Bij mij in de buurt bij de puppycursus maken ze gebruik van slipkettingen.. Nou is er zoiezo niet een in de maat van mijn pupje.. maar is het niet zoiezo slecht en achterhaalt???
Ik vind het persoonlijk ondingen. Desondanks heeft het wel geholpen om onze hond beter te kunnen corrigeren. Nu heeft ze wel een halsband met het 'slipmechanisme' maar dan van nylon, want haar haren bleven tussen de schakels zitten.
Diaz
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-09 23:10
Ik kan het me bij rottweilers enzo wel indenken.. Maar ook bij chihuahua's, Yorkies, en dat soort hondjes?
Het was bij onze hond toentertijd omdat ze veel te sterk was en dat ook wist.
Ik kan me het nut er niet van inzien bij zo'n klein hondje. Die kan je met een gewone halsband toch prima corrigeren? (Ik moet me elke keer weer aanpassen, heb meerdere keren het hondje van m'n tante met z'n pootjes van de vloer getild)
een slipketting is niet goed voor honden die echt aan de riem trekken, je kan daar hun strottehoofd mee beschadigen, je kan beter een anti-trek tuig nemen die onder de poten doorgaat. Die zijn vriendelijker voor honden en richten geen blijvende schade aan. ( ok alleen in het begin een beetje schrale oksels maar daarna niet meer)
Ik heb vroeger veel met slipkettingen gewerkt. In de juiste handen is het geen slecht hulpmiddel, anders moet je er vanaf blijven. Tegenwoordig ben ik meer van het clickeren en een gewone halsband.
Ja, ik zou het zelf ook niet gebruiken.. maar het is de eis van de cursus
Anoniem
Geplaatst: 09-04-09 00:36
Nouja, als het echt een eis is van de cursus.. mij niet gezien, dat vind ik persoonlijk ietwat bizar. Dan zou ik toch voor iets anders kiezen, zelfs al zou ik dan maar wat verder moeten reizen oid.
En vooral bij pups vind ik een slipketting gevaarlijk, ik ben echt tegen die dingen maar sommige mensen kunnen er wel mee omgaan maar enig idee hoe snel je die pups blijvend beschadigd met die dingen? Mijn schoonouders namen jaren geleden een boxer pup, slipketting moest op cursus ook en als die aan de riem trok gewoon een ruk terug geven, met als resultaat een kapot strottehoofd
Poeh.. ja precies.. Nouja, de eerste avond is theorie, dus ik ga gewoon al mijn vragen op tafel gooien! (ik heb al gemailt over dat er zoiezo geen slipkettingen in haar maatje zijn) Ze gebruiken voor pups trouwens leren bandjes met een stukje slipketting
liedje89
Geplaatst: 09-04-09 00:52
IK ben op zich niet perce tegen het gebruik van een slipketting. Maar het is imo wel een hulpmiddel dat alleen gebruikt moet worden als het echt niet anders kan. En alleen gebruikt moet worden door mensen die er verstandig genoeg voor zijn(dat zijn er imo niet veel trouwens, kijk alleen maar eens hoeveel mensen hem verkeerd om hebben zitten waardoor hij dus niet meer ontspand als je loslaat ). IK zou die cursus dus nooit gaan volgen. Een pup hoort imo nooit een slipketting om te hebben. Dat is niet iets waar je mee begint.
Een wat vriendelijker alternatief op de slipketting is zo'n halve. Het is een gewone riem met twee ringetjes tussen die twee ringetjes loopt een ketting. Daarmee kan je de riem iets strakker trekken maar niet zo strak dat hij de hond echt verwurgt, bovendien kan je een halve slipketting niet verkeerd om omdoen.
Een slpketting moet zoiezo niet gebruikt worden om een hond op te laten houden met trekken, maar een jachtouw (zelfde constructie maar touw of riem ipv ketting) is daar volgens mij ook geen oplossing voor. Maar ja onze hond looptaan een tuigje, en hoewel ze zich daar als ze zou willen ontzettend sterk mee zou kunnen maken trekt ze echt (bijna) nooit. Dat heeft met consequent zijn te maken niet met hoeveel pijn het de hond doet als hij gewoon doortrekt. (ken een hond met wurgband (met pinnen dus) die dus gewoon doortrekt. Laats heeft onze buurhond zijn poot opengehaald aan de band van die hond. Dat is dus zeer pijnlijk voor die hond maar hij trekt gewoon door)
hondenscholen zijn meestal geen beste vriendjes met slipkettingen
ik zet dan ook grote vraagtekens bij jouw hondenschool...
Jakary
Geplaatst: 09-04-09 02:51
een pup en een slipketting? Met een beloningsgerichte training kom je veel verder. Ik zou er nog niet over denken om naar een hondenschool te gaan waar ze een pup een slipketting aan doen.
In een puppycursus vind ik het echt uit den boze. Het kan een goed trainingshulpmiddel zijn als je een hond moet corrigeren en dan ook alleen als je het correct gebruikt, maar ik kan me niet indenken dat je ditbij een pup nodig hebt, dan ben je in mijn ogen eigenlijk al langere tijd verkeerd bezig.
Wij hebben een Duitse dog pup van nu 6 maanden en 43 kilo en die heeft nog nooit een slip- of halve slipketting om gehad. Gewoon een simpel bandje en hij loopt mee alsof het een keurig opgevoede volwassen hond is
Mijn kruising Cairn Terrier is nu een jaar, en ik ben gisteren begonnen met de slipketting. Die van mij is echt een hard, koppig hondje, en ik heb zowaar alles geprobeerd. Ik heb geprobeerd zodra hij trok om te draaien, elke keer te blijven stilstaan als hij terug, hij heeft zowiezo een halti omdat hij vies uitvalt naar andere honden, een trektuig zie ik het heil niet zo van in, een halfcheck, die halsband die hierboven dus, werkte bij mij ook niet, roepen als hij trok, het werkte allemaal niet. Ik ben dus nu met de slip begonnen, en gisteren leek het te werken. Ik moet even kijken hoe het gaat, maar als het over een paar dagen weer is zoals het toen was, houd ik er gewoon mee op. Ik heb wel het voordeel dat zowel mijn moeder als ik als mijn moeders moeder en dergelijk hun hele leven honden hebben gehad, en veel contact hebben gehad met allemaal mensen die honden zouden trainen en dergelijk, dus die weten gelukkig allemaal truukjes die je kan proberen. En hoe de slipketting echt werkt enzo. Persoonlijk vind ik het niet kunnen om op een puppycursus met zo'n klein hondje zoiets te doen. Die zitten dan nog in hun ontwikkelingsfase op en top, dus dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen. En inderdaad dat die hondenschool dat wil, dat snap ik niet..
Mizora
Geplaatst: 09-04-09 08:33
Ik zou er niet heengaan. Als ze een slip eisen, zelfs al is het een halve slip. Eisen ze dat van je dat je met pijn werkt. Ik zou naar een martin gaus of iets dergelijks gaan, dus met beloning, met of zonder clicker maakt op zich niet uit, hoewel met makkelijker is.
Ergens zag ik trouwens een wurgband staan i.c.m. pinnen. Een wurgband is dit, de ene ring door de andere ring, een prikketting is dit en een prikslipketting is dit, de laatste wordt ook wel een dressuurketting genoemd.
Ik ben niet tegen straf, wel tegen pijn, en ik snap ook niet, dat ze, juist met hondjes die nog kunnen leren, al gelijk voor zoiets als slipbanden/kettingen kiezen.. dat zou toch juist een volgende fase zijn mocht je je hond niet kunnen houden ofzo?
was het trouwens niet zo dat martin gaus vroeger met slipketting trainde? maar daarna over is gestapt... dus misschien is dit een verouderde martin gaus school ofzo...
overigens ben ik ook tegen het gebruik van slipketting als het niet nodig is(lijkt me logisch) op mijn hondenschool waren ze er ook tegen. maar de cursusleider heeft wel uitgelegt dat ze bij haar hond wel met met een slipketting werkt. was een duitse herder, die nog wel eens gemeen wou doen, en als ze eenmaal weten dat ze sterker zijn ben je ver van huis! maar dat ga je ook niet doen voordat het nodig is.
kohtje
Geplaatst: 09-04-09 09:01
Een halve doet echt geen zeer maar maakt vaak wel "geluid"
Martin Gaus...mizora laat me niet lachen. Hij werkte zelf met electronen banden. Nee hij heeft een naam maar heeft nog nooit wat zinnigs gepresteerd.
Hij corrigeerd in de nek. De manier om daar geen last van te hebben is juist om te gaan hangen. Dat doet een halve net zo goed als een hele. Ja, Martin Gaus trainde vroeger met slip, hij is al een flink aantal jaren geleden overgestapt op clicker. Het gaat me om de methode van MG, niet om wat hij zelf met de probleemhonden die hij nu nog voornamelijk onder ogen krijgt doet. De MG-methode heeft in onze buurt weldegelijk wat veranderd. Je ziet een stuk minder slipkettingen. Wel een stuk meer halti's trouwens. Mensen zijn ook overgestapt.
Ook straf is iets dat je in de aanleerfase zo min mogelijk moet gebruiken. Hoe kan een hond nou ooit enthousiast worden met dingen leren als, wanneer hij iets verkeerd doet per ongeluk, direct afgestraft wordt. We hadden er één op training zitten, die hond was er lichtelijk angstig van geworden en luisterde nog steeds niet (en de vrouw kreeg constant te horen dat ze sneller moest belonen, de touwtjes iets moest laten vieren).
Electronenbanden hebben trouwens meerdere voordelen boven andere grove hulpmiddelen (slip/wurg/pinnen). Het is op afstand bestuurbaar, dus honden kunnen er mee los zonder de correctiemogelijkheid kwijt te zijn; het is een korte hulp, zonder slordige release; er valt niet in te hangen om de werking minder te maken; het beneemt niet één van de basisbehoeften, zoals lucht; het beschadigd nauwelijks en het is makkelijk rustig op te bouwen. (afhankelijk van de kwaliteit uiteraard)
En nee, onze hond loopt of met gentle leader of met halsband, afhankelijk van wie hem uitlaat.
Een hondenschool die een slipketting eist bij puppytraining zou ik niet heen gaan. Op een positieve manier trainen (clicker, belonen) kan je uiteindelijk je hond veel meer leren. En belangrijker nog de hond leert dan met plezier. In plaats van wegduiken voor pijn.
Ik heb nu bijna 20 jaar honden. Vroeger getraind met slip en de laatste jaren met positief belonen en eventueel een clicker.
Ik zie het nut niet zo van een slipketting..... vind het een beetje hetzelfde als een halti. Werkt prima om de hond niet te laten trekken, maar zodra je hem eraf haalt, krijg je hetzelfde gedrag weer. Ik deed het afleren altijd zo: halsband om (ik heb er een met iets een slip, die trekt dus wel aan, maar niet genoeg om de keel dicht te knijpen) hond commando "volg" geven, en lopen. Als de hond trekt, stilstaan. Hond naast je vragen en weer het commando "volg" geven. Als de hond wel netjes loopt, belonen, en ook daar conserquent in zijn. De hond hoort ook naast je knie te lopen, als hij tever naar voren loopt, corrigeer je hem dmv stlistaan. Deze methode is echt heel effectief, maar alleen als je heel consequent kunt zijn. Belangrijk is dat je de hond nooit hard terugtrekt, maar door zachtjes druk te zetten op de band geef je aan waar de hond hoort te lopen.