zorgen en wat ze ermee moeten doen (en laten).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:03

Bij de moederkloek?! Laat me niet lachen! Kuikentjes worden uitgebroed in een broedmachine met 100en tegelijk!

Als ze voor de eieren zijn: de vrouwtjeskippen gaan de batterij in en de haantjes richting versnipperaar.

Als ze voor het vlees zijn: weekje of 12 maximaal. Daarna kunnen de 'kipjes' niet meer lopen..

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:03

VivaLaVida schreef:

Maar dan koop je ze waarschijnlijk wat bewuster, ik denk persoonlijk dat dit tot impulsaankopen leidt aangezien de man er weet ik hoeveel had ingekocht.

Chubby schreef:
Bij de moederkloek?! Laat me niet lachen! Kuikentjes worden uitgebroed in een broedmachine met 100en tegelijk!

Als ze voor de eieren zijn: de vrouwtjeskippen gaan de batterij in en de haantjes richting versnipperaar.

Als ze voor het vlees zijn: weekje of 12 maximaal. Daarna kunnen de 'kipjes' niet meer lopen..

Over de mannelijke kuikentjes zag ik net een filmpje van Jamie Oliver http://www.dumpert.nl/mediabase/38623/2 ... chter.html
Laatst bijgewerkt door Anne_0 op 09-04-09 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:04

Dat is ook wat ik wilde schrijven Anne_0
Ik heb ze liever snel dood dan god weet wat er nu mee gaat gebeuren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:04

@Anne_0: en anders gaan ze dood of worden ze legkip. Ik weet niet wat ik erger vind.

Edit: heb even vlug opgezocht: en in België alleen gaat het al om 3.5 miloen (!) haantjes die worden gedood per jaar. En dan heb ik het nog niet over de wijze waarop.

En de hennen worden afgevoerd naar een legbatterij en daarna naar de slacht.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 09-04-09 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:05

Anne_0 schreef:
VivaLaVida schreef:

Maar dan koop je ze waarschijnlijk wat bewuster, ik denk persoonlijk dat dit tot impulsaankopen leidt aangezien de man er weet ik hoeveel had ingekocht.

heb je gelijk in!

wat is er erg aan een legkip??

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:06

Ja ik snap ook niet waarom dit gedaan wordt!
En dan ook gewoon zeggen, er zullen ook wel mensen zijn die ze opeten!!
Het is gewoon zielig. En schandalig dat dit zomaar mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:07

Zou ze zo allemaal willen opkopen om dit te voorkomen. Maar die vent verdient er alleen maar aan!!
Enige mogelijkheid is zoveel mogelijk te protesteren....

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:07

VivaLaVida schreef:
heb je gelijk in!

wat is er erg aan een legkip??

Nou legkippen lopen over het algemeen niet lekker buiten rond te scharrelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:09

Ohhh wacht ik snap wat je bedoelt ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:13

Hmm.. Oke.. Kuikens verkopen op de west kruiskade..

Die vent heeft echt een gaatje in zijn hoofd hoor!! :oo

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:15

Gouden handel zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:16

VivaLaVida schreef:
Zou ze zo allemaal willen opkopen om dit te voorkomen. Maar die vent verdient er alleen maar aan!!
Enige mogelijkheid is zoveel mogelijk te protesteren....

oja en zo rijk ben ik natuurlijk ook niet :')

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:17

Pff, dat vind ik toch wel erg triest zeg.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:20

Neemt er dan niemand aanstoot aan het feit dat de DB dit helemaal zelf heeft in stand gehouden? Hoe dom kun je zijn om zelf die handel te sponseren? Komaan...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 09-04-09 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt