Help! Jonge kittens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Help! Jonge kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:53

Op stal bij mij zijn kittens geboren.. Maar nu gaat die moeder er totaal niet naar toe.. ik heb geen idee wanneer ze geboren zijn.
moeders was al 1.5 uur kwijt.... ze konden haar niet vinden. Maar omdat ik haar altijd eten geef, herkent ze mijn stem meteen en kwam dus ook meteen aanlopen.
De kitten liggen in een krat met een deken erin in een stal. maar nog zoekt ze ze niet op, ze ruikt er niet eens aan, ze wil alleen maar weg.

Nu zit ik met een dilemma, moet ik ze gaan halen en zelf opvoeden. Of laten gaan met de kans dat ze morgen dood zijn omdat ik niet weet wanneer ze voor het laatst melk hebben gehad?!

iemand ervaring/advies?

Silly1972

Re: Help! Jonge kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:55

wat doet ze als je haar erbij zet?
Hou er rekening mee dat als je ze mee neemt en zelf opvoedt ze in het begin om de 2 uur melk moeten hebben, het is een helse klus, maar wel een dankbare.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:55

Opletten of de moeder ze toch eten geeft. Of dat ze echt niet geintereseerd is. Anders er direct mee naar de dierenarts gaan! Als je het niet vertrouwd zou ik ze gelijk meenemen. Als je de moeder nu in de stal ''opsluit'' dan, gaat ze er dan ook niet bij?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:57

nee we hebben haar opgesloten maar ze gaat er echt niet heen. ook als je haar erbij zet gaat ze meteen weg.... erg vreemd gedrag!

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:58

mmm, vreemd. Is het wel echt de moeder? Het is echt heel veel werk om die kleintjes te voeden, maar dood laten gaan?? Nooit!!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:59

jaa het is echt de moeder.. we hebben de buik zien groeien! dat vind ik ook erg zielig. maar zelf moet ik ook naar school en mijn ouders werken.....

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:01

gaan halen.
injectiespuitje pakken of flesje met koffiemelk of gewone melk....
heb zo 4 kittens opgevoed en zijn superbeestjes nou. en na een paar weken blikvoer pletten en laten opeten en daarna rustig aan beginnen met brokjes.
let wel op dat je optijd stopt met melk anders moeten ze geen water meer tenzij ze bij jou altijd melk te drinken krijgen...

timilon

ik zou ze ophalen en zelf gaan verzorgen...
desnoods neem je mama ook mee,als je daar ruimte voor hebt.
misschien word ze wel nieuwschierig als ze ziet dat jij er mee bezig bent.
ik heb dit ook een keer "meegemaakt",was maar 1 kitten en heb er een dag en nacht voor gezorgt.
ging in principe wel goed,maar we konden de kitten bij en nestje andere kittens zetten.
helaas heeft de kitten het niet overleefd,wss omdat de kitten teveel ineens is gaan drinken...

het is behoorlijk "zwaar",bekkies zijn klein en je moet ook de rug/buik/kontje masseren na het eten.
het is wel erg dankbaar als het je lukt natuurlijk.
het is maar net wat je zelf wil en kan.
ik zou het proberen als ik jou was,anders gaan de kittens zowieso dood.

je kunt beginnen met koffiemelk(van gewone melk kunnen ze nogal eens diarree krijgen,en uitdroging moet je ten alle tijden voorkomen)
morgen even contact opnemen met de DA,wat die verder adviseerd.
Laatst bijgewerkt door timilon op 08-04-09 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Als ze er echt niet bij gaat, gelijk meenemen, ze kunnen maar hooguit 1 tot max 2 dagen zonder melk, bij de dierenarts kun je goede vervangingsmelk krijgen en op internet staan hele goede schema's die je helpen met hoeveel ze moeten eten en wat je precies moet doen.
Daarmee heb ik mijn kittens ook in leven kunnen houden.
en anders breng je ze maar naar mij!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:04

Silly1972 schreef:
Als ze er echt niet bij gaat, gelijk meenemen, ze kunnen maar hooguit 1 tot max 2 dagen zonder melk, bij de dierenarts kun je goede vervangingsmelk krijgen en op internet staan hele goede schema's die je helpen met hoeveel ze moeten eten en wat je precies moet doen.
Daarmee heb ik mijn kittens ook in leven kunnen houden.
en anders breng je ze maar naar mij!

Inderdaad! Echt zo snel mogelijk ophalen en voeding regelen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:06

nooit normale melk geven als ze zo klein zijn!
krijgen ze idd diarree van en drogen ze van uit

dus beetje koffiemelk met water en daarna zo snel mogelijk vervangede moeder melk geven. om de 2 uur eerst, ook 's nachts!

en vergeet niet dat je ze nog moet helpen met poepen en plassen! dus met een vochtig doekje o.i.d. de buik en anus stimuleren (een poes likt de kittens ook)
en ze moeten warm worden gehouden. ik deed dat met warm water in een halve liter flesje en dan een dikke sportsok er om heen

ik heb zo 3 prachtige katten groot gebracht en zijn de allerliefste en leuke katten die ik ooit heb gehad.

moet er niet aan denken dat ik ze daar had laten liggen :=

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:09

ts,je hebt pb...als je bij mij in de buurt woont kan ik ze eventueel opvangen.
ik heb geen verdere verplichtingen qua werk en school.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:10

ik rijd weer even naar stal om te gaan kijken, en anders neem ik ze mee!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:11

Ben benieuwd hoe dit afloopt...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:12

Weet je zeker dat ze de kittens niet zoogt?
Kan je haar tepels bekijken, of eraan gesabbeld is??
En kan je haar melken?
Is dit haar eerste nest?

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:16

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat met de kittens.
Succes!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:22

ik ben het bovenstaande reacties eens. Ophalen en met de hand voeden. Realiseer je alleen wel hoeveel werk het is, anders zo snel mogelijk opvang zoeken. Mijn ouders hebben ook ooit eens een kitten opgevangen waarvan de moeder was doodgereden. Het was een zwerfkat, mijn vader vond haar doodgereden voor de deur van zijn bedrijf. Maar mijn vader dacht een paar weken eerder te hebben gezien dat ze zwanger was en ondertussen wel een nestje zou hebben en is gaan zoeken. Gelukkig ook gevonden. Zaten 2 kittens in waarvan er nog 1 leefde. Hebben die zelf met de hand opgevoed. Hebben speciaal flesje en drinken bij die dierenarts gekocht. Is echt een geweldig kat geworden. Toen hij groter was zoog hij altijd nog op mijn pink, vond tie leuk. Veel katten die met de hand zijn grootgebracht blijven ergens op zuigen (dat is tenminste mijn ervaring). Helaas is hij 2 jaar later vergiftigd door iemand. |(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:24

Ik hoop maar dat je ze mee neemt..

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:28

ik hoop dat de moeder ze nu ligt te zogen... misschien is het wel allemaal even te druk geweest voor haar en nu dat t rustig is en iedereen weg eindelijk aandacht voor dr kinders.... dat hoop ik althans.. niets is beter als melk en opvoeding van eigen moeder

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:29

Ja dat hoop ik al helemaal!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:29

Ohw dat is lief Timilon. Het is toch een hoop werk!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:39

@ nikkie_L: als TS er eigenlijk geen tijd voor heeft wil ik me best "op-offeren",je laat een dier nooit aan z'n lot over,en ZEKER zulke kleine jonge dieren niet.
ik zit toch bijna heel de dag thuis ivm zwangerschap/geen werk/school dus ik kan me best inzetten voor dit soort dingen.

al hoop ik van harte dat de moederpoes haar moederinsinct heeft gevolgd en de kleintjes nu zelf aan het verzorgen is.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:40

Nou we hebben moeder op schoot gelegd en haar kittens erbij, 1 voor 1 aan de borst gelegd zodat ze konden drinken. Dit ging super en alle kittens hebben gedronken. We hebben ook een ander mandje voor ze mee genomen dus 2 andere mensen gingen nu proberen haar daar in te leggen met haar kittens! Ze hebben in ieder geval weer wat voeding binnen!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:41

Aah super, fijn om te horen! Misschien gaat de moeder ze nu zelf ook wel laten drinken!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:43

super!!
soms hebben ze gewoon wat hulp nodig.
alleen,weet je zeker dat de moeder echt melk los laat??