Reu castreren of niet? Teef aanwezig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Reu castreren of niet? Teef aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:00

Hoi,

ja ik wist de titel niet anders te formuleren :+

Momenteel heb ik een chihuahuateefje van bijna 1 jaar oud. Zij woont momenteel bij mijn zus met nog een hondje dat 10cm groter is dan zij. Mijn zus verhuist met haar eigen teef (dus het grotere hondje) naar een huis in een ander dorp en ik ga in mijn zus haar huis wonen zodat ik de chihuahua kan bijhouden. Omdat ik haar niet alleen wil laten zitten en we eigelijk een grote tuin hebben, hebben we besloten dat er een Schotse Collie bijkomt.

Die hebben we ondertussen gevonden, die komt binnen 2 maand naar ons, dan is hij ook 1 jaar oud.

Maar nu vroegen wij ons eigelijk af, is het 'nodig' om de reu te laten castreren? Collies durven laat uitgroeien en daarom willen we hem zo jong nog niet castreren.

De vraag is dus eigelijk, als we geen van beide laten helpen, kan daar eigelijk iets van komen :+ Kan me geen kruising met chihuahua en collie voorstellen :') De collie zal zowiezo nadien gecastreerd worden, maar mijn vriend wilt hem per sé zo lang mogelijk reu houden. Als het aan mij had gelegen werd hij nog gecastreerd voor hij komt :+

Hawai

Re: Reu castreren of niet? Teef aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:04

Zou toch 1 van de twee laten helpen, het lijkt bijna niet te kunnen, maar honden zijn ook slim en het zal je maar gebeuren zeg. En als ik zou mogen kiezen dan zou ik kiezen voor het teefje.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:05

Het lijkt me gemakkelijker als de reu geholpen wordt, niet? Mijn chihuahua scoort namelijk nogal goed op keuringen en wie weet wil ik er ooit wel kleintjes van...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:06

IK zou inderdaad ook eerder het teefje laten casteren. Bij de reu is het wel een kleienere ingreep maar bij een teefje verminderd het ook de kans op baarmoederontstekingen tepelkanker.
Maar ja ik zou er in ieder geval 1 castreren, Want dat word geen mooie kruising.

Edit: Als je wilt fokken met het teefje kan je die natuurlijk niet casteren, dat spreekt voor zich natuurlijk.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:25

Ik zou zeker 1 van de 2 laten 'helpen' want er kan zeker wat gebeuren (ken ook bv een kruising jack russel x labrador ;) ). Ik zou ook het teefje laten castreren, is wel een grotere ingreep, maar op de lange termijn wel gezonder voor haar. Ze heeft anders een grotere kans op het ontstaan van baarmoederontsteking, melkkliertumoren en suikerziekte. Voor de reu maakt het kwa gezondheid niet veel uit of hij gecastreerd is of niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:10

Gewoon meteen de collie castreren :) Heeft geen invloed op de groei en is voor hem een veel kleinere ingreep dan voor je teefje en zeker als je er nog eens een nestje mee wilt fokken, lijkt me het niet handig om daar de binnenvoering van uit te laten halen :D

Eigenlijk geef je het zelf in je posts al aan :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:17

Je kan de teef ook 'de pil' laten inspuiten. Dan kun je een het castreren/steriliseren een beetje uitstellen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:23

Dat zou ik niet doen, zoiets laten spuiten. Want dan heb je helemaal geen zekerheid. Je moet gewoon even kijken wat je wilt.. Een reu duurt nog 6 weken voordat hij echt niet meer vruchtbaar is na de castratie. Moet je even kijken hoe je dat wilt regelen. Als je je teefje laat steriliseren ben je er direct vanaf. Is maar net hoe de vork in de steel zit..

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:33

tjah moelijk,zelf heb ik 7 jaar een reu en een teef van hetzelfde ras in huis gehad,beide niet geholpen.
Als jezelf erg goed oplet hoeft er niks te gebeuren,wij hielden in de loopsigheid de reu en teef 10 dagen apart ,zijzelf liet duidelijk zien wanneer de tijd rijp was.
Mocht je niet de mogelijkheid hebben de honden apart te zetten,dan zou ik voor castratie van de reu gaan.

Succes!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:34

Ik zou ook de reu laten helpen, vooral omdat je misschien in de toekomst nog wil fokken met de teef.
Het is een kleine ingreep en heeft naar ik weet geen invloed op de groei. Kan wel wat invloed hebben op de gedrag zoals rustiger worden.
Het beste is hem dan meteen te castreren. Ik heb gehoord dat hij tot 4 weken na de castratie nog vruchtbaar kan zijn. Als je teef in die periode niet loops word dan kun je ze gewoon bij elkaar houden.
Ik vind het zelf een grote risico om de honden samen te houden en niet te laten helpen als je geen nest wilt.
Het gaat namelijk erg vaak mis en zo'n kruising lijkt me niet geliefd en is ook veelste zwaar voor de teef, dan kun je het beter meteen doen.